Mesh netwerk voor grote woning

Pagina: 1
Acties:

• Dr.McKay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:10
Wij verhuizen over 2 weken naar een nieuwe woning, woonoppervlak ongeveer 256 vierkante meter (België).

Beneden, waar alle nutsvoorzieningen zitten, inclusief internet, is er een klein kantoortje met ethernetaansluitingen. Boven (hoogte t.o.v. gelijkvloers ongeveer 4 meter) is er één kamer waar ook ethernetaansluiting zit.

Ik zou een meshnetwerk willen opzetten (provider zou Telenet zijn, we gaan voor een abo met de hoogste snelheid, business abo).
Mesh netwerken zijn nieuw voor mij en ik weet dus niet hoe veel 'stations' ik moet aankopen ; het is de bedoeling dat we overal in het huis de hoogste snelheid en een sterk wifi signaal behouden.

Over hoe veel stations hebben we het dan? TP-Link een goede keuze ? Als iemand hier al ervaring mee heeft, zou ik enig advies ten zeerste op prijs stellen !

Alvast bedankt !

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Over het algemeen zou ik adviseren om driehoeken en/of vierkanten te maken, met een wired backhaul waar dat kan. Hoveel doosjes je nodig hebt durf ik niet te zeggen, hangt een beetje van de vorm van je huis af en waar je muren van gemaakt zijn etcetera. Maar minimaal drie lijkt mij een veilige aanname -- en je kunt ze nadien ook gewoon bijprikken (al dan niet met backhaul onderling).

Zelf heb ik gemerkt dat de mesh (Deco XE75) zonder backhaul bij onze woning een enorme performance hit kreeg door het plafond (zal te maken hebben met materiaalsoort en/of dikte). Onlangs een backhaul getrokken door het plafond en het verschil is gigantisch. Maar ja, 't is wel even gekloot met boren en trekveren. Wel meteen fatsoenlijke 10Gbps CAT6A gelegd met massieve koperen kern en afgemaakt met RJ45-keystone modules, in het kader van "eens maar NOOIT MEER" ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Klauwhamer op 30-08-2026 20:02 ]

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Waarom mesh?
Accsespoints met een utp kabels naar een poe switch

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Zie ook dit topic voor info/ideeën:
Aanleg thuisnetwerk - switch + AP of iets anders?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarschijnlijk denk je dat "mesh" iets anders betekent dan het werkelijk doet. Mesh wil zeggen dat AP's onderling kunnen verbinden via WiFi in plaats van via een netwerkkabel. Als je "de hoogste snelheid en een sterk wifi signaal behouden" wilt, wil je dat niet. Iedere draadloze hop tussen AP's kost je - bij grove benadering - de helft van je snelheid en stabiliteit.

Op basis van de info die je geeft is geen antwoord te geven op je vraag, zeker gezien je woning groter dan gemiddeld is en zo te horen niet een standaard betonnen gezinswoning van 3 verdiepingen. WiFi kan over een open veld met gemak 300m reiken, maar je woont niet in een open veld dus bepalen muren en vloeren hoe ver het signaal komt en dus hoeveel AP's je nodig hebt en waar ze moeten komen te hangen. Het is aannemelijk dat je meer dan twee AP's nodig gaat hebben, maar we hebben meer informatie nodig om te zeggen wat dan wel. Nu is in ieder geval het moment om hier wat aan te doen - kabels (laten) trekken bij oplevering is een stuk makkelijker dan als alles al afgewerkt is en er meubels staan en hangen.

Kun je een kaart tekenen van de twee verdiepingen, met locatie van de Ethernet contactdozen. Geef ook aan waar de binnenmuren en vloeren van gemaakt zijn.

Tenslotte zou ik aanraden om je volgorde om te keren. Exact welke kastjes je moet kopen is de allerlaatste overweging die je moet doen, niet de eerste. Stappenplan:
- achterhaal de technische situatie, waar je APs moet plaatsen, wat nodig is om die daar te plaatsen (netwerkkabels etc), en of ze moeten staan op een meubel, hangen aan de muur of aan het plafond.
- kies een WiFi-systeem. Ieder systeem kan snel en stabiel internet leveren, de verschillen zitten in andere features (hoe installatie werkt, hoe het beheerd wordt, waar het mee kan samenwerken etc)
- als je de situatie kent en een systeem gekozen hebt, kijk dan naar specifiek type kastjes om te plaatsen/hangen op de locaties waar je ze nodig hebt.

Vuistregel is sowieso: beter een eenvoudig apparaat op de juiste plek dan een grote dure op de verkeerde, en twee eenvoudige apparaten leveren meer dekking en prestaties dan een enkele grote dure, al is het optimaal geplaatst.

Oslik, blyat! Oslik!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06
Voor vrede in huis is goede wifi net zo belangrijk als werkend warm water en elektra.
Ik zou het dan ook goed aanpakken en kiezen voor een systeem met meerdere accesspoints die bedraad zijn aangesloten.

Wellicht eenmalig even flink klussen om het geïnstalleerd te krijgen, maar gaat je veel plezier opleveren.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1