Advies stille case met uitstekende dust-protection

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Transmitter
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 17:24
Ik zoek een behuizing voor:
  • ATX-moederbord met ATX power supply
  • GPU met 31cm lengte
  • Casefan 140mm, thickness waarschijnlijk 25mm
  • Geen HDD waardoor GPU clearance waarschijnlijk geen issue zal zijn
Wensen:
  • Nummer 1: uitstekende dust-protection, wasbare filters en zo min mogelijk openingen waar het niet hoeft.
  • Nummer 2: geluid, ik wil dat het vrijwel helemaal stil is bij idle (50W), zeer stil bij regulier CPU-intensief gebruik (150W) en licht hoorbaar bij gaming (350W)
  • Nummer 3: prijs en looks. Ik hoef geen glazen zijpaneel maar wel verwijderbaar paneel.
Ik kom uit op de volgende:

Fractal Design Define 7
De kleinere "Compact" variant heeft slechts 120mm fans dus geen optie. Wel jammer zo klein mogelijk en ook stuk goedkoper. Vind het duur voor een 'simpele' behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9pAs2A184YobT77plopizAWtFg=/fit-in/374x326/filters:strip_icc():fill(white):strip_exif()/i/2003398884.jpeg?f=imagemediumplus
uitvoering: Fractal Design Define 7 Zwart

Be Quiet! Silent Base 802
Geen schoonheidsprijs als je het mij vraagt. Nog steeds duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJQaobYzVZSqzR8GyQO1Vl19VJc=/fit-in/374x326/filters:strip_icc():fill(white):strip_exif()/i/2003991850.jpeg?f=imagemediumplus
uitvoering: be quiet! Silent Base 802 Zwart

Beide cases zijn 6,5 jaar oud, ik hoop dat jullie iets betere suggesties hebben? Zie voor referentie ook mijn andere topic: Advies stille koeling (HSF+casefans)

Knowledge can be communicated, but not wisdom.

Alle reacties

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:40
Wat versta je onder stil? Ik heb een Be Quiet Silent. En zo stil is hij niet als je flink zit te gamen. Door alle filters moeten de fan’s extra hun werk doen waardoor ze echt flink aan het werk moeten. Zelfs met noctua fan’s valt het niet mee.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:57
Ik heb de 9950x3d in een Define 7 mini, en dat is inderdaad wat knus om stil te zijn.

De grote heb ik ook jaren gehad, en die kan enorme luchtkoelers hebben, of een grote AiO met 3 fans. Ik zou die nemen. Dat het ontwerp 7 jaar oud is zie ik niet negatief, het is gewoon een prima ontwerp.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb een oude Corsair Carbide oid, heeft uiteraard ook filters, en die is echt fluisterstil. Zeker bij de 50W-150W, ga je hem zwaar gebruiken dan hoor ik hem net aan als er geen andere geluiden zijn (eg muziek). Maar dat ligt natuurlijk grotendeels aan je fan profielen, plus aan je CPU koeler / GPU. Het is een heel stuk stiller geworden bij mij met een nieuwe GPU.

Maar filters zijn toch redelijk standaard? En dan is het in mijn ervaring vooral een kwestie van wat overdruk in je kast houden. De Define Compact kan ook gewoon 140mm fans, alleen niet bij het naarbuiten blazen.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:45
uitvoering: Antec Flux SE heeft uitstekende airflow en geluidsdemping op de panelen.

Als je het stil wilt hebben zou ik geen behuizing nemen met een gesloten voorkant, dan moeten de fans juist harder werken en is de kans groot dat je meer geluid hebt dan een behuizing met mesh front. Goede airflow en dan de fans zachtjes laten draaien lijkt mij interessanter dan slechte airflow en de fans hard moeten laten draaien :)
Pagina: 1