CPU: AMD X3D (120W TDP)
GPU: AMD RX 9070 XT (330W TDP maar mijn monitor zegt 180W tijdens gaming)
Totaal TDP: 120+180=300W + 50W voor motherboard en NVMe SSDs = 350W TDP (sustained)
Case: moet ik nog bekijken, eerst de koeling kiezen dan een case erbij dacht ik.
Wat zoek ik?
Ik wil een stille behuizing met stille processorkoeling en stille casefans. In het bijzonder vind ik het fijn dat het gewoon stil is bij idle. Dus semi-passief, fans op 0rpm zowel de casefans als de HSF.
Processorkoeling
Ik denk primair aan deze HSF:
uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 5
:fill(white):strip_exif()/i/2006178906.jpeg?f=imagemediumplus)
Waarom? Mooi, stil, prijs/kwaliteit. Noctua HSF vind ik te duur, zeker voor een 120W TDP CPU die ik niet ga overclocken.
Ik zie echter dat deze AIO waterkoeler nog goedkoper is:
uitvoering: ARCTIC Liquid Freezer III Pro 280
:fill(white):strip_exif()/i/2007630166.jpeg?f=imagemediumplus)
Toch even jullie advies checken voordat ik zoiets aanschaf. Van fans heb ik geen verstand. Noctua de beste prima, maar ik heb vroeger vooral Arctic en Scythe gekozen vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.
Keuze tussen AIO waterkoeling of traditioneel HSF
Ik neig naar de HSF, die dus zelfs 10 euro duurder is. En nog veel duurder als je de casefans gaat meerekenen. Bij AIO heb je die ook in feite al. Maar AIO is niet semi-passief; bij idle loopt de pomp nog steeds. Graag jullie ervaringen/feedback op dit punt.
Casefans
Uitgezocht en geleerd dat grotere fans stiller zijn per luchtverplaatsing (CFM) maar vaak wel iets meer lawaai produceren bij gelijk rpm, wat te verklaren is door hogere tipsnelheid (uiteinde van de fanblades) bij gelijk rpm. Conclusie is dus liever 140mm dan 120mm?
Kom ik uit op de volgende:
uitvoering: Noctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm
uitvoering: Noctua NF-A14x25 G2 PWM Sx2-PP, 140mm
:fill(white):strip_exif()/i/2000593504.jpeg?f=imagemediumplus)
De G2 van Noctua NF-A14 is dus wel duurder. Graag feedback of dit het waard is.
GPU: AMD RX 9070 XT (330W TDP maar mijn monitor zegt 180W tijdens gaming)
Totaal TDP: 120+180=300W + 50W voor motherboard en NVMe SSDs = 350W TDP (sustained)
Case: moet ik nog bekijken, eerst de koeling kiezen dan een case erbij dacht ik.
Wat zoek ik?
Ik wil een stille behuizing met stille processorkoeling en stille casefans. In het bijzonder vind ik het fijn dat het gewoon stil is bij idle. Dus semi-passief, fans op 0rpm zowel de casefans als de HSF.
Processorkoeling
Ik denk primair aan deze HSF:
uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 5
:fill(white):strip_exif()/i/2006178906.jpeg?f=imagemediumplus)
Waarom? Mooi, stil, prijs/kwaliteit. Noctua HSF vind ik te duur, zeker voor een 120W TDP CPU die ik niet ga overclocken.
Ik zie echter dat deze AIO waterkoeler nog goedkoper is:
uitvoering: ARCTIC Liquid Freezer III Pro 280
:fill(white):strip_exif()/i/2007630166.jpeg?f=imagemediumplus)
Toch even jullie advies checken voordat ik zoiets aanschaf. Van fans heb ik geen verstand. Noctua de beste prima, maar ik heb vroeger vooral Arctic en Scythe gekozen vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.
Keuze tussen AIO waterkoeling of traditioneel HSF
Ik neig naar de HSF, die dus zelfs 10 euro duurder is. En nog veel duurder als je de casefans gaat meerekenen. Bij AIO heb je die ook in feite al. Maar AIO is niet semi-passief; bij idle loopt de pomp nog steeds. Graag jullie ervaringen/feedback op dit punt.
Casefans
Uitgezocht en geleerd dat grotere fans stiller zijn per luchtverplaatsing (CFM) maar vaak wel iets meer lawaai produceren bij gelijk rpm, wat te verklaren is door hogere tipsnelheid (uiteinde van de fanblades) bij gelijk rpm. Conclusie is dus liever 140mm dan 120mm?
Kom ik uit op de volgende:
uitvoering: Noctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm
uitvoering: Noctua NF-A14x25 G2 PWM Sx2-PP, 140mm
:fill(white):strip_exif()/i/2000593504.jpeg?f=imagemediumplus)
De G2 van Noctua NF-A14 is dus wel duurder. Graag feedback of dit het waard is.
Knowledge can be communicated, but not wisdom.