Help! Deze prutser probeert te solderen. (prutswerk in post)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 15:57
Zie titel. Ik wil mezelf leren solderen zodat ik wat electronica kan fixen. USB poortjes kan vervangen wanneer reflowen niet werkt. Etc. Simpele zaakjes dus...

...

zie hier mijn oefen printplaat :+ ;(. Iemand wat feedback voor deze prutser? Dit ziet er zo totaal anders uit dan wat ik online zie..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1EB74f3eYFiGQApoVeWEfuoH7k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oNfkUd5gs4fmqZbnB02sNRrG.png?f=user_large

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:32
Nep gereedschap geeft ook een nep resultaat. Veel mensen denken dat de sodeerbout alleen maar warm hoeft te worden. Nou ja, er moet ook voldoende warmte in (relatief) korte tijd toegevoerd kunnen worden. Hoeveelheid warmte is niet hetzelfde als de temperatuur!!

In autotemen: hoeveelheid warmte = aantal pk van de motor. Temperatuur = km/h. Met een auto rijdt het fijner als je vlot kunt optrekken. Solderen gaat beter zodra de soldeerbout snel genoeg de vereiste hoeveelheid warmte kan leveren. Meer vermogen heeft bij een goede soldeerbout niet tot gevolg dat de soldeerpunt (veel) warmer wordt. De temperatuurregeling regelt de temperatuur zodanig dat die in de pas blijft lopen. Weer autos: met een dikke Porsche kun je ook 50-80-100km/h rijden.

Hoe zorg je daarvoor: soldeerbout met voldoende vermogen, minimaal 50 watt, liefst 80 watt of meer EN een soldeerpunt die ongeveer net zo breed is als het plekje waaraan je wilt solderen. Dunne soldeerstiften werken in dit voorbeeld niet. Een temperatuur van 330-350 graden is normaliter voldoende. Neem ook voldoende tijd voor het solderen, de bout moet 3-5 seconden op de printplaat blijven terwijl je tin toevoegt. Soldeerbout vertinnen, bout op de printplaat zetten, 2 seconden wachten tot er warmte in de printplaat zit, dan 1-2 seconden tin toevoegen, nog 1-2 sec de bout op de print houden. Dan de bout van de printplaat halen.

Vooraf: een druppel soldeertin aan de soldeerpunt voordat je start met solderen. Soldeertin van 0,5-0,8mm werkt het beste.

Koop wat van die printjes en wat van die weerstanden en ga daar eerst eens mee knoeien. Een dingetje in elkaar zetten dat iets moet gaan doen is niet handig. Dat werkt achteraf toch niet, frustratie en je begint er niet meer aan. Volgens mij doet Tweakers ergens soldeerworkshoips geven, of zoek een makerspace in je buurt waar iets met elektronica gedaan wordt. Er zijn ook bedrijven in nederland die commerciele trainingen aanbieden, maar dan ben je snel 100en € verder voor een dag. Je bent welkom bij mij thuis in Maastricht, ik kan wel een workshopje geven.

Long read: hier zou je 7.1.1 / 7.1.2 en 7.2.1 kunnen lezen. Is nogal wat tekst, en dat wil men tegenwoordig niet meer. Op youtube staan nauwelijks filmpjes die de optimale methode laten zien.

[ Voor 23% gewijzigd door Ramon 73 op 28-08-2026 08:06 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:59

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Doe je zelf een plezier en koop een fatsoenlijk boutje.

ik soldeer soms eens wat audiokabels, een tulpstekkertje of Neurtik-connectortje ofzo.

ik heb een simpel ding van Aoyue.

ik geloof deze:
https://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation.html

Is niet meer leverbaar maar kijk even voor iets vergelijkbaars.

@Ramon 73 ik heb mijn station jaren geleden gekocht, mijn voorbeeld is niet meer te krijgen, heb jij een voorbeeldje voor @TTMJ! wat een leuke instapper zou zijn waar je fatsoenlijk mee kunt werken?

[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 28-08-2026 08:11 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Ramon 73
Fraggert schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:09:
Doe je zelf een plezier en koop een fatsoenlijk boutje.

ik soldeer soms eens wat audiokabels, een tulpstekkertje of Neurtik-connectortje ofzo.

ik heb een simpel ding van Aoyue.

ik geloof deze:
https://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation.html

Is niet meer leverbaar maar kijk even voor iets vergelijkbaars.

@Ramon 73 ik heb mijn station jaren geleden gekocht, mijn voorbeeld is niet meer te krijgen, heb jij een voorbeeldje voor @TTMJ! wat een leuke instapper zou zijn waar je fatsoenlijk mee kunt werken?
Voor mij werk gebruik ik hele dure soldeerstations, meestal JBC, OKI Metcal of Weller WXsmart. Dat begint bij minimaal €350 voor alleen het soldeerstation. Thuis heb ik een dure Metcal staan maar laatst "voor de gein" een Yihua 982 soldeerstation gekocht, type c210. Dat valt niet tegen, totaal niet. Voor net €60 heb je een prima soldeerstation dat niet onderdoet voor een JBC van €350. Ja, de dure is wat beter gebouwd, heeft een aluminium behuizing ipv plastic, wat meer functies. Maar ik heb die cheapo al eens een dagje op het werk gebruikt, dat viel echt niet tegen. Paar soldeerstiften 210 type erbij voor €7-9/stuk. Nummer 101 en 108 is prima voor het begin.

Van ATTEN, Aoyue, FNIRSI, ATETOOL nog niks fatsoenlijks gezien.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:37
Dit is een leuk soldeerstation om mee te beginnen. Voor dit soldeerstation zijn verschillende losse soldeerstiften te koop en zelfs een nieuw soldeerbout.

Ik raad je wel aan om (in het begin) een heel klein beetje vloeimiddel te gebruiken bij het solderen. Voor het printje in je openingspost raad ik aan om een vetachtig vloeimiddel te gebruiken. Dus geen waterachtig vloeimiddel, want die vloeit op dat printje te snel weg.

Veel oefenen voordat je aan het serieuze werk begint.

Succes!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:14
Welk tin gebruik je? Om te starten is loodhoudende tin net wat gemakkelijker (denk aan steunwieltjes op je fiets), eenmaal je wat feeling hebt lukt loodvrij even goed.

Punt moet schoon zijn en voorzien van vers tin, pootje én pad aanraken, even laten opwarmen en dan rustig tin toevoegen (niet tegen de bout, dan ben je zeker dat het warm genoeg is), je kan gemakkelijk nog wat tin toevoegen maar weghalen is moeilijk.

Geen ervaring met slechte flux, goeie flux helpt enorm om veel sneller een goeie soldering te krijgen. Ik ben afgestapt van gelflux, vloeibare flux die 'low residue' (noemen ze no-clean maar dat is een andere discussie) werkt even goed en scheelt enorm in opkuis achteraf.

Als je ergens een repair café, soldeerworkshop, maker space vind kan dat ook wel helpen. Solderen moet je even leren, eenmaal je de basis in de vingers hebt kan je alles uiteindelijk leren door oefenen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ramon 73
jovadca schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:08:
Dit is een leuk soldeerstation om mee te beginnen. Voor dit soldeerstation zijn verschillende losse soldeerstiften te koop en zelfs een nieuw soldeerbout.

Ik raad je wel aan om (in het begin) een heel klein beetje vloeimiddel te gebruiken bij het solderen. Voor het printje in je openingspost raad ik aan om een vetachtig vloeimiddel te gebruiken. Dus geen waterachtig vloeimiddel, want die vloeit op dat printje te snel weg.

Succes!
Dat velleman station gebruikt een techniek (passieve punt) die 35 jaar geleden modern was. Een modern station met actieve punt (soldeerpunt, heater en thermokoppel in 1 stift) is niet heel veel duurder. Dat Velleman station doet het redelij tot goed zodra het allemaal nieuw is. Gebruik je het een tijdje dan wordt de warmteoverdracht naar de solderpunt steeds slechter.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:28

dragonhaertt

@_'.'

Ik denk dat het belangrijkste wat betreft solderen de techniek is. Zelfs met een goedkope bout kan je wel betere resultaten behalen.

Het basisprincipe is, je verwarmt met je bout het deel wat je wil solderen. Daarna voeg je tin (met flux-kern) toe aan het deel wat je wil solderen.
Niet je tin tegen de bout aandrukken, geen tin toevoegen voordat het deel warm genoeg is!

Losse flux heb je met THT componenten echt niet nodig.

Wat betreft materialen is het belangrijkste goed soldeer. Daarna de bout. Koop loodhoudend soldeer om mee te beginnen. Loodvrije soldeer is moeilijker en heeft vaak agressievere flux (en agressievere dampen)
Even je handen wassen na het solderen en je hoeft je geen zorgen te maken over het lood. Loodvrij bestaat voor de natuur, niet voor de gebruiker.

Op de juiste temperatuur solderen helpt. In principe wil je de temperatuur zo laag mogelijk, waarbij je je component nog heet genoeg kan krijgen om de soldeer te laten smelten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ramon 73 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:50:
soldeerbout met voldoende vermogen, minimaal 50 watt, liefst 80 watt of meer
Ben je serieus? 50 / 80 watt voor een printplaatje?
Ik ben geen soldeer master, maar waarom zoveel power op dat werk?

En voor ts
Ik gebruik voor dit kleine werk een ts100. https://oscarliang.com/ts100-soldering-iron/#Specifications
17 watt op de laptop voeding. En dan kan ik hem met betere voedingen of batterij ook naar 65watt krijgen
Paar setjes punten erbij, En de afgelopen 6 jaar heb ik niks anders nodig.
Omdat ik vaak op lokatie soldeer heb ik bewust geen station gehaald.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ramon 73 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:28:
[...]

Voor mij werk gebruik ik hele dure soldeerstations, meestal JBC, OKI Metcal of Weller WXsmart. Dat begint bij minimaal €350 voor alleen het soldeerstation.
Gezien je Weller noemt kan je ook kijken naar de WE1010, is met een 150 euro een prima betaalbare station met betaalbare punten. Ook JBC kent een betaalbare analoog regelbare station voor iets van 200 euro maar 35 euro per punt hakt er direct aardig in als je 3 of 4 verschillende punten erbij wilt hebben. Overigens kan je op Ali ook imitatie JBC vinden welke in div testen er best goed uit komt maar word nog steeds originele JBC punten aangeraden.

Succes!
Hoewel het een prima station lijkt had ik een tijdje terug 1 ter reparatie gehad en het heeft mijn positieve gedachte iets lager gezet. Het ding kent niet een echte temperatuur regeling. Reparatie Velleman VTSSC50N soldeerstation. - Modding, mechanica en elektronica - GoT

Maar TS had er beter aan gedaan om een TS100 of een TS101 te kopen, meer power om te solderen hoewel power niet alles zegt. Ook flux is bij het getoonde werk niet nodig, er zit genoeg in het soldeer verwerkt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:02

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Zoals de anderen zeggen: dit is het resultaat van onvoldoende warmteoverdracht. De pad, het component en de bijgevoegde tin moeten samen warm genoeg zijn. De tin vloeit dan mooi op zijn plaats. Dit probleem is op te lossen met betere techniek (oefenen!) en een soldeerbout die voldoende vermogen kan leveren. Om dit soort dingen vast te krijgen is 25 Watt voldoende, voor meer comfort ook bij desolderen en snellere opwarmtijden ga je richting 50-80W met temperatuurregeling. En daar is keuze genoeg in.

Flux gebruiken is in deze situatie niet nodig. Als je tin gebruikt voor elektronica solderen zit daar flux in de kern en dat is voldoende.

• Ramon 73
memphis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Gezien je Weller noemt kan je ook kijken naar de WE1010, is met een 150 euro een prima betaalbare station met betaalbare punten. Ook JBC kent een betaalbare analoog regelbare station voor iets van 200 euro maar 35 euro per punt hakt er direct aardig in als je 3 of 4 verschillende punten erbij wilt hebben. Overigens kan je op Ali ook imitatie JBC vinden welke in div testen er best goed uit komt maar word nog steeds originele JBC punten aangeraden.
WE1010 heeft alleen passieve punten. Leuk voor eventjes, maar dat zijn nou net de soldeerbouten die snel afwijking gaan vertonen. Daarom adviseer ik juist de Yihua 982, dat is een hele goede JBC imitatie en zijn zat soldeerpunten voor te vinden voor €7-12.

• Ramon 73
jack zomer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Ben je serieus? 50 / 80 watt voor een printplaatje?
Ik ben geen soldeer master, maar waarom zoveel power op dat werk?

En voor ts
Ik gebruik voor dit kleine werk een ts100. https://oscarliang.com/ts100-soldering-iron/#Specifications
17 watt op de laptop voeding. En dan kan ik hem met betere voedingen of batterij ook naar 65watt krijgen
Paar setjes punten erbij, En de afgelopen 6 jaar heb ik niks anders nodig.
Omdat ik vaak op lokatie soldeer heb ik bewust geen station gehaald.
Voor een simpel enkelzijdig printje zonder doormetalisering heb je inderdaad geen 50 watt nodig. Maar TS wil vanalles meer gaan doen, reparatie aan USB poorten etc. Dan kom je in de contreien waar veel thermische massa in de pinten zit, connectoren met massa aansluitingen op de behuizing etc. Daar moet je het juist hebben van voldoende vermogen.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ramon 73 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Voor een simpel enkelzijdig printje zonder doormetalisering heb je inderdaad geen 50 watt nodig. Maar TS wil vanalles meer gaan doen, reparatie aan USB poorten etc. Dan kom je in de contreien waar veel thermische massa in de pinten zit, connectoren met massa aansluitingen op de behuizing etc. Daar moet je het juist hebben van voldoende vermogen.
Fair.. ik moest ooit een kabel aan een connector van een zout systeem solderen... Uiteindelijk de bende maar verhit met een brander en soldeer toegevoegd...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• memphis

memphis

Ramon 73 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:15:
[...]

WE1010 heeft alleen passieve punten. Leuk voor eventjes, maar dat zijn nou net de soldeerbouten die snel afwijking gaan vertonen. Daarom adviseer ik juist de Yihua 982, dat is een hele goede JBC imitatie en zijn zat soldeerpunten voor te vinden voor €7-12.
Als hobbyist en zelfs als een pro zal je daar niets van merken, ja het hitte-element en de temperatuursensor zit iets verder van de punt wat op papier niet optimaal is maar in algemeen gebruik merk je daar niets van. Ik soldeer er SMD tot ook grote messing objecten mee en dat gaat allemaal prima. Hij is wel redelijk temperatuur zeker wat je van de eerder genoemde Velleman niet kunt zeggen.

Overigens had ik van een collega begrepen dat die JBC imitatie punten niet zo goed werken als de originele JBC maar gezien dit soort punten ondertussen door veel merken gebruikt wordt zullen er ook veel verschillende kwaliteiten op de markt zijn.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:40
Eerst de pad en het onderdeel wat je wilt solderen samen verhitten en dan snel wat soldeertin toevoegen maar niet teveel zoals je nu gedaan hebt.

Ook investeren in wat beter gereedschap, doet hoeft niet heel duur te zijn, 100 tot 150 euro? Er zijn ook verschillende types/vormen soldeerpunten, beetje wat je fijn vind. Ook moet je iets hebben om de soldeerbout schoon te houden/maken, messingspons bijvoorbeeld. Als je ook gaat de-solderen heb je ook de-soldeerlitze nodig.

• Ramon 73
memphis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:41:
[...]

Als hobbyist en zelfs als een pro zal je daar niets van merken, ja het hitte-element en de temperatuursensor zit iets verder van de punt wat op papier niet optimaal is maar in algemeen gebruik merk je daar niets van. Ik soldeer er SMD tot ook grote messing objecten mee en dat gaat allemaal prima. Hij is wel redelijk temperatuur zeker wat je van de eerder genoemde Velleman niet kunt zeggen.
Nee. Doordat de soldeer punt alleen maar tegen het verwarmingselement gedrukt wordt, is de warmteoverdracht op de lange duur onvoldoende. Ik zie dat soort systemen bij klanten staan, en dan wijkt de temperatuur 40-70° af van wat is ingesteld.

Maar goed, iedereen moet doen wat hemzelf bevalt. Vanuit mijn professionele opvatting is een soldeerbout met passieve punten niet de juiste weg. De puntjes zijn lekker goedkoop, dat is het enige voordeel, verder is het zo ouderwets dat het in deze eeuw geen plaats meer heeft.

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:46
Naast de adviezen voor een goede soldeerbout, ook de goedkope tin van aliexpress kan problemen geven, vaak geen of slechte harskern waardoor het solderen minder goed lukt.

Goede tin is niet duur, ik soldeer zelf met:

https://www.eleshop.nl/premium-soldeertin-loodvrij.html en https://www.eleshop.nl/premium-soldeertin-60-40-loodhoudend.html

Loodvrij vs loodhoudend, voor de hobbyist echt niet bang zijn voor wat lood in het soldeer, je ademt het niet in (rook is de flux die verbrand, is in beide niet mega gezond). Na het solderen je handen een keertje wassen voordat je eten aanraakt is voldoende. Loodhoudend soldeert wat vergeving gezinder.

De neppe Amtech flux gebruik ik hier ook van ali, daar is niets mis mee. met solderen van een printje als bovenstaande heb je deze echter niet nodig als je goede soldeer gebruikt. Flux is alleen relevant op oude printplaten met corrosie of bij het vervangen/reworken van printplaten omdat de al aanwezige soldeer geen/niet voldoende flux meer bevat om opnieuw goed te hechten/vloeien.

• TTMJ!
Dankjulliewel voor alle behulpzame reacties:)

Even ter verduidelijking:

Ik heb eerst een simpele triac soldeerbout van aliexpress van 4 euro gebruikt, het resultaat kunnen jullie in de rode cirkel zien.

Vervolgens heb ik een soldeerpen met actieve punt gekocht: de Quecoo T85 65W en wat Stannol Kristall 600 tin. De overige kleurtjes heb ik dus met de T85 gedaan. Ik was te gierig om de Stannol te gebruiken dus ik bleef de cheapass soldeertin gebruiken die bij de 4 euro triac soldeerbout zat :+ (vermoedelijk loodvrij). En was neppe Amtec van Aliexpress.

De T85 65w geeft best was warmte af want reflowen (gewoon aanstippen) van een gebarste usb a connector punt bleek geen probleem.

Waar ik denk dat het deels fout ging is dat ik een beetje panisch ben voor flux rook en daarom een handventilator dicht bij het bordje had staan om het rook uit mn gezicht te plaatsen. Misschien koelde dit de onderdelen teveel af?

En mijn techniek is ook best pruts. Ik weet niet goed hoeveel soldeertin ik erbij moet doen. Rechtsboven (roze cirkel) was ik begonnen ik begonnen met mijn nieuwe T85. Teveel tin, En links boven (oranje) is weer te weinig ..

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:28

dragonhaertt

@_'.'

TTMJ! schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:13:
Dankjulliewel voor alle behulpzame reacties:)

Even ter verduidelijking:

Ik heb eerst een simpele triac soldeerbout van aliexpress van 4 euro gebruikt, het resultaat kunnen jullie in de rode cirkel zien.

Vervolgens heb ik een soldeerpen met actieve punt gekocht: de Quecoo T85 65W en wat Stannol Kristall 600 tin. De overige kleurtjes heb ik dus met de T85 gedaan. Ik was te gierig om de Stannol te gebruiken dus ik bleef de cheapass soldeertin gebruiken die bij de 4 euro triac soldeerbout zat :+ (vermoedelijk loodvrij). En was neppe Amtec van Aliexpress.

De T85 65w geeft best was warmte af want reflowen (gewoon aanstippen) van een gebarste usb a connector punt bleek geen probleem.

Waar ik denk dat het deels fout ging is dat ik een beetje panisch ben voor flux rook en daarom een handventilator dicht bij het bordje had staan om het rook uit mn gezicht te plaatsen. Misschien koelde dit de onderdelen teveel af?

En mijn techniek is ook best pruts. Ik weet niet goed hoeveel soldeertin ik erbij moet doen. Rechtsboven (roze cirkel) was ik begonnen ik begonnen met mijn nieuwe T85. Teveel tin, En links boven (oranje) is weer te weinig ..
Gewoon wat meer oefenen!
Bout niet te heet zetten, bout tegen de pad en pin aandrukken.
Even wachten.
Tin tegen de pad/pin aandrukken, dan zou de tin vanzelf moeten vloeien (anders is je pad/pin nog te koud)
Dan rustig tin blijven toevoegen tot je een mooie holle verbinding hebt over de hele pad.
Dan tin weghalen.
Dan bout weghalen.

Met een beetje oefening duurt dit ongeveer 5-15 seconde per pin. Zeker met een bout met actieve punt.

Zoals gezegd is loodhoudende tin wat vergevingsgezinder.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:40
Je moet inderdaad even oefenen, daarna moet je het snel kunnen doen. Niet te kort en niet te lang verhitten (logisch natuurlijk..), dat is erg slecht voor de soldeer pads en je componenten. Goede soldeertin is ook heel fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3ma1aHHh66nMJzq6zK0VKX2DtM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RwQKQijo62JbhsuL6Js9f4WF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96JcR1Cg_QgY7mv9kIdUwrJX2TM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7dhfr9mF4ELsn48G9OFKwT4I.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 28-08-2026 18:43 ]

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:29

Succes!
Da's toch gewoon een rebranded Weller.

• memphis

memphis

Frappuccino schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:49:
[...]

Da's toch gewoon een rebranded Weller.
Nee, volg de link in mijn post waar ik het nodige uiteg.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:29
memphis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:06:
[...]

Nee, volg de link in mijn post waar ik het nodige uiteg.
Intern dan misschien niet, maar wat looks betreft 100%.

• edwin.d
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19-09 21:48
Vroeger op school hebben wij geleerd om te solderen.

En dat was niet meteen op een print, maar dikke koperendraad aan elkaar solderen en daar verschillende figuren mee solderen. Ruiten, vierkanten, wafels....

Een jaar of 30 geleden heb ik een soldeerstation gekocht van Solomon met regelbare temperatuur en verwisselbare punt. Ik heb toch redelijk wat gesoldeerd de afgelopen 30 jaar en het is nog altijd de eerste punt. Al zou ik me toch stilaan een nieuwe punt moeten gaan aanschaffen.

Voor op locatie heb ik een goedkope soldeerbout van 15 watt in mijn tas zitten, met fijne platte punt. Deze doet zijn werk meer dan behoorlijk. Kostte twee keer niets.

Dus voor je duur spul gaat kopen, oefenen eerst wat. Gebruik wel goede tin met flux in.

Daarna kan je nog steeds uitkijken naar beter spul.

Mvg

[ Voor 5% gewijzigd door edwin.d op 29-08-2026 12:46 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zie veel advies m.b.t. de soldeerbout, maar ik ben toch echt van de (bewezen/ervaren) overtuiging dat je zelfs met een hete spijker een mooie las kunt maken.

Tin: gebruik loodhoudende harskernsoldeer; dat werkt al decennia perfect voor vrijwel alles. Vermijd zeker in het begin loodvrije soldeer. Aanvullend op de soldeer is flux handig om bij de hand te houden. Voor herstelwerk is litze (gevlochten koper) handig, bij voorkeur met een harslaagje.

Temperatuur soldeerstation/bout: niet te koud. Iets te warm is vaak niet zo'n bezwaar. Bij een temperatuurgeregeld soldeerstation hangt de optimale ingestelde temperatuur ook af van de punt. Een dikkere punt met meer thermische inertie (massa) kan vaak op een lagere temperatuur ingesteld worden dan een fijnere, lichtere punt, simpelweg omdat in het laatste geval het puntje dat het werk doet in praktijk gewoon die ingestelde temperatuur niet haalt. Bij een wat bottere punt is iets rond 280C een redelijke ondergrens, een puntje van 1mm kan gerust op 300C.

Vanaf ca. 330-350C zal bij harskernsoldeer vrij snel de hars/flux verbranden, wat vervuiling van de gesmolten tinbol oplevert, vooral aan het oppervlak. Dan soldeert het voor geen meter als je te lang wacht.

Zorg voor een natte spons of zo'n dot staalwol om je soldeerpunt regelmatig aan schoon te wrijven; dan ben je af van alle geoxideerde rommel die een goed resultaat in de weg staat - vooral bij wat hogere temperatuur.

Techniek: zie vele youtube videos. Druppel of wrijf desgewenst een klein beetje flux op de contactoppervlak waar gesoldeerd gaat worden. Zet de soldeerpunt in de hoek die gevormd wordt door beide objecten (bv. printplaat + aansluitdraad component); zorg dat de punt er zo netjes mogelijk in nestelt. Voor warmteoverdracht helpt het als er al een klein druppeltje (versie, niet geoxideerde) tin aan de punt zit. Houd dat 1-2 seconden zo vast, raak dan het contactvlak (en niet zozeer de soldeerpunt) aan met het uiteinde van je soldeerdraad. Als het goed is, smelt er meteen een druppel die door capillaire werking netjes in en om het contactoppervlak vloeit.

Solderen is NIET een druppel gesmolten tin van de soldeerpunt overbrengen op het te solderen object. Het is WEL het verwarmen van de plek die gesoldeerd moet worden en DAN een druppel tin ter plaatse laten vormen die direct in het contactvlak trekt. De soldeerpunt brengt warmte, de tin komt apart daarvan. De enige functie van een beetje tin op de punt is om het contactoppervlak tussen de soldeerpunt en het te solderen component te vergroten.

De functie van flux is om oxidatie ter plekke op te lossen. Oxidatie is ook één van de voornaamste oorzaken van gebrekkig en moeizaam soldeerwerk. Het kan gaan om oxidatie van de onderdelen zelf (bv. wat ouder printje zonder goede 'surface treatment', aanslag op draadjes van weerstanden enz.), of oxidatie van de hete tindruppel op de soldeerpunt.

M.b.t soldeerpunten: het maakt oprecht niet zo gek veel uit wat je gebruikt. Voor wat grover werk is een 'chisel' punt vaak effectief omdat die een lekker grote massa (relatief) heeft en een relatief groot contactoppervlak. Voor fijn werk (SMD componenten enz.) vind ik persoonlijk een ronde 1mm punt het handigste.

Even kijkend naar de foto in post #1: voornaamste oorzaken zou ik hier zoeken in (1) te lage temperatuur en (2) ongeschike soldeertin (bv. loodvrij of een goedkope tin zonder flux/harskern).

Qua tin zou ik zoiets proberen: https://www.bol.com/nl/nl/p/topex-soldeertin-1mm-harskern/9200000102026457

M.b.t. soldeerstation: mijn ervaring met de generieke Chinese (goedkope) stations is prima. In het verleden heb ik ook gewoon met passieve/lompe 'stekker in stopcontact' soldeerbouten gewerkt en in alle eerlijkheid, dat gaat vrijwel net zo goed. De tin is belangrijker, net als techniek/werkwijze.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 13:27
Wat voor mij veel verschil maakte om een beter resultaat te krijgen is de flexibiliteit van de stroomdraad waardoor het makkelijker te hanteren is.

Hier een draadje :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tgGXtTIgFIWCjfc2rSDEqPu3s8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3PnQlFuyWjo0OEVHAEYrBsnW.jpg?f=user_large...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j09V-yLDgOe4eOUbMh3hwt2Vg3w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zimxl0dKCoFyrmseKmD11ZIn.jpg?f=user_large

Hier een kabel :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNOvtbmuHkuENRJAQ_ShWrE8VqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jo7xuWC4c6gjiiGI2dkPEqtG.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel het er soepel uitziet op de foto blijkt het toch erg stug te zijn :/

Ps, staalwol lijkt mij beter als een spons ivm temperatuur kelderingen dus gebruik nu alleen nog maar staalwol. Wat ook goed bevalt is de afgebeelde tip cleaner.

En meteen maar deze als tip.
Kan goed vastgezet worden met 2 G-klemmen aan de rand van je werkblad.
Nadeel ervan is dat je ieder componentje vast moet zetten met een plakbandje voordat je de plaat omwentelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVjei2NA4yjgi5X2azERZx8DedQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brVgVIKBz1JGVzVBpMx2WfgA.jpg?f=fotoalbum_large
.

[ Voor 35% gewijzigd door kitao op 30-08-2026 07:49 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 17:38
Sowieso denk ik dat er ook al heel veel tips te vinden zijn in al bestaande topics, vindbaar met een goede zoekopdracht - bijvoorbeeld:
https://gathering.tweaker...word=soldeerstation+kopen
...genoeg tips voor aankoop van een soldeerstation maar ook over hoe te solderen. Dit topic is denk ik een zoveelste herhaling van al eerder gegeven tips.

• TTMJ!
vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:27:
Sowieso denk ik dat er ook al heel veel tips te vinden zijn in al bestaande topics, vindbaar met een goede zoekopdracht - bijvoorbeeld:
https://gathering.tweaker...word=soldeerstation+kopen
...genoeg tips voor aankoop van een soldeerstation maar ook over hoe te solderen. Dit topic is denk ik een zoveelste herhaling van al eerder gegeven tips.
Ik ben niet opzoek naar soldeerstation aanknoop tips. De Quecoo T85 lijkt op een prima soldeerbout en dat het makkelijk op te bergen is, is voor mij een plus omdat ik het alleen voor incidentele reparaties zal gebruiken :). Het lijkt me een mooie skill om te hebben en misschien in de toekomst als ik me meer met domotica bezig ga houden als ik ooit een huis weet te kopen.

Het ging mij vooral om een visuele beoordeling van wat ik moet verbeteren voorzover dat kan natuurlijk:)
Pagina: 1