Help! Deze prutser probeert te solderen. (prutswerk in post)

Pagina: 1
Acties:

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06:12
Zie titel. Ik wil mezelf leren solderen zodat ik wat electronica kan fixen. USB poortjes kan vervangen wanneer reflowen niet werkt. Etc. Simpele zaakjes dus...

...

zie hier mijn oefen printplaat :+ ;(. Iemand wat feedback voor deze prutser? Dit ziet er zo totaal anders uit dan wat ik online zie..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1EB74f3eYFiGQApoVeWEfuoH7k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oNfkUd5gs4fmqZbnB02sNRrG.png?f=user_large

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:40
Nep gereedschap geeft ook een nep resultaat. Veel mensen denken dat de sodeerbout alleen maar warm hoeft te worden. Nou ja, er moet ook voldoende warmte in (relatief) korte tijd toegevoerd kunnen worden. Hoeveelheid warmte is niet hetzelfde als de temperatuur!!

In autotemen: hoeveelheid warmte = aantal pk van de motor. Temperatuur = km/h. Met een auto rijdt het fijner als je vlot kunt optrekken. Solderen gaat beter zodra de soldeerbout snel genoeg de vereiste hoeveelheid warmte kan leveren. Meer vermogen heeft bij een goede soldeerbout niet tot gevolg dat de soldeerpunt (veel) warmer wordt. De temperatuurregeling regelt de temperatuur zodanig dat die in de pas blijft lopen. Weer autos: met een dikke Porsche kun je ook 50-80-100km/h rijden.

Hoe zorg je daarvoor: soldeerbout met voldoende vermogen, minimaal 50 watt, liefst 80 watt of meer EN een soldeerpunt die ongeveer net zo breed is als het plekje waaraan je wilt solderen. Dunne soldeerstiften werken in dit voorbeeld niet. Een temperatuur van 330-350 graden is normaliter voldoende. Neem ook voldoende tijd voor het solderen, de bout moet 3-5 seconden op de printplaat blijven terwijl je tin toevoegt. Soldeerbout vertinnen, bout op de printplaat zetten, 2 seconden wachten tot er warmte in de printplaat zit, dan 1-2 seconden tin toevoegen, nog 1-2 sec de bout op de print houden. Dan de bout van de printplaat halen.

Vooraf: een druppel soldeertin aan de soldeerpunt voordat je start met solderen. Soldeertin van 0,5-0,8mm werkt het beste.

Koop wat van die printjes en wat van die weerstanden en ga daar eerst eens mee knoeien. Een dingetje in elkaar zetten dat iets moet gaan doen is niet handig. Dat werkt achteraf toch niet, frustratie en je begint er niet meer aan. Volgens mij doet Tweakers ergens soldeerworkshoips geven, of zoek een makerspace in je buurt waar iets met elektronica gedaan wordt. Er zijn ook bedrijven in nederland die commerciele trainingen aanbieden, maar dan ben je snel 100en € verder voor een dag. Je bent welkom bij mij thuis in Maastricht, ik kan wel een workshopje geven.

Long read: hier zou je 7.1.1 / 7.1.2 en 7.2.1 kunnen lezen. Is nogal wat tekst, en dat wil men tegenwoordig niet meer. Op youtube staan nauwelijks filmpjes die de optimale methode laten zien.

[ Voor 23% gewijzigd door Ramon 73 op 28-08-2026 08:06 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Doe je zelf een plezier en koop een fatsoenlijk boutje.

ik soldeer soms eens wat audiokabels, een tulpstekkertje of Neurtik-connectortje ofzo.

ik heb een simpel ding van Aoyue.

ik geloof deze:
https://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation.html

Is niet meer leverbaar maar kijk even voor iets vergelijkbaars.

@Ramon 73 ik heb mijn station jaren geleden gekocht, mijn voorbeeld is niet meer te krijgen, heb jij een voorbeeldje voor @TTMJ! wat een leuke instapper zou zijn waar je fatsoenlijk mee kunt werken?

[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 28-08-2026 08:11 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:40
Fraggert schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:09:
Doe je zelf een plezier en koop een fatsoenlijk boutje.

ik soldeer soms eens wat audiokabels, een tulpstekkertje of Neurtik-connectortje ofzo.

ik heb een simpel ding van Aoyue.

ik geloof deze:
https://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation.html

Is niet meer leverbaar maar kijk even voor iets vergelijkbaars.

@Ramon 73 ik heb mijn station jaren geleden gekocht, mijn voorbeeld is niet meer te krijgen, heb jij een voorbeeldje voor @TTMJ! wat een leuke instapper zou zijn waar je fatsoenlijk mee kunt werken?
Voor mij werk gebruik ik hele dure soldeerstations, meestal JBC, OKI Metcal of Weller WXsmart. Dat begint bij minimaal €350 voor alleen het soldeerstation. Thuis heb ik een dure Metcal staan maar laatst "voor de gein" een Yihua 982 soldeerstation gekocht, type c210. Dat valt niet tegen, totaal niet. Voor net €60 heb je een prima soldeerstation dat niet onderdoet voor een JBC van €350. Ja, de dure is wat beter gebouwd, heeft een aluminium behuizing ipv plastic, wat meer functies. Maar ik heb die cheapo al eens een dagje op het werk gebruikt, dat viel echt niet tegen. Paar soldeerstiften 210 type erbij voor €7-9/stuk. Nummer 101 en 108 is prima voor het begin.

Van ATTEN, Aoyue, FNIRSI, ATETOOL nog niks fatsoenlijks gezien.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Dit is een leuk soldeerstation om mee te beginnen. Voor dit soldeerstation zijn verschillende losse soldeerstiften te koop en zelfs een nieuw soldeerbout.

Ik raad je wel aan om (in het begin) een heel klein beetje vloeimiddel te gebruiken bij het solderen. Voor het printje in je openingspost raad ik aan om een vetachtig vloeimiddel te gebruiken. Dus geen waterachtig vloeimiddel, want die vloeit op dat printje te snel weg.

Veel oefenen voordat je aan het serieuze werk begint.

Succes!