Nep gereedschap geeft ook een nep resultaat. Veel mensen denken dat de sodeerbout alleen maar warm hoeft te worden. Nou ja, er moet ook voldoende warmte in (relatief) korte tijd toegevoerd kunnen worden. Hoeveelheid warmte is niet hetzelfde als de temperatuur!!
In autotemen: hoeveelheid warmte = aantal pk van de motor. Temperatuur = km/h. Met een auto rijdt het fijner als je vlot kunt optrekken. Solderen gaat beter zodra de soldeerbout snel genoeg de vereiste hoeveelheid warmte kan leveren. Meer vermogen heeft bij een goede soldeerbout niet tot gevolg dat de soldeerpunt (veel) warmer wordt. De temperatuurregeling regelt de temperatuur zodanig dat die in de pas blijft lopen. Weer autos: met een dikke Porsche kun je ook 50-80-100km/h rijden.
Hoe zorg je daarvoor: soldeerbout met voldoende vermogen, minimaal 50 watt, liefst 80 watt of meer EN een soldeerpunt die ongeveer net zo breed is als het plekje waaraan je wilt solderen. Dunne soldeerstiften werken in dit voorbeeld niet. Een temperatuur van 330-350 graden is normaliter voldoende. Neem ook voldoende tijd voor het solderen, de bout moet 3-5 seconden op de printplaat blijven terwijl je tin toevoegt. Soldeerbout vertinnen, bout op de printplaat zetten, 2 seconden wachten tot er warmte in de printplaat zit, dan 1-2 seconden tin toevoegen, nog 1-2 sec de bout op de print houden. Dan de bout van de printplaat halen.
Vooraf: een druppel soldeertin aan de soldeerpunt voordat je start met solderen. Soldeertin van 0,5-0,8mm werkt het beste.
Koop wat van
die printjes en wat van
die weerstanden en ga daar eerst eens mee knoeien. Een dingetje in elkaar zetten dat iets moet gaan doen is niet handig. Dat werkt achteraf toch niet, frustratie en je begint er niet meer aan. Volgens mij doet Tweakers ergens soldeerworkshoips geven, of zoek een makerspace in je buurt waar iets met elektronica gedaan wordt. Er zijn ook bedrijven in nederland die commerciele trainingen aanbieden, maar dan ben je snel 100en € verder voor een dag. Je bent welkom bij mij thuis in Maastricht, ik kan wel een workshopje geven.
Long read:
hier zou je 7.1.1 / 7.1.2 en 7.2.1 kunnen lezen. Is nogal wat tekst, en dat wil men tegenwoordig niet meer. Op youtube staan nauwelijks filmpjes die de optimale methode laten zien.
[
Voor 23% gewijzigd door
Ramon 73 op 28-08-2026 08:06
]