Afwijkende laadcapaciteit tussen aansluiting en laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• gpsfaire
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 28-08 19:15
Mijn vraag

Mijn meterkast is door de installateur voorbereid op 3x25A. Helaas ben ik vanwege netcongestie in 2027 aan de beurt.
Nu heb ik een 1x35A aansluiting. Gisteren een Peblar laadpaal laten plaatsen.
De grondkabel is gebaseerd op 3x25A.De laadkabel is 32A 7kW-22kW De laadpaal heb ik ingesteld op 35A.
Helaas bij het laden vannacht wordt mijn auto met max 10A geladen.

Heeft iemand een idee waarom ik niet rond de 32A krijg?

...

Beste antwoord (via gpsfaire op 27-08-2026 15:56)

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Als je de laadpaal hebt laten plaatsen, waarom stel je deze vragen niet gewoon aan je installateur? Ik zou niet zelf gaan lopen rommelen in de settings als je niet precies weet hoe het is aangelegd, zowel paal als meterkast.

Alle reacties

• swtimmer
  • Laatst online: 28-08 09:08

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Wat voor auto heb je? wat geeft die aan?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

gpsfaire schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:07:

De grondkabel is gebaseerd op 3x25A.

...
en je vraag is waarom daar geen 32A doorheen gaat?
dat is ook niet de bedoeling natuurlijk, dan wordt die kabel te heet!. Dus kijk even uit wat je doet als je er geen verstand van hebt. Op deze manier had er een huisbrand kunnen ontstaan in theorie.

Verder is dit natuurlijk kwestie van juist instellen bij zowel de paal als de auto. dus loop het nogmaals na. Staat je paal wel op 1 fase ingesteld? (ipv 3 fase).

Wat je bijvoorbeeld ook vaak ziet is dat een laadpaal voor de veiligheid op 10A gaat laden als de loadbalancing (via P1 slimme meter) niet correct werkt.

Wij kunnen slechts gissen, jij hebt de instellingen voor je.

[ Voor 54% gewijzigd door de Peer op 27-08-2026 11:55 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:48

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gpsfaire Welke type Peblar heb je? Je hebt vermoedelijk een 22 kW (Business) uitvoering nodig. Die kan dan per fase 7 kW laden (ca. 30 A), maar dat weet ik niet zeker. De auto moet natuurlijk mee doen.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 27-08-2026 11:32 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Zal een setting in je auto zijn; de lader zelf zit in de auto niet in de Peblar. Maar wat @de Peer zegt,: niet zomaar even 32A door je kabel jagen die wellicht 4x4mm2 is oid?
Welke kabel is er aangesloten? (En welke dikte van je automaat naar je voeding in je groepenkast?)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 11:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:10
Hoe is de paal aangesloten? Ik hoor dat de kabel geschikt is voor 3f. echter als je er maar 1 aansluit ga je niet ver komen.

My best guess, op 1 f aangesloten want 1f in huis (je kan hier niet met een kookgroep werken, vindt de laadpaal niet leuk). Dus laad je max 7kW dus +- 30A.. (wat ik al veel vindt voor 1f, maar de paal kan het schijnbaar).

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• de Peer

de Peer

under peer review

epicfailguy23 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:40:
Hoe is de paal aangesloten? Ik hoor dat de kabel geschikt is voor 3f. echter als je er maar 1 aansluit ga je niet ver komen.
jawel, dan laad je gewoon via 1 fase.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

jawel, dan laad je gewoon via 1 fase.
Maar zou hij in geval van een home nog steeds minimaal 16A moeten kunnen halen.
Mits de auto dat toestaat / zo ingesteld is.
Bij een business moet je tot 32A per fase kunnen gaan, mits je auto 32A laden AC toestaat.
Ik heb wel eens een loaner gehad van de dealer waarbij ik de slider tot 32A kon zetten, maar de auto gewoon toch afkapte op 16A. :S

Hoe dan ook, er ontbreekt informatie in de TS.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 12:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 18:41
1. Hoe is de laadpaal afgezekerd in de meterkast? (Ik gok een 3P+N B25A aardlekautomaat)
2. Wat voor kabel ligt er naar de Peblar? 5x4mm2 zou heel waarschijnlijk zijn.
3. Zit er een P1 dongle in de slimme meter gestoken en is die in de Peblar ingesteld voor load balancing?
4. Welk merk en type auto laad je op aan de laadpaal? 1 fase laden heeft bij sommige auto's beperkingen.

De laadpaal is nu blijkbaar op 10A begrenst, misschien kan dat hoger, maar je wil niet te hoog want dan kan het wel eens zijn dat de hoofdzekering eruit gaat omdat de belasting met wat je in huis verbruikt erbij te hoog wordt.

Als load balancing actief is dan kan je misschien de limiet hoger zetten, tot 25A.
Maar of het echt wat doet ligt dus ook aan hoe je auto op 1 fase kan laden.

Als je 's avonds thuiskomt en de auto aan de lader hangt, is die dan de volgende dag vol?
Dat is voor de meeste mensen het belangrijkste.

Als je een keer haast hebt om de auto vol te krijgen dan zal je even een snellere laadpaal moeten zoeken op dat moment.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-08 20:31
Heb je per ongeluk je lader ingesteld op 3 fasen? Misschien probeert hij loadbalancing-gegevens van 3 fasen binnen te krijgen, ziet er maar een, en gaat vervolgens in safe mode. Kan je eens een screenshot plaatsen van het "systeem" tabje in de webinterface?

• gpsfaire
Bedankt voor al jullie reacties.

Auto
Ik heb een Volkswagen Id3. 58 kW.

Ik ben het eens dat een nacht laden voldoende is. Wanneer ik overstap nar een auto met 77 kW. duur het aanzienlijk langer.

Vermogen grondkabel

De installateur vertelt mij dan de grondkabel gebaseerd is op 3x25A en dat 1 fase 32A geen problemen moet geven.

Laadpaal
Als laadpaal heb ik een Peblar Bussines met een socket.

Ik heb de laadpaal op het max van 32A begrenst.

De lader is ingesteld op 3 fasen. Ik verneem uit forums dat Peblar automatisch omschakelt naar 1 Fase. Het omzetten naar 1 fase is geen probleem.

Bron van dynamische load balancing gaat via P1 HomeWizard.

• gpsfaire
Hierbij het overzicht van de laadpaal.

Stroomlimiet van de lader 32 A
Aardemonitoring Ingeschakeld
Aangesloten fasen 3
Inschakelen van stroomlimietingangen Uitgeschakeld
Maximale fase onbalans Uitgeschakeld
Configuratie load balancing met een groep laders Uitgeschakeld
Bron van dynamische load balancing HomeWizard
HomeWizard-adres 192.168.178.144:80
Terugvalstroom dynamische load balancing 8 A
Maximale netaansluiting van het gebouw 25 A
Bron van zonne-laden HomeWizard
Bron van huishoudlimiet HomeWizard

Acties:
  • Beste antwoord

• Kiwi_Kevin
  • Nu online
Als je de laadpaal hebt laten plaatsen, waarom stel je deze vragen niet gewoon aan je installateur? Ik zou niet zelf gaan lopen rommelen in de settings als je niet precies weet hoe het is aangelegd, zowel paal als meterkast.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het zou zomaar kunnen dat de Homewizard iets doet wat gerelateerd is aan het huisverbruik.
Stel je daar niets in dan zal er wel een standaard regeling van kracht zijn.
Ik mag geen RTFM roepen maar doe het toch :+

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-08-2026 14:19 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• de Peer

de Peer

under peer review

gpsfaire schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:04:
Hierbij het overzicht van de laadpaal.

Aangesloten fasen 3
tsja, er is toch maar 1 fase aangesloten? dus dat is mogelijk niet handig.

• de Peer

de Peer

under peer review

gpsfaire schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:07:

De grondkabel is gebaseerd op 3x25A.

...
Dan is hij dus waarschijnlijk dikker uitgevoerd dan strict noodzakelijk. Dan kan installateur gelijk hebben. Maar dat kon jij niet weten toen je de stroom er op zetten. blijven uitkijken dus!

• de Peer

de Peer

under peer review

gpsfaire schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:01:

Auto

Ik ben het eens dat een nacht laden voldoende is. Wanneer ik overstap nar een auto met 77 kW. duur het aanzienlijk langer.
het is in beide gevallen kWh en niet kW. Dat is wel verwarrend in deze context waar het om laadsnelheden gaat.

• de Peer

de Peer

under peer review

Weet je zeker dat hij op 10A laadt en niet 8A? Want dan zou het dus wijzen naar de fail-save van dynamisch load balancing.

• gpsfaire
De monteur van het installatiebedrijf die de meterkast heeft gewijzigd en de laadpaal heeft aangebracht heeft mij de 'in bedrijfstelling' laten verzorgen. Hij ging uit van 16A. Ik gaf aan dat ik, aan de hand van de opdracht, met 32A wil laden. In mijn opdracht had ik aangegeven dat ook de laadkabel 32A moest zijn. De baas van het installatiebedrijf mailde mij later dat bij de configuratie van 3x28A 1x32A geen probleem is.

Vannacht laadde ik 10A, een vermogen van 2,4 kW.

[ Voor 24% gewijzigd door gpsfaire op 27-08-2026 16:19 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

gpsfaire schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:12:
k gaf aan dat ik, aan de hand van de opdracht, met 32A wil laden.
Dat gaat natuurlijk sowieso niet mogelijk zijn, aangezien de paal vermoedelijk afgezekerd is op 3x20A of 3x25A.

Afzekering op 3x32A is wel mogelijk (heb ik zelf ook) maar is wat exotischer en gaat een installateur meestal niet in mee.

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
gpsfaire schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:12:
De monteur van het installatiebedrijf die de meterkast heeft gewijzigd en de laadpaal heeft aangebracht heeft mij de 'in bedrijfstelling' laten verzorgen. Hij ging uit van 16A. Ik gaf aan dat ik, aan de hand van de opdracht, met 32A wil laden. In mijn opdracht had ik aangegeven dat ook de laadkabel 32A moest zijn. De baas van het installatiebedrijf mailde mij later dat bij de configuratie van 3x28A 1x32A geen probleem is.

Vannacht laadde ik 10A, een vermogen van 2,4 kW.
Lijkt te kloppen. Een ID3 laad op 1 fase met 2,3 kW volgens de handleiding.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• de Peer

de Peer

under peer review

TNijpjes schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:34:
[...]

Lijkt te kloppen. Een ID3 laad op 1 fase met 2,3 kW volgens de handleiding.
Mijn ID3 laadt regelmatig met 4,2 kW op 1 fase. Dus dat kan ik niet plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 27-08-2026 16:37 ]

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

Mijn ID3 laadt regelmatig met 4,2 kW op 1 fase. Dus dat kan ik niet plaatsen.
Kan ik niet direct verklaren. Heel eerlijk ik heb mijn informatie van:

Volkswagen ID.3 opladen | ANWB

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• de Peer

de Peer

under peer review

TNijpjes schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:40:
[...]

Kan ik niet direct verklaren. Heel eerlijk ik heb mijn informatie van:

Volkswagen ID.3 opladen | ANWB
daar staat niet dat hij op 1 fase met 2,3 kW laadt, maar dat hij met een stopcontact (granny lader) op 2,3 kW laadt. Dat zijn 2 verschillende dingen.

waarschijnlijk kan de ID3 dus gewoon op 1 fase met 7,4 kW laden zolang hij maar op een geschikte laadpaal aangesloten is.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 27-08-2026 16:43 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
gpsfaire schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:01:

Auto

Ga je ineens meer rijden met een auto die 77 kWh heeft? Maw, dat maakt toch niet uit? Je accu zal minder leeg zijn als je thuis komt en je houdt hetzelfde laadritme aan.

http://specs.tweak.to/16567

• gpsfaire
skelleniels schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:47:
[...]

Ga je ineens meer rijden met een auto die 77 kWh heeft? Maw, dat maakt toch niet uit? Je accu zal minder leeg zijn als je thuis komt en je houdt hetzelfde laadritme aan.

Ik ga niet meer rijden. Ik rijd echter op1 dag, ook in de winter, retour 350-380 km.
Ik laad dan terug bij FASTNED ca 40 km bij. Daar doe ik 15 -20minuten over. In de vakantie vind ik laadstops niet erg. Mijn ritjes in Nederland vind ik de genoemde laadstop hinderlijk. FASTNED heeft mij weleens de werkelijke laadcurve van een specifieke laadstop toegestuurd. Ik werd daar niet vrolijk van. Ik denk denk dan een 77kWh sneller laad bij percentages tussen de 15% en 30%

• gpsfaire
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:18:
Het zou zomaar kunnen dat de Homewizard iets doet wat gerelateerd is aan het huisverbruik.
Stel je daar niets in dan zal er wel een standaard regeling van kracht zijn.
Ik mag geen RTFM roepen maar doe het toch :+
Over welke handleiding heb je het. Ik lees altijd alle informatie en handleidingen.
Ik kan iets over het hoofd hebben gezien. Graag hoor ik het van jou.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:12
Heb je wel de 32A laadkabel? En niet de dunne gele VW laadkabel?

Ik vind het erg bijzonder dat je zelf de inbedrijfsstelling moet doen (waarom?) terwijl je blijkbaar geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken. Dit is natuurlijk vragen om problemen en bij foute instellingen kun je zelfs brand veroorzaken. De instellingen die je post kloppen in ieder geval niet maar het lijkt er inderdaad op dat Homewizard de 10A limiet opgeeft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

gpsfaire schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:43:
[...]

Over welke handleiding heb je het. Ik lees altijd alle informatie en handleidingen.
Ik kan iets over het hoofd hebben gezien. Graag hoor ik het van jou.
Ik ben geen expert (geen EV) maar als de Homewizard is ingesteld als load balancer dan zou die wel eens iets kunnen doen wat de laadstroom beperkt, met name als je niets instelt en er een default instelling wordt gebruikt.
Daarom noem ik het, je zegt dat de HW P1 er is maar niet dat je er naar hebt gekeken.
Verder vind ik (in theorie) de laadpaal op 35A instellen riskant, laat ik zeggen voor als de HW z'n werk een keer niet doet en een grote verbruiker in huis aan gaat.
Daarnaast zal de laadpaal op 25A gezekerd zijn en mag er geen 35A over 1 fase gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-08-2026 19:12 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02:20
Jim423 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:54:
Heb je wel de 32A laadkabel? En niet de dunne gele VW laadkabel?

Ik vind het erg bijzonder dat je zelf de inbedrijfsstelling moet doen (waarom?) terwijl je blijkbaar geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken. Dit is natuurlijk vragen om problemen en bij foute instellingen kun je zelfs brand veroorzaken. De instellingen die je post kloppen in ieder geval niet maar het lijkt er inderdaad op dat Homewizard de 10A limiet opgeeft.
Ik vermoed omdat de installateur in deze een elektricien is, en dus wel de meterkast aanpast en de 'fysieke' installatie / aansluiten van de laadpaal doet op de meterkast, maar zich niet wil / mag (van de werkgever) bemoeien met de software kant en / of de auto kant van de ingebruikstelling.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 27-08-2026 19:21 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dennism schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:20:
[...]

Ik vermoed omdat de installateur in deze een elektricien is, en dus wel de meterkast aanpast en de 'fysieke' installatie / aansluiten van de laadpaal doet op de meterkast, maar zich niet wil / mag (van de werkgever) bemoeien met de software kant en / of de auto kant van de ingebruikstelling.
Ik lees niets over een werkgever en hij liet hem zelf plaatsen, het zou me verbazen als er iets van Homewizard gebruikt zou worden als een werkgever het levert.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02:20
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:33:
[...]

Ik lees niets over een werkgever en hij liet hem zelf plaatsen, het zou me verbazen als er iets van Homewizard gebruikt zou worden als een werkgever het levert.
Ik bedoel daar niet de werkgever van TS, maar de mogelijke werkgever van de installateur :)
Genoeg werkgevers die niet willen dat hun personeel inbedrijfstellingen doen vanwege mogelijke aansprakelijkheid als er wat misgaat.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou geen vertrouwen in die installateur hebben als die beweert dat 35A prima kan met een 25A aansluiting.
Of er worden dingen door elkaar gegooid zoals de stroom die de auto trekt (DC) en wat de laadpaal van de groepenkast vraagt.

• gpsfaire
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:40:
Ik zou geen vertrouwen in die installateur hebben als die beweert dat 35A prima kan met een 25A aansluiting.
Of er worden dingen door elkaar gegooid zoals de stroom die de auto trekt (DC) en wat de laadpaal van de groepenkast vraagt.
Ik heb nu een 1x35A aansluiting van de netbeheerder. Dat wordt volgend jaar 3x25A.
Mijn laadpaal kan 35A aan. Peblar geeft voor de Business vermogens van 3,7kW, 7,4kW, 11kW en 22 kW.

• gpsfaire
Dennism schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:35:
[...]

Ik bedoel daar niet de werkgever van TS, maar de mogelijke werkgever van de installateur :)
Genoeg werkgevers die niet willen dat hun personeel inbedrijfstellingen doen vanwege mogelijke aansprakelijkheid als er wat misgaat.
De baas heeft alle onderdelen besteld een aan de elektricien te beschikking gesteld om te installeren. Ik ben het met je eens dat de baas de in bedrijf stelling had moeten doen.
Ik heb jullie reacties en adviezen tot mij genomen en ga zelf rekening houden met veiligheidsaspecten aan de slag.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

gpsfaire schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:41:
[...]

De baas heeft alle onderdelen besteld een aan de elektricien te beschikking gesteld om te installeren. Ik ben het met je eens dat de baas de in bedrijf stelling had moeten doen.
Ik heb jullie reacties en adviezen tot mij genomen en ga zelf rekening houden met veiligheidsaspecten aan de slag.
[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Iemand vroeg welke laadkabel je gebruikt voor de auto, als dat een dun kabeltje is dan vormt dat mogelijk de beperking die je nu ziet.
Zoals ik al meldde kiest de Homewizard wellicht een veilige standaard instelling als je deze verder niet instelt, je hebt hier nog altijd niets mee gedaan of je weet zelfs niet dat het ding een app heeft.
Je zal maar een werkgever hebben die op deze manier een laadpaal regelt :F

Pagina: 1