Vraag

• Kenjekenny
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:55
Beste Klussers,

Ik ontvang binnenkort de sleutels van mijn nieuwe woning en ben van plan het merendeel van de raam & deur-kozijnen te vervangen met HR+++ en ben mij daarom aan het orienteren op de ideale (decentrale) WTW / Ventilatie configuratie en wou mijn idee graag door jullie laten toetsen. Ook ontvang ik graag aanbevelingen v.w.b. decentrale WTW oplossingen die 1) onderling te synchen/pairen zijn en 2) idealiter ook "smart" zijn en bv aangesloten kunnen worden op homeassistant.

Het betreft een woning uit 1982 met deels HR++ glas in de erker vooraan de woning maar alle overige kozijnen zijn enkel glas. Ik ga alles behalve de erker (die komt later) vervangen met HR+++ kunststof kozijnen (voordeur, ramen, schuifpui) en zal in de nieuwe kozijnen GEEN ventilatie roosters in plaatsen ivm de decentrale WTWs.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YixV3XA.jpeg
  • Op de plattegrond heb ik de locaties waar ik de decentrale WTW units wil installeren aangegeven middels rode vierkanten. Het boren van de gaten in de spouwmuur wil ik uitbesteden, installatie doe ik idealiter zelf.
  • De bestaande ventilatieroosters in de erker zijn aangeduid met blauw (deze zullen echter, wegens de WTW, dichtgezet worden). In de WC zal ik een nieuw klein HR+++ kozijn plaatsen met een rooster(echt maar +/-10cm breed). Wegens het gebrek aan ventilatie opties zal deze altijd open blijven staan.
  • De mechanische ventilatie in de badkamer is met groen aangeduid.
  • Alle tussendeuren zullen onderaan enkele CM's vrijlaten voor doorstroom OF ik zal geluidswerende ventilatieroosters aanbrengen.
Mijn vragen:
  1. Allereerst; wat is de mening van voorgestelde setup en wat kan anders/beter?
  2. Ik twijfel nog of er wel/geen rooster in de nieuwe voordeur moet komen waar de !? in het blauw staat wegens het gebrek aan andere ventilatie in de beneden-hal, of zal dat gebrek aan ventilatie wel meevallen wegens het trapgat?
  3. Ik twijfel nog over de plaatsing van 2 units, de alternatieve locatie heb ik aangeduid met de !? in het rood. Op de begane grond is de alternatieve locatie meer uit het zicht maar kruislings leek mij beter voor de luchtstroom. Klopt dat?
  4. Wat de plaatsing in de slaapkamer betreft; het bed komt met het hoofdeinde rechts te staan, dus zou ik ivm eventueel geluidsoverlast de WTW aan de andere kant van de slaapkamer willen plaatsen... of maak ik me onnodig zorgen over het geluid?
  5. Qua budget dacht ik aan decentrale WTW-units van rond de 4-500 per stuk met zoals eerder gezegd de mogelijkheid om de voor- & achterkant van de woning te synchen/pairen. Het zou helemaal leuk zijn als ze ook nog "smart" zijn en te koppelen met bv HomeAssistant. Wie kan er wat modellen/merken aanraden?
Bij voorbaat onwijs bedankt voor alle feedback!!

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:47
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

er is ook een topic voor decentraal, in beide staat alles waar je vragen over hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts