Wij zijn aan het eind van de verbouwing van ons woonhuis. Begane grond ca. 65m2, betonnen verdiepingsvloer, verdieping van 40m2 met dunne stenen muren met daarboven een balkenplafond met vliering.
Glasvezelaansluiting in de kelder en daarvandaan ook verschillende kabels door het huis getrokken. Waaronder een kabel naar de vliering, waarvandaan weer verschillende kabels naar de kamers gaan. En een kabel naar de vrijstaande schuur.
Diagram hieronder geeft een idee van de apparaten en switches waar ik nu aan denk, en die in de toekomst waarschijnlijk voldoende zijn.
Glasvezelaansluiting in de kelder en daarvandaan ook verschillende kabels door het huis getrokken. Waaronder een kabel naar de vliering, waarvandaan weer verschillende kabels naar de kamers gaan. En een kabel naar de vrijstaande schuur.
Diagram hieronder geeft een idee van de apparaten en switches waar ik nu aan denk, en die in de toekomst waarschijnlijk voldoende zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| Glasvezelaansluiting
▼
Modem/Router
provider (?)
│
┌────────▼──────────┐
│ Switch kelder │
│ (TL-SG1210MPE?) │
├───────────────────┤
│ - Mediabox │
│ - Apple TV │
│ - CV Repeater │
│ - Deco X50-PoE │
│ - IoT antenne PoE │
│ - Laadpaal │
│ - {loos} │
│ - {loos} │
│ - {loos} │
└───────────────────┘
┌────────┘ └────────┐
┌─────────▼─────────┐ ┌─────────▼─────────┐
│ Switch Vliering │ │ Switch Schuur │
│ (TL-SG108PE?) │ │ (Netgear bestaand)│
├───────────────────┤ ├───────────────────┤
│ - Deco X50-PoE │ │ - PV Omvormer │
│ - Kantoor │ │ - Deco X50(-PoE) │
│ - Ecowitt Gateway │ │ - PC Servertje │
│ - Radiator Gateway│ └───────────────────┘
│ - {loos} │
│ - {loos} │
│ - {loos} │
└───────────────────┘ |
- Ik heb nog geen provider en modem. Ik wissel ook niet jaarlijks van provider. Als ik toch wijzig van provider en modem, ben ik prima bereidt een en ander aan de configuratie aan te passen, maar zo min mogelijk.
- Wij vragen volgens mij niet erg veel van onze verbinding. Paar dagen wat thuiswerken, tv kijken. Geen gaming of zware servers.
- Wel ben ik net gestart met Home Assistant op een oud pc'tje. Ik tracht dit zoveel als mogelijk aan te sluiten via Zigbee/Thread. Vandaar ook de IoT antenne.
- Ik wil vooral een stabiel bedraad netwerk voor de aangesloten apparaten en overal in mijn huis zonder problemen rond kunnen lopen met laptop en telefoons op de WiFi.
- Ik ben geen tweaker. Ik wil gewoon dat het stabiel werkt. Maar ben prima bereidt enkele instellingen in de switches e.d. aan te passen als dat wat oplevert. Ik wil echter niet wekelijks de boel hoeven updaten of aanpassen. Besef me ook dat Home Assistant soms wel wat configuratie benodigd, vandaar de managed switches.
- Is dit een goede algemene opzet van het netwerk?
- In de woonkamer wil ik in ieder geval een PoE access point. Op de vliering en schuur is dit minder belangrijk. Is het dan de moeite waard een ander type Deco te kiezen i.p.v. de X50-PoE? Mijn gedachte bij de 3-pack is dat ik deze altijd nog als extra kan gebruiken op de begane grond.
- De TL-SG1210MPE heeft twee 'uplink'-poorten. Kan ik deze ook gewoon gebruiken om apparaten aan te hangen?
- Doe ik er goed aan een eigen router te kopen? Of levert dat vooral een hoop gedoe op bij verschillende providers? Voorheen zat ik bij Odido, en de modem is dan in ieder geval nodig voor de televisie volgens mij.
- Ik ben volgens mij geen power-user, en ben vooral op zoek naar een goede prijs-kwaliteit verhouding. Is dit dan een goede setje, of zie ik een beter alternatief over het hoofd? Met bovenstaande opzet kom ik uit rond de €400,-. Dat is zo ongeveer wel mijn limiet.