Welke TP-Link Accesspoint voor mijn appartement?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:29
Sinds enkele jaren maak ik gebruik van KPN Internet via xDSL koper.
De meeste apparaten zijn bedraad op de V10 modem / router aangesloten en dat loopt op zich uitstekend binnen de capaciteit die via KPN koper beschikbaar is.
Alleen via WiFi is de ontvangst wat minder en die heb ik d.m.v. een gehuurde KPN SuperWifi SW2 ter tevredenheid opgekrikt maar deze SW2 heb ik intussen al opgezegd.
In de huiskamer maken circa 10 apparaten van Wifi gebruik waarvan een 3-tal alleen Wifi 2.4, de rest zit op Wifi 5.0

Per medio november heb ik het KPN abonnement opgezegd omdat ik om verschillende redenen overstap naar Delta glasvezel.
Het is dan de bedoeling dat ik een eigen Accesspoint in de woonkamer plaats.
Ik had zelf al wat gezocht maar kom er toch niet helemaal uit maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen (82).... :)

Wat is de situatie...
De KPN modem / router V10 is in de meterkast geïnstalleerd en daar komt ook de toekomstige Delta Modem / router te staan.
Vanuit de meterkast lopen een tweetal UTP Cat 5e kabels naar de huiskamer waarvan één naar de TV hoek en de ander naar de hoek waar mijn Mac staat dus de TV, Apple TV,Mac en overige apparaten zijn bekabeld aangesloten al dan niet via een TP-Link TL-SG105E Switch.

Gewenste situatie.....
In de buurt van mijn Mac wil ik een (extra) Accesspoint plaatsen welke op één van de 2 UTP kabels wordt aangesloten.

Het heeft mijn voorkeur dat de AP een 2e UTP poort heeft want dan kan ik daarop mijn Mac aansluiten zonder dat ik gebruik maak van een TP-Link Switch maar da is geen vereisde.

De AP moet bij voorkeur een staand model zijn of aan de muur worden opgehangen. Er is echter geen inbouwdoos in de muur aanwezig waar sommige modellen AP's op kunnen worden gemonteerd.

Graag jullie advies welk type ik moet kiezen.

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Simpelste en goedkoopste is een 5 poorts switch en een Fritz repeater die je bekabeld aansluit. Maar iedere AP kan je in principe ook gewoon neerleggen. of aan de muur hangen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Zie ook dit recente topic voor mogelijke ideeën/opties:

Aanleg thuisnetwerk - switch + AP of iets anders?

• srna513006
@Frogman,

Volgens mij halveert een Repeater de snelheid en een AP doet dat niet, toch?
Niet elke AP kun je neerleggen of aan e muur hangen omdat op sommige TP-Link AP's aan de achterkant een bult zit welke normaliter in de muur aanwezige inbouwdoos wordt geplaatst.

• srna513006
@The_Doman ,

Prima tip om naar de link te wijzen...
Ik heb de genoemde topic bij helemaal gelezen maar moest halverwege toch afhaken omdat het enerzijds het mij te complex werd (leeftijd?) en het anderzijds eigenlijk hoofdzakelijk over het Roaming ging.
Roaming is bij mij in het appartement niet nodig maar misschien heb ik mijn wens niet goed of onvolledig uitgelegd.

Alle apparaten worden hoofdzakelijk in de huiskamer gebruikt want in de directe omgeving van de meterkast staat geen apparatuur waarvoor Wifi nodig is.
Als ik de KPN V10 modem / router naar de woonkamer kon verplaatsen was het probleem opgelost maar dat kan niet omdat ik anders weer aanvullende UTP kabels naar de huiskamer zou moet trekken en dat lukt met de huidige infrastructuur niet zo 1-2-3.

Dus wat ik feitelijk nodig heb is een extra AP in de huiskamer.
Wat mij na het lezen van de gelinkte topic wel heeft getriggerd is de optie om b.v. een (oude) router als AP te gebruiken, zo heb ik nog een goed functionerende Asus Router RT-68U v3 liggen.
Zou ik die nog als extra AP voor de huiskamer kunnen configureren?

N.B. Zou de TP-Link Deco X50 ook voor mijn hierboven beschreven wens geschikt zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door srna513006 op 26-08-2026 13:05 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
srna513006 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:01:
Dus wat ik feitelijk nodig heb is een extra AP in de huiskamer.
Wat mij na het lezen van de gelinkte topic wel heeft getriggerd is de optie om b.v. een (oude) router als AP te gebruiken, zo heb ik nog een goed functionerende Asus Router RT-68U v3 liggen.
Zou ik die nog als extra AP voor de huiskamer kunnen configureren?
Ja natuurlijk is het een prima idee om die router daarvoor te (her)gebruiken. :)
De specificaties zijn toch ruim voldoende daarvoor?
Wat ik lees heeft die router ook een AP mode wat het ook weer eenvoudiger/makkelijker maakt.
Asus: [Draadloze router] Hoe stel ik de bedieningsmodus in - Access Point (AP)-modus?

Mochten er roaming/compatibiliteitsproblemen ontstaan kan je altijd de WiFi instellingen van je Delta modem/router wat verlagen naar die van die Asus Router RT-68U: WPA2-PSK(AES)/WiFi5.

Wat is de beste optie asus rt-ax92u of kpn superwifi
camel1987 schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:05:
Router in ap modus gezet alles bleef gelukkig hetzelfde en snelheden zijn meteen gestegen zelfs nog hoger als met de experiabox.
Uiteindelijk blijkt het dus toch dat de router het beste in de ap modus had moeten staan ipv in de eigen router modus.
Wel heb ik nu een hoop minder instellingen maar die gebruikte ik achteraf toch al niet dus mis er niks aan.

• srna513006
Wederom bedankt voor de snelle reactie… _/-\o_

Dit ga ik binnenkort alvast nog op mijn huidige KPN modem / router V10 uitproberen, dan weet ik dat het functioneert.

Als medio november de Delta modem / router in gebruik is genomen veronderstel ik dat deze optie na herinstallatie ook gewoon blijft functioneren.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:22
Als je het gewoon simpel en goedkoop wil:

Scoor een deco m4 set ergens op marktplaats. Vaak 3 nodes voor 30-40 euro.
Zet er 1 in de meterkast, en 2 op de utp punten.

Wil je gewoon bestellen, dan zou ik inderdaad voor de Deco x50 gaan en hetzelfde doen.

CISSP! Drop your encryption keys!

• srna513006
The_Doman schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Ja natuurlijk is het een prima idee om die router daarvoor te (her)gebruiken. :)
De specificaties zijn toch ruim voldoende daarvoor?
Wat ik lees heeft die router ook een AP mode wat het ook weer eenvoudiger/makkelijker maakt.
Asus: [Draadloze router] Hoe stel ik de bedieningsmodus in - Access Point (AP)-modus?

Mochten er roaming/compatibiliteitsproblemen ontstaan kan je altijd de WiFi instellingen van je Delta modem/router wat verlagen naar die van die Asus Router RT-68U: WPA2-PSK(AES)/WiFi5.[...]
Even een Update....
Eerst wilde ik wachten tot medio november om mijn oude Asus RT-AC68U als extra AP op het nieuwe Delta Netwerk te gebruiken maar ik heb deze nu toch maar alvast op mijn huidige KPN netwerk getest en dat functioneert prima....
Omdat ik geen roaming hoef toe te passen heb ik de Wifi op de KPN V10 uitgezet en gebruik ik nu uitsluitend Wifi van de Asus router.

In elk geval heb ik nu in de huiskamer waar de Asus router is geplaatst een significante Wifi verbetering t.o.v. de Wifi ontvangst van de KPN V10 router welke in de meterkast is geplaatst.

Iedereen bedankt voor de goede adviezen.
Pagina: 1