Offerte zolder verbouwing voor 24k?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.847 views

Vraag

• Isa100
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 24-08 21:56
Onze zolder van ongeveer 38m2 met hoge nok (4.4) fungeert nu als een grote opslagruimte met een dakkapel aan één kant.

We willen er twee slaapkamers van maken, en een washok waar de wasmachine staat. Er komt dan ook een vliering over de gehele verdieping voor opslag. De prijs is nu 24k zonder stuccen, waarbij verder alles erin zit.

Het stuckwerk (33 incl btw) lijkt ons veel dus willen we niet via de aannemer doen.

De vakman is bekend in onze omgeving en komt betrouwbaar over. Maar dan alsnog, het gaat natuurlijk om veel geld, is dit een realistische prijs? Nog andere dingen die opvallen? Dank!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOYWC3YRGuEkVcwFfnCrTjI58io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnX3oU3oqly1U2WAVf8whzDp.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:51

Herman

FP ProMod
Zonder een gedetailleerde offerte is hier weinig over te zeggen.

Je kunt m.i. het beste een tweede offerte opvragen bij andere partij. Liefst beide open offertes. Dan kun je meer over de prijs zeggen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-08 00:25
Tja, hoe moeten wij hier nu iets zinnigs over kunnen zeggen?
Je hebt geheel geen details gepost. Niet eens een plattegrond van de situatie voor/na, geen enkele foto van hoe alles er nu uitziet, of hoe nu alles afgewerkt is. Misschien zitten er wel heel veel onhandige hoeken in de ruimte, om maar iets te noemen.

De offerte is voor jou misschien duidelijk, maar wat betekent bijvoorbeeld “het verwijderen van de stukken vloer onder de wand”?
Moet hier een plaatje laminaat verwijderd worden, of moet er met een watergekoelde betonzaag een stuk vloer weggezaagd worden?
Das maar één voorbeeld.
Zo ook “voorzien van benodigde elektra”. Voor ons is er geen enkel idee wat daar voor nodig is, wat er uiteindelijk gedaan wordt, of wat de beginsituatie is waarmee gestart kan worden.

Hier valt dus weinig over te zeggen.

Zoals hierboven: beste is gewoon meerdere offertes opvragen en die vergelijken. Dat geeft je aan wat het blijkbaar gemiddeld kost. Dan moet je bepalen of het je zelf dat waard is.

(in mijn geval zou ik zoiets gewoon zelf doen, want het leest alsof de materiaalkosten hiervoor allemaal maar hooguit 10-20% van het offertebedrag zijn. Zeker als het stucwerk er nog niet bij zit. Maar goed, dan moet je wel wat kunnen klussen natuurlijk. Als je dat niet kunt, dan zit er dus niks anders op dan het gangbare commerciele tarief ervoor te betalen)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43
Wat @BrainCrash hierboven zegt. En ik zou iig zorgen dat deze offerte een heel stuk specifieker wordt gemaakt mocht je met deze partij verder willen. Als dingen in de bouw niet expliciet benoemd zijn, krijg je de goedkoopst en/of snelst mogelijke spullen en constructies.

Dus ik roep maar even wat uit ervaring, qua zaken die stiekem op kleine details en prijsverschillen toch heel veel verschil maken, maar volledig ontbreken op deze offerte:
- Afplakken van de trap: Met wat? Plakken ze ook de leuning en pilaren af? Halen ze het ook weer weg?
- Isoleren van de wand met 7cm isolatie: Met wat voor isolatie? Glaswol is fors goedkoper dan steenwol, maar de laatste dempt veel meer geluid en dat lijkt me het doel van het isoleren van een scheidingswand. Dus idealiter staat hier: Met rockwool rocksono platen van 70mm dik.
- Ik zou het plafond ook laten isoleren met steenwol, want anders gaat het geluid alsnog bovenlangs van kamer naar kamer. Scheelt thermisch ook nog best wat.
- Voor het afwerken van de wanden zou ik 9mm OSB aan de opbouw toevoegen. Dempt nog meer geluid, geeft stevigheid en maakt vooral het ophangen van dingen veel makkelijker.
- Leveren van deuren merk X: Wat voor deur? Welk model? Is ie massief of van karton? Vind je die wel mooi? En past dit bij de rest van he thuis? Welke scharnieren? En welke deurkrukken? Welk merk/kwaliteit slot? In welke kleur?
- Uitvullen van het plafond met vuren latten, in 1 of 2 lagen? Idealiter krijg je een detailschets van wand- en plafondopbouw.
- Een vlizotrap? Welke vlizotrap? Waar komt ie precies? Hoe groot is de opening?
- Er komt electra, waar precies? Hoeveel stopcontacten, waar en hoe hoog? Welk merk/type/kleur sluit aan bij de rest van de woning? Hoe ga je het licht schakelen? Moet er ook nog netwerk/coax ergens in? Hoe gaat men dit bedraden? Met ymvk in de wand? Met flexibele voorbedrade buis? Met lege gladde PCV buizen? Dat laatste is meer werk maar maakt het wel mogelijk nog een keer wat te veranderen.

Kortom, specificeer zoveel mogelijk uit, zodat het ook daadwerkelijk voldoet aan je verwachtingen en ook de details kloppen. Dat zorgt er ook voor dat je daadwerkelijk appels met appels vergelijkt qua offertes. Dat hoeft ook niet altijd meteen een veel hogere offerte te betekenen, want hoe preciezer jij zaken uitvraagt des te minder marge hoeft een aannemer te hanteren om je impliciete verwachtingen alsnog aan te brengen. Tip: de betere/betaalde AI modellen, bijv. Claude Opus 5, zijn echt heel erg goed geworden in je interviewen en doorvragen om een heel gedetailleerd ontwerp en vervolgens een PVE op te stellen voor dit soort offerteuitvragen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 24-08-2026 14:57 ]

All-electric.

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-08 09:03
En om hoeveel vierkant meters gaat het?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00
Ik zou kijken wat je zelf kunt, want dit is veel te duur. Recent voorbeeld van mijzelf;

Dak van binnen geïsoleerd 70 m2 met pif en gips ( na aftrek subsidie €800 ) . Nieuwe elektra zolder, vierde verdieping gemaakt met osb platen, vlizo, gips €800

Stucwerk 300€

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32
CryptoNL schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:39:
Ik zou kijken wat je zelf kunt, want dit is veel te duur. Recent voorbeeld van mijzelf;
Dak van binnen geïsoleerd met pif en gips ( na aftrek subsidie €800 ) . Nieuwe elektra zolder, vierde verdieping gemaakt met osb platen, vlizo, gips €800
Stucwerk 300€
Maar dat was maar 6 vierkante meter toch?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CryptoNL
  • Laatst online: 16:00
Yaksa schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:41:
[...]

Maar dat was maar 6 vierkante meter toch?
Wat bedoel je?

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:55
Hier staan best wat werkzaamheden tussen die je zelf zou kunnen doen (trap afplakken, sloopafval opruimen) en waar nu waarschijnlijk een (flink) uurtarief voor wordt gerekend.
Ik zou je willen aanraden dit als klus op werkspot te plaatsen, al is het maar om zonder al te veel moeite wat vergelijkingen te kunnen maken.

Verder eens met anderen: vraag naar een gedetailleerde offerte. Swedex deur en kozijn bestel je zelf voor ca 350 euro per set; het is relevant om te zien wat daarvoor gerekend wordt, zodat je in ieder geval kunt beoordelen of het niet zinvoller is deze materialen zelf te kopen. Dit geldt ook voor de vlizotrap en de underlaymentplaten.

• twain4me
  • Laatst online: 23:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ga hier een eind aan breien, een offerte kan je niet beordelen zonder context maar liever heb je gewoon een 2e om te vergelijken. @Isa100 probeer het gerust nog een keer, maar deze discussie gaat door een gebrek aan gegevens nergens heen, dus krijgt het topic een slotje. Voor wat het waard is (en dat is weinig) mijn gevoel zegt dat het duur is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.