Wat @
BrainCrash hierboven zegt. En ik zou iig zorgen dat deze offerte een heel stuk specifieker wordt gemaakt mocht je met deze partij verder willen. Als dingen in de bouw niet expliciet benoemd zijn, krijg je de goedkoopst en/of snelst mogelijke spullen en constructies.
Dus ik roep maar even wat uit ervaring, qua zaken die stiekem op kleine details en prijsverschillen toch heel veel verschil maken, maar volledig ontbreken op deze offerte:
- Afplakken van de trap: Met wat? Plakken ze ook de leuning en pilaren af? Halen ze het ook weer weg?
- Isoleren van de wand met 7cm isolatie: Met wat voor isolatie? Glaswol is fors goedkoper dan steenwol, maar de laatste dempt veel meer geluid en dat lijkt me het doel van het isoleren van een scheidingswand. Dus idealiter staat hier: Met rockwool rocksono platen van 70mm dik.
- Ik zou het plafond ook laten isoleren met steenwol, want anders gaat het geluid alsnog bovenlangs van kamer naar kamer. Scheelt thermisch ook nog best wat.
- Voor het afwerken van de wanden zou ik 9mm OSB aan de opbouw toevoegen. Dempt nog meer geluid, geeft stevigheid en maakt vooral het ophangen van dingen veel makkelijker.
- Leveren van deuren merk X: Wat voor deur? Welk model? Is ie massief of van karton? Vind je die wel mooi? En past dit bij de rest van he thuis? Welke scharnieren? En welke deurkrukken? Welk merk/kwaliteit slot? In welke kleur?
- Uitvullen van het plafond met vuren latten, in 1 of 2 lagen? Idealiter krijg je een detailschets van wand- en plafondopbouw.
- Een vlizotrap? Welke vlizotrap? Waar komt ie precies? Hoe groot is de opening?
- Er komt electra, waar precies? Hoeveel stopcontacten, waar en hoe hoog? Welk merk/type/kleur sluit aan bij de rest van de woning? Hoe ga je het licht schakelen? Moet er ook nog netwerk/coax ergens in? Hoe gaat men dit bedraden? Met ymvk in de wand? Met flexibele voorbedrade buis? Met lege gladde PCV buizen? Dat laatste is meer werk maar maakt het wel mogelijk nog een keer wat te veranderen.
Kortom, specificeer zoveel mogelijk uit, zodat het ook daadwerkelijk voldoet aan je verwachtingen en ook de details kloppen. Dat zorgt er ook voor dat je daadwerkelijk appels met appels vergelijkt qua offertes. Dat hoeft ook niet altijd meteen een veel hogere offerte te betekenen, want hoe preciezer jij zaken uitvraagt des te minder marge hoeft een aannemer te hanteren om je impliciete verwachtingen alsnog aan te brengen. Tip: de betere/betaalde AI modellen, bijv. Claude Opus 5, zijn echt heel erg goed geworden in je interviewen en doorvragen om een heel gedetailleerd ontwerp en vervolgens een PVE op te stellen voor dit soort offerteuitvragen.
[
Voor 5% gewijzigd door
RonJ op 24-08-2026 14:57
]
All-electric.