Vraag

• VeMe
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-08 09:22
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende vraagstuk:

Laatst crashte Windows volledig, wilde met geen enkele mogelijkheid weer opstarten en wilde ook niet naar een herstelpunt resetten. Uiteindelijk werkte het herstelpunt na de 10e keer ineens toch. Dit heeft me een hele ochtend gekost waarin ik eigenlijk aan het werk had willen zijn, dus een herhaling van deze ervaring wilde ik toch proberen te voorkomen.

Nu wil ik als back-up systeem Linux (Mint voor deze noob) installeren als dual-boot dual-drive systeem. Alleen heb ik maar 1 SSD erin zitten. Een 1TB SSD kost inmiddels al gauw 200 euro, maar ik heb nog een oude laptop waar ik een oude SSD uit heb gehaald, alleen is dit een SATA M.2 en geen NVME. Mijn moederbord ondersteunt alleen NVME (voor de volledigheid toch alle slots geprobeerd).

Nu heb ik een M.2 naar SATA adapter gekocht, alleen het probleem is dat bij mijn moederbord alle SATA poorten achter de videokaart verstopt zitten. Daarbij is de videokaart gigantisch en de behuizing vrij krap. Het kostte dus nogal wat moeite om deze te plaatsen en kijk er niet naar uit om deze eruit te halen en weer terug te plaatsen.

Ik zat te kijken naar een PCIE adapter, maar die werken vaak alleen met NVME of alsnog met SATA kabel. Ik zie bijvoorbeeld hier wel M.2 SATA bij staan. Zou dit kunnen werken of is het echt niet mogelijk zonder SATA kabel?

Voor de volledigheid, moederbord is ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI en SSD is
Samsung 860 EVO SATA m.2 1TB.

Veel dank!

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waarom niet via USB gezien het om een 'back-up systeem' gaat?
En anders zoiets: uitvoering: Axagon PCEM2-DC PCIe NVMe+SATA M.2 adapter

[ Voor 58% gewijzigd door DukeBox op 22-08-2026 16:42 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:24

Kettrick

Rantmeister!

AliExpress staat vol met m2 adapters, ik heb een omgekeerde die van nvme 4x sata maakt en dat werkt al jaren prima.

Bijvoorbeeld https://a.aliexpress.com/_mNxtQCf

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zie de SATA poorten op 90° staan. Kan je daar geen 90° kabel in steken om direct naar boven te gaan? Of met een rechte kabel door de kabel gaten naar de achterkant van de behuizing.

Wil je die Linux Mint installatie regelmatig gaan gebruiken of puur voor reserve/backup OS? Want voor dat laatste zou je ook kunnen kijken naar een USB enclosure.

Commandline FTW

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:52
Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht, maar een kaart zoals jij bedoelt lijkt te bestaan.

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:52
Een adapterkaart van pcie naar sata is mogelijk als er een chip op zit die de omzetting realiseert. Die lijkt in je gelinkte model op Reichtelt niet aanwezig. Als er JMB582 of een gelijkwaardige Asmedia chip wordt genoemd dan is het bruikbaar voor je doel.

Is het echter voor tijdelijk gebruik dan zou ik een usb naar sata externe behuizing overwegen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:57
VeMe schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:26:
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende vraagstuk:

Laatst crashte Windows volledig, wilde met geen enkele mogelijkheid weer opstarten en wilde ook niet naar een herstelpunt resetten. Uiteindelijk werkte het herstelpunt na de 10e keer ineens toch. Dit heeft me een hele ochtend gekost waarin ik eigenlijk aan het werk had willen zijn, dus een herhaling van deze ervaring wilde ik toch proberen te voorkomen.

Nu wil ik als back-up systeem Linux (Mint voor deze noob) installeren als dual-boot dual-drive systeem. Alleen heb ik maar 1 SSD erin zitten. Een 1TB SSD kost inmiddels al gauw 200 euro, maar ik heb nog een oude laptop waar ik een oude SSD uit heb gehaald, alleen is dit een SATA M.2 en geen NVME. Mijn moederbord ondersteunt alleen NVME (voor de volledigheid toch alle slots geprobeerd).

Nu heb ik een M.2 naar SATA adapter gekocht, alleen het probleem is dat bij mijn moederbord alle SATA poorten achter de videokaart verstopt zitten. Daarbij is de videokaart gigantisch en de behuizing vrij krap. Het kostte dus nogal wat moeite om deze te plaatsen en kijk er niet naar uit om deze eruit te halen en weer terug te plaatsen.

Ik zat te kijken naar een PCIE adapter, maar die werken vaak alleen met NVME of alsnog met SATA kabel. Ik zie bijvoorbeeld hier wel M.2 SATA bij staan. Zou dit kunnen werken of is het echt niet mogelijk zonder SATA kabel?

Voor de volledigheid, moederbord is ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI en SSD is
Samsung 860 EVO SATA m.2 1TB.

Veel dank!
Klinkt als een XY probleem. Er bestaan diverse software pakketten die je een tijdsprong laten maken naar een punt in tijd waar het nog wel werkte. Echte images dus. Dan heb je alleen een plek nodig om die backups op te slaan. Kan zelfs op je eigen pc, mits een aparte partitie. Je kunt een bijbehorende USB stick maken om de boel te starten.

Wel handig als je dan een C schijf hebt met daarop primair je OS en niet ál je data, games, enz. Scheelt in je backup en restore tijden.

Vroeger gebruikte ik het gratis macrium reflect, helaas is die tegenwoordig jaarlijks 35 euro. Easus Todo zit rond de 60-70 euro voor lifetime.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:46
sdk1985 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:47:
Vroeger gebruikte ik het gratis macrium reflect, helaas is die tegenwoordig jaarlijks 35 euro. Easus Todo zit rond de 60-70 euro voor lifetime.
Er is nog steeds een volledig werkende gratis versie: Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838

SSD plaatsen en clonen oude SSD
The_Doman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:12:
Er is wel wat verwarring over de free en de trial versie van Macrium Reflect.
Daar komen geen updates meer van, maar blijft wel gewoon werken.
GratisSoftware.nl: Macrium Reflect Free
Majorgeeks: Macrium Reflect FREE Edition 8 (direct download)
Alleen heeft Microsoft recent een driver (psmounterex.sys) geblokkeerd waardoor het mounten van backup images niet meer werkt bij oudere versie van Macrium Reflect en andere imaging software.

Ugly Hedgehog: PSA for all Macrium Reflect users

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zou persoonlijk ook in deze situatie en zeker als backup kiezen voor een simpele kleine usb-c case en daar die ssd zelf inbouwen. Qua snelheid zal je niet veel verschil merken via usb-c, dit omdat het toch sowieso geen NVME ssd is dus niet de snelste.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:57
The_Doman schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:21:
[...]

Er is nog steeds een volledig werkende gratis versie: Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838
Een versie uit 2023 zou ik niet zo snel meer gebruiken. Werkt ook niet meer; https://borncity.com/win/2026/04/29/windows-april-2026-update-is-causing-issues-with-macrium-reflection-and-backup-solutions/. Dus geen reeele optie.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1