Weinig groepen in de meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Karentje
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 22:24
Ik heb net de sleutel van mijn nieuwe tweekamerflat en keek even naar de meterkast. Er zit een Perilex-stekker in, maar die ga ik niet gebruiken. Dat betekent dat ik voor de rest van het hele appartement (keuken, badkamer, woon- en slaapkamer) maar drie groepen overhoud.Is dat niet veel te weinig voor een modern huishouden? Ik wil er gewoon een wasmachine, vaatwasser, combimagnetron, koelvriescombinatie, koffiemachine en waterkoker in kwijt. Valt dat wel mee zolang ik de boel een beetje handig verdeel of moet ik me toch een beetje zorgen maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmqcbEVHzlvuo0oIcgyDCwJWItE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O33fkRSIXpilxX3HkSdjBTIJ.png?f=user_large

Alle reacties

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Lekker gebruiken en pas gaan klagen als de stoppen er een keer door gaan. Heel grote kans dat dat nooit gebeuren gaat.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38
Huh, een magnetron, vaatwasser en wasmachine zitten hier op een apsrte groep (al 3 dus). Is dat niet verplicht?

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tja... In principe elk apparaat van meer dan 2000 W een eigen groep.
Maar dan zou elk stopcontact een aparte groep moeten zijn ivm je waterkoker, airfryer, etc.
Dus nee, verplichten is onmogelijk.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:53
de mensen die er voor jou woonden hadden vast ook gewoon een compleet ingericht huis met de elektrische apparatuur die je verwacht dus ja dat kan prima. slim verdelen dus en vooral niet alles tegelijk aanzetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Draakje5
DJMaze schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:50:
[...]

Tja... In principe elk apparaat van meer dan 2000 W een eigen groep.
Maar dan zou elk stopcontact een aparte groep moeten zijn ivm je waterkoker, airfryer, etc.
Dus nee, verplichten is onmogelijk.
Een wasmachine is toch al >2000?

Een wasmachineopstelling moet dan toch volgens de nen norm al een eigen groep hebben.

• Draakje5
No Hands schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:51:
de mensen die er voor jou woonden hadden vast ook gewoon een compleet ingericht huis met de elektrische apparatuur die je verwacht dus ja dat kan prima. slim verdelen dus en vooral niet alles tegelijk aanzetten.
Ik vermoed dat ts eerste bewoner is.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:55

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat ik destijds heb gedaan in mijn huurappartement is gewoon aan die perilex aansluiting een normaal stopcontact maken. Dan heb je in elk geval in de keuken al een extra groep.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:46

AlphaRomeo

FP ProMod
Draakje5 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:59:
[...]

Een wasmachine is toch al >2000?

Een wasmachineopstelling moet dan toch volgens de nen norm al een eigen groep hebben.
Deze harde eis is uit de norm vervallen en vervangen door een wat functionelere eis 'waar nodig'. Zie hier.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:09
Is helemaal niets om je druk om te maken. Er is ook nog zoiets als de gelijktijdigheidsfactor. Je zet namelijk niet langdurig alles tegelijk aan.

De waterkoker is na 2 minuten klaar. De wasmachine van max 2kW, is ook na 10 minuten klaar met het verwarmen van het water, en verbruikt dan verder iets van 100-150W. De vaatwasser is ook max 2kW, en is ook na 10-15 minuten klaar met opwarmen.
Magnetron staat geen uren aan.
De enige gebruiker die echt langdurig veel vermogen nodig kan hebben is je (combi) heteluchtoven. Die verbruikt wel 3kW om op te warmen, maar eenmaal op temperatuur zakt dat ook terug tot zeg maar de helft.

Een electrische kookplaat verbruikt ook alleen maar zijn max vermogen als je het water aan de kook moet brengen, en daarna zakt het vermogen ook terug van 3kW naar 800W.

Dus met dit in het achterhoofd is je tweekamerwoning gewoon goed gedimensioneerd zou ik zeggen. Veel plezier in je nieuwe woning!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:41

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

3 groepen is wat karig als je denkt aan de apparatuur van een volledig huishouden, maar voor een 2-kamerappartement is het te doen, zeker met een gespreide verdeling. Tel het wattage van jouw apparaten maar eens bij elkaar op. Daarnaast gebruiken sommige apparaten alleen het maximale wattage op piekmomenten.

Momenteel laat ik de meterkast ook vernieuwen in mijn nieuwe crib. Voor de keuken heb ik wel een extra kookgroep aangevinkt, gelet op inductiekoken icm airfryer / waterkoker / etc.

Maar voor de wasmachine heb ik dit vooralsnog niet gedaan, aangezien die bij mij altijd s nachts draait en er dus nooit een overbelasting zal zijn op die groep. Dus inderdaad, zoals @AlphaRomeo al zegt: ‘daar war nodig’.

Mocht ik nog weer airco willen laten installeren, dan kan er altijd nog een groep bijgeplaatst worden.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Karentje
Ik woon in een huurwoning (seniorenflat) die pas gasloos is gemaakt.Ik ben een van de eerste bewoners die geen gasmeter meer heeft. Er is nu een Perilex-aansluiting geplaatst. Zelf kook ik al jaren prima op een losse 2-pits inductieplaat met een gewone stekker. Nu moet ik officieel toestemming vragen én zelf betalen om de Perilex om te laten bouwen naar een normaal stopcontact. De kosten lopen zo wel erg hoog op voor een huurhuis.

Ik vroeg me gewoon af of het wel veilig is allemaal. Tegenwoordig hebben we best veel apparatuur in huis.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

Illusion

(the art of)

Karentje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:18:

Er is nu een Perilex-aansluiting geplaatst. Zelf kook ik al jaren prima op een losse 2-pits inductieplaat met een gewone stekker. Nu moet ik officieel toestemming vragen én zelf betalen om de Perilex om te laten bouwen naar een normaal stopcontact. De kosten lopen zo wel erg hoog op voor een huurhuis.
Dan maak je toch een los verloopje. Ben je voor 30€ klaar. En als je later een echte kookplaat plaatst, hoef je ook niet meer om te bouwen.
Ik vroeg me gewoon af of het wel veilig is allemaal. Tegenwoordig hebben we best veel apparatuur in huis.
Ziet er echt prima uit voor een 2kamerflat.

Edit:
Link verwijderd nav hieronder

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 20-08-2026 22:02 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:46

AlphaRomeo

FP ProMod
Illusion schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

Koop (of maak je zelf) je toch een verloopje. Ben je voor 30€ klaar. En als je later een echte kookplaat plaatst, hoef je ook niet meer om te bouwen: https://www.amazon.nl/Ada...r-koppeling/dp/B0DFQ8HKZN
Wel even oppassen. Een Perilex wordt in Nederland op twee mogelijke manieren aangesloten: Als kookgroep (2x16 ampere zelfde fase) óf als volledige 3 fase aansluiting (neutral linksboven, fases op de andere hoeken). Kijk uit met een verloopje, en meet vooraf om te voorkomen dat je 400V op een Schuko hebt staan.

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Illusion schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

Koop (of maak je zelf) je toch een verloopje. Ben je voor 30€ klaar. En als je later een echte kookplaat plaatst, hoef je ook niet meer om te bouwen: https://www.amazon.nl/Ada...r-koppeling/dp/B0DFQ8HKZN
Precies, ik heb destijds gewoon een stekker, stuk kabel en een opbouwdoos gekocht en netjes aan elkaar geknoopt. Kant en klaar is makkelijker, maar moet je alsnog wel even checken hoe die perilex doos precies is aangesloten en of dat klopt met dat kant en klare verloopje. Anders heb je kans dat je eindigt met 2x nul of 2x fase in je normale stopcontact, of de fase van de ene automaat en de nul van de andere.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

Illusion

(the art of)

AlphaRomeo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:46:
[...]

Wel even oppassen. Een Perilex wordt in Nederland op twee mogelijke manieren aangesloten: Als kookgroep (2x16 ampere zelfde fase) óf als volledige 3 fase aansluiting (neutral linksboven, fases op de andere hoeken). Kijk uit met een verloopje, en meet vooraf om te voorkomen dat je 400V op een Schuko hebt staan.
Goed punt. Kon wel eens niet werken op een nederlandse kookgroep. Aangepast.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

AlphaRomeo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:46:
[...]

Dat laatste zal in dit geval niet, want aan de groepenkast is duidelijk te zien dat het een kookgroep betreft in een 1-fase installatie. Maar alsnog: als dat verloopje ontworpen is om 230V uit een 3-fase perilex aansluiting te vissen, dan heb je mogelijk alsnog niet de juiste aders doorgelust naar dat stopcontact.

• Karentje
Ik heb net even de regels nagekeken:
  1. Alleen een erkend installateur mag het werk doen.
  2. Als het klaar is, stuur je het keuringsrapport van de installateur toe, een revisietekening en een groepenkaart.

Het is aan regels gebonden. Voor nu ben ik wel gerustgesteld door jullie reacties en moet ik gewoon nadenken in de keuken. Niet zomaar stukje vlees bakken, patatjes in de airfryer en de wortels in de magnetron. Daarbij een glas melk ipv thee zetten. Ik zeg het ff sarcastisch maar ik ben me nu bewuster van alle apparaten die ik normaal gewoon aan kon zetten. bedankt voor jullie tips en het meedenken. Fijn!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:49
Karentje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:46:
Is dat niet veel te weinig voor een modern huishouden? Ik wil er gewoon een wasmachine, vaatwasser, combimagnetron, koelvriescombinatie, koffiemachine en waterkoker in kwijt. Valt dat wel mee zolang ik de boel een beetje handig verdeel of moet ik me toch een beetje zorgen maken?
Klinkt mij imho als een gemiddeld huishouden voor een seniorenwoning.

Spel en typfouten voorbehouden

• Karentje
FredvZ schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:08:
[...]

Klinkt mij imho als een gemiddeld huishouden voor een seniorenwoning.
Dit is alleen mijn keuken... ik heb een pc / game hobby die nogal uitgebreid is met meerdere schermen en toebehoren. :)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:35

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Met een P1 meter op je slimme stroommeter aangesloten kun je zien hoeveel je gebruikt. Inzichtelijk omdat je ziet hoe vaak je stroom daadwerkelijk boven de 16A/3.8kW uitkomt, maar ook als je bijvoorbeeld je sluipverbruik wilt verminderen. Maar misschien wil je dat ook wel niet weten met je game pc :+

Theo

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:50:
[...]

Dat laatste zal in dit geval niet, want aan de groepenkast is duidelijk te zien dat het een kookgroep betreft in een 1-fase installatie. Maar alsnog: als dat verloopje ontworpen is om 230V uit een 3-fase perilex aansluiting te vissen, dan heb je mogelijk alsnog niet de juiste aders doorgelust naar dat stopcontact.
Is ook een ander draadje over
Perilex aansluiting naar 2x Schuko (16a x 230v) splitsen

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:09
Karentje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:06:
Voor nu ben ik wel gerustgesteld door jullie reacties en moet ik gewoon nadenken in de keuken. Niet zomaar stukje vlees bakken, patatjes in de airfryer en de wortels in de magnetron. Daarbij een glas melk ipv thee zetten. Ik zeg het ff sarcastisch maar ik ben me nu bewuster van alle apparaten die ik normaal gewoon aan kon zetten. bedankt voor jullie tips en het meedenken. Fijn!
Als jij gewoon je kookplaat op de juiste manier op de perplex wandcontactdoos aansluit is er niks aan de hand en kan je alles wat je beschrijft gewoon tegelijkertijd doen.

En kijk anders naar een 4 pits inductiekookplaat die je direct op de perilex aansluit. Hoewel ik niet in je portemonnee kan kijken, zijn die dingen tegenwoordig helemaal niet meer zo duur meer en bieden erg veel kookgemak. Koken op meer dan 2 pitten is ook gewoon een stukje comfort.

Die perplex aansluiting zit er niet voor niets, dus maak daar alsjeblieft ook gewoon gebruik van. Dan is er eigenlijk geen enkel probleem meer bij het gebruik van je keuken

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Pagina: 1