Perilex aansluiting naar 2x Schuko (16a x 230v) splitsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenoma
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-01 23:45
Hoi,

Ik heb in mijn keuken een Perilex aansluiting die verbonden is met twee groepen in mijn meterkast.

Nu wil ik deze adapter kopen: https://www.goappoldro.nl...tekker-3-meter-230v-ip44/

Om de Perilex aansluiting naar 2x Schuko te splitsen

Nou lijkt het dat de 'pinout' van Perilex nogal kan verschillen. Maakt dit uit voor zo'n splitter? Is het mogelijk dat de splitter de verkeerde pinnen 'combineert'/spitst?

De reden dat ik de Perilex wil splitsen is omdat er nu een keramische plaat op zit aangesloten.

Mijn vriendin & ik koken graag Chinees en daar kun je het best een wok voor gebruiken. Nu heb ik een horeca-inductie wokbrander gekocht van Maxima. Deze kan maximaal 3500 watt en heeft er dus baat bij als hij z'n eigen groep heeft.

Echter zijn alle andere groepen in de woning al 'bezet' met iets. De contacten in de keuken zijn aangesloten op dezelfde contacten als die in de woonkamer, badkamer, gang...

Dus het lijkt me handig deze twee groepen van de keramische plaat voor inductie te gebruiken. Met zo'n splitter kan ik dan op de tweede nog een kleinere inductieplaat aansluiten voor gerechten met de platte koekenpan, potten, etc.

Enig advies of inzicht zou erg fijn zijn!

Edit: hieruit (onder kopje dubbele oven) maak ik op dat het om een 2-fase aansluiting gaat waar 2 losse groepen zijn gecombineerd met een automaat. Het advies is dus eerst alle pinnen te meten, om te bevestigen wat de pin-out is. Is het daarmee dus onverstandig om de adapter aan te schaffen en 'm daarmaar mee te proberen? Is het mogelijk dat de adapter de 4 pinnen verticaal wilt splitsen, terwijl je hem eigenlijk horizontaal zou moeten splitsen?

Edit 2: De pinout van de stekker als je er naar kijkt is linksboven N, rechtsboven L1, linksonder L3 en rechtsonder L2.

Die van het stopcontact weet ik niet. Er komen twee blauwe, twee bruine en een geel-groene draden uit.

hier foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9DewJXXGnbnTkq8yaAvQpfohQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udHQ4UKvsIYmbGqmMpnlOWRF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjB2GiGRzOIKX32rkqrXGQB9cIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRq9SRrvwjesyJdzNWvJ49wq.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn stoppenkast zijn er twee schakelaars aan elkaar vast die worden bediend met dezelfde schakelaar. Dit, en het feit dat er 2+2+1 draden aan het Perilex stopcontact vastzitten, impliceren dat het om een 2 fase aansluiting gaat met twee nuldraden, twee fasedraden en één aardedraad.

Maar de stekker zelf impliceert dat het gaat om drie fasedraden, één nuldraad en één aardedraad.

Woh gertje, ik word er een beetje duizelig van 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door Kippenoma op 15-12-2023 15:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:25
Deze kabel is al eens voorbij gekomen in Perilex kookgroep (2x 16A) uitsplitsen naar 2x 230V misschien staat er nog wat interessants in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-06 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kippenoma schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:10:
De reden dat ik de Perilex wil splitsen is omdat er nu een keramische plaat op zit aangesloten.
Wat ga je doen met je huidige kookplaat? Die blijft perilex nodig hebben, omdat die met twee groepen gevoed moet worden.

Ga je die eruit trekken als je de inductie wokkookplaat gaat gebruiken? Beide tegelijk kan immers niet, dan is de kans nl. groot dat je teveel vermogen gaat trekken.

Is het niet een veel betere optie, om je huidige kookplaat te vervangen door een compleet nieuwe inductie kookplaat, met voldoende grote wokbrander?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenoma
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-01 23:45
Question Mark schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:07:
[...]

Wat ga je doen met je huidige kookplaat? Die blijft perilex nodig hebben, omdat die met twee groepen gevoed moet worden.

Ga je die eruit trekken als je de inductie wokkookplaat gaat gebruiken? Beide tegelijk kan immers niet, dan is de kans nl. groot dat je teveel vermogen gaat trekken.

Is het niet een veel betere optie, om je huidige kookplaat te vervangen door een compleet nieuwe inductie kookplaat, met voldoende grote wokbrander?
De huidige kookplaat zouden we dan niet tegelijkertijd gebruiken, denk ik zo. Een inductie wokbrander + platte inductieplaat lijken me voldoende als we die dag gaan wokken - die zouden we dus in de 2 schukos van de perilex splitter pluggen. De vraag is nu dus of dat veilig is.

Het is een huurwoning en inbouw inductieplaten met wokbranders lijken erg zeldzaam/duur dus dat leek me geen goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
De dubbele automaat in je meterkast kan vanuit één fase gevoed zijn hoorde ik laatst.

Anyways zo te zien op de foto komt er in die Perilex één fase+neutraal en nog één fase+neutraal plus één aarde binnen.

Dus ja, dat kun je inderdaad splitsen. Eén fase met de bijbehorende neutraal en niet de andere graag, samen met de groengele aarde, op één stopcontact, goed voor 3600 Watt.
De andere fase met bijbehorende neutraal (en niet verwisselmixen met de andere) plus dezelfde groengele aarde voor het andere stopcontact, goed voor 3600 Watt.

Je kookplaat kun je hoogst waarschijnlijk instellen op een maximum van 3600 watt - de meeste inductieplaten kunnen dat, en je merkt dat pas als je meer dan 2 pitten maximaal aan hebt. Zoek de handleiding van de plaat op.

Mijn oplossing zou zijn: Groep uitschakelen, draden testen op spanning, perilex eraf, twee gewone geaarde stopcontacten erop.
De wok komt op de rechter en de kookplaat op de linker.
En dan de groep weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-06 18:32
2 inductie kookplaten op een 'kookgroep' aansluiten zoals jij denkt dat het kan gaat écht (helaas) niet.
Je moet de twee kookplaten namelijk apart in de groepenkast met twee automaten en één aardlekschakelaar beveiligen (of 2 aardlek-automaten) indien beide kookplaten een Schuko stekker hebben en geen Perilex stekker (volgens mij lees ik dat)

Dus kookgroep uit de groepenkast halen en vervangen door 2 (aardlek)automaten, 1 op de bedrading van de Perilex aansluiten(*) en 1 via een (rubber)kabel 3 x 2.5² naar de keuken brengen een aldaar aansluiten op twee (opbouw) stopcontacten.
(*) één blauwe en één bruine draad wordt niet gebruikt.

Deze wok inductie 'brander' neem ik aan: https://maxima.com/nl/ind...0saAA-EAQYAyABEgL2tfD_BwE

[ Voor 11% gewijzigd door natural colour op 15-12-2023 18:37 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
2 fase kookplaat heeft maar 1x blauw nodig.

Draadje er bij trekken en je hebt 1x blauw + 1x bruin voor je wok.
Die op extra groep in meterkast

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 09:14

Ligone

Moeha!

DJMaze schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:09:
2 fase kookplaat heeft maar 1x blauw nodig.

Draadje er bij trekken en je hebt 1x blauw + 1x bruin voor je wok.
Die op extra groep in meterkast
Hoogstwaarschijnlijk is het gewoon 2x dezelfde fase naar de perilex... dat gaat em dus ook niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
Het advies is dus eerst alle pinnen te meten, om te bevestigen wat de pin-out is. Is het daarmee dus onverstandig om de adapter aan te schaffen en 'm daarmaar mee te proberen? Is het mogelijk dat de adapter de 4 pinnen verticaal wilt splitsen, terwijl je hem eigenlijk horizontaal zou moeten splitsen?

Woh gertje, ik word er een beetje duizelig van 8)7
Perilex altijd meten, te veel variabelen en 0 standaarden door elkaar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
In mijn stoppenkast zijn er twee schakelaars aan elkaar vast die worden bediend met dezelfde schakelaar. Dit, en het feit dat er 2+2+1 draden aan het Perilex stopcontact vastzitten, impliceren dat het om een 2 fase aansluiting gaat met twee nuldraden, twee fasedraden en één aardedraad.
Nee dit impliceert dat het om een 1-fase aansluiting gaat met twee gecombineerde groepen over de perilex stekker.
Pagina: 1