Perilex kookgroep (2x 16A) uitsplitsen naar 2x 230V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
In het nieuwe huurappartement van mijn schoonouders (op leeftijd) is geen gasaansluiting maar een dubbele- /kookgroep in de meterkast met Perilex-aansluiting in de keuken.
Omdat daar waarschijnlijk weinig gebruik van zal worden gemaakt i.v.m. restaurantfaciliteiten hebben wij een 2-pits inductiekookplaatje op het oog. (IKEA TILLREDA, gewoon 230V, 15A, max 3200W)

Verder is het aantal stopcontacten in de keuken redelijk beperkt en dus zou het mooi zijn om de Perilex-voorziening wel te gebruiken.

Zoekend op internet vonden we deze:
https://www.goappoldro.nl...verloopstekker-230v-ip44/
Lijkt een mooie oplossing om zonder permanente aanpassing aan de huurwoning daar toch apparaat op te kunnen aansluiten.

Maar die is redelijk uniek in z'n soort. Iemand die kan uitleggen waarom dat soort verloopstukken niet zo gangbaar zijn? Kan ik dit met een gerust hart aansluiten, of moet ik hier ver van wegblijven?
Hoor graag julle advies.

Beste antwoord (via RudolfR op 19-07-2021 08:31)

Anoniem: 39993

Die kookgroep is de bekende discussie. De puristen vinden het ondingen, installerend Nederland is er dol op.
Technisch gezien kan dit gewoon. Het is een beetje een hobby-oplossing, maar een kookgroep is niets anders dan 2 gekoppelde groepen op dezelfde fase. Het is dus gewoon 2x 230V.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Normaal plaats je een perilex als stopcontact voor meerdere fases (3 als je het goed doet, 2 als je een foute kookgroep gebruikt). Een normaal schuko stopcontact heeft maar een fase. Als je maar 1 fase nodig hebt zou je dus normaalgesproken de Perilex voor een normaal Schuko stopcontact vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 18-07-2021 19:52 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
Op zich kan dat wel, als ze een dergelijk afgemonteerde kookgroep hebben. Klein nadeel is dat als 1 van die 2 stopcontacten overbelast is dat de andere ook uitvalt.

Maar ik zou persoonlijk eerst eens kijken of het überhaupt wel een probleem is de huidige stopcontacten in de keuken. En voor de keren dat je wilt koken een goed fornuis neerzetten op de perilex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:17
Of gewoon een perilex stekker kopen, normale stekker van de kookplaat verwijderen en met de perilex stekker de kookplaat aansluiten. Ofwel, deze verloopstekker heb je helemaal niet nodig.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
De aansluiting van een perilex is niet gestandaardiseerd.
Je moet dus eerst gaan nameten wat er op iedere pool zit aangesloten.

Een verloopstekker kan hele vervelende resultaten geven. Vooral als er een 3 fasen aansluiting op zit.

Perilex stekkers moet je altijd configureren afhankelijk van het apparaat wat je er op aansluit en de aansluiting in de wandcontactdoos/meterkast. En dat kun je beter door iemand laten doen die daar verstand van heeft.

Overigens moet je volgens de NEN1010 een aparte groep hebben voor een apparaat van dat vermogen. Een 2e apparaat op die kookgroep aansluiten mag dus niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RudolfR schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:49:
[..]

Maar die is redelijk uniek in z'n soort. Iemand die kan uitleggen waarom dat soort verloopstukken niet zo gangbaar zijn? Kan ik dit met een gerust hart aansluiten, of moet ik hier ver van wegblijven?
Hoor graag julle advies.
Ze zijn wel op Ebay te koop, maar omdat een kookgroep met perilex geen standaard is, is het zelf maken een stuk eenvoudiger. Je zal moeten weten waar L1, N1, L2 & N2 zitten in het perilex stopcontact. Aarde zit in het midden, dat is dan wel standaard ;)

Ik heb dit zelf gemaakt.

Perilex stekker
2 contra schuko's
stuk 3x2,5mm2 snoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/0kKvwSnuVVxEQmlAavCP6wp9.webp

[ Voor 79% gewijzigd door RaZ op 02-09-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@fsfikke
Ik wil wel geloven dat in de categorie 'foute kookgroep' valt. Maar dat zal ik nog even vaststellen voordat ik verdere actie onderneem.

@jongetje
Goed punt dat ze bij overbelasting van de één allebei worden afgeschakeld, maar de insteek zou zijn om dat een beetje te verdelen zodat geen van de twee groepen overbelast raakt.

@Skynett
Dat zou kunnen maar dat geeft niet de mogelijkheid om de andere 16A te benutten.

@RocketKoen
Dank voor die noemen van NEN1010 en de overtreding daarvan; kennelijk moet een kookplaat van meer dan 2000W op een eigen groep. :/

@RaZ
Dank voor het delen van de weakers-aanpak, topic zou niet compleet zijn zonder. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt een 2x16a kookgroep, net als ik, en daar is niks "fouts" aan hoor ;)

Maar ik vind dat ding van 31,75 ex btw wel erg aan de prijs. Ik heb het voor 25 euro gekocht aan onderdelen, en ik heb dan 20 meter snoer gekocht, en daar heb ik nog geen 30cm van gebruikt. Als ik een verlengsnoer van ±20 meter nodig heb, maak ik die gewoon zelf.

Zelfde heb ik in de douche gedaan. Wasmachine schakelaar daar ook een snoer en een contra schuko aan gehangen, zodat de stekker niet van de wasmachine af hoeft.

Ik hou m'n apparatuur liever origineel, ivm met garantie, dus stekkers knip ik er nooit vanaf, ik maak wel verloopjes.

Dat ding kan je gewoon kopen, maar wel even controleren waar de spanning zit en waar de nul zit. Heb je op 1 schuko 2x nul en dan op de andere 2x spanning, kan je die perilex stekker openmaken en de pinnen goed zetten. Een spanningszoeker voldoet daarvor prima ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zo eentje heb ik gewoon zelf gemaakt. Kost je veel minder aan onderdelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Die kookgroep is de bekende discussie. De puristen vinden het ondingen, installerend Nederland is er dol op.
Technisch gezien kan dit gewoon. Het is een beetje een hobby-oplossing, maar een kookgroep is niets anders dan 2 gekoppelde groepen op dezelfde fase. Het is dus gewoon 2x 230V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Anoniem: 39993 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:35:
..maar een kookgroep is niets anders dan 2 gekoppelde groepen op dezelfde fase. Het is dus gewoon 2x 230V.
Met als toevoeging dat die wel als één groep gezien wordt in je groepenkast. Zo tel je hem ook maar 1 keer mee bij de max 4 groepen per aardlek.

Met dat als uitgangspunt zou hem opsplitsen in 2 groepen dus niet mogen.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 19-07-2021 07:48 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DukeBox schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:46:
[...]

Met als toevoeging dat die wel als één groep gezien wordt in je groepenkast. Zo tel je hem ook maar 1 keer mee bij de max 4 groepen per aardlek.

Met dat als uitgangspunt zou hem opsplitsen in 2 groepen dus niet mogen.
Klopt. Dat kan inderdaad niet als hij samen met 3 normale groepen achter 1 aardlek hangt. Maar als TS met zo'n verloopstekker een 16A max kookplaatje en een klein magnetronnetje aansluit, gaat het gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

fsfikke schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:52:
Normaal plaats je een perilex als stopcontact voor meerdere fases (3 als je het goed doet, 2 als je een foute kookgroep gebruikt). Een normaal schuko stopcontact heeft maar een fase. Als je maar 1 fase nodig hebt zou je dus normaalgesproken de Perilex voor een normaal Schuko stopcontact vervangen.
Wat is een foute kookgroep? Ik heb 2x 16 A op een perilex.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

PcDealer schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:08:
[...]

Wat is een foute kookgroep? Ik heb 2x 16 A op een perilex.
Er is geen foute kookgroep.

Er heerst bij sommigen een mening dat in een huis met een 3x25A hoofdaansluiting een kookgroep fout is omdat 2x16 is 32, wat meer is dan de 25A die maximaal geleverd wordt op de fase.
Maar het is niet verboden en gaat vrijwel altijd goed en als het niet goed gaat, kan je gewoon de automaat terug zetten en opnieuw proberen.

Daarnaast zijn er nog heel veel huizen met 1x35A hoofdaansluiting. Daar is de kookgroep de enige juiste manier van aansluiten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:21:
[...]

Er heerst bij sommigen een mening dat in een huis met een 3x25A hoofdaansluiting een kookgroep fout is omdat 2x16 is 32, wat meer is dan de 25A die maximaal geleverd wordt op de fase.
Laat mijn nieuwbouw woning 3x 25 A hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:32

Theo

moederbord

RaZ schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:11:
[...]

Ze zijn wel op Ebay te koop, maar omdat een kookgroep met perilex geen standaard is, is het zelf maken een stuk eenvoudiger. Je zal moeten weten waar L1, N1, L2 & N2 zitten in het perilex stopcontact. Aarde zit in het midden, dat is dan wel standaard ;)

Ik heb dit zelf gemaakt.

Perilex stekker
2 contra schuko's
stuk 3x2,5mm2 snoer

[Afbeelding]

En dan in de keuken, kookplaat zit aangesloten, de oven zit op de andere:
[Afbeelding]
Functioneel een erg goede optie oplossing, en één die in de praktijk werkt het gewoon en zal blijven doen het tot in den eeuwigheid. Alleen mag dit van de NEN1010 niet; de buis/kabel die nar je perilex gaat daar gaan nu twee groepen doorheen, en dat is niet conform de NEN1010 norm die noemt dat een electrabuis (met VDE draad) of een stroomkabel (5 aderig) maar één groep mag bevatten. Ook is je kookgroep nu van 1 naar twee groepen gegaan waardoor je er (mogelijk) nu vijf (ipv vier) groepen achter een aardlek hebt hangen.

Wil je aan de NEN voldoen dan kun je wel van een perilex naar een enkel stopcontact gaan, maar niet naar een dubbel stopcontact.

Dat is uiteraard de theorie, en dat is het idealisme van de praktijk ;)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

PcDealer schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:28:
[...]

Laat mijn nieuwbouw woning 3x 25 A hebben.
In dat geval is het te adviseren een 3 fase perilex te plaatsen en de kookplaat op 2 vd 3 fases te hangen voor een meer gelijkmatige belasting van de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:55:
[...]

In dat geval is het te adviseren een 3 fase perilex te plaatsen en de kookplaat op 2 vd 3 fases te hangen voor een meer gelijkmatige belasting van de fases.
Perilex hing er al. Ik heb een 2 fase kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

PcDealer schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:00:
[...]

Perilex hing er al. Ik heb een 2 fase kookplaat.
Die kan je gewoon aan een 3 fase aansluiting hangen. Die kookplaat heeft echt niet door dat de twee binnenkomende fases onderling 2/3e pi geoffset zijn ;)

Edit: maar als je automaat er nooit uit knalt hoeft je er natuurlijk niets aan te doen :)

[ Voor 13% gewijzigd door JackBol op 19-07-2021 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:06:
[...]

Die kan je gewoon aan een 3 fase aansluiting hangen. Die kookplaat heeft echt niet door dat de twee binnenkomende fases onderling 2/3e pi geoffset zijn ;)

Edit: maar als je automaat er nooit uit knalt hoeft je er natuurlijk niets aan te doen :)
Perilex kookgroep/fornuisgroep is natuurlijk gewoon 2x 16a 230v of 3x 16a 230v

En met nieuwbouw een 3x 25a huisaansluiting zal het ook wel een 3x16a perilex zijn. Dat er maar 2 fases van 16a gebruikt worden zal fase 3 niet belast worden.

Kan me niet voorstellen dat de perilex 2x16a op 1 fase heeft zitten. (L2N2+PE) Want 32a is meer dan 25a voor 1 fase. Maar ik heb een 35a 1fase huisaansluiting, en een 2x16a kookgroep, zou er nog maar 3a overblijven als je zou koken. Alle lampen uitdoen, tv uit, stereo uit, koelkast uit, wasmachine uit, want ik ga koken.

Dan zal merendeel van Nederland elke dag de hoofdzekering er laten uitklappen omdat ie overbelast is. Dus zo nou is het ook weer allemaal niet hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RaZ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:25:
[...]
Kan me niet voorstellen dat de perilex 2x16a op 1 fase heeft zitten. (L2N2+PE) Want 32a is meer dan 25a voor 1 fase.
Scroll voor de lol eens door dit topic of dit topic en dan zul je lezen dat er ontzettend veel huizen opgeleverd worden met een kookgroep in een 3 fase kast.

[ Voor 24% gewijzigd door JackBol op 19-07-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:09:
[...]

Scroll voor de lol eens door dit topic of dit topic en dan zul je lezen dat er ontzettend veel huizen opgeleverd worden met een kookgroep in een 3 fase kast.
Als ik een 11kW kookplaat/fornuis wil, zal ik toch m'n huisaanlsuiting moeten laten aanpassen naar een 3x 25a

En dan heb ik deze automaat in de meterkast, waar dan gewoon kookgroep bij staat:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/4/0/401169703-jpg-600x600bw0c0q70.jpg

Maar het is gewoon een krachtstroomgroep, die in de keuken uitkomt in een perilex stopcontact. Maar dat zullen de meeste mensen dan niet snappen. "Huh, ik heb een stopcontact voor electrisch koken in de keuken, maar ik heb geen kookgroep in de meterkast, help" ;)

We gebruiken/misbruiken in een huisinstallatie de perilex standaard (zowel met koken als mechanische ventilatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Theo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:35:
Functioneel een erg goede optie oplossing, en één die in de praktijk werkt het gewoon en zal blijven doen het tot in den eeuwigheid. Alleen mag dit van de NEN1010 niet; de buis/kabel die nar je perilex gaat daar gaan nu twee groepen doorheen, en dat is niet conform de NEN1010 norm die noemt dat een electrabuis (met VDE draad) of een stroomkabel (5 aderig) maar één groep mag bevatten. Ook is je kookgroep nu van 1 naar twee groepen gegaan waardoor je er (mogelijk) nu vijf (ipv vier) groepen achter een aardlek hebt hangen.
Welnee, zolang je de 'brug' tussen de 2 gekoppelde 16A automaten maar laat zitten is het nog steeds 1 groep.

(Als voorbeeld: Een 4 pits inductie kookplaat bestaat inwendig uit 2 galvanisch gescheiden 2 pits kookplaten. Feitelijk zijn dat dus 2 volledig aparte apparaten met 1 gemeenschappelijke glasplaat. Dat zou volgens jouw redenering dan ook niet mogen.)
Wil je aan de NEN voldoen dan kun je wel van een perilex naar een enkel stopcontact gaan, maar niet naar een dubbel stopcontact.
Het inpluggen van een stekker met daaraan een 'dubbel stopcontact' verandert niets aan de vaste installatie, bovendien is het ook 100% overzichtelijk. Het is wat anders anders als je je perilex WCD zou verwijderen en dan via kabelgootjes 2 aparte stopcontacten elders zou monteren, dan kan het al snel onoverzichtelijk worden, bv. als 1 stopcontact naar je oven gaat en de andere 7 meter verderop naar je airco-unit.

OT: Persoonlijk zou ik gewoon een perilex-stekker aan dat apparaat monteren, ik hou niet van onnodige 'tussenstekkers c.q. verloopjes'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RaZ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:57:
[...]

Als ik een 11kW kookplaat/fornuis wil, zal ik toch m'n huisaanlsuiting moeten laten aanpassen naar een 3x 25a

En dan heb ik deze automaat in de meterkast, waar dan gewoon kookgroep bij staat:
[Afbeelding]

Maar het is gewoon een krachtstroomgroep, die in de keuken uitkomt in een perilex stopcontact. Maar dat zullen de meeste mensen dan niet snappen. "Huh, ik heb een stopcontact voor electrisch koken in de keuken, maar ik heb geen kookgroep in de meterkast, help" ;)

We gebruiken/misbruiken in een huisinstallatie de perilex standaard (zowel met koken als mechanische ventilatie).
En toch zijn er regelmatig electriciens/keukenboeren die een 7,6kW plaat (bijv Bora) op een 2x16A kookgroep afmonteren terwijl het huis een 3x25A hoofdaansluiting heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:20:
[...]

En toch zijn er regelmatig electriciens/keukenboeren die een 7,6kW plaat (bijv Bora) op een 2x16A kookgroep afmonteren terwijl het huis een 3x25A hoofdaansluiting heeft.
Maar wat vind jij wat een 2x16a is

1 fase met 2x bruin, 2x blauw en 1x groengeel
3 fases met 1x bruin, 1x zwart, 1x blauw en 1x groengeel

In beide gevallen kan je een L2N2+PE kookplaat op aansluiten ;)

De ene kookgroep is een enkelfase dubbele 16a automaat zijn, maar kan ook een 3 fase krachtstroom zijn. Het is een dedicated aansluiting die van meterkast rechtstreeks naar de keuken gaat. Die aansluiting gebruik je om te koken, en dan zal je snel zijn dat men het een kookgroep noemt.

Een laadpaal groep bestaat ook niet. Maar die groep gaat wel naar de laadpaal, en dat willen mensen graag weten als je naar de meterkast kijken: Wat zit er op welke groep/automaat aangesloten.

Dus electrisch koken is dan gewoon de kookgroep, zoals electrisch laden de laadpaalgroep is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RaZ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:50:
[...]

Maar wat vind jij wat een 2x16a is

1 fase met 2x bruin, 2x blauw en 1x groengeel
3 fases met 1x bruin, 1x zwart, 1x blauw en 1x groengeel

In beide gevallen kan je een L2N2+PE kookplaat op aansluiten ;)
In het grote electra topic is de mening dat 3 fases met 1x bruin, 1x zwart, 1x blauw en 1x groengeel de juiste manier van aansluiten is als je 3x25A hoofdaansluiting hebt. Die mening deel ik.

Toch worden er keukens opgeleverd in 3x25A huizen waarbij de perilex dus op slechts 1 fase aangesloten is met 2x bruin, 2x blauw en 1x groengeel. En in sommige gevallen is dan ook niet de nul-brug onderbroken, waardoor potentieel gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Dus electrisch koken is dan gewoon de kookgroep, zoals electrisch laden de laadpaalgroep is ;)
In de keukenwereld is een kookgroep een 'dubbele automaat' waarbij 2x 16A vanaf dezelfde fase geschakeld wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 19-07-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:55:
[...]

In het grote electra topic is de mening dat 3 fases met 1x bruin, 1x zwart, 1x blauw en 1x groengeel de juiste manier van aansluiten is als je 3x25A hoofdaansluiting hebt. Die mening deel ik.

Toch worden er keukens opgeleverd in 3x25A huizen waarbij de perilex dus op slechts 1 fase aangesloten is met 2x bruin, 2x blauw en 1x groengeel. En in sommige gevallen is dan ook niet de nul-brug onderbroken, waardoor potentieel gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

[...]

In de keukenwereld is een kookgroep een 'dubbele automaat' waarbij 2x 16A vanaf dezelfde fase geschakeld wordt.
je mist nog een adertje ;) anyway, mbt de kleuren, ook bij een 3 fase aansluiting zou ik er voor kiezen om zwart/bruin/grijs voorde fases te gebruiken en blauw voor de 0 (en natuurlijk groen/geel voor aarde.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:55:
[...]

[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. :Y

Maar dat zal komen als mensen van een 1x35a naar een 3x25a gaan, en de kookgroep niet aanpassen. Die zou je dan ook naar 3 fases moeten aanpassen.

Kan me namelijk niet voorstellen dat een aannemer die een huis met 3x 25a aansluiting gaat bouwen niet een 3fase perilex in de keuken maakt. Want dan versta je je vak gewoon niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Anoniem: 511810 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:59:
[...]

je mist nog een adertje ;) anyway, mbt de kleuren, ook bij een 3 fase aansluiting zou ik er voor kiezen om zwart/bruin/grijs voorde fases te gebruiken en blauw voor de 0 (en natuurlijk groen/geel voor aarde.)
We gebruiken maar 2 fases in een 7.6kW plaat. Dus maakt niet zoveel uit of je zwart/bruin, bruin/grijs of grijs/zwart voor de L pakt. Blauw is inderdaad N en geel/groen is PE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RaZ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:03:
Kan me namelijk niet voorstellen dat een aannemer die een huis met 3x 25a aansluiting gaat bouwen niet een 3fase perilex in de keuken maakt. Want dan versta je je vak gewoon niet :P
Nou, een kookgroep zit vaak standaard in een nieuwbouw huis en een upgrade naar een 3-fase perilex kost gewoon €400 meerprijs. Compleet belachelijk natuurlijk, maar als je het niet koopt, trekken ze dus gewoon 2xbruin 2x blauw + PE.

EDIT: En als je weet waar je over praat, trek je naderhand even nieuwe draad. Maar 99 van de 100 mensen weten het verschil niet.

[ Voor 15% gewijzigd door JackBol op 19-07-2021 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Nou, een kookgroep zit vaak standaard in een nieuwbouw huis en een upgrade naar een 3-fase perilex kost gewoon €400 meerprijs. Compleet belachelijk natuurlijk, maar als je het niet koopt, trekken ze dus gewoon 2xbruin 2x blauw + PE.
WTF?!?!?!

Dat is echt gigantisch duur. Een 3p automaat is net zo duur als een dubbel enkelfase, en draad is ook maar draad. Stelletje afzetters.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RaZ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:14:
[...]

WTF?!?!?!

Dat is echt gigantisch duur. Een 3p automaat is net zo duur als een dubbel enkelfase, en draad is ook maar draad. Stelletje afzetters.. |:(
Welkom in de wereld van nieuwbouw ;)

Edit: ik heb gelogen, het was voor ons maar €245....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVtYB_9zTPUb98K_lMUyiA1CU28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwN0St1fsbtGTGqOz17xVcDo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door JackBol op 19-07-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:14:
[...]

Welkom in de wereld van nieuwbouw ;)

Edit: ik heb gelogen, het was voor ons maar €245....

[Afbeelding]
Ohh, scheelt weer :P Want als ik dat moet laten doen. 2 uurtje werken, 50 euro ex btw per uur, voorrijkosten, materiaal is dat wel een nette prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RaZ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Ohh, scheelt weer :P Want als ik dat moet laten doen. 2 uurtje werken, 50 euro ex btw per uur, voorrijkosten, materiaal is dat wel een nette prijs
Zo berekenen ze meerwerkprijzen. Ze kijken wat het kost als je het zelf achteraf doet.

Maar voor die aannemer is het vrijwel gratis geld, want hij trekt de zelfde hoeveelheid draad, is er evenveel tijd mee bezig, installeert een automaat die vrijwel hetzelfde kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Wat ik mij al langer afvraag. Als duurzaamheid zo belangrijk is voor de overheid waarom wordt dan de aanleg van krachtgroepen voor bijvoorbeeld elektrisch koken of voor de warmwatervoorziening niet gesubsidieerd door de overheid? Volgens mij is dit een heel goede manier om mensen de stimuleren van het gas te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door pizzacabonara op 19-07-2021 14:59 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

pizzacabonara schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:57:
Wat ik mij al langer afvraag als duurzaamheid zo belangrijk is voor de overheid. Waarom wordt de aanleg van krachtgroepen voor bijvoorbeeld elektrische koken of voor de warmwatervoorziening niet gesubsidieerd door de overheid?
Lijkt me moeilijk uit te voeren. Kijk naar dat gedoe met zonnepanelen, en dan gaat het over duizenden.
Hier hebben we het over €100tjes.

Daarnaast heeft de overheid veel meer controle via de energie rekening. Electra wordt nu al via de rekening 'gesponsored' via de energiebelasting. En ik denk dat ze gas van overheidwege ook nog wel duurder gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:10
pizzacabonara schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:57:
Wat ik mij al langer afvraag. Als duurzaamheid zo belangrijk is voor de overheid waarom wordt dan de aanleg van krachtgroepen voor bijvoorbeeld elektrisch koken of voor de warmwatervoorziening niet gesubsidieerd door de overheid? Volgens mij is dit een heel goede manier om mensen de stimuleren van het gas te gaan.
Denk dat dat soort dingen totaal niet gaan helpen.

Je komt ook nog al snel van de regen in de drup.
U krijgt 200 euro subsidie als u een kookgroep aanlegt. Overigens woont u wel in een huis met een installatie uit het jaar kruik, dus je moet eigenlijk de hele installatie up-to-date brengen à 1500 euro.

Het houdt ook niet op bij een kookgroepje. Dan moet er ook nog in inductieplaat bij. En een boiler. En een...

En dat is een puist aan administratieve onkosten voor een paar rotcenten subsidie.

Misschien wat populistisch gezegd, maar de overheid hoeft niet alles te gaan betalen voor de belastingcenten.

Laat ze eerst maar eens stoppen met het weigeren van isolatiesubsidie als je iets zelf doet. Je krijgt nu alleen subsidie als je eerst overmatig veel geld betaald aan een "professional" (/rant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:57:
[...]
Zo berekenen ze meerwerkprijzen. Ze kijken wat het kost als je het zelf achteraf doet.

Maar voor die aannemer is het vrijwel gratis geld, want hij trekt de zelfde hoeveelheid draad, is er evenveel tijd mee bezig, installeert een automaat die vrijwel hetzelfde kost.
En hij trekt mogelijk niet eens een andere draad... In de diverse kookgroep-topics al wel eens een foto van een kookgroep voorbij zien komen waarbij een 2L2N kookgroep aangesloten was met Bruin-Zwart-Grijs-Blauw...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:10
Aiolos schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:28:
[...]
En hij trekt mogelijk niet eens een andere draad... In de diverse kookgroep-topics al wel eens een foto van een kookgroep voorbij zien komen waarbij een 2L2N kookgroep aangesloten was met Bruin-Zwart-Grijs-Blauw...
Dat kan op zich wel, maar dan moet je een van de andere kabels even omkleuren naar blauw. Kan gewoon met een stukje blauw isolatietape. Is ook gewoon toegestaan. Alleen de aardedraad mag je niet omkleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
timberleek schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:59:
[...]

Dat kan op zich wel, maar dan moet je een van de andere kabels even omkleuren naar blauw. Kan gewoon met een stukje blauw isolatietape. Is ook gewoon toegestaan. Alleen de aardedraad mag je niet omkleuren.
Het kan zeker en werken doet het ook wel (hoewel ik niet helemaal zeker weet of dat omkleuren nou echt helemaal toegestaan is, daar zijn de meningen ook over verdeeld).
Punt was vooral: ze doen het bijna helemaal goed, maar zijn net te beroerd om dat laatste stapje ook goed te doen: een 3P+N automaat op de 3-fase aansluiting.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robin1986
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02-2023
Wat een discussie weer.

Het antwoord op de vraag: Mag je een Perilex kookgroep (2x 16A) uitsplitsen naar 2x 230V:
Ja, zolang je het maar na de Perilex wandcontactdoos doet. Je mag een Perilex wandcontactdoos niet vervangen of een afsplitsing maken. Het geheel heet niet voor niks een "kookgroep". Het is bedoeld om mee te gaan koken oftewel dat je er fornuis op aansluit. Je kunt ook een gaskachel op de gasaansluiting in je keuken aansluiten, of een koelcel op je wasmachine groep. Het kan allemaal, maar het is er niet voor bedoeld.

Of het veilig kan? Ja je kunt gewoon de Perilex vervangen door een lasdoos en die dan uitsplitsen naar 2x 230V of 3x 230V. Maar het creëert mogelijk verwarring aangezien je bij een kookgroep een Perilex wandcontactdoos verwacht en deze dan niet tegenkomt in de keuken. Of ik het zou doen? Als het mijn eigen huis is of iemand die gevoel voor verantwoordelijkheid heeft wel want je creëert er geen onveilige situatie mee zolang je de gekoppelde kookgroep automaat in je groepenkast laat zitten. Maar het is belangrijk dat je bij vertrek de boel weer gaat terugveranderen naar hoe het was of weghaalt.

Het antwoord op de vraag: Mag je een Perilex kookgroep (2x 16A) afsplitsen naar Perilex + 1 of 2x 230V:
Nee, de kans op overbelasting is namelijk te groot. Vooral als er sprake is van 2x 230V op een één fase hoofdaansluiting. Leg één of meer aparte groepen aan of kook op gas zodat je de Perilex kunt weghalen.

Het antwoord op de vraag: Mag je een Perilex kookgroep (3x 16A) afsplitsen naar Perilex + 1, 2 of 3x 230V:
Nee, de kans op overbelasting door onbalans is namelijk te groot. Je weet nooit hoe het precies in het fornuis is aangesloten. Leg één of meer aparte groepen aan of kook op gas zodat je de Perilex kunt weghalen.

En als je meerdere groepen aanlegt, ga dan niet lopen klooien maar kies gewoon voor 3 afzonderlijke groepen en niet creatieve kookgroep of 3-fase oplossingen zodat je meer vermogen door 1 buis kunt laten lopen. Als je dat wel wilt, dan dien je officieel een 2e verdeelkast te installeren. Je mag namelijk een normale wandcontactdoos tegenwoordig niet meer op een 3-fase groep aansluiten. Dit heeft te maken met de theoretische situatie dat een gelijktijdige aardlek met 2 of 3 fasen niet gedetecteerd wordt. Vroeger mocht het gewoon en ik heb ook nog nooit gehoord van een dergelijke aardlek, maar de NEN1010 dicteert dat alle 1-fasige gebruikers achter een 1-fase aardlek moeten.

Verder lijkt het mij vreemd dat er een kookgroep wordt geïnstalleerd op 1x25A aansluitingen. Moderne inductiekookplaten kunnen steeds vaker net op 1 16A groep aangesloten worden, maar aangezien het totale ampèrage van een kookgroep in de buurt van de 32 Ampère kan komen en dus 1x25A ruim overschrijdt, zul je toch echt minstens 1x35A moeten hebben en ik zou dan gelijk kiezen voor 1x40A. In de praktijk gaat het goed omdat hoofdzekeringen/automaten van het trage type zijn.

Nog mooier is gelijk naar 3 fase dus 3x25A of zelfs 3x35A of 3x40A. Maar ik snap dat niet iedereen zin heeft of de kosten wil maken om de groepenkast te verbouwen. Toen ik het niet allemaal zelf hoefde te betalen wilde ik ook altijd de beste (lees duurste) oplossing. Inmiddels moet ik (alweer een tijdje) alles zelf betalen, dus dan ga je toch kijken naar de goedkoopste acceptabele en veilige oplossing. Het kan altijd mooier en beter, maar het mag nooit veiliger kunnen. Het is pas goed als het veilig is.

Het is wel dom om in een groepenkast met 3-fasen vervolgens de kookgroep op 1-fase aan te sluiten. Je vergroot hiermee de kans op overbelasting. Het beste is altijd wanneer er sprake is van een grote gelijktijdige belasting deze zo goed mogelijk te verdelen over 3 fasen. Eigenlijk zouden alle wasmachines, boilers en zonnepaleninstallaties altijd in 3-fasen uitgevoerd moeten worden. Waarschijnlijk zijn we dan ook voor een groot deel af van al die rare overbelastingen met dat massale terugleveren. Ik ben sowieso geen fan van terugleveren. Wat mij betreft schaffen ze het salderen morgen af. Je verkr@cht het hele lichtnet met al die rare retourstromen. Maar dat is een andere discussie

En wat betreft die Perilex wandcontactdozen, ik vind het ondingen. Wie ontwerpt er nou een wandcontactdoos waar je verschillende manieren van aansluiten hebt en bij de verkeerde met 400 Volt een deel van je apparaat opblaast? Dat is toch precies wat je wilt voorkomen?!? Had dan een extra gat gemaakt zodat je 2 nullen en 3 fases hebt. In het ergste geval werkt een deel van je apparaat niet (het deel dat op de 3e fase zit) of floept je kookgroep eruit als je L2 en L3 aan elkaar zou verbinden omdat ze tezamen boven de 16 Ampère komen. Perilex is weer typisch zo'n oplossing waar net niet goed genoeg over nagedacht is. In Frankrijk hebben ze gewoon grotere uitvoeringen van wandcontactdozen in 20 en 32 Ampère variant. En ze zijn beide verkrijgenbaar in 1-fase, 3-fase zonder nul (400V driehoek) en 3-fase met nul (230V ster). De pennen zijn ongeveer zo dik als die van een CEE stekker. Dat is nou een prima oplossing. En anders gewoon CEE wandcontactdozen in de keuken. Maarja, nu elk Hollands kooktoestel met Perilex is uitgerust zal men daar wel weer om praktische redenen op tegen zijn.
Pagina: 1