Autoradio vervangen door Android unit, geluid plat en vaag

Pagina: 1
Acties:

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-08 09:20
Ik heb in mijn 2014 swift de fabrieksradio vervangen door een Android VECHTEL Autoradio 2G+64G.

Het geluid is echter heel plat/dof en vlak geworden, gewoon niet best en veel slechter dan origineel.

De bron maakt niet uit: radio, spotify en ook het spelen met de equalizer instellingen verbetert niets.

Montage van de radio was simpel, gewoon de bestaande stekkers uit de auto in een adapter steken en dan achter in de radio (past allemaal maar op 1 manier).

Kan het zijn dat de nieuwe radio de polariteit van de speakers omgekeerd heeft (andere aansluiting) en het geluid daardoor slecht is geworden ?

Een nieuwe compo set JBL speakers is al onderweg, maar het is wel makkelijk als ik weet waar ik moet zoeken. Kan ik dit meten bij de tweeters (kan ik makkelijk bij)

Iemand ?

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-08 14:16
Maakt alles wel goed contact?

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-08 07:54

Xanquezer

DPC Chef-kok :)

Heb je een kabel boom (kanteklare) gebruikt ?
Of heb je zelf alles aan elkaar geknoopt?

Kan je ook de fader instellen? (Links/rechts/voor/achter)
Als je helemaal links of rechts of voor doet, hoe klinkt t dan?

Zit er ook iets van DSP op? of bass boost?
Soms wille die chineese dinger eerst n goeie geluids config hebben voordat je n beetje beter geluid hebt (uit ervaring).

Netonafhankelijk sinds 2022

• Noppesnada
@Tillumen Ja, ik heb alles goed aangedrukt. Binnenkort gaat het nog een keer open om een USB aansluiting in de console in te bouwen ipv de sigarettenaansteker. Ik zal het dan nog eens extra controleren.

@Xanquezer De auto heeft de originele kabelboom en deze zit verbonden met de kant en klare bijgeleverde kabels. Er is niets geknipt en geknoopt. Unit werkt ook gewoon, alleen geluid is slecht. Ik heb al met de geluidinstellingen zitten spelen, voor, achter, links rechts, alles is vlak en mat. DSP en loudness ook geprobeerd, wordt wel anders, maar niet beter.

Als de oude unit een 10 was, is deze nieuwe qua geluid een 4.

Wel zitten er nog de originele fabrieksspeakers in en die zijn niet best, vandaar dat deze ook vervangen gaan worden.

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-08 07:54

Xanquezer

DPC Chef-kok :)

Aaah, kijk, daar ga je.
De chinese radio`s hebben soms zo`n slechte amp erin zitten, dat je ze nooit goed gaat krijgen.
Ook niet met loudness of andere instellingen.
Je kan spelen en DSP(en) wat je maar wilt, je gaat t ook nooit goed krijgen.
Ze kunnen niet tegen de standaard radio (equalizer) op.

Andere oplossingen zijn:
Gewoon een bekend merk radio erin (ik deed altijd Pioneer radio`s of andere betere merken).
Of losse 4 kanaals versterker met eigen DSP voorkeuren (via Tulp).
Of speakers in de deuren vervangen naar aftermarket spul (1na laatste optie, want, veel werk)
Als last resort, terug naar de oude radio.

Nog 1 tip, om te proberen.
Pak een boekenplank speaker of een normale speakerbox.
Sluit deze even aan op een normale versterker, speel een muziekje af.
Sluit hem daarna op de auto radio aan (of de andere speaker als je stereo hebt).
En luister naar het verschil, als je met die losse speaker geen goed geluid kan krijgen, zou ik zeer zeker aanraden om af te stappen van de chinese radios.

Netonafhankelijk sinds 2022

• Noppesnada
@Xanquezer De keuze om andere speakers te monteren is al gemaakt (dus last resort).

Ik ben geen audiofiel en verwacht geen B&O kwaliteit van een chinese unit, maar dit was wel een hele stap terug. Een losse versterker of losse speakers heb ik helaas niet, dus daarmee testen gaat niet lukken.

Blijft eigenlijk mijn oorspronkelijke vraag, zou de polariteit andersom kunenn zijn op de nieuwe radio ? Dus de plus en de min zitten op de oude andersom ?

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ik heb begin dit jaar voor mijn Swift uit 2013 ook een android radio erin gezet. Ook een chinees ding, iets duurder, en had ook dat het geluid vaag/zacht was. Bij mij was het uiteindelijk spotify, die een setting had waarmee en de spotify equalizer, en de 'volume normalisatie' aan stonden.

Beiden uitgezet, en daarmee was het een stuk beter. Heb ook nog in de equalizer settings van die unit zelf wat gespeeld (minder bass, iets meer treble), en daarna was het goed.

Ik zag dat jouw radio een vermogen van 4*45w heeft, die van mij heeft 4*80w, dus het kan zomaar zijn dat het vervangen van de speakers i.c.m. deze unit, alsnog geen verschil gaat maken.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 7600x3d 32GB 6000mhz 9070 XT MSI 27" IPS 180hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Noppesnada
@Jivebunny Heb jij ook de originele speakers vervangen ?

Op mijn telefoon staan deze settings uit, maar dat zou toch ook alleen effect moeten hebben op de radio als mijn telefoon verbonden is ? Het geluid blijft hetzelfde, met verbonden telefoon of niet.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Noppesnada schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:28:
@Jivebunny Heb jij ook de originele speakers vervangen ?

Op mijn telefoon staan deze settings uit, maar dat zou toch ook alleen effect moeten hebben op de radio als mijn telefoon verbonden is ? Het geluid blijft hetzelfde, met verbonden telefoon of niet.
Ik heb de originele laten zitten uiteindelijk. Ik moet zeggen dat ik de radio niet heb geprobeerd of gebruikt toen het slecht en vaag klonk.

Ik ga er ook van uit dat het geen invloed zou moeten hebben, en zal ook wel niet zo zijn denk ik.

Ik dacht misschien helpt het ergens op 1 of andere rare manier, gezien het herkenbare van het geluid vaag en slecht. Polariteit van de stekkers durf ik niets over te zeggen in ieder geval. Ik hoopte dat het misschien ergens iets van een oplossing voor je zou kunnen zijn.

Het zou misschien toch ook de 4*45w vermogen kunnen zijn? Wat iemand anders eerder al zei; slechte amp?

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 7600x3d 32GB 6000mhz 9070 XT MSI 27" IPS 180hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-08 12:53
Polariteit van de stekker testen is volgens mij vrij makkelijk te checken door slechts 1 speaker/kant aan te sturen, als het dan wel goed klinkt, is de polariteit inderdaad verkeerd

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:34
Jivebunny schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Het zou misschien toch ook de 4*45w vermogen kunnen zijn? Wat iemand anders eerder al zei; slechte amp?
Slechte amp zou zomaar kunnen inderdaad, want Chinese meuk. Die 4x45W (voor zover daar wat van klopt) is meer dan genoeg.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Noppesnada Voor meer informatie rondom Android autoradio's hebben we ook dit topic: Het Android Autoradio Topic Daar zitten heel veel mensen met kennis van deze apparatuur en de beste manieren om alles werkend te krijgen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1