Gebruik Google onderzoek Tweakers App beinvloedt resultaten

Pagina: 1
Acties:

• ourari
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:39
Geachte redactie,

Zojuist zag ik de banner met uitnodiging om mee te doen aan onderzoek over Tweakers app. Tot mijn verrassing en teleurstelling zag ik dat jullie gekozen hebben om het onderzoek te doen via een Google formulier.

Google houd ik al jaren vakkundig buiten de deur, dus door gebruik te maken van Google houden jullie mij buiten de deur. Ik vrees dat jullie zo mogelijk een vertekend beeld gaan krijgen van de wensen van Tweakers. Ik zal niet de enige tweaker zijn die waarde hecht aan privacy en/of een appeltje te schillen heeft met (Amerikaanse) Big Tech.

Ik geef het jullie ter overweging.

Fijne dag!

PS. Zie hier een overzicht van Europese, privacy-vriendelijke, open source alternatieven voor Google Forms: https://alternativeto.net/software/google-forms/?license=opensource&origin=europe&tag=privacy-focused

[ Voor 21% gewijzigd door ourari op 19-08-2026 18:39 ]

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:40
Ja eens, ik wilde meedoen en aangeven dat ik geen behoefte heb aan een app maar een goede website mijn voorkeur heeft. Maar toen moest ik inloggen met Google en ben ik afgehaakt.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01

Wailing_Banshee

You're Next

Ik wilde hem ook invullen, ik kom alleen niet verder dan de tweede vraag.... Als je nooit Tweakers op een mobiel gebruikt, kun je de rest van de vragen niet invullen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:01

De Nelis

en anders maar niet...

useruser schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:01:
Ja eens, ik wilde meedoen en aangeven dat ik geen behoefte heb aan een app maar een goede website mijn voorkeur heeft. Maar toen moest ik inloggen met Google en ben ik afgehaakt.
Inloggen bij Google is ( was?) optioneel. Ik heb het form in kunnen vullen zonder inloggen. Heb geen google-account.

Dat gezegd hebben zou een privacy vriendelijke variant zeer welkom zijn.

time is infinite, but each week is ten hours short..

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:15:
Ik wilde hem ook invullen, ik kom alleen niet verder dan de tweede vraag.... Als je nooit Tweakers op een mobiel gebruikt, kun je de rest van de vragen niet invullen.
Ja, dat is een komische uitglijder, de vragen daarna zijn verplicht! Je kunt het form dan ook niet verzenden.

• bozhoyo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:53

bozhoyo

UX Designer

Weaver of pixels

ourari schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:56:

Google houd ik al jaren vakkundig buiten de deur, dus door gebruik te maken van Google houden jullie mij buiten de deur. Ik vrees dat jullie zo mogelijk een vertekend beeld gaan krijgen van de wensen van Tweakers. Ik zal niet de enige tweaker zijn die waarde hecht aan privacy en/of een appeltje te schillen heeft met (Amerikaanse) Big Tech.
Wij gebruiken Google Forms omdat onze organisatie gebruikmaakt van het Google Workspace-pakket. Hierdoor kunnen we de resultaten van zo’n enquête eenvoudig delen in een presentatie of analyseren in spreadsheets. Je hoeft als respondent niet ingelogd te zijn om de enquête in te vullen. We verzamelen sowieso geen e-mailadressen of andere persoonsgegevens van respondenten.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:15:
Er is een optie "Nooit" voor de 1e en de 2e vraag. Ervaar je een bug misschien?

[ Voor 4% gewijzigd door bozhoyo op 20-08-2026 09:32 ]

"What people say, what people do and what people say they do are often 3 different things."

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01

Wailing_Banshee

You're Next

bozhoyo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:31:
Er is een optie "Nooit" voor de 1e en de 2e vraag. Ervaar je een bug misschien?
Klopt, maar daarna moet je aangeven waarom, waar, etc je mobiel gebruik maakt van de website. Die vragen kun je niet beantwoorden, want nooit... (en daar heb je geen opties meer voor nooit en ze zijn wel verplicht).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:39
[...]
Je hoeft als respondent niet ingelogd te zijn om de enquête in te vullen. We verzamelen sowieso geen e-mailadressen of andere persoonsgegevens van respondenten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgbK1RDg4ZZNlvQtUSf3IA-3mRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/36qSviXuGKROwenn8bt06FQO.png?f=fotoalbum_large
Kan dit in Brave echt niet overslaan op mobiel.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• bozhoyo

bozhoyo

UX Designer

Weaver of pixels

Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

Klopt, maar daarna moet je aangeven waarom, waar, etc je mobiel gebruik maakt van de website. Die vragen kun je niet beantwoorden, want nooit... (en daar heb je geen opties meer voor nooit en ze zijn wel verplicht).
De enquête is nu aangepast. Als je ‘Nooit’ als antwoord geeft, krijg je meteen de knop ‘Verzenden’ te zien.

"What people say, what people do and what people say they do are often 3 different things."

• bozhoyo

bozhoyo

UX Designer

Weaver of pixels

The-Priest-NL schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

[Afbeelding]
Kan dit in Brave echt niet overslaan op mobiel.
Ik kan dit niet reproduceren in Brave op Android.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

n=7 hiero.

Je hoeft als respondent niet ingelogd te zijn om de enquête in te vullen. We verzamelen sowieso geen e-mailadressen of andere persoonsgegevens van respondenten.
Daar gaat het natuurlijk niet om. G = evil*, en sommigen van ons zijn principiëel degoogled, dus @ourari heeft een punt.

Diezelfde mensen, zoals ik, zullen nooit een app gebruiken voor een website terwijl een PWA precies is wat hiervoor bedoeld is. Een PWA is bijna hetzelfde als een app, maar dan zonder de mogelijkheden tot verregaande tracking inclusief cc'tje naar Google.

Met een PWA zijn we blij, dan hebben wij ook baat bij de inspanning. Maar als de inspanning bij een native app blijft, dan blijven wij de (blijkbaar inferieure) website gebruiken op mobiel, een klein deel van jullie publiek dat niet zichtbaar zal zijn in de enquete.

Het is ook voor jullie interessant. Kijk naar de eerste PWA van Tinder: De native app startte in 12 seconden en de PWA startte in 5 seconden.

Om in de woorden van het oude Tweakers te speken: Hier op GoT verwachten we dat je een échte PWA maakt.

*) Volgens Violation Tracker heeft G de afgelopen 10 jaar 78 strafzaken voor het overtreden van de wet gehad, met gemiddeld meer dan 2 miljard dollar strafboete per jaar voor o.a. onrechtmatig ontransparante monetization van gebruikers. De vraag is niet of ze onze data misbruiken, maar hoe ze onze data misbruiken. Een ezel stoot zich geen 78 keer aan de zelfde steen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• ourari
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:39
[...]

Dank voor je reactie, @bozhoyo. Tweakers vertrouw ik wel, maar het gaat er om wat Google verzamelt. Daarnaast spreek je impliciet je steun uit voor zo'n bedrijf met elk bezoek aan, of gebruik van, hun producten. Ik maak in de regel geen contact met hun servers. Zelfde geldt voor Meta, X, etc.

Hoop dat jullie in de nabije toekomst weg bewegen van het Google-Workspace pakket. Kiezen voor een Europees (en privacyvriendelijk) alternatief is ook een PR-win, nu strategische technologische autonomie hoog op de publieke agenda staat. Er ligt hier een leidende rol voor Tweakers weggelegd; Wees het goede voorbeeld voor concurrerende en collega (nieuws)media en de community hier!

Wat de app betreft: Ik kan me voorstellen dat met name jongere tweakers behoefte kunnen hebben aan een app. Ikzelf heb genoeg aan de (mobiele) site. Mocht de app er toch komen, dan zou ik graag zien dat het er een is zonder trackers van derden en dus ook niet achter de schermen op Google Firebase draait. Je wilt de volgende generatie tweakers toch niet uitleveren aan Big Tech?

Wat dat betreft kan ik me goed vinden in de suggestie van @Sando voor een PWA. Geeft jullie meer controle, en het Scheelt een hoop werk tov meerdere native apps.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sando schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:53:
n=7 hiero.

[...]

Daar gaat het natuurlijk niet om. G = evil*, en sommigen van ons zijn principiëel degoogled, dus @ourari heeft een punt.

Diezelfde mensen, zoals ik, zullen nooit een app gebruiken voor een website terwijl een PWA precies is wat hiervoor bedoeld is. Een PWA is bijna hetzelfde als een app, maar dan zonder de mogelijkheden tot verregaande tracking inclusief cc'tje naar Google.

Met een PWA zijn we blij, dan hebben wij ook baat bij de inspanning. Maar als de inspanning bij een native app blijft, dan blijven wij de (blijkbaar inferieure) website gebruiken op mobiel, een klein deel van jullie publiek dat niet zichtbaar zal zijn in de enquete.

Het is ook voor jullie interessant. Kijk naar de eerste PWA van Tinder: De native app startte in 12 seconden en de PWA startte in 5 seconden.

Om in de woorden van het oude Tweakers te speken: Hier op GoT verwachten we dat je een échte PWA maakt.

*) Volgens Violation Tracker heeft G de afgelopen 10 jaar 78 strafzaken voor het overtreden van de wet gehad, met gemiddeld meer dan 2 miljard dollar strafboete per jaar voor o.a. onrechtmatig ontransparante monetization van gebruikers. De vraag is niet of ze onze data misbruiken, maar hoe ze onze data misbruiken. Een ezel stoot zich geen 78 keer aan de zelfde steen.
Een PWA heeft één groot nadeel, en dat is de reden waarom platforms hun app pushen (tot aan overlays voor non-app aan toe, zoals Reddit nu doet :X): advertenties zijn eenvoudiger te blokkeren. Zo simpel is het eiereneten. Ik ben van mening dat de gemeenschap daar niet omheen zou werken, je de gemeenschap onderschat. Een APK aanpassen is relatief eenvoudig.

Het is niet mijn ding, maar de gebruikers van Tweakers.net hebben wel de mogelijkheid gehad om i.p.v advertenties te kiezen voor (goedkope) abonnementen. Dat hebben jullie massaal nagelaten. Dan is dit helaas wat je oogst.

Ik ben het ondanks dat feit met je eens, hoor. Idealiter een PWA! Ik verwacht in de nabije toekomst niet eens meer Android of iOS te gebruiken op mijn primary smartphone. Dan heb ik ook niets aan zo'n app voor Android en iOS. Ja, middels emulatie. Nee, bedankt.

Het liefst heb ik eigenlijk nog dat Tweakers een JSON API ter beschikking stelt. Regelen we de rest zelf wel. :Y)

Maar hoe dan ook kun je dit wel als feedback geven in de survey.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:29
[...]

We verzamelen sowieso geen e-mailadressen of andere persoonsgegevens van respondenten.
Het punt is ook niet wat jullie verzamelen, maar wat Google verzamelt. En we weten dat ze zoveel mogelijk data slurpen en enquêtes moet een goudmijn voor ze zijn, dus we kunnen ook aannemen dat ze een kopie van het antwoord naar hun eigen servers sturen.

Complimentje?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:59

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Martijn.C.V schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Het punt is ook niet wat jullie verzamelen, maar wat Google verzamelt. En we weten dat ze zoveel mogelijk data slurpen en enquêtes moet een goudmijn voor ze zijn, dus we kunnen ook aannemen dat ze een kopie van het antwoord naar hun eigen servers sturen.
Zit daar niet een verschil tussen hoe ze gratis accounts behandelen vs. dit soort enterprise omgevingen zoals DPG/Tweakers gebruikt? Dat je bij een gratis product zelf het product bent en je data te grabbel gooit is wel een gegeven, maar bij dit soort enterprise workspace diensten zou ik niet verwachten dat Google in die data gaat zitten grasduinen.

Los van allerlei overige bedenkingen die je bij de grote amerikaanse techreuzen kan hebben natuurlijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:29
Orion84 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:20:
[...]

Zit daar niet een verschil tussen hoe ze gratis accounts behandelen vs. dit soort enterprise omgevingen zoals DPG/Tweakers gebruikt? Dat je bij een gratis product zelf het product bent en je data te grabbel gooit is wel een gegeven, maar bij dit soort enterprise workspace diensten zou ik niet verwachten dat Google in die data gaat zitten grasduinen.

Los van allerlei overige bedenkingen die je bij de grote amerikaanse techreuzen kan hebben natuurlijk.
Ik snap waar je heen gaat. Maar geloof jij echt dat ze het niet alsnog doen? En als er een "oeps, bij betaalde pakketten was t niet de bedoeling dat we ook opslaan, we zullen het nu echt uitzetten!" blijkt, ben jij dan verbaasd?

(en ik ben hier slechts de duivels advocaat :) En ik bedoel dan niet de advocaat van Google)

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn.C.V op 20-08-2026 16:26 ]

Complimentje?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:59

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Makkelijk om dat in twijfel te trekken natuurlijk, maar ik denk niet dat ze in dat geval weg zouden komen met "oeps", aangezien ze dan niet alleen allerlei wetten overtreden, maar ook contractbreuk plegen met al hun klanten. Ik mag toch hopen dat dat een dusdanige backlash op zou leveren dat ze dat soort praktijken wel uit hun hoofd laten. Maar misschien ben ik daarin iets te optimistisch ingesteld.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1