Gaming PC upgrade - rond €2500 - €3000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dano402
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 17:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem heb ik rond 2020 samengesteld en begint inmiddels, vooral bij zwaardere en sterk gemodde games, tegen zijn grenzen aan te lopen. Ik wil daarom een flinke upgrade doen waarmee ik weer meerdere jaren vooruit kan. Gaming is veruit het belangrijkste gebruiksdoel. Ik speel zowel reguliere AAA-games als games waarbij CPU- en GPU-prestaties behoorlijk zwaar belast kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan shooters, RPG's, strategie-/simulatiegames en sterk gemodde games.

Mijn doel is om moderne games op 1440p met hoge/ settings en minimaal 60 FPS te kunnen spelen. Waar mogelijk wil ik uiteraard veel hogere framerates halen. Ik wil daarnaast voldoende overhead hebben voor zware modlists, texture packs en andere grafische mods. Ray tracing en DLSS vind ik interessant, waardoor ik voor de videokaart specifiek naar Nvidia wil kijken. Het systeem hoeft niet specifiek bedoeld te zijn voor professionele videobewerking, rendering of streaming. Gaming is de prioriteit.

Mijn budget ligt rond de €2.500 tot maximaal ongeveer €3.000. Ik sta daarnaast open voor een upgrade in meerdere stappen als dat logischer is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt rond de €2.500 tot maximaal ongeveer €3.000. Boven kan alleen als het echt niet anders kan. Ik sta daarnaast open voor een upgrade in meerdere stappen als dat logischer is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Mijn huidige PC bestaat uit:
  • CPU: AMD Ryzen 7 3700X
  • CPU-koeler: be quiet! Dark Rock 4
  • GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 Super
  • RAM: G.Skill 16GB DDR4-3600
  • Moederbord: ASRock X570 Phantom Gaming 4
  • SSD: Corsair Force 500GB SSD
  • HDD: Seagate Barracuda 4TB
  • Voeding: Corsair RM1000x, 1000W, 80 Plus Gold, volledig modulair
  • Behuizing: Fractal Design Meshify S2
Het systeem is dus nog gebaseerd op AM4 en DDR4.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf ongeveer aan:
  • Nieuwe CPU
  • Nieuw moederbord
  • 32GB DDR5 RAM, eventueel 64GB als daar een goede reden voor is
  • Nvidia RTX-videokaart
  • 2TB of 4TB NVMe SSD
  • Eventueel nieuwe CPU-koeling
  • Eventueel een nieuwe behuizing als daar een duidelijke reden voor is
Ik zoek vooral advies over welke combinatie binnen mijn budget het meest gebalanceerd is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Voor de GPU wil ik Nvidia.

Voor de processor heb ik geen sterke voorkeur. AMD en Intel zijn beide prima. Ik wil vooral de CPU die voor mijn gebruik en budget de beste gamingprestaties biedt. Voor moederbord, RAM, SSD en andere onderdelen heb ik geen specifieke merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil vooral een systeem dat een duidelijke sprong vooruit is ten opzichte van mijn huidige Ryzen 7 3700X + RTX 2080 Super. 4K is momenteel niet mijn primaire doel, maar ik zou het prettig vinden als het systeem daar voldoende kracht voor heeft mocht ik later naar een 4K-monitor overstappen of een latere upgrade in de 2030's uit te voeren.

Ga je overklokken?
Nee. Handmatig overklokken is voor mij geen doel.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoor vooral graag hoe jullie met een budget van ongeveer €2.500–€3.000 mijn huidige systeem zouden upgraden. Ik wil benadrukken ik hoef echt geen top-of-the-line ultra gaming PC te hebben, maar ik verwacht dat ik met deze prijsrange al heel ver kan komen om een zekere sprong te maken.