Zoals de titel al zegt: Na 8 jaar wordt het tijd voor een nieuwe game pc. Mijn oude systeem is wel aan vervanging toe en ik wil weer iets bouwen waar ik de komende jaren weer plezier van heb. Ik gebruik mijn pc voornamelijk om te gamen en denk hierbij aan shooters, GTA, JustCause, Spacemarines, CP2077. Ik game nooit online omdat ik de snelheid van de jeugd niet meer kan bijbenen. Om de hele tijd afgeknalt te worden is niet echt leuk meer
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is het voornamelijke doel voor deze pc. Voor de rest een beetje browsen en soms wat muziek luisteren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt zo rond de 3000 euro. Goedkoper mag uiteraard mits de specs maar niet te veel zakken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat ik mee wil nemen van mijn vorige build zijn de kast, een ssd en misschien mijn oude harddisk.
kast: Corsair Carbide 100R Silent Edition
ssd: Samsung 850 EVO 250GB
hdd: Seagate Barracuda, 1TB
Over de hdd twijfel ik nog omdat ik toch bang ben dat die misschien ooit eens de geest gaat geven na zoveel jaar (geen idee of dit terecht is).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder mijn eerste opzet:
De GPU die ik nu geselecteerd heb is geen harde eis. Ik zit zelfs ook een beetje te denken aan een 5080 alleen weet ik niet of het verschil in prijs dit waard is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
mijn ee Mijn voorkeur ging eerder altijd uit naar Intel als het ging om processoren en Nvidea vwb de GPU. Maar nadat ik zoveel goede dingen heb gelezen over de AMD processoren wil ik toch wel de overstap eens gaan maken. Vwb de GPU blijft ik denk ik wel hangen op Nvidea. Las vroeger namelijk veel over problemen met de drivers voor Radeon kaarten en ik heb ooit een Radeon kaart gehad die binnen een maand al kaduuk was. De MSI kaarten die ik daarna heb gehad waren altijd probleemloos en de MSI 1070ti die ik nu heb doet het eigenlijk nog steeds erg goed.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
erg go Mijn enige wens ik eigenlijk dat ik mijn games op high-specs kan draaien op mijn Samsung QLED 49" (49rg90ssu). Hierbij hoeft het niet allemaal mega ultra high te zijn, maar ik merkte dus dat CP2077 echt veeeels te zwaar was voor mijn oude systeempje. Ook weet ik niet wat ik in de toekomst ga doen qua beeldscherm dus ik wel een beetje toekomst-klaar zijn zeg maar. Ook dit systeem zou weer een jaartje of 8 a 10 mee moeten gaan.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Graag feedback over mijn eerste opzet en meedenken over eventuele componenten die beter of anders zouden kunnen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is het voornamelijke doel voor deze pc. Voor de rest een beetje browsen en soms wat muziek luisteren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt zo rond de 3000 euro. Goedkoper mag uiteraard mits de specs maar niet te veel zakken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat ik mee wil nemen van mijn vorige build zijn de kast, een ssd en misschien mijn oude harddisk.
kast: Corsair Carbide 100R Silent Edition
ssd: Samsung 850 EVO 250GB
hdd: Seagate Barracuda, 1TB
Over de hdd twijfel ik nog omdat ik toch bang ben dat die misschien ooit eens de geest gaat geven na zoveel jaar (geen idee of dit terecht is).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder mijn eerste opzet:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 398,99 | € 398,99 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 | € 269,- | € 269,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G | € 1.092,58 | € 1.092,58 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D12L chromax.black | € 104,20 | € 104,20 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK64GX5M2A4800C40 | € 599,- | € 599,- |
| 1 | Voedingen | MSI MPG A1000GS PCIE5 | € 117,90 | € 117,90 |
| 1 | Interne ssd's | Samsung 990 EVO Plus 4TB | € 489,- | € 489,- |
| Totaal | € 3.070,67 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
mijn ee Mijn voorkeur ging eerder altijd uit naar Intel als het ging om processoren en Nvidea vwb de GPU. Maar nadat ik zoveel goede dingen heb gelezen over de AMD processoren wil ik toch wel de overstap eens gaan maken. Vwb de GPU blijft ik denk ik wel hangen op Nvidea. Las vroeger namelijk veel over problemen met de drivers voor Radeon kaarten en ik heb ooit een Radeon kaart gehad die binnen een maand al kaduuk was. De MSI kaarten die ik daarna heb gehad waren altijd probleemloos en de MSI 1070ti die ik nu heb doet het eigenlijk nog steeds erg goed.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
erg go Mijn enige wens ik eigenlijk dat ik mijn games op high-specs kan draaien op mijn Samsung QLED 49" (49rg90ssu). Hierbij hoeft het niet allemaal mega ultra high te zijn, maar ik merkte dus dat CP2077 echt veeeels te zwaar was voor mijn oude systeempje. Ook weet ik niet wat ik in de toekomst ga doen qua beeldscherm dus ik wel een beetje toekomst-klaar zijn zeg maar. Ook dit systeem zou weer een jaartje of 8 a 10 mee moeten gaan.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Graag feedback over mijn eerste opzet en meedenken over eventuele componenten die beter of anders zouden kunnen.