Na 8 jaar een nieuwe GamePC

Pagina: 1
Acties:

• bkilla14
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:38
Zoals de titel al zegt: Na 8 jaar wordt het tijd voor een nieuwe game pc. Mijn oude systeem is wel aan vervanging toe en ik wil weer iets bouwen waar ik de komende jaren weer plezier van heb. Ik gebruik mijn pc voornamelijk om te gamen en denk hierbij aan shooters, GTA, JustCause, Spacemarines, CP2077. Ik game nooit online omdat ik de snelheid van de jeugd niet meer kan bijbenen. Om de hele tijd afgeknalt te worden is niet echt leuk meer :P ;)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is het voornamelijke doel voor deze pc. Voor de rest een beetje browsen en soms wat muziek luisteren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt zo rond de 3000 euro. Goedkoper mag uiteraard mits de specs maar niet te veel zakken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat ik mee wil nemen van mijn vorige build zijn de kast, een ssd en misschien mijn oude harddisk.

kast: Corsair Carbide 100R Silent Edition

ssd: Samsung 850 EVO 250GB

hdd: Seagate Barracuda, 1TB

Over de hdd twijfel ik nog omdat ik toch bang ben dat die misschien ooit eens de geest gaat geven na zoveel jaar (geen idee of dit terecht is).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder mijn eerste opzet:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 398,99€ 398,99
1MoederbordenGigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7€ 269,-€ 269,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G€ 1.092,58€ 1.092,58
1ProcessorkoelingNoctua NH-D12L chromax.black€ 104,20€ 104,20
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2A4800C40€ 599,-€ 599,-
1VoedingenMSI MPG A1000GS PCIE5€ 117,90€ 117,90
1Interne ssd'sSamsung 990 EVO Plus 4TB€ 489,-€ 489,-
Totaal€ 3.070,67
De GPU die ik nu geselecteerd heb is geen harde eis. Ik zit zelfs ook een beetje te denken aan een 5080 alleen weet ik niet of het verschil in prijs dit waard is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
mijn ee Mijn voorkeur ging eerder altijd uit naar Intel als het ging om processoren en Nvidea vwb de GPU. Maar nadat ik zoveel goede dingen heb gelezen over de AMD processoren wil ik toch wel de overstap eens gaan maken. Vwb de GPU blijft ik denk ik wel hangen op Nvidea. Las vroeger namelijk veel over problemen met de drivers voor Radeon kaarten en ik heb ooit een Radeon kaart gehad die binnen een maand al kaduuk was. De MSI kaarten die ik daarna heb gehad waren altijd probleemloos en de MSI 1070ti die ik nu heb doet het eigenlijk nog steeds erg goed.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
erg go Mijn enige wens ik eigenlijk dat ik mijn games op high-specs kan draaien op mijn Samsung QLED 49" (49rg90ssu). Hierbij hoeft het niet allemaal mega ultra high te zijn, maar ik merkte dus dat CP2077 echt veeeels te zwaar was voor mijn oude systeempje. Ook weet ik niet wat ik in de toekomst ga doen qua beeldscherm dus ik wel een beetje toekomst-klaar zijn zeg maar. Ook dit systeem zou weer een jaartje of 8 a 10 mee moeten gaan.

Ga je overklokken?

Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag feedback over mijn eerste opzet en meedenken over eventuele componenten die beter of anders zouden kunnen.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:59
Ik zou geen van de huidige oude componenten meenemen. De kast is zeer gelimiteerd qua airflow, de SSD en HDD zijn al oud en 250GB/1TB heb je hedendaags niet veel meer aan. De SSD zal enkel als backup media wat nuttig kunnen zijn.

Je kan makkelijk besparen op de je huidige build. Ook zou ik toch AMD overwegen. NVIDIA heeft ook problemen, vooral met de 12VHPWR en aan het begin missen de RTX 5080s gewoon ROPs. De RX 9070 XT is op dit moment een veel betere bang-4-buck dan de RTX 5070 Ti.

Het geheugen is voor Intel XMP, en mogelijk krijg je dit moeilijk stabiel met de gewenste snelheid op AM5. Qua prijs is het wel enorm aantrekkelijk met de huidige geheugencrisis. Maar ik zou gewoon bij een setje AMD EXPO compatible geheugen blijven van 32GB met 6000MT/sCL30.

De MPG serie van MSI is middelmatig intern. Ook is 1000W niet echt nodig. Liever een goede unit met goede interne componenten die stil is. De MPG A-GS lijkt redelijk oké te zijn, maar er zijn goedkopere units die iets beter zijn op de markt, zoals de Montech Century II 1050W. Veel reviews van leken op Tweakers.net zegt geen drol, aangezien deze veelal deels gesponsord zijn door cashback acties. Let wel op dat de voeding die je neemt geen 12VHPWR pin-out heeft, deze is minder veilig en heb je liever een met de verbeterede 12V-2x6 pin-out.

Ik zie geen use-case waarbij je een X870 moederbord nodig bent. Een B650E/B850 moederbord zal al volstaan. Deze hebben gewoon 1x PCIe 5.0 x16 voor een GPU en meerdere PCIe 5.0 x4 voor opslag. Meer is voor een gaming PC niet nodig.

De Noctua koeler is veel te duur. Er zijn veel betere aanbieders op de markt op dit moment. Noctua betaal je gewoon extreem voor het merk nu.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 398,99€ 398,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 164,90€ 164,90
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 5080 SOLID CORE OC€ 1.359,90€ 1.359,90
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Zwart€ 119,90€ 119,90
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 30,90€ 30,90
1Geheugen internKlevv KD5AGU880-60A300H€ 419,-€ 419,-
1VoedingenMontech Century II 1050W€ 99,90€ 99,90
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 418,-€ 418,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.011,49

[ Voor 4% gewijzigd door Apart op 11-08-2026 11:07 ]

https://ko-fi.com/apart

• bkilla14
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!!
Apart schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:00:
Ik zou geen van de huidige oude componenten meenemen. De kast is zeer gelimiteerd qua airflow, de SSD en HDD zijn al oud en 250GB/1TB heb je hedendaags niet veel meer aan. De SSD zal enkel als backup media wat nuttig kunnen zijn.
Voor wat betreft de kast wou ik deze gewoon behouden omdat hij een knop erop heeft zitten waarmee ik de fan's vd kast harder en zachter kan zetten. Dit vind ik (en mijn vrouw) fijn als we wel op de pc moeten maar er niet gegamed hoeft te worden. De airflow zal inderdaad minder zijn maar ik heb met mijn huidige systeem er nooit last mee gehad. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de componenten die er nu in gaan veel warmer worden dus dat is nog wel ff het onderzoeken waard. Overigens vind ik de kast die je voorstelt wel vele malen mooier dan mijn eigen kast.
Het geheugen is voor Intel XMP, en mogelijk krijg je dit moeilijk stabiel met de gewenste snelheid op AM5. Qua prijs is het wel enorm aantrekkelijk met de huidige geheugencrisis. Maar ik zou gewoon bij een setje AMD EXPO compatible geheugen blijven van 32GB met 6000MT/sCL30.
Dit is iets nieuws voor mij en heb hier ook helemaal niet naar gekeken. Hoe groot is de kans dat het problemen gaat opleveren en wat voor een problemen kan je verwachten.Vooral omdat als ik nu kijk bij het keuzemenu dan staat dit bij het "overklokprofiel" en overklokken is toch niet iets wat ik wil gaan doen. De 64GB is eigenlijk wel een beetje een vereiste ondanks dat het misschien overkill is. Wat ik al schreef ik wil mijn systeem echt weer een beetje futureproof bouwen.
Let wel op dat de voeding die je neemt geen 12VHPWR pin-out heeft, deze is minder veilig en heb je liever een met de verbeterede 12V-2x6 pin-out.
Dit is wel nog iets om even in te duiken en dan ga ik ook maar direct kijken of het wat goedkoper kan.
Ik zie geen use-case waarbij je een X870 moederbord nodig bent. Een B650E/B850 moederbord zal al volstaan. Deze hebben gewoon 1x PCIe 5.0 x16 voor een GPU en meerdere PCIe 5.0 x4 voor opslag. Meer is voor een gaming PC niet nodig.

De Noctua koeler is veel te duur. Er zijn veel betere aanbieders op de markt op dit moment. Noctua betaal je gewoon extreem voor het merk nu.
De X870 koos ik vanwege hetzelfde principe als de 64gb. Ik dacht het is een snellere chipset dus kan mijn moederbord nooit een bottleneck worden.
En wat de Noctua betreft dacht ik ook voor kwaliteit te betalen. Wel wat reviews gezien op Youtube waarbij ze zeer tevreden zijn over de bouwkwaliteit en hoe stil en goed de fans waren.

Alles met elkaar heb je me wel genoeg voer gegeven om er toch nog even verder in te duiken.
Vooral het interne geheugen heeft me aan het denken gezet....en ik baal er een beetje van want als ik nu op 64gb zoek met de AMD optie bij het overklokprofiel dan kom ik niet goedkoper uit dan 640 euro voor de Crucial Pro CP2K32G56C46U5.

We gaan ermee aan de slag!!!! ;)

• Apart
bkilla14 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:19:
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!!

[...]

Voor wat betreft de kast wou ik deze gewoon behouden omdat hij een knop erop heeft zitten waarmee ik de fan's vd kast harder en zachter kan zetten. Dit vind ik (en mijn vrouw) fijn als we wel op de pc moeten maar er niet gegamed hoeft te worden. De airflow zal inderdaad minder zijn maar ik heb met mijn huidige systeem er nooit last mee gehad. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de componenten die er nu in gaan veel warmer worden dus dat is nog wel ff het onderzoeken waard. Overigens vind ik de kast die je voorstelt wel vele malen mooier dan mijn eigen kast.
PWM fans kun je gewoon aansturen via moederbord software of via FanControl, vroeger met DC fans was dit moeilijker en via voltage gedaan. Fysieke knoppen zijn tegenwoordig daar dus niet meer voor nodig. Dat je huidige componenten daar geen last van hebben, betekent niet automatisch dat dat nu met een moderner systeem niet gebeurd. Videokaarten en CPUs verbruiken een stuk meer dan eerder. Let er ook op dat een dichte kast betekent dat je case fans harder zullen moeten draaien om te koelen, dus ook meer geluid zullen maken tov. een open kast.

Een X870 chipset is niet meer future proof of sneller dan een B650E of B850 moederbord. De X870 heeft meer lanes op de chipset voor meer videokaarten of opslag, maar sneller is het dus niet. Geheugen wordt aangestuurd door de CPU zelf met de interne memory controller, vandaar dat het instellen met Intel XMP soms handmatig moet en een AMD EXPO profiel aanbevolen is voor stabiliteit.

De verwachting is juist dat door de geheugencrisis, spellen beter worden ontwikkeld en slimmer met het geheugen om zullen gaan. Tegen de tijd dat je 64GB nodig bent voor gaming, zijn we al weer een hele poos verder denk ik, en mogelijk is het dan goedkoper om 64GB te kopen. 2 modules is trouwens het beste, bij 4 modules moet de geheugencontroller van de AM5 chip meer werk doen, en zul je het geheugen langzamer moeten laten draaien in de meeste gevallen, dus 2x16 of 2x32gb, en geen 4x8 of 4x16 oid.

Voor de games die je aangeeft is 32GB meer als voldoende, zelfs GTA6, gezien deze ook aan de limieten van een PS5 Pro moet voldoen.

De Peerless Assassin V3 is overigens vergelijkbaar met de ID-Cooling A720 en Noctua NH-D15 G2.
Zie ook deze video van GamersNexus waar de oudere V1 net iets minder is dan de A720 en NH-D15.
Deze kan je via Amazon krijgen voor <40€ https://www.amazon.nl/-/e...n-120-Black/dp/B0G1CB95NZ

[ Voor 56% gewijzigd door Apart op 11-08-2026 13:41 ]

• Apart
bkilla14 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:19:
Dit is wel nog iets om even in te duiken en dan ga ik ook maar direct kijken of het wat goedkoper kan.
Linkje van Corsair: https://www.corsair.com/e...ards-12vhpwr-and-12v-2x6/

De Montech Century II 1050W die ik in mijn lijst heb gezet is A-tier op de PSU Tier List van SPL. https://psutierlist.org/ en kost op dit moment 100 euro. Een iets duurder alternatief is de uitvoering: NZXT C1000 Gold Core. Deze is iets beter qua efficiëntie.

Al met al, kan je met de juiste componenten dus een 9800X3D + RTX 5080 +32GB doen. Ik zou dit over een 9800X3D + RTX 5070 Ti en 64GB doen. Zeker gezien jouw ultrawide scherm die dichter bij 4K (2160P) komt dan 2K (1440P).

3840 × 2160 = 8294400 pixels
5120 × 1440 = 7372800 pixels
2560 × 1440 = 3686400 pixels

[ Voor 5% gewijzigd door Apart op 11-08-2026 13:48 ]

• bkilla14
Ok, ik heb mijn lijstje aangepast en behoudt wel de 64gb.
Geeft me toch een wat fijner gevoel voor de toekomst, vooral omdat ik mijn processor in de toekomst nog kan uitbreiden op het AM5 moederbord en vanwege de ultrawide waar ik hopelijk nog jaren mee kan gamen.
Het aansturen van de fans heeft me overgehaald om ook maar een andere kast te halen en ik vind hem echt chiquer dan mijn huidige kast.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 359,20€ 359,20
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 175,-€ 175,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G€ 1.379,90€ 1.379,90
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Zwart€ 119,90€ 119,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE Black€ 45,90€ 45,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5200Z40€ 749,-€ 749,-
1VoedingenMontech Century II 1050W€ 99,90€ 99,90
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 418,-€ 418,-
Totaal€ 3.346,80

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:12
Om nu 64GB geheugen te kopen mocht je het toevallig over 8 jaar nodig hebben, zeker met de huidige geheugen prijzen is gewoon heel erg zonde van je geld, al helemaal als het ook al zulk traag geheugen is. Ik zou 32GB pakken, daar zit je de komende jaren echt nog wel goed mee voor 99% van de games gok ik zo maar.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op welke resolutie ga je gamen, met welke settings en FPS wil je dat doen en is raytracing een ding voor je? Alleen als Raytracing een ding is voor je, zou ik een nVidia RTX kaart overwegen. In alle andere gevallen ben je denk ik wel beter af met een AMD Radeon GPU, die geven je gewoonweg meer bang for the buck dan.
Pagina: 1