Na 8 jaar een nieuwe GamePC

Pagina: 1
Acties:

• bkilla14
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-08 11:07
Zoals de titel al zegt: Na 8 jaar wordt het tijd voor een nieuwe game pc. Mijn oude systeem is wel aan vervanging toe en ik wil weer iets bouwen waar ik de komende jaren weer plezier van heb. Ik gebruik mijn pc voornamelijk om te gamen en denk hierbij aan shooters, GTA, JustCause, Spacemarines, CP2077. Ik game nooit online omdat ik de snelheid van de jeugd niet meer kan bijbenen. Om de hele tijd afgeknalt te worden is niet echt leuk meer :P ;)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is het voornamelijke doel voor deze pc. Voor de rest een beetje browsen en soms wat muziek luisteren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt zo rond de 3000 euro. Goedkoper mag uiteraard mits de specs maar niet te veel zakken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat ik mee wil nemen van mijn vorige build zijn de kast, een ssd en misschien mijn oude harddisk.

kast: Corsair Carbide 100R Silent Edition

ssd: Samsung 850 EVO 250GB

hdd: Seagate Barracuda, 1TB

Over de hdd twijfel ik nog omdat ik toch bang ben dat die misschien ooit eens de geest gaat geven na zoveel jaar (geen idee of dit terecht is).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder mijn eerste opzet:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 398,99€ 398,99
1MoederbordenGigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7€ 269,-€ 269,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G€ 1.092,58€ 1.092,58
1ProcessorkoelingNoctua NH-D12L chromax.black€ 104,20€ 104,20
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2A4800C40€ 599,-€ 599,-
1VoedingenMSI MPG A1000GS PCIE5€ 117,90€ 117,90
1Interne ssd'sSamsung 990 EVO Plus 4TB€ 489,-€ 489,-
Totaal€ 3.070,67
De GPU die ik nu geselecteerd heb is geen harde eis. Ik zit zelfs ook een beetje te denken aan een 5080 alleen weet ik niet of het verschil in prijs dit waard is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
mijn ee Mijn voorkeur ging eerder altijd uit naar Intel als het ging om processoren en Nvidea vwb de GPU. Maar nadat ik zoveel goede dingen heb gelezen over de AMD processoren wil ik toch wel de overstap eens gaan maken. Vwb de GPU blijft ik denk ik wel hangen op Nvidea. Las vroeger namelijk veel over problemen met de drivers voor Radeon kaarten en ik heb ooit een Radeon kaart gehad die binnen een maand al kaduuk was. De MSI kaarten die ik daarna heb gehad waren altijd probleemloos en de MSI 1070ti die ik nu heb doet het eigenlijk nog steeds erg goed.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
erg go Mijn enige wens ik eigenlijk dat ik mijn games op high-specs kan draaien op mijn Samsung QLED 49" (49rg90ssu). Hierbij hoeft het niet allemaal mega ultra high te zijn, maar ik merkte dus dat CP2077 echt veeeels te zwaar was voor mijn oude systeempje. Ook weet ik niet wat ik in de toekomst ga doen qua beeldscherm dus ik wel een beetje toekomst-klaar zijn zeg maar. Ook dit systeem zou weer een jaartje of 8 a 10 mee moeten gaan.

Ga je overklokken?

Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag feedback over mijn eerste opzet en meedenken over eventuele componenten die beter of anders zouden kunnen.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:22
Ik zou geen van de huidige oude componenten meenemen. De kast is zeer gelimiteerd qua airflow, de SSD en HDD zijn al oud en 250GB/1TB heb je hedendaags niet veel meer aan. De SSD zal enkel als backup media wat nuttig kunnen zijn.

Je kan makkelijk besparen op de je huidige build. Ook zou ik toch AMD overwegen. NVIDIA heeft ook problemen, vooral met de 12VHPWR en aan het begin missen de RTX 5080s gewoon ROPs. De RX 9070 XT is op dit moment een veel betere bang-4-buck dan de RTX 5070 Ti.

Het geheugen is voor Intel XMP, en mogelijk krijg je dit moeilijk stabiel met de gewenste snelheid op AM5. Qua prijs is het wel enorm aantrekkelijk met de huidige geheugencrisis. Maar ik zou gewoon bij een setje AMD EXPO compatible geheugen blijven van 32GB met 6000MT/sCL30.

De MPG serie van MSI is middelmatig intern. Ook is 1000W niet echt nodig. Liever een goede unit met goede interne componenten die stil is. De MPG A-GS lijkt redelijk oké te zijn, maar er zijn goedkopere units die iets beter zijn op de markt, zoals de Montech Century II 1050W. Veel reviews van leken op Tweakers.net zegt geen drol, aangezien deze veelal deels gesponsord zijn door cashback acties. Let wel op dat de voeding die je neemt geen 12VHPWR pin-out heeft, deze is minder veilig en heb je liever een met de verbeterede 12V-2x6 pin-out.

Ik zie geen use-case waarbij je een X870 moederbord nodig bent. Een B650E/B850 moederbord zal al volstaan. Deze hebben gewoon 1x PCIe 5.0 x16 voor een GPU en meerdere PCIe 5.0 x4 voor opslag. Meer is voor een gaming PC niet nodig.

De Noctua koeler is veel te duur. Er zijn veel betere aanbieders op de markt op dit moment. Noctua betaal je gewoon extreem voor het merk nu.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 398,99€ 398,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 164,90€ 164,90
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 5080 SOLID CORE OC€ 1.359,90€ 1.359,90
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Zwart€ 119,90€ 119,90
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 30,90€ 30,90
1Geheugen internKlevv KD5AGU880-60A300H€ 419,-€ 419,-
1VoedingenMontech Century II 1050W€ 99,90€ 99,90
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 418,-€ 418,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.011,49

[ Voor 4% gewijzigd door Apart op 11-08-2026 11:07 ]

https://ko-fi.com/apart

• bkilla14
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!!
Apart schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:00:
Ik zou geen van de huidige oude componenten meenemen. De kast is zeer gelimiteerd qua airflow, de SSD en HDD zijn al oud en 250GB/1TB heb je hedendaags niet veel meer aan. De SSD zal enkel als backup media wat nuttig kunnen zijn.
Voor wat betreft de kast wou ik deze gewoon behouden omdat hij een knop erop heeft zitten waarmee ik de fan's vd kast harder en zachter kan zetten. Dit vind ik (en mijn vrouw) fijn als we wel op de pc moeten maar er niet gegamed hoeft te worden. De airflow zal inderdaad minder zijn maar ik heb met mijn huidige systeem er nooit last mee gehad. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de componenten die er nu in gaan veel warmer worden dus dat is nog wel ff het onderzoeken waard. Overigens vind ik de kast die je voorstelt wel vele malen mooier dan mijn eigen kast.
Het geheugen is voor Intel XMP, en mogelijk krijg je dit moeilijk stabiel met de gewenste snelheid op AM5. Qua prijs is het wel enorm aantrekkelijk met de huidige geheugencrisis. Maar ik zou gewoon bij een setje AMD EXPO compatible geheugen blijven van 32GB met 6000MT/sCL30.
Dit is iets nieuws voor mij en heb hier ook helemaal niet naar gekeken. Hoe groot is de kans dat het problemen gaat opleveren en wat voor een problemen kan je verwachten.Vooral omdat als ik nu kijk bij het keuzemenu dan staat dit bij het "overklokprofiel" en overklokken is toch niet iets wat ik wil gaan doen. De 64GB is eigenlijk wel een beetje een vereiste ondanks dat het misschien overkill is. Wat ik al schreef ik wil mijn systeem echt weer een beetje futureproof bouwen.
Let wel op dat de voeding die je neemt geen 12VHPWR pin-out heeft, deze is minder veilig en heb je liever een met de verbeterede 12V-2x6 pin-out.
Dit is wel nog iets om even in te duiken en dan ga ik ook maar direct kijken of het wat goedkoper kan.
Ik zie geen use-case waarbij je een X870 moederbord nodig bent. Een B650E/B850 moederbord zal al volstaan. Deze hebben gewoon 1x PCIe 5.0 x16 voor een GPU en meerdere PCIe 5.0 x4 voor opslag. Meer is voor een gaming PC niet nodig.

De Noctua koeler is veel te duur. Er zijn veel betere aanbieders op de markt op dit moment. Noctua betaal je gewoon extreem voor het merk nu.
De X870 koos ik vanwege hetzelfde principe als de 64gb. Ik dacht het is een snellere chipset dus kan mijn moederbord nooit een bottleneck worden.
En wat de Noctua betreft dacht ik ook voor kwaliteit te betalen. Wel wat reviews gezien op Youtube waarbij ze zeer tevreden zijn over de bouwkwaliteit en hoe stil en goed de fans waren.

Alles met elkaar heb je me wel genoeg voer gegeven om er toch nog even verder in te duiken.
Vooral het interne geheugen heeft me aan het denken gezet....en ik baal er een beetje van want als ik nu op 64gb zoek met de AMD optie bij het overklokprofiel dan kom ik niet goedkoper uit dan 640 euro voor de Crucial Pro CP2K32G56C46U5.

We gaan ermee aan de slag!!!! ;)

• Apart
bkilla14 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:19:
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!!

[...]

Voor wat betreft de kast wou ik deze gewoon behouden omdat hij een knop erop heeft zitten waarmee ik de fan's vd kast harder en zachter kan zetten. Dit vind ik (en mijn vrouw) fijn als we wel op de pc moeten maar er niet gegamed hoeft te worden. De airflow zal inderdaad minder zijn maar ik heb met mijn huidige systeem er nooit last mee gehad. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de componenten die er nu in gaan veel warmer worden dus dat is nog wel ff het onderzoeken waard. Overigens vind ik de kast die je voorstelt wel vele malen mooier dan mijn eigen kast.
PWM fans kun je gewoon aansturen via moederbord software of via FanControl, vroeger met DC fans was dit moeilijker en via voltage gedaan. Fysieke knoppen zijn tegenwoordig daar dus niet meer voor nodig. Dat je huidige componenten daar geen last van hebben, betekent niet automatisch dat dat nu met een moderner systeem niet gebeurd. Videokaarten en CPUs verbruiken een stuk meer dan eerder. Let er ook op dat een dichte kast betekent dat je case fans harder zullen moeten draaien om te koelen, dus ook meer geluid zullen maken tov. een open kast.

Een X870 chipset is niet meer future proof of sneller dan een B650E of B850 moederbord. De X870 heeft meer lanes op de chipset voor meer videokaarten of opslag, maar sneller is het dus niet. Geheugen wordt aangestuurd door de CPU zelf met de interne memory controller, vandaar dat het instellen met Intel XMP soms handmatig moet en een AMD EXPO profiel aanbevolen is voor stabiliteit.

De verwachting is juist dat door de geheugencrisis, spellen beter worden ontwikkeld en slimmer met het geheugen om zullen gaan. Tegen de tijd dat je 64GB nodig bent voor gaming, zijn we al weer een hele poos verder denk ik, en mogelijk is het dan goedkoper om 64GB te kopen. 2 modules is trouwens het beste, bij 4 modules moet de geheugencontroller van de AM5 chip meer werk doen, en zul je het geheugen langzamer moeten laten draaien in de meeste gevallen, dus 2x16 of 2x32gb, en geen 4x8 of 4x16 oid.

Voor de games die je aangeeft is 32GB meer als voldoende, zelfs GTA6, gezien deze ook aan de limieten van een PS5 Pro moet voldoen.

De Peerless Assassin V3 is overigens vergelijkbaar met de ID-Cooling A720 en Noctua NH-D15 G2.
Zie ook deze video van GamersNexus waar de oudere V1 net iets minder is dan de A720 en NH-D15.
Deze kan je via Amazon krijgen voor <40€ https://www.amazon.nl/-/e...n-120-Black/dp/B0G1CB95NZ

[ Voor 56% gewijzigd door Apart op 11-08-2026 13:41 ]

• Apart
bkilla14 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:19:
Dit is wel nog iets om even in te duiken en dan ga ik ook maar direct kijken of het wat goedkoper kan.
Linkje van Corsair: https://www.corsair.com/e...ards-12vhpwr-and-12v-2x6/

De Montech Century II 1050W die ik in mijn lijst heb gezet is A-tier op de PSU Tier List van SPL. https://psutierlist.org/ en kost op dit moment 100 euro. Een iets duurder alternatief is de uitvoering: NZXT C1000 Gold Core. Deze is iets beter qua efficiëntie.

Al met al, kan je met de juiste componenten dus een 9800X3D + RTX 5080 +32GB doen. Ik zou dit over een 9800X3D + RTX 5070 Ti en 64GB doen. Zeker gezien jouw ultrawide scherm die dichter bij 4K (2160P) komt dan 2K (1440P).

3840 × 2160 = 8294400 pixels
5120 × 1440 = 7372800 pixels
2560 × 1440 = 3686400 pixels

[ Voor 5% gewijzigd door Apart op 11-08-2026 13:48 ]

• bkilla14
Ok, ik heb mijn lijstje aangepast en behoudt wel de 64gb.
Geeft me toch een wat fijner gevoel voor de toekomst, vooral omdat ik mijn processor in de toekomst nog kan uitbreiden op het AM5 moederbord en vanwege de ultrawide waar ik hopelijk nog jaren mee kan gamen.
Het aansturen van de fans heeft me overgehaald om ook maar een andere kast te halen en ik vind hem echt chiquer dan mijn huidige kast.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 359,20€ 359,20
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 175,-€ 175,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G€ 1.379,90€ 1.379,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE Black€ 45,90€ 45,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5200Z40€ 749,-€ 749,-
Totaal€ 3.346,80

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
Om nu 64GB geheugen te kopen mocht je het toevallig over 8 jaar nodig hebben, zeker met de huidige geheugen prijzen is gewoon heel erg zonde van je geld, al helemaal als het ook al zulk traag geheugen is. Ik zou 32GB pakken, daar zit je de komende jaren echt nog wel goed mee voor 99% van de games gok ik zo maar.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op welke resolutie ga je gamen, met welke settings en FPS wil je dat doen en is raytracing een ding voor je? Alleen als raytracing een ding is voor je, zou ik een nVidia RTX kaart overwegen. In alle andere gevallen ben je denk ik wel beter af met een AMD Radeon GPU, die geven je gewoonweg meer bang for the buck dan.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
64 GB ram is over het algemeen letterlijk zinloos voor gaming. In zeer specifieke gevallen bij zwaar gemodde games (denk aan Flight Simulator inclusief een hele rij aan custom DLC) kun je er iets aan hebben, maar normaal gesproken is het geld weggooien. Ik lees nergens iets over dat je zwaar gemodde games wil gaan doen, dus je gaat er dan niks aan hebben. Er stond laatst nog een artikel op tweakers waaruit bleek dat je in heel veel games zelfs met 16GB ram al prima uit kan en zelfs 32GB lang niet altijd nodig voor is.

Zeker nu in deze dure tijden is meer dan 32GB kopen voor een gaming pc echt geen zinvolle investering, dat kun je ook overal terugvinden. Tel daarbij op dat je voor 5200MT/s gaat en dan is het gewoon geen slimme koop. 32GB DDR5-6000 is (iets) sneller en met jouw setje koop je dus simpelweg iets dat mindere performance geeft voor fors meer geld.

[ Voor 26% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-08-2026 09:50 ]

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-09 12:28
Eens met hierboven. Als je denkt dat je met de 5080 slechte bang-for-buck hebt tov de 5070ti en dan dat budget in 32GB extra geheugen stopt is het lood om oud ijzer mi. Ik zou zelf vandaag de dag voor een 5070ti met 32GB gaan en die latere 32GB over een paar jaar - als games het misschien eens nodig gaan hebben en we hopelijk uit deze geheugencrisis zijn - bijprikken. Dan houd je je stukje "overig" budget gewoon even vrij - wie weet kom je nog wel een tof scherm of iets anders leuks tegen waar je er meer plezier van hebt.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:29
Ik zou ook voor sneller 32 GB gaan. Dan heb je betere performance voor minder geld.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• bkilla14
Ok, bedankt voor jullie feedback. Ik was al sceptisch over mijn keuze na de berichten van @Apart
en heb me er eens beter in verdiept. Mijn gedachte was altijd dat een hoger aantal GB gewoon beter en sneller was maar het zit hem dus meer in de geheugensnelheid. Dit weegt dus zwaarder dan het aantal GB.

Weer wat geleerd! Thnx.
Maakt het nou heel veel verschil dan als ik een 32gb met 6000mt/s koop of een 7200 of zelfs 8000mt/s?
Ik zie al een set van 8000mt/s voor een lagere prijs dan de 64gb die ik gekozen had.

uitvoering: Kingston Fury Renegade KF580C38RSK2-32

En nou zag ik net een best buy guide over de 4 tb SSD en daar zag ik ook goedkopere versies
Deze onderstaande bijvoorbeeld:
uitvoering: Lexar NQ790 4TB
Nou zie ik dat het verschil in het lezen zit maar hier praten we over 7000mb/s vs 7400mb/s
En er zit verschil in levensduur.
Wat zouden jullie me hier aanraden, ga ik het verschil erg merken tijdens het gamen of staat dit er helemaal los van?

• bkilla14
CH4OS schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 01:05:
Op welke resolutie ga je gamen, met welke settings en FPS wil je dat doen en is raytracing een ding voor je? Alleen als raytracing een ding is voor je, zou ik een nVidia RTX kaart overwegen. In alle andere gevallen ben je denk ik wel beter af met een AMD Radeon GPU, die geven je gewoonweg meer bang for the buck dan.
Als monitor heb ik een ultrawide scherm van Samsung met een resolutie van 5120x1440
uitvoering: Samsung QLED 49" (49RG90SSU) Zwart
Qua settings wil ik het uiteraard zo hoog mogelijk hebben met daarbij een goede balans tussen settings en FPS.
Raytracing en pathtracing vind ik zeker heel gaaf om te ontdekken dus als een RTX kaart daar beter in is dan heeft dat wel echt mijn voorkeur.

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-09 12:28
bkilla14 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:34:
Ok, bedankt voor jullie feedback. Ik was al sceptisch over mijn keuze na de berichten van @Apart
en heb me er eens beter in verdiept. Mijn gedachte was altijd dat een hoger aantal GB gewoon beter en sneller was maar het zit hem dus meer in de geheugensnelheid. Dit weegt dus zwaarder dan het aantal GB.

Weer wat geleerd! Thnx.
Maakt het nou heel veel verschil dan als ik een 32gb met 6000mt/s koop of een 7200 of zelfs 8000mt/s?
Ik zie al een set van 8000mt/s voor een lagere prijs dan de 64gb die ik gekozen had.

uitvoering: Kingston Fury Renegade KF580C38RSK2-32

En nou zag ik net een best buy guide over de 4 tb SSD en daar zag ik ook goedkopere versies
Deze onderstaande bijvoorbeeld:
uitvoering: Lexar NQ790 4TB
Nou zie ik dat het verschil in het lezen zit maar hier praten we over 7000mb/s vs 7400mb/s
En er zit verschil in levensduur.
Wat zouden jullie me hier aanraden, ga ik het verschil erg merken tijdens het gamen of staat dit er helemaal los van?
Tijdens gamen ga je waarschijnlijk niet zoveel merken van TLC vs QLC. Maar zeker omdat je met je vorige PC ook 8+ jaar gedaan hebt zou ik hier de ~10-15% extra betalen voor wat meer lifecycle (en het stukje performance meepakken).

Qua geheugen, het "veiligst" is het om de hardware compatibility table van je gekozen moederbord te crosschecken met de typenummers, maar over het algemeen geldt dat een stick met de laagste "true latency" en een EXPO profiel zou moeten werken. Let op, de MT zeggen hier niet altijd alles; wat voorbeelden van deze berekeningen:
  • 6000 MT/s (CL30): (30 × 2000) / 6000 = 10.00 ns
  • 6000 MT/s (CL28): (28 × 2000) / 6000 = 9.33 ns
  • 8000 MT/s (CL36): (36 × 2000) / 8000 = 9.00 ns
  • 8000 MT/s (CL38): (38 × 2000) / 8000 = 9.50 ns
Zelf kom ik met deze filters op de volgende setjes: categorie: Geheugen intern

[ Voor 7% gewijzigd door eBait op 12-08-2026 11:15 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ook niet onbelangrijk; natuurlijk is 8000MT/s weer sneller dan 6000MT/s. Maar het gaat uiteindelijk altijd om prijs/kwaliteitverhouding. Je zal in gaming al vrij weinig tot niks merken van 5200 tov 6000, de stap van 6000 naar 8000 is relatief superduur en merk je dus ook vrij weinig van. Bovendien kan 8000 ook weer compatibiliteit/instelproblemen opleveren omdat je de DDR5 tot de max pusht. 6000 is een vrij standaard gegarandeerde prima snelheid.

Er zijn hier een aantal mensen die het allemaal nog veel complexer en uitvoeriger uitleggen als je wil, maar de korte samenvatting is: kies een goed geprijsd 32GB DDR5-6000 setje en denk er verder niet over na ;). Dat is momenteel gewoon de sweet spot als je het geld ervoor hebt.

Stop de rest van het geld in je zak voor een latere GPU upgrade, of gebruik het eventueel om die RTX 5080 van te kunnen betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-08-2026 12:41 ]

• Miyazono
Zoals hier boven mij gezegd word os MT/s idd maar een deel van het verhaal en gaat het om de combinatie van MT/s en CAS latency wat resulteert in true latency.

Het liefst heb je de true latency dus zo laag mogelijk. Maar ik zou niet meer geld uit te geven aan geheugen dat sneller is dan 12 ns (tenzij het prijsverschil erg klein is natuurlijk) omdat je een X3D processor neemt. Deze hebben extra cache aan boord, dit kan je zien als een soort van super snel intern geheugen in de processor zelf. Hierdoor zijn de X3D processors dus lekker snel in games, maar het zorgt er ook voor dat de snelheid van je geheugen een heel stuk minder belangrijk is. Waar je dus bij een normale processor een (klein) performance verschil tussen 10 ns en 9 ns ziet, is dat met een X3D processor een heel stuk kleiner.

uitvoering: Crucial Pro Overclocking CP2K16G64C38U5W Heeft nu een leuk prijskaartje en is snel genoeg icm X3D.

De RTX 5080 is snel, maar voorheen toen de prijs nog 1000 euro was, was die al overpriced. Dus zeker nu die bijna 1400 euro is krijg je eigenlijk best weinig videokaart voor je geld. De RTX 5080 is met 4K gaming 20% sneller dan de RX 9070 XT (70 fps vs 84 fps gemiddeld) https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-gre-pulse/30.html maar bijna 2x zo duur.

Nu ligt je resolutie ietsjes lager dan 4K, maar het komt wel behoorlijk in de buurt.

Voor ray tracing is Nvidia over het algemeen sneller, maar AMD doet het met RX 9000 ook behoorlijk goed en in sommige games is AMD zelfs sneller. https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-gre-pulse/34.html De beste ray tracing performance ga je halen met een RTX 5070 Ti of 5080. Maar op 4K zie je dat in veel gevallen de 9070 XT en 5070 Ti, (en ook de 5080 aangezien die niet veel sneller is), allemaal moeite hebben om in veel games in de richting van 60 fps te gaan.

Ray tracing is leuk en het ziet er vaak wel mooi uit. Maar in veel gevallen knipt het je fps door de helft en zie je eigenlijk niet zo heel veel verschil. Maar ja, wil je echt heel heel graag met ray tracing gamen dan is de RTX 5080 de beste keus. Maar houd er wel rekening mee dat je fors meer betaald voor een relatief erg kleine upgrade. Zelf zou ik de RX 9070 XT nemen en de bijna 700 euro die je bespaard gebruiken voor een toekomstige videokaart. Want waarschijnlijk heb je over een paar jaar voor 700 euro al wel weer een snellere kaart dan de 5080 ;)

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ja, daar sluit ik me ook bij aan. 32 GB DDR5-6000 icm RX 9070 XT is momenteel de mooiste keus voor gaming, tenzij je echt zwaar tilt aan 100+ FPS gamen bijvoorbeeld en heel toekomstbestendig wil zijn. Maar net als wat @Miyazono al aangeeft, ook dan is het geld in je zak houden en over 2-3 jaar eens een GPU upgrade doen voor diezelfde €700 die je nu bespaart, waarschijnlijk de betere keus qua performance.

• bkilla14
Wow, wederom een hoop info echt super hoe behulpzaam jullie zijn en uitgebreid reageren.
Super leerzaam, over 8 jaar ga ik deze thread er zeker weer bij pakken.

Allereerst even reageren op het budgetair technische verhaal de 3k is een grove richtlijn, meer kan ook mits het echt de specs ten goede komt. Honderden euro's meer voor een verschil dat niet echt merkzaam is vind ik overbodig. (Vandaar dat ik mee ga in het 32gb intern geheugen verhaal :*) ).
Om nu geld uit te sparen om later weer een andere kaart te kopen is ook niet iets wat ik wil. Het moet nu gewoon goed zijn en over grofweg 8 jaar kijk ik wel weer naar wat er dan op de markt is. Ik ben meer van het gamen dan dat ik me echt met hardware bezig hou (maar dat was denk ik al wel duidelijk ;) )

@eBait Goed punt vwb te lifecycle, mijn keuze voor de duurdere SSD blijft dan gewoon.

Als intern geheugen vind ik deze kaartjes dan wel interessant.
uitvoering: Klevv Fit V KD5AGU880-64B300F
De MT/s en de CAS latency zijn aanzienlijk lager dan de door @Miyazono voorgestelde Crucial en het prijsverschil is niet heel erg groot. Qua budget blijf ik dan best lekker rond de 3K.

Zo ziet het complete verhaal er dan uit.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 359,20€ 359,20
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 164,90€ 164,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G€ 1.379,90€ 1.379,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE Black€ 45,90€ 45,90
1Geheugen internKlevv Fit V KD5AGU880-64B300F€ 459,-€ 459,-
Totaal€ 3.046,70
Volgens mij ben ik er zo dan wel ongeveer toch?

• DeNachtwacht
  • Niet online
Als je niet teveel geeft om de witte kleur, is deze set DDR5 nu zeer aantrekkelijk geprijsd. Zelfs sneller (DDR5-6400) én flink goedkoper: uitvoering: Crucial Pro Overclocking CP2K16G64C38U5W

Moet het echt zwart zijn dan kun je hiermee €60 besparen: uitvoering: G.Skill Aegis 5 F5-6000J3636F32GX1-IS

Je voeding is echt flink zwaarder dan nodig. Dat kan slim zijn als je ooit nog een beest van een GPU wil kopen, maar het is ook niet bepaald een goed merk. Met deze 850W heb je een voeding met prima rating, die ook stevig genoeg is voor een RTX 5080: uitvoering: Chieftec Vega 850 watt

Eventueel is met het moederbord te besparen, een B850 en B650 moederbord ontloopt elkaar feitelijk niet veel. Het zit hem in de snelheid van (w)lan, bluetoth en usb poorten hierbij. Als dat minder belangrijk is, blijft dit een prima keuze: uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI

Voor wat betreft je GPU, je koopt met een RTX 5080 natuurlijk sowieso een beest van een kaart en het voordeel dat je vanaf moment 1 +/- 20% meer FPS hebt.

• bkilla14
Kleuren maken me inderdaad niet zoveel uit.
Het geheugen wat jij voorstelt heeft een true latency en CAS van respectievelijk 12ns en 36 / 11,88ns en 38
Die ik nu in mijn lijstje heb heeft 9.38ns en 30 voor rond de 90euro meer. Dat lijkt me dan wel interessant.

Qua moederbord vind ik de USB poorten achter wel belangrijk dus ook hier denk ik dat ik bij mijn keuze blijf

De keuze voor de voeding was deel gebaseerd op de wat @Apart voorstelde. Het merk ken ik namelijk niet maar de 1050w wil ik eigenlijk wel graag behouden. Vorige keer heb ik ook eigenlijk "te weinig" gehaald (550w terwijl ik eerst 850w wou) en anders had ik nu mn oude voeding kunnen gebruiken. Dus daarom mijn keuze voor de 1050w.
Misschien zou ik hier nog kunnen kijken naar een beter merk (alhoewel ik geen idee heb wat een goed merk is)

• Miyazono
Zoals ik had uitgelegd ga je geen verschil merken tussen 11,88 ns en 9,38 ns omdat je een X3D processor neemt, dus ik zou het 377 euro Crucial setje nemen ;)

8 jaar doen met een videokaart op zo'n hoge resolutie gaat moeilijk zijn als je graag nieuwere games wilt spelen. De 5080 is leuk voor de korte termijn omdat je nu die extra performance hebt. Maar tegen de tijd dat de 9070 XT moeite begint te hebben zal je dat ook beginnen te merken met de 5080 omdat de performance niet veel hoger ligt. Je gaat denk ik meer plezier en performance halen uit nu een videokaart van 700 euro en over 4 jaar een nieuwe videokaart van 700 euro dan 8 jaar lang een 5080 gebruiken.

@DeNachtwacht de voeding is overkill ja maar wel 10 jaar garantie waar de Chieftec "maar" 5 jaar heeft. Dus voor die 20 euro extra :P

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Apart schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:00:NVIDIA heeft ook problemen, vooral met de 12VHPWR
Aangezien dit gebeuren vooral jaren terug plaatsvond en er nu geen meldingen meer voor komen van smeltende connectors bij goed en normaal gebruik vind ik dit geen reden om Nvidia af te raden. Of jij moet een recent lijstje kunnen reproduceren waar bij normaal gebruik de connectoren alsnog smolten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DeNachtwacht
  • Niet online
Miyazono schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:45:
@DeNachtwacht de voeding is overkill ja maar wel 10 jaar garantie waar de Chieftec "maar" 5 jaar heeft. Dus voor die 20 euro extra :P
Het is wel een Montech... dat is echt zo ongeveer het goedkoopste "merk" dat te vinden is. Kan op zich best interessant zijn (heeft ook een platinum rating) maar voordat ik zoiets zou kopen zou ik wel even goed in de reviews duiken. Op zich zijn die niet slecht lees ik met een snelle google search (kitguru, tomshardware) dus het is idd misschien niet gek.

• bkilla14
@Miyazono
De 8 jaar die ik nu met mijn 1070Ti heb gedaan was ook alleen maar omdat ik genoegen nam met lagere settings. Je moet eens zien hoe CP2077 er uit ziet op mijn ultrawide scherm..... :D
Mocht het echt niet meer om aan te zien zijn dan is dat meestal het punt dat ik overweeg een nieuw systeem aan te schaffen. CP2077 kijk ik ook heel erg naar uit om opnieuw te spelen straks.
Ik snap je beredenering wel hoor, maar wat ik al schreef ik wil gewoon in 1x klaar zijn. Ik leef nu, misschien haal ik de 8 jaar zelf wel niet eens. :P
Vwb het interne geheugen: zelfs met deze duurdere versie blijf ik heel keurig binnen budget dus dan maar de betere versie, voor mijn gevoel zeg maar.
Ik bouw graag dingen met mijn handen (restaureer auto's als hobby, ik maak meubels enz.) en daar gebruik ik altijd een hele simpele manier qua sterkteberekeningen: alles x 7. Misschien is het veels te veel overkill, merk je er niks van of zie je het niet eens....je weet dat het goed is!!

10 jaar garantie op de Montech past precies binnen mijn idee van hoe lang ik met het systeem wil doen. Aangezien het een overkill is voor het systeem dat ik bouw zal die misschien ook wel langer meegaan omdat die nooit op volle toeren moet draaien.
Ga wel nog even kijken naar een ander (beter) alternatief.

• DeNachtwacht
  • Niet online
bkilla14 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:02:
Vwb het interne geheugen: zelfs met deze duurdere versie blijf ik heel keurig binnen budget dus dan maar de betere versie, voor mijn gevoel zeg maar.
ALS je er al iets van merkt is het relatief simpelweg echt duur. Maar goed, zelf weten ;)

[ Voor 30% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-08-2026 14:07 ]

• Yaksa
  • Nu online
Miyazono schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:45:
Je gaat denk ik meer plezier en performance halen uit nu een videokaart van 700 euro en over 4 jaar een nieuwe videokaart van 700 euro dan 8 jaar lang een 5080 gebruiken.
Heel knap dat je nu al weet wat over 4 jaar een nieuwe GPU met hoge performance gaat kosten.
Doe mij ook zo'n glazen bol......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• bkilla14
DeNachtwacht schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

ALS je er al iets van merkt is het relatief simpelweg echt duur. Maar goed, zelf weten ;)
De kit die ik in mijn wenslijstje heb heeft toch ook 6400? Of zie ik iets over het hoofd?

uitvoering: Klevv Fit V KD5AGU880-64B300F

[ Voor 18% gewijzigd door bkilla14 op 12-08-2026 14:08 ]

• Miyazono
DeNachtwacht schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:58:
[...]

Het is wel een Montech... dat is echt zo ongeveer het goedkoopste "merk" dat te vinden is. Kan op zich best interessant zijn (heeft ook een platinum rating) maar voordat ik zoiets zou kopen zou ik wel even goed in de reviews duiken. Op zich zijn die niet slecht lees ik met een snelle google search (kitguru, tomshardware) dus het is idd misschien niet gek.
Montech heeft goedkope troep, maar ook veel high end spul, heb je bij meer merken wel, kijk maar naar Corsair :P

In dit geval is de Montech voedig hartstikke goed, zie hier de review van Aris Mpitziopoulos, de CEO en Chief Testing Engineer van Cybenetics https://hwbusters.com/psus/montech-century-ii-1050w-atx-v3-1-psu-review/. In de PSU tier list scoort deze ook A tier :)

Enige echte minpunt is dat het niet de aller stilste voeding is (A- rating). Oftewel tot zo'n 200-250W staat de fan uit, tot 850w zo'n 25-30 dBa

• DeNachtwacht
  • Niet online
@Yaksa nja op zich gaat dit wel op natuurlijk, de RTX 5080 kost zelfs €1500 dus €800 duurder. Natuurlijk is niks te voorspellen, maar het geld nu in de zak houden en over 3-4 jaar dit systeem een flinke boost geven een GPU in dat prijssegment lijkt mij een vrij zekere upgrade, zeker als je de RX 9070 XT verkoopwaarde tegen die tijd er nog bij optelt. Lijkt me heel sterk dat dat een slechte deal gaat opleveren.

@bkilla14 ja klopt, dat zag ik net op tijd vandaar dat ik het bericht aanpaste.

• Miyazono
Yaksa schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:07:
[...]

Heel knap dat je nu al weet wat over 4 jaar een nieuwe GPU met hoge performance gaat kosten.
Doe mij ook zo'n glazen bol......
Het is natuurlijk een beetje giswerk, maar over het algemeen heb je vaak betere prestaties voor hetzelfde geld van generatie to generatie. Al helemaal als je een generatie overslaat. Maar het zou mij echt verbazen als je over 4 jaar geen videokaart kan vinden voor 700 euro die sneller is dan de RTX 5080. Met al het AI gebeuren is het allemaal een rotzooi qua prijzen, maar ik zie het ook niet echt snel gebeuren dat alles nog duurder word aangezien er nu juist word geinvesteerd in extra productie voor de toekomst. Ik kan er naast zitten, maar zelf zou ik liever een nieuwe videokaart kopen na 4 jaar dan 8 jaar met dezelfde doen :)

• Yaksa
  • Nu online
Miyazono schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:15:
[...]Ik kan er naast zitten, maar zelf zou ik liever een nieuwe videokaart kopen na 4 jaar dan 8 jaar met dezelfde doen :)
Ik ook (als ik geld genoeg had, de aankomende jaren kunnen nog wel 's behoorlijk prijzig gaan worden voor consumenten, niet alleen voor techniek, maar ook voor boodschappen (en je kan je geld maar een keer uitgeven)).
Overigens zie ik de prijzen van de huidige GPU's alwaar aardig omhoog gaan.

• bkilla14
Miyazono schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

Montech heeft goedkope troep, maar ook veel high end spul, heb je bij meer merken wel, kijk maar naar Corsair :P

In dit geval is de Montech voedig hartstikke goed, zie hier de review van Aris Mpitziopoulos, de CEO en Chief Testing Engineer van Cybenetics https://hwbusters.com/psus/montech-century-ii-1050w-atx-v3-1-psu-review/. In de PSU tier list scoort deze ook A tier :)

Enige echte minpunt is dat het niet de aller stilste voeding is (A- rating). Oftewel tot zo'n 200-250W staat de fan uit, tot 850w zo'n 25-30 dBa
Zou dit voor het extra geld een veel betere optie zijn?
uitvoering: be quiet! Power Zone 2 1000W
In die test vd Montech die je net plaatste kwam deze qua geluid er in ieder geval veel beter uit.

• Miyazono
Dan zou ik uitvoering: XPG CORE REACTOR II 1000W nemen, wat goedkoper en hogere kwaliteit / prestaties dan de Power Zone 2 en vrijwel net zo stil. Alleen tussen boven de 800w verbruik is de Core Reactor luider. Daaronder zijn ze vrij gelijk

• bkilla14
Nou, nu net alles bestelt en alleen als kast heb ik toch voor wat anders gekozen.
Mn vrouw vond het hout niet mooi en de bediening en de usb poorten van de lian zitten linksonder.
Dat is niet echt handig aangezien die kant tegen mijn bureau staan.
Daarom heb ik de onderstaande kast gekozen.
uitvoering: Fractal Design North – Momentum Edition

Nu alleen nog de voeding en dan ben ik klaar.
Hopelijk is alles snel leverbaar. d:)b
Pagina: 1