Geen AI gebruiken in je foto's. Ook niet voor belichting. Zorg voor goede, natuurlijke belichting. Koop een tweedehands smartphone met fatsoenlijke camera, zo'n oude OnePlus kan ook nooit meer veilig zijn qua firmware dus een goede reden om te upgraden (slecht excuus ook). Als je een beetje winst maakt met je activiteiten, dan moet dat goed komen.
Overigens noem ik hetgeen jij doet handel. Je gaat letterlijk naar de andere kant van de wereld, bezoekt daar obscure winkeltjes, en dan verkoop je hier. Dan ben je een handelaar. Dat je wegkomt met geen belasting/importheffing betalen, is meer geluk dan wijsheid. Mogelijk ziet Vinted dat ook zo, bij mensen zoals jij (die ook _daadwerkelijk_ hoge volumes maken), hoop ik altijd dat de douane meeleest en korte lijntjes met de mods heeft.
Mijn partner verkoopt veel kleren van onze kinderen op Vinted, en koopt er ook wel eens, ook af en toe met boost (haal je er zo uit). Ze werkt ook part-time in een kledingwinkel, maar dat is qua inkoop voor dragen; niet voor directe verkoop (een enkele keer is het dat wel, dat is dan niet de intentie geweest maar komt door omstandigheden zoals artikel was zoek, kind vond het lelijk, was er al snel uitgegroeid, of verkeerde seizoen). Voordeel is: hierdoor maken wij qua kledingkosten op onze kinderen nauwelijks verlies. Mijn partner is qua prijs laag, dus geen handelspraktijken. Sommige mensen willen echter afdingen en worden boos als je niet in hun onzin meegaat. Het aantal dat begrijpt dat het lucratief is om een bundel te kopen, is helaas klein. De excuses die ik soms meekrijg, zijn lachwekkend: 'ik heb het zwaar als ouder, de kinderen groeien er zo snel uit'. Joh, van wie denk je van wie je koopt? Wij zijn toch ook ouders? Het is toch al goedkoop? Juist daarom is Vinted ideaal. Echt onvoorstelbaar. Maar sommige verkopers melden euvels niet, en jokken over de staat van een artikel. Zo goed als nieuw heeft bij sommige mensen een heel bijzondere betekenis. Of ze hebben niet goed gekeken, dat kan ook. Wat voor vlees je in de kuip hebt, kom je meestal dan pas achter. Op eBay is het niet veel anders. De klant is koning. Het gevolg kun je zien op Marktplaats, Craigslist, Telegram, ... dus logisch dat er bij platforms als eBay (ik ben eBayer sinds begin van de eeuw) en Vinted een koper bias is, anders kunnen ze wel opdoeken. Als er een aparte gemeenschap is dedicated voor jouw niche, en je doet niet in out of niche combos, dan zou het apart zijn als jij niet voor jouw niche platform zou gaan omdat vraag en aanbod elkaar aldaar beter kunnen aansluiten. En dat kan een risicoanalyse over jou ook meenemen.
Tenslotte is er een heel smerig wasmiddel in omloop waar je hele huis naar ruikt, en wat je pas na drie keer wassen een beetje weg hebt gewerkt. Dat kan ook een prima reden zijn om terug te sturen, terwijl verstuurder daar totaal geen erg in heeft. Dat is een veilige aanname want anders zou je dat merk nooit gebruien. Kopers hebben verwachtingen, die mogen ze hebben. De vraag is wanneer is een klacht redelijk, wanneer niet. Doet iemand uitzonderlijk, kun je als verkoper ook besluiten je verlies te nemen. Het is immers een uitzondering.
Ergo, TL;DR: 1) AI gebruik in foto's met lage kwaliteit camera anno 2026, 2) handelaar (en dat gedrag ziet Vinted ook, bijv. in EXIF of gebrek hieraan), en 3) iemand die blijkbaar niet voor niche platform voor zijn niche gaat. Dat is inderdaad driemaal verdacht, ik had je er ook zonder enige twijfel afgedonderd.
Vergeet ook niet dat wij jouw verhaal helemaal niet kunnen verifiëren. Voor hetzelfde geld ben je een hostile actor die hier inspiratie zoekt voor argumenten on weg te komen met hostile acts. Dat weten wij simpelweg niet, en een oplichter kan ook nog eens inspiratie doen alhier.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.