Sony Bravia 5 of LG OLED c5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:19

Sjod

Ik ben goed luisterend

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een 65" inch TV. Die na de verbouwing aan mijn nieuwe muur mag pronken.

Wat is je budget?
Ik wil +- 1500 euro uitgeven aan de TV liefst in combinatie met een middenklasse soundbar met subwoofer

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wij kijken nog veel lineare televisie (Sport en Nieuws). Waarbij F1 (f1tvpro) het belangrijkste zijn. Daarnaast kijken we Netflix, Prime en andere steamingsdiensten. Vaak series ipv Films. Zelf speel ik zo ook GTA 5 en zometeen GTA 6 (PS5)

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals de titel het eigenlijk al zegt. Twijfel ik nu tussen de LG (Oled) en de Sony Bravia 5 (Mini RGB). In de winkel vond ik de OLED er erg uitspringen. maar door het Topic "Oled met ochtendzon" ben ik een beetje gaan twijfelen. Bij komt er ook zon op de TV. Als ik ga kijken kan ik de lamellen wel dicht doen, maar ik wil geen "zonmanagement" doen voor mijn TV :)

Daarnaast heb ik nu een Sony KDL-42W829B en die vind ik qua kleuren vaak fijner (niet mooier) dan vooral samsung televisies omdat die minder vel zijn (meer natuurlijker komt het over). Ook als ik de review van YouTube: SONY BRAVIA 5 VS TCL QM8K MINI-LED SHOWDOWN! bekijk dan vind ik de vlammen op de sony toch een stuk beter. (Weet niet hoe de oled dat doet)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik weet dat de Sony redelijk duur is als je puur naar de specsheet kijkt. Maar maken de beeldtechnieken van Sony niet veel goed ?
Of moet ik gewoon "zon management" gaan doen :)

Alle reacties

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Voor LG is er sowieso geen F1 TV-app, dus dan moet je aan de slag met externe spelers en / of casten...
Zelf keek ik bij de keuze naar een nieuwe televisie ook naar zaken als merkenvoorkeur, design, type afstandsbediening, besturingssysteem, updatebeleid enzovoort. Hoe kijk je nu lineaire televisie bijvoorbeeld?

[ Voor 57% gewijzigd door CLB op 18-08-2026 16:44 ]

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:19

Sjod

Ik ben goed luisterend

Topicstarter
Ik kijk ouderwets via de ziggo next (of een andere provider als ik weer switch) streamen doe ik via google tv. Bij de Sony zou ik die weg kunnen doen. Bij de LG zou ik die waarschijnlijk houden

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:01
De Bravia 5 is een reguliere MiniLED en beschikt niet over de RGB techniek. Prima TV met als grootste minpunt dat de piekhelderheid beperkt is en HDR minder impactvol wordt weergegeven. De beeldprocessor en merkfilosofie maakt veel goed, echter maar tot op zekere hoogte door de hardware limitatie. Als we dit tegenover een LG C5 zetten dan krijg je met laatstgenoemd model een veel betere beeldkwaliteit en meer bang for the buck.

De C5 heeft ook aandachtpunten zoals een glossy toplaag waardoor weerspiegelingen zichtbaarder zijn en door de WOLED techniek ziet wit er onnatuurlijk uit, verder zijn de kleuren in filmmaker mode out of the box dicht bij reference. Ook heb je duurdere streaming abonnementen nodig om het maximale van wat de TV te bieden heeft eruit te halen.

Zonlicht met een lage zonkracht + uv werende raamcoating zou in de regel geen issue moeten zijn, en persoonlijk zou ik het aandurven, echter heb je natuurlijk nooit 100% garantie.

Met een Bravia 5 ga je er al flink op vooruit, wellicht een idee om deze te kopen en als het bevalt niet meer omkijken?

Als je het aandurft met het invallende zonlicht is en blijft OLED toch subliem.

Betreft soundbar biedt Samsung veel bang for the buck en gaat prima samen met zowel Sony als LG. Je zou dan naar de QS700F kunnen kijken wanneer je geen achterspeakers wenst.