Oled en ochtend zon toch mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:38
Ik overweeg de Samsung S95H 77 inch aan te schaffen, maar ik heb een probleem met ochtendzon. In de ochtenden heb ik direct zonlicht op de tv. Ik heb hr++ glas. Dat schijnt iets uit te maken

Volgens mij is dit een no go, maar ik las ook dat ochtend zon veel minder sterk is. Zou het dan wel lukken?

De S95H heeft een beschermlaag, maar die is niet bedoelt om zon tegen te houden.

Ik zou het geen ramp vinden als de tv een aantal jaar korter mee gaat, maar hoop er wel 5 jaar mee te doen.

Alternatief zou een RGB mini led zijn, maar ik las eigenlijk slechte reviews over die tv's en OLED wil ik het liefst.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 17-08-2026 00:43 ]

Beste antwoord (via TweakerVincent op 17-08-2026 21:54)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
TweakerVincent schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:36:
Dank voor jullie antwoorden. Een doek ben ik geen voorstander van. Ik kan wel lamellen oid kopen en voor het raam hangen. Als ik het dan een keer vergeet is het denk ik geen ramp.
Moet dan wel echt geen licht doorkomen natuurlijk :)
In de meeste handleidingen van dergelijke tv's staat dat direct zonlicht mogelijk een slechte invloed kan hebben op de tv.
Maar, je tv hangt niet buiten in de zon, het glas in de ramen houdt al heel veel UV licht tegen en meestal gaat het om laagstaande zon die naar binnen schijnt, wat lang niet zo krachtig is dan het zonlicht midden op de dag. Bovendien kan Oled ook vlekken gaan vertonen door statische beelden en logo's die langdurig in beeld zijn.
Wanneer zonlicht bij Oled echt een probleem zou zijn dan zou heel internet volstaan met vlekkerige oleds. En vergeet niet, heel wat comments hier (en in oudere topics, want deze vraag is al tig keer gesteld) geven aan dat het geen probleem is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Alle reacties

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:47
Enige manier om erachter te komen is het proberen, doordat OLED organisch is bestaat er altijd een kans op (permanente) vlekken. Ook bij een lage zonkracht.

Het type glas in het kozijn heeft hier ook invloed op.

Welke slechte dingen heb je gelezen over MiniLED RGB?

Voor de gemiddelde consument zijn de beperkte kijkhoeken, van een MiniLED RGB TV, het enige waarneembare nadeel. Je zou voor een goede implementatie van MiniLED RGB naar de Sony Bravia 7 II of Bravia 9 II kunnen kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Freshouttheoven op 16-08-2026 23:29 ]

• TweakerVincent
Freshouttheoven schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 23:27:
Enige manier om erachter te komen is het proberen, doordat OLED organisch is bestaat er altijd een kans op (permanente) vlekken. Ook bij een lage zonkracht.

Het type glas in het kozijn heeft hier ook invloed op.

Welke slechte dingen heb je gelezen over MiniLED RGB?

Voor de gemiddelde consument zijn de beperkte kijkhoeken, van een MiniLED RGB TV, het enige waarneembare nadeel. Je zou voor een goede implementatie van MiniLED RGB naar de Sony Bravia 7 II of Bravia 9 II kunnen kijken.
Ik heb hr++ glas, dat zou iets uitmaken.

Voor gamen las ik heel slechte verhalen over rgb schermen en blooming

• Mouse95
  • Registratie: Augustus 2026
  • Niet online
Het is vooraf moeilijk voorspellen wat er precies gaat gebeuren. Als het paneel na een jaar een nare vlek heeft dan ga je je er wel aan ergeren. Ik zou niet bewust duizenden euro’s uitgeven aan een OLED om hem vervolgens jarenlang in direct zonlicht te laten staan. Ook al is de zon ‘s ochtends dan misschien niet op z’n sterkst.

• HTSTP
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 07-09 08:38
Risco is het niet waard om te kijken of je vlekken krijgt op je tv. Je moet er denk ik gewoon vanuit gaan dat als je oled hebt, dat je die zon er niet op moet hebben. Wil / kan dat niet? dan moet je geen oled kopen. ( dat is hoe ik er over denk)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:04
Ik heb ook een OLED thuis staan en leg er in de ochtend, voordat de gordijnen open gaan, een doek overheen. Ik kijk 's ochtends nooit TV eigenlijk alleen 's avonds. Dus voor mij werkt dat prima.

*sowieso

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-09 06:45

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mijn Samsung NeoQLED (2023) werkt prima en geen vlekken.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:20
Wij hebben een Philips Oled scherm aan de muur hangen, en middag/avond zon op de tv staan.
Hij hangt er al 8 jaar, en er is nog niets mis met het beeld.
Ik doe alleen de gordijnen dicht als het zonlicht teveel hinder oplevert met tv kijken.

Volgens mij is het eigenlijk alleen een probleem als de tv tussen 12 en 15 uur in de zon staat.
Dan is de zon het felste. Dus dan moet het een raam op het zuiden zijn.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat de LCD vertrektijden schermen op Schiphol en NS stations maakt.
Daar hadden we met behuizingen die in de volle zon hingen wel problemen met de schermen.
Maar die hingen dan in in antracietgrijze metalen behuizing met een glasplaat ervoor. En vol in de zon, werd het ruim boven de 60 graden in die kast.

[ Voor 71% gewijzigd door FRANQ op 17-08-2026 09:36 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

DonJunior schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:25:
Ik heb ook een OLED thuis staan en leg er in de ochtend, voordat de gordijnen open gaan, een doek overheen. Ik kijk 's ochtends nooit TV eigenlijk alleen 's avonds. Dus voor mij werkt dat prima.
Wij hebben een gekleurd stofje genomen en dat er overheen gehangen. Je mag zelf bedenken wat je erop wilt: tot aan foto van jouw hond desnoods, het grote zwarte vlak heb je dan ook uit zicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JbLTfzchdz7sFXRZrvR38TsmLM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZSgtnkAvOs7XuJvVRGwoK8k.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 14% gewijzigd door DeBolle op 17-08-2026 09:32 ]

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 11:55
Hier een OLED die al 6 jaar dagelijks in de middagzon staat met 0 problemen, zou me hier vooral niet te druk om maken.

• Mouse95
  • Niet online
MiguelXL schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:46:
Hier een OLED die al 6 jaar dagelijks in de middagzon staat met 0 problemen, zou me hier vooral niet te druk om maken.
Er is absoluut slijtage, zet voor de grap eens een egale grijze of rode testafbeelding op, er zijn genoeg test video's op YouTube te vinden. Ik geef je 99% kans dat wel vlekken of verkleuringen te zien zijn. Bij normaal tv kijken valt het misschien niet op. En de pixel refresher zal een deel van de schade compenseren. Maar je tv heeft op deze manier nu allang z'n maximale helderheid verloren en de pixel reserves zullen op een gegeven moment toch echt op beginnen te raken.

• Freshouttheoven
TweakerVincent schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 23:32:
[...]

Ik heb hr++ glas, dat zou iets uitmaken.

Voor gamen las ik heel slechte verhalen over rgb schermen en blooming
Wanneer je er niet recht voor zit kan blooming zichtbaarder zijn, dit is inherent aan de LCD techniek met een FALD backlight systeem en niet zo zeer bij RGB schermen.

Imo geniet een OLED de voorkeur, ondanks de vooruitgang bij LCD TV's. Is de TV bedekken gedurende de ochtend, zoals anderen al hebben gesuggereerd, een optie?

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 11:55
Mouse95 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Er is absoluut slijtage, zet voor de grap eens een egale grijze of rode testafbeelding op, er zijn genoeg test video's op YouTube te vinden. Ik geef je 99% kans dat wel vlekken of verkleuringen te zien zijn. Bij normaal tv kijken valt het misschien niet op. En de pixel refresher zal een deel van de schade compenseren. Maar je tv heeft op deze manier nu allang z'n maximale helderheid verloren en de pixel reserves zullen op een gegeven moment toch echt op beginnen te raken.
Er is echt helemaal niks mis mee, ik laat hem af en toe zijn pixel cleaning programma draaien. Sterker nog, ik moet vaker witpunt vermindering en/of lichtgevoeligheid inschakelen omdat de tv te fel is.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@TweakerVincent

ik heb ook voor de keuze gestaan met (beperkte) zon op het scherm. Ik durfde de gok niet te nemen met zo'n investering van zo'n 2K.

Hierdoor ben ik voor miniLED gegaan, ik heb de Sony XR65X95L (inmiddels EOL, AFAIK)

Van te voren in Amsterdam even bij PlatteTV/HelloTV wezen kijken in de showroom, daar stonden de modellen van sony mooi op een rij met een gelijklopende demo. Uiteindelijk bij Smits de beste prijs kunnen krijgen.

Geen moment spijt van de TV overigens, wat een prachtbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 17-08-2026 11:59 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Mouse95
  • Niet online
MiguelXL schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Er is echt helemaal niks mis mee, ik laat hem af en toe zijn pixel cleaning programma draaien. Sterker nog, ik moet vaker witpunt vermindering en/of lichtgevoeligheid inschakelen omdat de tv te fel is.
Dat je nu niks ziet geloof ik best, maar het lijkt me onmogelijk dat een OLED tv na zes jaar in de zon geen enkele vorm van schade heeft opgelopen. Pixel cleaning zou ik trouwens alleen automatisch laten doen, want handmatig zorgt juist voor extra slijtage aan je paneel.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 19:46
Ik had een LG 55inch pla8, die overdag in de zon stond als de zon niet te hoog stond. wat er gebeurde dat soms een hoek van het scherm wat grijzer was dan de rest van het scherm. Door zo een cleaner te starten was het daarna weer weg. Dit gebeurde maar een paar keer in de 7 jaar dat we hem hebben gehad.
Uiteindelijk ging het scherm inbranden, maar niet op de plek waar het zonlicht kwam, maar waar de ondertitels verschenen en werd geel in de hoeken meer groenig. Mijn schoonouders gebruiken hem nu bijna een jaar en zien dat niet (wat je eigenlijk ook alleen ziet bij bepaalde situaties, als je er op let).

We hebben nu de LG G6 gekocht eind vorig jaar en die heeft nu soms de ochtend zon (hij staat aan de andere kant van de kamer), maar daar heb ik nog niks van gemerkt dat de zon iets met het scherm deed.

• DonJunior
Mouse95 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:56:
[...]

.., Pixel cleaning zou ik trouwens alleen automatisch laten doen, want handmatig zorgt juist voor extra slijtage aan je paneel.
Waar komt deze wijsheid vandaan? Bij mij doet hij nooit automatische 'pixel cleaning' omdat, zodra ik naar bed ga, de stroom volledig van de TV af gaat (de hele multimediahoek wel te verstaan) en overdag staat, zoals gezegd, de TV nooit aan.
Dus daarom start ik (eens per jaar) de Pixel Cleaning functie... (which reminds me, dat ik dat nu even moet gaan doen weer)

*sowieso

• Mouse95
  • Niet online
DonJunior schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:54:
[...]

Waar komt deze wijsheid vandaan? Bij mij doet hij nooit automatische 'pixel cleaning' omdat, zodra ik naar bed ga, de stroom volledig van de TV af gaat (de hele multimediahoek wel te verstaan) en overdag staat, zoals gezegd, de TV nooit aan.
Dus daarom start ik (eens per jaar) de Pixel Cleaning functie... (which reminds me, dat ik dat nu even moet gaan doen weer)
Je idee hier bij klopt technisch gezien juist niet helemaal. Bij een LG OLED is iedere keer de stekker/stekkerdoos uitschakelen na gebruik juist ongunstig, omdat je daarmee de automatische Pixel Cleaning verhindert.

Een keer per jaar handmatig Pixel Cleaning draaien is dus niet echt een vervanging voor het automatisch laten uitvoeren ervan. Ik zou de multimediahoek daarom niet volledig spanningsloos maken, maar de OLED gewoon met de afstandsbediening uitzetten en in stand by laten staan.

Dit staat letterlijk in de handleiding van iedere LG OLED;

“Laat de TV altijd aangesloten op het stroomnet nadat je hem hebt uitgeschakeld, zodat de automatische Pixel Cleaning kan worden voltooid.”

• DonJunior
Mouse95 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

Je idee hier bij klopt technisch gezien juist niet helemaal. Bij een LG OLED is iedere keer de stekker/stekkerdoos uitschakelen na gebruik juist ongunstig, omdat je daarmee de automatische Pixel Cleaning verhindert.

Een keer per jaar handmatig Pixel Cleaning draaien is dus niet echt een vervanging voor het automatisch laten uitvoeren ervan. Ik zou de multimediahoek daarom niet volledig spanningsloos maken, maar de OLED gewoon met de afstandsbediening uitzetten en in stand by laten staan.

Dit staat letterlijk in de handleiding van iedere LG OLED;

“Laat de TV altijd aangesloten op het stroomnet nadat je hem hebt uitgeschakeld, zodat de automatische Pixel Cleaning kan worden voltooid.”
Geen antwoord op de vraag. Plus de aanname dat ik een LG zou hebben.
De opmerking was dat handmatige pixel cleaning niet goed zou zijn. Dat is natuurlijk niet waar. Als ik 1x per jaar handmatig dat programma start ergens in de ochtend als ik de tv toch niet gebruik lijkt enige schade me niet mogelijk.
De tv in kwestie (uitvoering: Sony KD-55AF9 Zwart) gaat al meer dan 5 jaar mee

*sowieso

• TweakerVincent
Dank voor jullie antwoorden. Een doek ben ik geen voorstander van. Ik kan wel lamellen oid kopen en voor het raam hangen. Als ik het dan een keer vergeet is het denk ik geen ramp.

Acties:
  • Beste antwoord

• Yaksa
TweakerVincent schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:36:
In de meeste handleidingen van dergelijke tv's staat dat direct zonlicht mogelijk een slechte invloed kan hebben op de tv.
Maar, je tv hangt niet buiten in de zon, het glas in de ramen houdt al heel veel UV licht tegen en meestal gaat het om laagstaande zon die naar binnen schijnt, wat lang niet zo krachtig is dan het zonlicht midden op de dag. Bovendien kan Oled ook vlekken gaan vertonen door statische beelden en logo's die langdurig in beeld zijn.
Wanneer zonlicht bij Oled echt een probleem zou zijn dan zou heel internet volstaan met vlekkerige oleds. En vergeet niet, heel wat comments hier (en in oudere topics, want deze vraag is al tig keer gesteld) geven aan dat het geen probleem is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TweakerVincent
Yaksa schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:51:
[...]

Ja precies, ik denk dat heel veel nederlandse huizen dan geen oled aankunnen. Dat zou vreemd zijn.

En ik vind het ook geen probleem dat mijn tv maar 5 jaar max mee gaat

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-09 23:46
Onze LG Oled uit 2017 staat sinds begin 2018 naast een breed en groot raam op west-zuidwesten, tegen een muur aan de noordkant.

Die heeft inmiddels overduidelijk burn in. Ondertitels zijn donkerder, geel in het midden is groen, en een paar logo's bij op rode vlakken. Maar dit is na 9 jaar, ik vermoed dat dat meer door gebruik komt dan de zon, en de eerste 6 a 7 jaar was er geen burn-in zichtbaar. Alles doet het verder nog prima - maar deze is wel een keer op.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aankoopadvies, dus verplaatst, naar waar deze vragen beter tot hun recht komen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Mouse95
  • Niet online
DonJunior schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:24:
[...]

Geen antwoord op de vraag. Plus de aanname dat ik een LG zou hebben.
De opmerking was dat handmatige pixel cleaning niet goed zou zijn. Dat is natuurlijk niet waar. Als ik 1x per jaar handmatig dat programma start ergens in de ochtend als ik de tv toch niet gebruik lijkt enige schade me niet mogelijk.
De tv in kwestie (uitvoering: Sony KD-55AF9 Zwart) gaat al meer dan 5 jaar mee
Dit werkt bij een Sony OLED niet anders. *knip* niet nodig, dus niet doen om je apparaten altijd van de stroom te willen halen. 40 jaar geleden was dat een issue, toen had je tv's met een standby-stand waarbij de beeldbuis aan bleef en alle opladers/adapters hadden een transformator die altijd warmte genereert.

Tegenwoordig is alles een schakelende voeding, die verbruiken echt absurd weinig stroom als er geen load aan hangt. De EU heeft ook allerlei verplichtingen voor fabrikanten ingevoerd om apparaten zuiniger te maken. Dus het stroomverbruik van een beeldscherm dat niet gebruikt wordt, is echt verwaarloosbaar.

Daarnaast heb je apparaten die het helemaal niet leuk vinden om van de stroom gehaald te worden. Al genoemd zijn OLED-tv's die graag een refresh cycle willen draaien, maar inktjetprinters houden er ook niet van als je gewoon de stekker eruit trekt. Die willen graag eerst de overbodige inkt uit de kop spuiten om te voorkomen dat die opdroogt.

*knip* niet nodig, dus niet doen

En het is beter voor je OLED als je die zelf de kans geeft de pixel refresh te regelen, i.p.v. dit 1x per jaar zelf doen, net alsof je de olie van je auto gaat verversen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 19-08-2026 04:21 ]

• DonJunior
Mouse95 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:23:
[...]

*knip*

En het is beter voor je OLED als je die zelf de kans geeft de pixel refresh te regelen, i.p.v. dit 1x per jaar zelf doen, net alsof je de olie van je auto gaat verversen.
*knip* niet nodig, dus niet doen. Gebruik de rapporteerknop ipv te reageren

Nogmaals, of mijn TV nou automatisch 1x per jaar pixel refresh doet of ik dat handmatig via het menu start lijkt me echt NUL verschil uit maken.

[ Voor 48% gewijzigd door Jorgen op 19-08-2026 04:22 ]

*sowieso

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:33:
Ik overweeg de Samsung S95H 77 inch aan te schaffen, maar ik heb een probleem met ochtendzon. In de ochtenden heb ik direct zonlicht op de tv. Ik heb hr++ glas. Dat schijnt iets uit te maken

Volgens mij is dit een no go, maar ik las ook dat ochtend zon veel minder sterk is. Zou het dan wel lukken?

De S95H heeft een beschermlaag, maar die is niet bedoelt om zon tegen te houden.

Ik zou het geen ramp vinden als de tv een aantal jaar korter mee gaat, maar hoop er wel 5 jaar mee te doen.

Alternatief zou een RGB mini led zijn, maar ik las eigenlijk slechte reviews over die tv's en OLED wil ik het liefst.
Ik heb precies 5 jaar geleden een LG C1 OLED gekocht en vanaf voorjaar tot najaar heb ik 's morgen de zon (als ie schijnt) op ca helft tot 1/3e van mijn TV schijnen - zonder vitrage, lamellen oid. Er is helemaal niets gebeurd. Nul.

Instellingen verder vrij standaard, incl. periodieke OLED onderhoudsfunctie.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• TweakerVincent
Dank allemaal voor de tips! Ik heb vanmorgen de g6 besteld, 77 inch :-) komt wss donderdag

• Yaksa
Je wordt er misschien niet arm van, maar wel warm.
De goedkoopste stroom is stroom die je niet gebruikt, die hoef je ook niet op te wekken.
En verder, In een wereld die door overmatige CO2 uitstoot (o.a. door de opwekking van energie) steeds verder opwarmt zou het *knip* voor elkaar 'morele verplichtingen' opleggen is dit topic niet bedoeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Jorgen op 19-08-2026 04:24 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Modbreak:Tweakers is een techniekforum en daar mag je van alles bespreken. Wat niet mag is elkaar de maat nemen, daarop happen of iemand anders jouw moraal opleggen. Niet doen dus.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@TweakerVincent lekker hoor, wat een kneiter van een TV joh. Veel plezier ermee gewenst.

als je het leuk lijkt, kun je na montage je setup hier posten :)

Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 50

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• TweakerVincent
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:07:
@TweakerVincent lekker hoor, wat een kneiter van een TV joh. Veel plezier ermee gewenst.

als je het leuk lijkt, kun je na montage je setup hier posten :)

Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 50
Haha tnx! Ja vond een aanbieding die echt super was :-)

• Mouse95
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

[mbr]*knip* niet nodig, dus niet doen. Gebruik de rapporteerknop ipv te reageren[/mbr]

Nogmaals, of mijn TV nou automatisch 1x per jaar pixel refresh doet of ik dat handmatig via het menu start lijkt me echt NUL verschil uit maken.
Je begrijpt het niet, je tv doet niet automatisch 1x per jaar een pixel refresh maar na iedere keer dat je tv gekeken heb. Door de tv na het kijken direct van het stroom te halen verhinder je daarmee dus de automatische Pixel Cleaning. De handmatige pixel cleaning die jij start is tevens voor het oplossen van problemen zoals burn in en geen vervanging voor de automatische Pixel Cleaning. Je denkt dat je iets "goeds" doet voor je tv, maar dat doe je juist niet. Je werkt hiermee veel meer slijtage in de hand. Sony of LG maakt in dit verhaal niet uit, dit is hoe OLED werkt.

*knip* Niet doorgaan met deze manier van discussiëren. Advies geven mag natuurlijk wel. Zie Jorgen in "Oled en ochtend zon toch mogelijk?".

wacht gewoon +/- 15 minuten met de stroom afsluiten dan heeft je tv de tijd voor het automatische Pixel Cleaning en hoef je dit niet als handmatig onderhoud te zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Jorgen op 19-08-2026 12:06 ]

• DonJunior
Mouse95 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:39:
[...]

Je begrijpt het niet, je tv doet niet automatisch 1x per jaar een pixel refresh maar na iedere keer dat je tv gekeken heb. Door de tv na het kijken direct van het stroom te halen verhinder je daarmee dus de automatische Pixel Cleaning. De handmatige pixel cleaning die jij start is tevens voor het oplossen van problemen zoals burn in en geen vervanging voor de automatische Pixel Cleaning. Je denkt dat je iets "goeds" doet voor je tv, maar dat doe je juist niet. Je werkt hiermee veel meer slijtage in de hand. Sony of LG maakt in dit verhaal niet uit, dit is hoe OLED werkt.

[mbr]*knip* Niet doorgaan met deze manier van discussiëren. Advies geven mag natuurlijk wel. Zie Jorgen in "Oled en ochtend zon toch mogelijk?". [/mbr]

wacht gewoon +/- 15 minuten met de stroom afsluiten dan heeft je tv de tijd voor het automatische Pixel Cleaning en hoef je dit niet als handmatig onderhoud te zien.
Okee maar mijn TV gaat, zodra ik naar bed ga, van het stroom af, dan staat ie al wel even (half uur) uit.
Daarbij ben ik nog steeds (ik blijf het gewoon vragen) heel benieuwd naar jouw bron.
Dit is namelijk de eerste keer dat ik ergens lees dat een OLED elke keer een refresh doet, en niet eens in de zoveel tijd.

*sowieso

• TweakerVincent
DonJunior schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:06:
[...]

Okee maar mijn TV gaat, zodra ik naar bed ga, van het stroom af, dan staat ie al wel even (half uur) uit.
Daarbij ben ik nog steeds (ik blijf het gewoon vragen) heel benieuwd naar jouw bron.
Dit is namelijk de eerste keer dat ik ergens lees dat een OLED elke keer een refresh doet, en niet eens in de zoveel tijd.
https://gscs-b2c.lge.com/...Id=AKe4AQA2MxhjNtpq4aa4vA

Toevallig heb ik dit in de manual gelezen van mijn nieuwe g6. Staat in dat hij een refresh doet na uitzetten

Vreemd genoeg niks over zonlicht

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerVincent op 20-08-2026 09:31 ]

• Mouse95
  • Niet online
DonJunior schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:06:
[...]

Dat is helemaal goed dan, een half uur is meer dan genoeg tijd. Ik raad je alleen nog aan om de handmatige pixel refresh pas te gebruiken als je problemen met het paneel hebt. Hier staat alles netjes beschreven, ik hoop dat je er wat aan hebt;

OLED Pixel Refresh: What It Does and When to Use It

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbinBuJRi9A_0BOQEg2prt8Jgxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJCDiKiOFAeOBDk1Q7G0wu7X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Mouse95 op 20-08-2026 09:35 ]

• DonJunior
TweakerVincent schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

Toevallig heb ik dit in de manual gelezen van mijn nieuwe g6. Staat in dat hij een refresh doet na uitzetten

Topper. Dankjewel voor de info

*sowieso

• DonJunior
Mouse95 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Dat is helemaal goed dan, een half uur is meer dan genoeg tijd. Ik raad je alleen nog aan om de handmatige pixel refresh pas te gebruiken als je problemen met het paneel hebt. Hier staat alles netjes beschreven, ik hoop dat je er wat aan hebt;

OLED Pixel Refresh: What It Does and When to Use It

[Afbeelding]
Kijk, HIER heb ik wat aan. Dankjewel

*sowieso

• Freshouttheoven
TweakerVincent schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

Pagina 2.

• TweakerVincent
Je hebt gelijk, die icoontjes niet goed bestudeerd

• Yaksa
Zie je het raampje open staan? Dat is direct zonlicht.
Raampje dicht, niks aan de hand.

• Freshouttheoven
Yaksa schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:39:
[...]

Zie je het raampje open staan? Dat is direct zonlicht.
Raampje dicht, niks aan de hand.
Niets aan de hand? Ga ergens anders trollen.

Deze discussie is al eerder gevoerd, we wachten nog steeds op een goed onderbouwde reactie vanuit jou.

• Yaksa
Freshouttheoven schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:21:
[...]
Niets aan de hand? Ga ergens anders trollen.
Deze discussie is al eerder gevoerd, we wachten nog steeds op een goed onderbouwde reactie vanuit jou.
Ik hoef helemaal niet zelf een goed onderbouwde reactie te plaatsen, dat heeft de fabrikant in de gebruiksaanwijzing al gedaan.
Buiten dat, er zijn diverse posts van gebruikers die hier aangeven dat zonlicht wat door ramen schijnt nul komma nul invloed heeft gehad op hun Oled scherm.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:29
Wij hebben hier een LG OLED TV (LG C2) en die vangt in de (na)middag nog wel wat zonnestraaltjes, maar ik heb nog nooit enige problemen gezien of ervaren met het scherm. Ik denk idd dat het meer een issue is of wordt als je em VOL in de zon zet en de boel lekker opwarmt.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 00:25
Mijn CX oled ging naar bekenden, na 1 dag in de middagzon (geen gordijnen maar ramen dicht) kreeg ik al de opmerking dat er strepen te zien waren……. Pixel refresh loste het gelukkig op. Dus nu gewoon de glasgordijnen dicht bij veel zon.

• Freshouttheoven
Yaksa schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:29:
[...]

Ik hoef helemaal niet zelf een goed onderbouwde reactie te plaatsen, dat heeft de fabrikant in de gebruiksaanwijzing al gedaan.
Buiten dat, er zijn diverse posts van gebruikers die hier aangeven dat zonlicht wat door ramen schijnt nul komma nul invloed heeft gehad op hun Oled scherm.
Er zijn ook diverse post op o.a. Tweakers, Reddit en AVSforum waarbij aangegeven wordt dat zonlicht wel invloed heeft, zonder open raam. Zoals je ook terug kunt vinden in de door mij gelinkte post.

Hierdoor ben je misleidende informatie aan het verspreiden zonder kanttekening, met eventuele nadelige gevolgen voor een ander die dit voor waar aanneemt. Sta je dan ook garant en vergoed je de kosten van Tweakers waarbij het OLED paneel wel schade oploopt en/of sneller degradeert?

• Yaksa
Freshouttheoven schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:38:
[...]Er zijn ook diverse post op o.a. Tweakers, Reddit en AVSfourm waarbij aangegeven wordt dat zonlicht wel invloed heeft, zonder open raam. Zoals je ook terug kunt vinden in de door mij gelinkte post.

Hierdoor ben je misleidden informatie aan het verspreiden zonder, met eventuele nadelige gevolgen voor een ander die dit voor waar aanneemt. Sta je dan ook garant en vergoed je de kosten van Tweakers waarbij het OLED paneel wel schade oploopt en/of sneller degradeert?
Dan mag je de fabrikant aanspreken voor het verspreiden van misleidende informatie.
Ik heb zo'n vermoeden dat langdurig stilstaande beelden en/of logo's op een hoge helderheid en contrast weergegeven meer 'problemen' opleveren. Wat meestal opgelost kan worden met pixel refresh. Degradatie door direct zonlicht (UV-A straling) is permanent en kan niet gecorrigeerd worden.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 00:25
Yaksa schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat langdurig stilstaande beelden en/of logo's op een hoge helderheid en contrast weergegeven meer 'problemen' opleveren. Wat meestal opgelost kan worden met pixel refresh. Degradatie door direct zonlicht (UV-A straling) is permanent en kan niet gecorrigeerd worden.
Modbreak:Een onvriendelijke opmerking uit de reactie verwijderd. Respecteer je discussiepartner en hou de discussie inhoudelijk.
Een CX die 6 jaar gebruikt was met nul inbranden en 1 middag zonlicht wat vlekken achterliet. Niet zoveel degradatie dat het niet meer te corrigeren was, maar wel degelijk aanwezig.

De nieuwe schermen zijn wellicht iets beter beschermd met coatings maar het blijft gewoon oled.

[ Voor 11% gewijzigd door dmantione op 20-08-2026 16:46 ]

• Freshouttheoven
Yaksa schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Dan mag je de fabrikant aanspreken voor het verspreiden van misleidende informatie.
De fabrikant is duidelijk in de handleiding.

Met onderbuikgevoelens en/of vermoedens kunnen we niks. Verspreid geen desinformatie als je niet garant durft te staan.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat ik over deze kwestie gezien heb is in ieder geval dat ruiten alleen onvoldoende zijn om degradatie van een OLED te voorkomen. Een laag staande zon in de ochtend/avond/winter lijkt niet zoveel kwaad te kunnen en ze zijn ook niet zo gammel dat ze van een beetje zonlicht al kapot gaan, maar je kunt een OLED wel degelijk met zonlicht verpesten, dus deze kwestie is echt geen onzin. Direct zonlicht betekent in de context van OLED dat het licht niet weerkaatst is. Er wordt voor gewaarschuwd in de handleiding.
Pagina: 1