Huidige GPU (Asus TUF RTX3080 10gb V2 OC LHR) vertoont temperatuur issues. Alles gemeten m.b.v. HWinfo64 (v.8.5-6020). Repasten en nieuwe thermal pads de oplossing?
PC specificaties
- AMD ryzen 7 7700x
- Asus TUF RTX3080 10gb v2 oc LHR (driver v. 610.88)
- Asrock B650 PG lightning (UEFI v. 4.20)
- DDR5 2x32gb 6000mhz (CL32 of -36) (modelnr.: CMK32GX5M2D6000Z36)
- Noctua NH-D15 (cpu luchtkoeler)
- Seasonic Focus GX-850
- Windows 11
- Fractal design meshify 2 compact black solid case
- 4x noctua fans. 3 in, 1 uit.
Het probleem
Problemen begonnen eigenlijk voor mij uit het niets. Tijdens het gamen werden allebei van mijn beeldschermen zwart en konden daarna ook niet meer aan. Veelal gebeurde dit alleen tijdens de meer resource intensievere games, zoals BF6, star citizens enzovoort. Overigens niet tijdens een minder intensieve game, zoals foxhole. Waarbij de CPU een grotere rol speelt dan de GPU (eerste hint?).Bijzonder detail is wanneer ik bijv. in een Discord-call zat de call niet wegviel. Kortom, iedereen kon elkaar goed blijven verstaan. Ook viel de randapparatuur niet uit, zoals muis, toetsenbord, koptelefoon en microfoon. Enige manier om weer beeld te krijgen was door de pc met de aan/uitknop opnieuw op te starten.
Op onderzoek naar de oorzaak
In eerste instantie ben ik alle standaard stappen gaan doorlopen, zoals overclocks uitzetten (eigenlijk alleen expo), drivers updaten, UEFI bijwerken, Windows updaten, pc schoonmaken, psu-kabels opnieuw bevestigen, hardware opnieuw bevestigen (met name ram en gpu), achtergrondprogramma's systematisch aan- en uitzetten, fan-curves verbeterd enzovoort.Dit leverde niks op.
Vervolgens wat dieper gaan zoeken naar de oorzaak. Door te beginnen met de temperatuur te loggen d.m.v. HWinfo64. Hieruit kwam de 1e hint, namelijk (1) hoge GPU memory junction temps. en (2) GPU hot spot temps. delta (t.o.v. de 'normaal' gemeten gpu temperatuur). (1) gaat tot wel 86 graden C en (2) tot wel 96 graden C met een delta van 25 graden C. Normaal gemeten GPU temperatuur gaat tot ~71 graden C.
Overigens crashte de pc meteen zodra die een GPU hot spot temperatuur van 96.5 graden C bereikte, aldus HWinfo64 data.
Hierna ben ik gaan kijken naar de Windows-logboeken en eventueel dumps, maar deze werden dus bijzonder genoeg niet aangemaakt door Windows :-(. Wel kon ik nog kijken naar de betrouwbaarheidscontrole in windows.
Dit leverde mij wat meer nuttige informatie op. Hieruit bleek namelijk dat er spraken was van een hardwarefout met code 141. Dit is voor zover ik kan vinden te linken aan een fout die is veroorzaakt of gerelateerd is aan mijn GPU.
Mogelijke oplossing :?
Aangezien er voor mij nu een sterker vermoeden bestaat dat het probleem te wijden is aan mijn GPU en de temperaturen aan de hoge kant zijn, denk ik dat de oplossing is om te repasten en de thermal pads te vervangen. Hiervoor wil ik verschillende diktes van de Gelid solutions thermal pads gaan gebruiken en nog een nader te bepalen thermal paste voor de gpu-die.Mijn intentie is om dit ergens in de komende weken te gaan doen. Dit wil ik gaan doen m.b.v. de 2 volgende sources:
Openstaande vragen voor nu
Nu vind ik dit een lastig probleem om aan te pakken en (goed) te lokaliseren. Ondanks alle tijd en moeite die erin gestoken heb. Ook ben ik er vooralsnog niet heilig van overtuigd dat mijn oplossing ook écht de oplossing gaat zijn. Dus ben ik benieuwd wat jullie vinden, kortom:- Zijn de hoge GPU temperaturen écht het probleem?
- Interpreteer ik kernel 141 op de juiste manier?
- Zijn er nog andere stappen die zou kunnen nemen, voordat ik mijn GPU openmaak?
- Eventuele tips voor repasten en thermal pads vervangen?
[ Voor 95% gewijzigd door NamelessNL op 16-08-2026 17:20 . Reden: Starten nieuwe topic ]