• NamelessNL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:34

Huidige GPU (Asus TUF RTX3080 10gb V2 OC LHR) vertoont temperatuur issues. Alles gemeten m.b.v. HWinfo64 (v.8.5-6020). Repasten en nieuwe thermal pads de oplossing?

PC specificaties
  • AMD ryzen 7 7700x
  • Asus TUF RTX3080 10gb v2 oc LHR (driver v. 610.88)
  • Asrock B650 PG lightning (UEFI v. 4.20)
  • DDR5 2x32gb 6000mhz (CL32 of -36) (modelnr.: CMK32GX5M2D6000Z36)
  • Noctua NH-D15 (cpu luchtkoeler)
  • Seasonic Focus GX-850
  • Windows 11
  • Fractal design meshify 2 compact black solid case
  • 4x noctua fans. 3 in, 1 uit.
Het probleem
Problemen begonnen eigenlijk voor mij uit het niets. Tijdens het gamen werden allebei van mijn beeldschermen zwart en konden daarna ook niet meer aan. Veelal gebeurde dit alleen tijdens de meer resource intensievere games, zoals BF6, star citizens enzovoort. Overigens niet tijdens een minder intensieve game, zoals foxhole. Waarbij de CPU een grotere rol speelt dan de GPU (eerste hint?).

Bijzonder detail is wanneer ik bijv. in een Discord-call zat de call niet wegviel. Kortom, iedereen kon elkaar goed blijven verstaan. Ook viel de randapparatuur niet uit, zoals muis, toetsenbord, koptelefoon en microfoon. Enige manier om weer beeld te krijgen was door de pc met de aan/uitknop opnieuw op te starten.
Op onderzoek naar de oorzaak
In eerste instantie ben ik alle standaard stappen gaan doorlopen, zoals overclocks uitzetten (eigenlijk alleen expo), drivers updaten, UEFI bijwerken, Windows updaten, pc schoonmaken, psu-kabels opnieuw bevestigen, hardware opnieuw bevestigen (met name ram en gpu), achtergrondprogramma's systematisch aan- en uitzetten, fan-curves verbeterd enzovoort.

Dit leverde niks op.

Vervolgens wat dieper gaan zoeken naar de oorzaak. Door te beginnen met de temperatuur te loggen d.m.v. HWinfo64. Hieruit kwam de 1e hint, namelijk (1) hoge GPU memory junction temps. en (2) GPU hot spot temps. delta (t.o.v. de 'normaal' gemeten gpu temperatuur). (1) gaat tot wel 86 graden C en (2) tot wel 96 graden C met een delta van 25 graden C. Normaal gemeten GPU temperatuur gaat tot ~71 graden C.

Overigens crashte de pc meteen zodra die een GPU hot spot temperatuur van 96.5 graden C bereikte, aldus HWinfo64 data.

Hierna ben ik gaan kijken naar de Windows-logboeken en eventueel dumps, maar deze werden dus bijzonder genoeg niet aangemaakt door Windows :-(. Wel kon ik nog kijken naar de betrouwbaarheidscontrole in windows.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AMcPDFeUQqtAVvW-BPkTUEIJr8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DAAejBACvX1BXJGKLDttW8HB.png?f=user_large

Dit leverde mij wat meer nuttige informatie op. Hieruit bleek namelijk dat er spraken was van een hardwarefout met code 141. Dit is voor zover ik kan vinden te linken aan een fout die is veroorzaakt of gerelateerd is aan mijn GPU.
Mogelijke oplossing :?
Aangezien er voor mij nu een sterker vermoeden bestaat dat het probleem te wijden is aan mijn GPU en de temperaturen aan de hoge kant zijn, denk ik dat de oplossing is om te repasten en de thermal pads te vervangen. Hiervoor wil ik verschillende diktes van de Gelid solutions thermal pads gaan gebruiken en nog een nader te bepalen thermal paste voor de gpu-die.

Mijn intentie is om dit ergens in de komende weken te gaan doen. Dit wil ik gaan doen m.b.v. de 2 volgende sources:
  1. Tutorial video
  2. Foto met daarop de exacte afmetingen van alle thermal pads
Openstaande vragen voor nu
Nu vind ik dit een lastig probleem om aan te pakken en (goed) te lokaliseren. Ondanks alle tijd en moeite die erin gestoken heb. Ook ben ik er vooralsnog niet heilig van overtuigd dat mijn oplossing ook écht de oplossing gaat zijn. Dus ben ik benieuwd wat jullie vinden, kortom:
  • Zijn de hoge GPU temperaturen écht het probleem?
  • Interpreteer ik kernel 141 op de juiste manier?
  • Zijn er nog andere stappen die zou kunnen nemen, voordat ik mijn GPU openmaak?
  • Eventuele tips voor repasten en thermal pads vervangen?

[ Voor 95% gewijzigd door NamelessNL op 16-08-2026 17:20 . Reden: Starten nieuwe topic ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:56
GF187um schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:18:
Dit is de situatie nu. Als ik kijk naar de dunste strip aan de buitenkant van de kaart zie ik hier nauwelijks afdrukken van de onderdelen. Het lijkt dus dat die net te dun is. Ik denk dat ik die gelijk even ga aanpassen.

Het lijkt of de pads op de koperen plaat goede afdrukken hebben en goed contact maken. De pasta ziet er naar mijn inschatting ook goed uit.

Als ik dingen verkeerd zie of iemand ziet hier nog iets aparts dan hoor ik het graag.

Volgende stap is nog steeds betere pasta halen en wat dikkere pads maar ik heb het idee dat het niet aan de pasta ligt maar aan de pads. De pasta zit op zijn plek en volgens mij is dat waar de core temperatuur gemeten wordt. Die is niet boven limieten.

Ik zal later onder stress laten draaien en proberen te voelen waar de warmte precies zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is veel te veel koelpasta, veel meer dan op je originele foto. Het idee achter koelpaste is niet dat je het als een boterham pindakaas erop smeert. Het moet kleine gaatjes vullen tussen de twee koperen elementen. Daarom is de erwt methode ook heel lang populair geworden; je gooit er een erwt op aan de druk zorgt ervoor dat het verplaatst naar waar het nodig is.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-08 23:44
NamelessNL schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:54:
@GF187um vraagje. Ik sta voor dezelfde opgave, namelijk het repasten van mijn/dezelfde GPU als jij. Ik was eigenlijk simpelweg benieuwd of die het nog steeds goed doet?
De GPU doet het wel beter, maar heb wel weer andere koelpasta gehaald dan de Noctua. Die schijnt niet heel goed te zijn voor de GPU. Het is echt een werk, zeker de eerste keer uit elkaar halen. En mij lukte het ook niet in 1 keer, had dat ding ondertussen 5-6 keer uit elkaar gehaald, maar dan wordt het demonteren uiteindelijk wel steeds makkelijker.

Doe even goede research online, check gewoon filmpjes en fotos. Haal de juiste, of meerdere, diktes, Gelid was goed en een goede thermal paste, Arctic Ceramique bijvoorbeeld was aangeraden. Dan win je wel weer wat graden.

• NamelessNL
GF187um schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:28:
[...]

De GPU doet het wel beter, maar heb wel weer andere koelpasta gehaald dan de Noctua. Die schijnt niet heel goed te zijn voor de GPU. Het is echt een werk, zeker de eerste keer uit elkaar halen. En mij lukte het ook niet in 1 keer, had dat ding ondertussen 5-6 keer uit elkaar gehaald, maar dan wordt het demonteren uiteindelijk wel steeds makkelijker.

Doe even goede research online, check gewoon filmpjes en fotos. Haal de juiste, of meerdere, diktes, Gelid was goed en een goede thermal paste, Arctic Ceramique bijvoorbeeld was aangeraden. Dan win je wel weer wat graden.
@GF187um heb je al de thermal pads vervangen met de gelid of heb je sommige juist laten zitten? En weet je nog hoe veel je kwijt was aan de Gelid? Zover ik nu heb opgezocht weet ik al dit ik minimaal 3 diktes nodig heb.

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-08 23:44
NamelessNL schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:05:
[...]

@GF187um heb je al de thermal pads vervangen met de gelid of heb je sommige juist laten zitten? En weet je nog hoe veel je kwijt was aan de Gelid? Zover ik nu heb opgezocht weet ik al dit ik minimaal 3 diktes nodig heb.
Ik heb alles vervangen. Ik had ook 3 verschillende diktes. Ik dacht 1, 1.5 en 2mm uit mijn hoofd. Ik heb bij MeGekko 50 euro betaald ongeveer, maar heb wel van die valuepacks gehaald omdat ik niet tekort wilde komen. Je zou het net aan kunnen redden met een normale pack dan betaal je waarschijnlijk iets minder maar heb je wel kans dat je bij de iets dikkere net te kort komt als je een keer verkeerd snijdt. Even goed opmeten hoeveel je precies nodig hebt en goed vooruit plannen dan lukt het waarschijnlijk wel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afgesplitst van RTX 3080 hoge hotspot temps na vervangen thermal pads

TS: aub geen oude topics omhoog schoppen. Dat is alleen de bedoeling als je zelf iets nieuws toe te voegen hebt. 'Help ik heb zelfde probleem' is dat alvast niet. Open liever een eigen topic waarin je naar het bestaande topic linkt.

Voor nu: aub je eerste post uitbreiden naar volledig topicstart, dus met jouw eigen specs en situatie, plus wat je al gepr had

Oslik blyat! Oslik!

• NamelessNL
@dion_b kan ik het onderwerp van mijn post aanpassen of kan jij dat doen voor me? Het onderwerp gaat meer over mijn crash problemen en de eventuele oplossing is een repast etc.
Pagina: 1