Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 12:26
Beste Tweakers,

Mijn GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR) is al een aantal jaar oud en ik merkte laatst bij de Battlefield 6 open beta dat de temperaturen hoog opliepen. In eerste instantie dacht ik dat het aan de game lag, maar na overleg met een aantal vrienden heb ik besloten de thermal pads te bekijken. Sommige zagen er slecht uit, helemaal uitgedroogd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujzd5E-UlUsNukBodNsaYZWN4Ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZK609wDfsmPLpoMXfJ6wRPl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZPSIeJJZDOmijq84DhXyhKJ5Tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRP0DGfPVaUGMuSFwxmm9hER.jpg?f=fotoalbum_large

Die heb ik dus vervangen, maar nu blijkt dat de temperaturen juist omhoog zijn gegaan. Bij het begin van enige belasting op de GPU schiet de temperatuur van Hotspot gelijk naar 100graden. Ik heb in eerste instantie alleen de erg aangetaste pads vervangen met de koelpasta.
De GPU Core en Memory blijven op goede temperaturen. 50 tot 80 graden.
De hotspot is in idle stand rond de 50 graden en zodra er stress op komt schiet deze omhoog naar 105 graden. De fans schieten direct aan en als ik de stress weghaal dan is de warmte direct verdwenen en gaan de fans uit.

Wat heb ik gedaan?
Eerste opening GPU - Vervanging Koelpasta GPU Core en Thermal pads op de VRM, toevoeging van extra Thermal pads Backplate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRPy4tQb2fUNxl3ewvsoNU8tL1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uV3HdC3nJjcsvnNdQHkMK0f6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL6QYHoX0nzsDPzlY2xhHvO_vrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiOQqtGUdk3BsDq9SJGSeZze.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede opening - Verwijdering extra thermal pads backplate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxG7hxQ1mEN-wObWl6XfT1sQTCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGh2sFkeY6pgTGTV63TradCg.jpg?f=fotoalbum_large

Derde opening - Vervanging van alle oude Thermal pads voor nieuwe. Bij het dichtmaken heb ik eerst alles goed aangedrukt en vervolgens alle schroeven met dezelfde sterkte aangedraaid.

(Ik ga vanmiddag weer openen maar ik ben helaas vergeten hier fotos van te maken).

Ik heb alle onderdelen met isoprop. alcohol 99% schoongemaakt voor de vervanging. Ook alle delen vrij van stof gemaakt. Graag hoor ik suggesties, opmerking, vragen, alles wat kan helpen. Ik weet even niet meer wat ik nog meer kan doen.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Welke thermalpads heb je gebruikt? Zijn deze een beetje kwalitatief goed of ben je voor een budgetoptie gegaan? En zijn ze ook dik genoeg dat ze daadwerkelijk contact maken met je component?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:02
Wat is er mis met een hotspot temp van 100c?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nou als core 50 graden is, en hotspot 100 graden is, dan vind ik dat wel een gigantisch verschil.

Ik zou toch weer je koeler eraf halen en kijken hoe de pasta verdeeld is over de GPU die. Zou het kunnen dat je ergens te dikke pads hebt gebruikt waardoor de koeler niet goed op de die aansluit?

• Nopheros
Sissors schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:01:
Nou als core 50 graden is, en hotspot 100 graden is, dan vind ik dat wel een gigantisch verschil.

Ik zou toch weer je koeler eraf halen en kijken hoe de pasta verdeeld is over de GPU die. Zou het kunnen dat je ergens te dikke pads hebt gebruikt waardoor de koeler niet goed op de die aansluit?
Als de GPU onder volle belasting staat is 100c een prima temperatuur. Pas bij 110c zal de GPU zich terugklokken om eventuele schade te voorkomen.

Daarnaast staat er niet in de de tekst dat de core 50c is en de hotspot temp 100c. Het staat er wat onduidelijk dus je kunt gelijk hebben maar het lijkt me zeer sterk dat de gpu core onder volle belasting maar 50c haalt en de hotspot op hetzelfde moment 100c wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heb je overal de juiste diktes gebruikt? Een videokaart heeft vaak een combinatie van 1, 2 en 3mm thermal pads nodig en dat verschilt per kaart. Als je overal dezelfde dikte gebruikt gaat het fout. https://thermalpad.eu/the...e-rtx-3080-gaming-oc-10g/

[ Voor 17% gewijzigd door stin00 op 28-08-2025 12:08 ]

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
Thermal pads "bekijken" betekend bijna altijd gegarandeerd "thermal pads vervangen".
Vaak kunnen thermal pads niet tegen het loshalen (scheuren/beschadigen) van een koeler/heatsink en zul je dus na demontage de boel moeten vervangen.

Dat zie je ook heel goed aan de donkergrijze thermal pads rondom je GPU (ik ga er vanuit dat dit stock thermal pads waren?)
Die kun je dus niet hergebruiken... het lichtgrijze spul voor de vrm's en achter op zou je wel kunnen hergebruiken.
Dat heb je zo te zien ook gedaan? Vram thermalpads vervangen en gpu koelpasta vervangen en VRM pads hergebruikt.

Heb je de juiste dikte thermal pads gebruikt?
Dit kan een typische resultaat zijn van te dikke pads... de gpu die maakt dan geen contact meer met de heatsink.

En zoals bij zoveel Gigabyte kaarten heb je waarschijnlijk last gehad van uitgedroogde gpu thermal paste of pump-out van die thermal paste... zo ziet het er ook uit op je plaatjes.
Er zit haast geen koelpasta meer op de die/op het contactpunt (wellicht alleen nog een residu) met de heatsink maar het meeste zit langs de die.

En het lijkt ook of je gpu een hoog punt heeft (convex) en enkel daar contact maakt met de heatsink; ik zie een duidelijk contactpunt op je heatsink.
Daar doe je niet veel tegen behalve je die lappen met een wetstone.

Zorg dat je de goede dikte thermal pads gebruikt en gebruik dan hele dikke/niet vloeibare koelpasta voor je gpu maar nog beter een PCM pad!

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-08-2025 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nopheros schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:04:
[...]

Als de GPU onder volle belasting staat is 100c een prima temperatuur. Pas bij 110c zal de GPU zich terugklokken om eventuele schade te voorkomen.

Daarnaast staat er niet in de de tekst dat de core 50c is en de hotspot temp 100c. Het staat er wat onduidelijk dus je kunt gelijk hebben maar het lijkt me zeer sterk dat de gpu core onder volle belasting maar 50c haalt en de hotspot op hetzelfde moment 100c wordt.
Correct dat ik het niet lekker had gelezen. Maar alsnog vind ik bij een gpu waar net alles vervangen is zon hotspot erg hoog. Dan zullen de fans waarschijnlijk automatisch ook richting max gaan, en dat is toch niet het doel geweest van deze operatie.

• Nopheros
Sissors schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Correct dat ik het niet lekker had gelezen. Maar alsnog vind ik bij een gpu waar net alles vervangen is zon hotspot erg hoog. Dan zullen de fans waarschijnlijk automatisch ook richting max gaan, en dat is toch niet het doel geweest van deze operatie.
Dan heb je nooit een Gigabyte 3080 OC in gebruik gehad denk ik.

Bij nieuwe kaarten onder 100% belasting wordt de hotspot temp 105c á 110c en kan deze in sommige gevallen zichzelf al gaan terugklokken, zelfs dus bij nieuw uit doos.

Het vervangen van thermal pads zou moeten leiden tot een hotspot temperatuur van 95c a 100c. Dat lijkt de TS gehaald te hebben dus op zich is het goed zo. Deze temp ga je niet veel lager krijgen.

Verderop in de tekst van TS staat weer 105c, dat is eigenlijk wel wat aan de hoge kant.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 28-08-2025 12:18 ]

• HugoBoss1985
Nopheros schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Dan heb je nooit een Gigabyte 3080 OC in gebruik gehad denk ik.

Bij nieuwe kaarten onder 100% belasting wordt de hotspot temp 105c á 110c en kan deze in sommige gevallen zichzelf al gaan terugklokken, zelfs dus bij nieuw uit doos.

Het vervangen van thermal pads zou moeten leiden tot een hotspot temperatuur van 95c a 100c. Dat lijkt de TS gehaald te hebben dus op zich is het goed zo. Deze temp ga je niet veel lager krijgen.
Repaste (of PCM), repad en een undervolt is het beste.
Dan haal je het stroomverbruik, de temperaturen en het geluidsniveau omlaag.

Een 3080 10gb is gewoon geen al te beste kaart meer: veel stroomverbruik en warmte afgifte en maar 10gb.

Hotspot van 100-105 graden vind ik toch wel te hoog zelf... daar zou ik niet mee op mijn gemak zijn.

https://www.techtesters.e...rix-rtx-3080-12gb-review/

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-08-2025 12:20 ]

• Nopheros
HugoBoss1985 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:18:
[...]

Repaste (of PCM), repad en een undervolt is het beste.
Dan haal je het stroomverbruik, de temperaturen en het geluidsniveau omlaag.
Zeker, undervolt van deze kaart zorgt voor een flinke vermindering van stroom verbruik terwijl de prestaties maar een paar % minder worden.

Echter zou ik dat niet doen als het enige doel is de hotspot temp van 100c lager te krijgen. De technische specificaties van deze kaart geven aan dat 110c het max is waarop dit onderdeel goed kan functioneren en 100c is laag genoeg.

Bron: Ik heb deze kaart voor 1,5 jaar gebruikt om ETH te minen. 24/7 365 dagen per jaar.

• HugoBoss1985
Nopheros schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:20:
[...]

Zeker, undervolt van deze kaart zorgt voor een flinke vermindering van stroom verbruik terwijl de prestaties maar een paar % minder worden.

Echter zou ik dat niet doen als het enige doel is de hotspot temp van 100c lager te krijgen. De technische specificaties van deze kaart geven aan dat 110c het max is waarop dit onderdeel goed kan functioneren en 100c is laag genoeg.

Bron: Ik heb deze kaart voor 1,5 jaar gebruikt om ETH te minen. 24/7 365 dagen per jaar.
Wellicht is het normaal voor deze Gigabyte kaart!

Als ik mijn 6800XT met repad en PCM niet undervolt gaat deze ook wel over de 90 graden hotspot; tot 95 graden.
Alhoewel dat een zeer goede binning is die erg lekker klokt.
En dan wordt het nou eenmaal ook wat warmer.

Het kan ook zijn dan zijn kaart door de ingreep nu hoger boost.

@GF187um Welke koelpasta heb je gebruikt?

Je kan ook nog reviews van je kaart bekijken en zien wat de kaarten nieuw deden in vergelijkbare scenario's qua temperaturen, geluid en ventilator rpm.
Hou er rekening mee dat reviewers vaak cherry picked kaarten krijgen en testen met een open test bench maar dan heb je enig referentiepunt.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-08-2025 12:40 ]

• stin00
  • Niet online
Ik heb dezelfde kaart maar dan nog met de stock thermal paste en -pads. Als ik het niet vergeet kan ik vanavond wel even een benchmark draaien.

Het is wel bekend dat Gigabyte tot in den treure bespaart op onderdelen.

• GF187um
Ik zal proberen alle vragen hier te beantwoorden.
Ik heb Gelid pads gebruikt met 18 w/mk. Volgens mij een kwalitatief goede pad. Ik heb 3 verschillende gekocht. 1mm, 1,5mm en 2mm. Uiteindelijk heb ik de droge grijze vervangen door 2mm. En de lichtere witte door 1 mm. Die waren met het oog te zien even dik.

Ik heb een coolermaster pasta op de core gebruikt die ik bij een cpu heb gekregen.

Ik maak mij zorgen om de temperatuur omdat deze na vervanging anders is. Voorheen werd de pc bij zware stress wel warm maar niet zo warm. Ook schiet de temperatuur direct naar boven de 100. De fans slaan direct op de volle 100% aan en dit was voorheen ook niet zo. Meestal schommelde het dan een beetje heen en weer en kon je de trappen van de fans horen. Nu is er alleen nog maar idle of 100%. Bij lage stress schiet het ook gelijk naar hoge temperaturen.

• HugoBoss1985
GF187um schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:28:
Ik zal proberen alle vragen hier te beantwoorden.
Ik heb Gelid pads gebruikt met 18 w/mk. Volgens mij een kwalitatief goede pad. Ik heb 3 verschillende gekocht. 1mm, 1,5mm en 2mm. Uiteindelijk heb ik de droge grijze vervangen door 2mm. En de lichtere witte door 1 mm. Die waren met het oog te zien even dik.

Ik heb een coolermaster pasta op de core gebruikt die ik bij een cpu heb gekregen.

Ik maak mij zorgen om de temperatuur omdat deze na vervanging anders is. Voorheen werd de pc bij zware stress wel warm maar niet zo warm. Ook schiet de temperatuur direct naar boven de 100. De fans slaan direct op de volle 100% aan en dit was voorheen ook niet zo. Meestal schommelde het dan een beetje heen en weer en kon je de trappen van de fans horen. Nu is er alleen nog maar idle of 100%. Bij lage stress schiet het ook gelijk naar hoge temperaturen.
De hoogte van de pads is niet goed en/of de koelpasta is niet goed (te dun/te vloeibaar) of niet goed aangebracht.

Pad diktes kun je op internet vinden maar daar staat ook regelmatig verkeerde info tussen!
Anders de pads zelf meten met een schuifmaat of de ruimte tussen pcb/chip/etc meten met voelermaatjes.

"Met het oog" meten is niet verstandig :P

Je kan ook eens proberen of je via/van Gigabyte zelf de info kan krijgen; maar...

Er zit ook verschil in thermal pads (die fabrikanten gebruiken).
Sommige pads zijn exact dezelfde dikte als de ruimte tussen 2 contact punten.
Dat zijn vaak pads die niet bedoeld zijn om te comprimeren.
Als voor beeld een ruimte van 1,20mm en stock pads van 1,20mm.

Daarvoor kun je dan het beste 1,50mm Gelid pads gebruiken als je die gaat vervangen.
Oftewel soms is een aantal tienden dikker dikker dan stock beter/nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-08-2025 15:50 ]

• GF187um
Ik kan proberen de dikte aan te passen. Dat gaat even een paar dagen duren dan moet ik ook 2,5 mm bestellen die heb ik niet liggen. Ik kan beginnen met de 1 mm met 1.5mm te vervangen. Ik zal gelijk een goede koelpasta aanschaffen.

• HugoBoss1985
GF187um schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:14:
Ik kan proberen de dikte aan te passen. Dat gaat even een paar dagen duren dan moet ik ook 2,5 mm bestellen die heb ik niet liggen. Ik kan beginnen met de 1 mm met 1.5mm te vervangen. Ik zal gelijk een goede koelpasta aanschaffen.
Heb je de originele pads nog?
Zo ja, eerst goed opmeten anders blijf je aan het klooien en gokken.

Zo te zien heb je overal een afdruk/compressie van het te koelen component in alle pads.
Dus als je de originele pads kunt meten en die maten overneemt zal het correct zijn.

Koelpasta voor cpu's is vaak te dun, Noctua spul moet je bijvoorbeeld vandaan blijven voor GPU's.
Dat duw je vrijwel gelijk weg en/of je hebt gelijk al pump-out.

Ik heb zelf een paar oude tubes Arctic Ceramique hiervoor.
PCM is nog beter en dan heb je er tijdens de verdere levensduur van de kaart geen omkijken meer naar mits je de thermal pads verder goed doet ;)
PCM is wel lastiger aan te brengen en als je thermal pads alsnog verkeerd zijn en de kaart kan weer uit elkaar dan moet je het PCM weer goed en volledig verwijderen en opnieuw beginnen met nieuwe PCM.

Denk sowieso ook aan het kruislinks aandraaien van de schroeven rondom de gpu en niet één schroef eerst muurvast draaien en dan een volgende schroef doen maar alle schroeven gelijkmatig doen.
Iets minder een probleem met de full cover heatsinks tegenwoordig en met een spread methode van koelpasta aanbrengen.
Maar anders heb je kans dat je de chip beschadigd en met een kruisje of korreltje aanbrengen dat de koelpasta niet goed verspreidt en dat je niet bedekte plekken hebt op je gpu.

[ Voor 63% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-08-2025 15:49 ]

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Je moet tijdens het vervangen van thermal pads altijd even de oude meten met een schuiftmaat, om zeker te weten dat je de juiste dikte thermal pads haalt. De dikte kan namelijk ook verschillen op verschillende plekken van de kaart. Bijvoorbeeld de pads dichtbij de die zijn 1,5mm en die er ver van af zijn 2,5mm.

Als je dus niet de juiste diktes hebt, kan het zijn dat je heatsink dus geen goed contact maakt met de die van de GPU, waardoor bijvoorbeeld dus je hotspot temp snel omhoog schiet.

Qua koelpasta kun je best normale koelpasta gebruiken zoals Arctic MX-4 of iets van Noctua, alleen hebben de normale koelpastas snel last van pump-out bij GPU's, waardoor je dus ook weer temp problemen krijgt. Kijk bijvoorbeeld eens naar een PhaseSheet van Thermal Grizzly, dit is een soort van PTM7950 clone.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• GF187um
Dit is de situatie nu. Als ik kijk naar de dunste strip aan de buitenkant van de kaart zie ik hier nauwelijks afdrukken van de onderdelen. Het lijkt dus dat die net te dun is. Ik denk dat ik die gelijk even ga aanpassen.

Het lijkt of de pads op de koperen plaat goede afdrukken hebben en goed contact maken. De pasta ziet er naar mijn inschatting ook goed uit.

Als ik dingen verkeerd zie of iemand ziet hier nog iets aparts dan hoor ik het graag.

Volgende stap is nog steeds betere pasta halen en wat dikkere pads maar ik heb het idee dat het niet aan de pasta ligt maar aan de pads. De pasta zit op zijn plek en volgens mij is dat waar de core temperatuur gemeten wordt. Die is niet boven limieten.

Ik zal later onder stress laten draaien en proberen te voelen waar de warmte precies zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSLAXKJHXIsrjP9V4ZLTHRjqfs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGGotPDxfjBPj4wAVCzUlupB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVq16zr3rXYOFJ8UvMZrdEyolYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oseU7G2jWmmEf1cm8H4R4kCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv6IoQkrOaNJ3z0QE9ORTk8bgi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/565555ds4itL0oKskuDP2cca.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door GF187um op 28-08-2025 16:20 . Reden: Foute foto’s ]

• HugoBoss1985
Wel een kale plek op de gpu en het contactvlak van de heatsink.
Dezelfde plek als die glimmende plek op je schone heatsink?
Dat kan de hotspot temp verklaren.
Het ziet er niet uit dat de hogespot door te dikke thermal pads komt inderdaad.
En vram pads lijken goed.

Vrm pads hier en daar wellicht te dun.

Dus je kaart boost nu gewoon harder en wordt heter of die kale plek is je probleem.
Misschien is dat een hoog punt convex punt van de gpu die.
Een PCM pad kan dat, denk ik, iets verhelpen.

Pads zijn over het algemeen beter met grote hoogte verschillen.
Of dat met PCM ook zo is weet ik niet.

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-08-2025 17:40 ]

• GF187um
Ik ga ook even kijken naar pcm pads als optie, lijkt me een goede.

• HugoBoss1985
Het lijkt op je laatste foto's bij een aantal kale plekken wel of de thermal paste daar is geklonterd/uitgehard.
I.p.v. dat het vloeibaar is.
Klopt dat?
Als je naar je eigen foto's kijkt op vol formaat zie je misschien wat ik bedoel.

Is het een oude tube koelpasta ofzo of een tube die niet goed afgesloten is geweest?
Anders een volgende keer eerst eens een beetje eruit spuiten en afvegen op een doekje ofzo en dan pas direct uit de tube aanbrengen op je gpu.

Je ziet op je GPU foto dat de koelpasta er op de hoeken onderin en op de 3 plekken rond het midden er gewoon heel anders uit ziet qua structuur.
En daar zie je ook de niet bedekte/kale plekken.

Dit is vrijwel zeker je probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnXSESuxEQ3jSU_6F9ZO2_OZYu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTapRDEOk5VGokZfPMdeNP1w.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-08-2025 19:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik heb zojuist mijn eigen Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR) getest (met 5700X3D CPU) in Valley en Furmark. De GPU tikt 73.5 graden aan, de hotspot 84.3 (gemeten met GPU-Z). In IDLE is dit zo'n 50 en 60 graden. Dat is gewoon met de af-fabriek thermal paste en pads. Dit even ter vergelijking.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 28-08-2025 21:12 ]

• GF187um
Ik dacht dat die gaten in de pasta kwamen doordat het dan losgetrokken wordt en iets meer aan de andere kant blijft plakken. Als het kale plekken zijn is dat uiteraard niet handig. Ik heb de Gelid pads van 15 W/mk besteld. Ik zie dat de meeste PCMs 8,5 W/mk hebben.

Mijn vraag, wat is beter de koelpasta of een PCM?
En aangezien geleiding toch net iets anders is dan de pads, welke geleiding moet deze hebben?
Als iemand tips heeft voor een merk dan hoor ik het ook graag.

De temperaturen zoals hierboven daar ga ik voor, dankjewel voor de test!

[ Voor 7% gewijzigd door GF187um op 28-08-2025 22:38 . Reden: toevoeging ]

• HugoBoss1985
GF187um schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:06:
Ik dacht dat die gaten in de pasta kwamen doordat het dan losgetrokken wordt en iets meer aan de andere kant blijft plakken. Als het kale plekken zijn is dat uiteraard niet handig. Ik heb de Gelid pads van 18W/mk besteld. Ik zie dat de meeste PCMs 8,5 W/mk hebben.

Mijn vraag, wat is beter de koelpasta of een PCM?
En aangezien geleiding toch net iets anders is dan de pads, welke geleiding moet deze hebben?
Als iemand tips heeft voor een merk dan hoor ik het ook graag.

De temperaturen zoals hierboven daar ga ik voor, dankjewel voor de test!
Pcm is in ieder geval op langere termijn beter.

Op je heatsink zie je ook deze "gaten".

• GF187um
Ik had nog een andere koelpasta liggen en die gebruikt, de temperaturen zijn al een stuk beter en schieten nu ook veel langzamer omhoog, maar nog niet optimaal. Uiteindelijk komen ze toch weer boven de 100. Ik ga nog even research doen over PCM en Koelpasta. Helaas had ik mijn CPU ook al aangebracht met de koelpasta van de eerste keer. Dit zal geen succes zijn. Nadat ik de nieuwe pasta/PCM heb aangebracht zal ik weer even updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:08
Dit zegt chatgpt:
Modbreak:TS kan als hij een goed klinkend advies van een AI wil horen (zonder enige garantie dat het kloppend is...) zelf gebruik maken van ChatGPT.

Een post als deze zonder enige eigen menselijke inbreng is net zo onwenselijk as een LMGTFY-link.

[ Voor 92% gewijzigd door dion_b op 01-09-2025 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Nilos128 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:37:
Dit zegt chatgpt:
Mogelijke oorzaken van hoge hotspot-temperatuur
1. Verkeerde dikte of kwaliteit van thermal pads

Voor de Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G is de aanbevolen dikte:

2 mm voor VRAM aan de voorkant

3 mm (of 2,5 mm) voor VRAM aan de achterkant

1 mm voor zijcomponenten zoals VRM/MOSFETs
Thermalpad.eu
fehonda.com

Gebruik van pads die te dun zijn zorgt voor slechte VRAM-koeling; pads die te dik zijn verhinderen goede druk op de GPU-die, waardoor de hotspot-temperatuur juist kan stijgen
Hiveon
Linus Tech Tips
Tom's Hardware Forum
.

"Any amount different then what was specced … will have massive implications for the contact."
"Too thick … not compress well preventing a good even contact with the die paste and cooling block."
Linus Tech Tips
Tom's Hardware Forum

2. Onvoldoende of ongelijkmatige montage (drukverdeling)

Vaak helpt zelfs een kleine afwijking in spanning:

"When reinstalling the cooling it very important you re-tighten every nut in sequence with equal force. A little at a time …"
Tom's Hardware Forum

Een teveel aan of juist te weinig aandraaien van de schroeven kan slechter contact veroorzaken.

3. Kwaliteit van de pads/pasta

Sommige merken zoals Gelid Extreme zijn zacht en persen goed samen, waardoor ze betere contactoppervlakken bieden
Medium
.

4. (Optioneel) "Inbreekperiode" van de pasta

Hoewel sommige forums melden dat de prestaties iets verbeteren na een aantal keer oppwarm-/afkoelcyclus, is het verschil vaak minimaal (~1 °C)
Tom's Hardware Forum
.

Wat je nu kunt doen

Controleer pad-diktes exact tegen de aanbevolen waarden:

Front VRAM: 2 mm

Back VRAM: 2,5–3 mm

Zijcomponenten: 1 mm

Controleer de materiaal-kwaliteit: gebruik bij voorkeur zachte, goed comprimerende pads (zoals Gelid Extreme of kwalitatieve alternatieven).

Monteren met juiste volgorde en gelijkmatige druk:

Monteer de heatsink eerst losjes op alle punten, draai dan in kruispatroon beetje bij beetje vast voor een gelijkmatige compressie.

Inspecteer het paste-laagje op de GPU-die:

Zorg voor een gelijkmatige dekking zonder luchtbellen en reinig met isopropyl alcohol voor installatie.

Samengevat

Een hotspot-temperatuur van 100 °C wijst vaak op verkeerde pad-dikte of ongelijke drukverdeling—zelfs als de pads “nieuw” zijn. De beste aanpak is precies de juiste diktes gebruiken (2 / 3 / 1 mm), zachte maar hoogwaardige pads, en een zorgvuldige, gelijkmatige montage.
Dat is toch exact wat ik al benoemd had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:49
Heb zelf nog nooit pads hoeven vervangen, puur alleen de koelpasta en werkte daarna weer prima.

En 100 graden is gewoon te hoog bij redelijke ruimte temperatuur. Ook voor een gigabyte....
Beetje warme dag gaat de kaart dan in zn beveiliging (throttling) en dat is zwaar onwenselijk.

In de 90 graden is acceptabel (maar hoog) en in de 80 is prima. Lager dan 75 is bijna alleen mogelijk met waterkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
meljor schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:09:
Heb zelf nog nooit pads hoeven vervangen, puur alleen de koelpasta en werkte daarna weer prima.

En 100 graden is gewoon te hoog bij redelijke ruimte temperatuur. Ook voor een gigabyte....
Beetje warme dag gaat de kaart dan in zn beveiliging (throttling) en dat is zwaar onwenselijk.

In de 90 graden is acceptabel (maar hoog) en in de 80 is prima. Lager dan 75 is bijna alleen mogelijk met waterkoeling.
Wat een onzin. Je hebt het waarschijnlijk over de GPU temp? Hotspot is sowieso 10 á 20 graden hoger dan de GPU temp. Dus met een GPU temp van 80c kan je hotspot al op 100c zitten. Daarnaast gaat de kaart zichzelf niet terugklokken tot 110c.

100c hotspot is geen probleem bij een GIgabyte 3080 OC behalve als je het zelf een probleem vind.

Daarnaast is het nu ook nog zomer, veel warmer zal de kamer wel niet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 31-08-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Nopheros schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Wat een onzin. Je hebt het waarschijnlijk over de GPU temp? Hotspot is sowieso 10 á 20 graden hoger dan de GPU temp. Dus met een GPU temp van 80c kan je hotspot al op 100c zitten. Daarnaast gaat de kaart zichzelf niet terugklokken tot 110c.

100c hotspot is geen probleem bij een GIgabyte 3080 OC behalve als je het zelf een probleem vind.

220km p/u rijden in een golf gti is ook geen enkel probleem. Moet je es constant doen en kijken hoe ver je komt..... Niks onzin. De chip kan die temperaturen prima aan idd, maar niet constant en altijd. 100+ hotspot continu is gewoon niet goed en ook zeker niet hoe een kaart out of the box presteert als hij nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
meljor schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:38:
[...]

220km p/u rijden in een golf gti is ook geen enkel probleem. Moet je es constant doen en kijken hoe ver je komt..... Niks onzin. De chip kan die temperaturen prima aan idd, maar niet constant en altijd. 100+ hotspot continu is gewoon niet goed en ook zeker niet hoe een kaart out of the box presteert als hij nieuw is.
Deze kaart kwam bij release dus wel out of the box met die temperatuur. Deze kaarten werden veel gebruikt om ETH te minen en het was algemeen bekend dat eerst de pads vervangen moesten worden, iig bij de Gigabyte 3080 oc. In mijn geval zat de memory juction op 105c, na het vervangen van de pads zat ik op 100c. De hotspot temp is voorzover ik weet gewoon het heetste onderdeel op de kaart.

Heb de kaart vervolgens 24/7/365 gebruikt om ETH te minen voor 1,5 jaar lang. Daarna nog een jaar of 2 gebruikt om mee te gamen.

Het is niet voor niets dat de kaart pas terug clocked op 110c, sommige onderdelen worden nu eenmaal warmer dan de GPU.

Zie ook onderstaand topic op reddit waar iemand Nvidia gemailt heeft waarbij wordt aangegeven dat temperaturen tussen de 100c en 110c normale temps zijn en geen schade toebrengen aan de kaart.

https://www.reddit.com/r/...mp_how_hot_is_too_hot_rtx

Maar ik lees graag je bron waarin staat dat het wel schade toebrengt @meljor

[ Voor 17% gewijzigd door Nopheros op 01-09-2025 23:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar nogmaals, iemand anders post hier veel lagere temps die hij zelf krijgt, en dat hij nog niet op het absoluut maximum thermische limiet zit, betekend niet dat hij lekker stil draait als hij zo heet is, dan zullen waarschijnlijk zijn fans heel hoog gaan.

Schade is ook geen binair iets. Des te heter een chip is, des te sneller hij degradeert. Merk je daar iets van? Vroeger kreeg je artifacts, tegenwoordig ga ik ervan uit dat de dynamische klok ook veroudering meeneemt, en dan wordt hij in principe alleen een klein beetje trager. Maar een keer gaat dat ding kapot, en des te heter, des te eerder dat gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Sissors schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:30:
Maar nogmaals, iemand anders post hier veel lagere temps die hij zelf krijgt, en dat hij nog niet op het absoluut maximum thermische limiet zit, betekend niet dat hij lekker stil draait als hij zo heet is, dan zullen waarschijnlijk zijn fans heel hoog gaan.

Schade is ook geen binair iets. Des te heter een chip is, des te sneller hij degradeert. Merk je daar iets van? Vroeger kreeg je artifacts, tegenwoordig ga ik ervan uit dat de dynamische klok ook veroudering meeneemt, en dan wordt hij in principe alleen een klein beetje trager. Maar een keer gaat dat ding kapot, en des te heter, des te eerder dat gebeurd.
Dat de kaart niet lekker stil draait is nogal logisch natuurlijk aangezien die temps alleen bereikt worden als de GPU ook 100% draait en daar reageren de fans op.

Als de gebruikte pads idd de verkeerde maten hebben dan moet dit uiteraard opgelost worden maar ik zie die temps niet snel met 20c naar beneden gaan. De GPU zit al op 80c en de hotspot temp is sowieso 10 á 20c hoger. Daarnaast, niet alle software belast de kaart op dezelfde manier, daar kan ook enig verschil door komen in test resultaten aangezien het niet over de GPU zelf gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Nopheros op 01-09-2025 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Je kan niet alle Gigabyte 3080 1:1 met elkaar vergelijken.
Nieuw, gebruikt of hoe dan ook.
Binning speelt mee.
De ene chip boost veel hoger dan de ander met hetzelfde voltage terwijl een andere chip heel veel voltage nodig heeft om maar net geadverteerde boostclock te halen.
Je kan ook pech hebben met een bolle die en vlak/bol heatsink contactvlak.
Dan krijg je al hogere gpu - hotspot delta's.

75-85 graden lijkt ideaal maar dan is het ook goed om voltage, verbruik, clocks en rpm's te noemen en vergelijken.

Kijk eens hoe vaak kaarten van reviewers het beter doen dan wat consumenten verkrijgen.
Sillicon lottery en cherry picking.

Toch is hier a.d.h.v. de foto's iets mis.
Met de koelpasta, de dikte van de (vram pads) en/of wellicht een bolle gpu die.

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-09-2025 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 23:39
Grote kans dat de pads te dik zijn. Daarom heb ik enkel putty gebruikt en geen pads. Gewoon van ome aliexpress en hotspot was drastich lager. Ptm7950 op de gpu. Draait al jaren perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 11:42
meljor schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:09:

Mwoah, hotspot rond 75 graden is niet eens perse exclusief voor waterkoeling.
M'n destijds bijna 8 jaar oude intensief gebruikte overklokte EVGA 1080Ti FTW3 trok met z'n 2-slots triple-fan koeler zo'n 330W, dat is ongeveer gelijk aan een RTX 3080 die vaak triple-slots zijn.
Op maximale fan snelheid zat de GPU dan vaak nog onder de 60-62°C met de hotspot ruwweg 15°C verschil.
3DMark benchmarks waren wel haalbaar onder de 55°C terwijl het ding geklokt was naar 2062Mhz en 12Gbps VRAM.

Sommige RTX 30 of 40-serie kaarten, en dat hoorde ik voornamelijk van Gigabyte, konden al na 6 maanden vanuit nieuwstaat extreme hotspot temps vertonen waardoor een repaste al nodig was.
Nopheros schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:26:

De te hoge hotspots worden te makkelijk als non-issue af gedaan.
Zodra die kaarten 100°C of hoger bereiken is dat een potentieel probleem voor stabiliteit en levensduur.
Er zijn genoeg keren dat ik van reparatie centra video's zie voorbij komen van videokaarten die plots op zwart beeld gaan bij zware belasting.
Dan blijkt telkens dat de hotspot te hoog wordt en de kaart uitschakelt, maar hoe dan ook is het geen prettige temperatuur voor de chips.
Zelfde geldt eigenlijk ook voor het VRAM, temperaturen van ruim 90°C is vaak een groot risico op een meer dan normale verkorte levensduur.

Het zijn ook met name de RTX 30-40 series die problemen met slechte TIM en/of thermalpads te maken hebben.
En tot niet mijn verbazing is letterlijk het gros van de videokaarten die binnen komen ter reparatie van Gigabyte

De RTX 3080 van Gigabyte is zelfs berucht omdat een van de mosfets (de 3e?) een relatief hoge kans heeft kapot te gaan waardoor de kaart niks meer doet en dus vervanging van de mosfet nodig is.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Ten eerste, de temperaturen die je gezien hebt met afterburner of iets dergelijks zijn niet de temperaturen die beïnvloed worden door de thermal pads. Dit is vaak enkel voor de VRM en VRAM.

Door hem open te maken heb je dus de originele pasta gebroken en met het opnieuw aanbrengen van pasta kun je een aantal fouten maken, of assumpties maken omtrent de verwachtte verbetering.

Fouten die je hebt kunnen maken:
- Te weinig pasta
- Verkeerde mounting (niet goed aangedraaid of niet kruislings vastgedraaid en dus de pasta naar één hoek geduwd).
- Te dikke pads gebruikt waardoor de heatsink van de core af gelift wordt
- Pads aangebracht waar ze niet thuis hoorde en nu de heatsink liften
- Pasta gebruikt die te dun is, en daardoor meteen pumpout of heat transfer issues heeft onder de hoge density van een direct-die mount.

Assumpties:
- nieuwe paste is altijd beter. Dat is niet correct, ze kiezen bij AIB's deze paste vaak heel specifiek zodat het een balans is tussen betrouwbaarheid, consistentie en warmteoverdracht. Een paste met betere warmteoverdracht betekend niet dat hij in die andere ook goed scoort, zeker niet bij direct-die mounting.
- De resultaten die je zag te hoog waren alvorens je begon aan deze exercitie, op basis van de thermische belasting op de heatsink en de gekozen fanspeeds.

Sowieso raad ik repasting steeds minder aan voor direct-die, tenzij je het vervangt met PTM. Omdat dit wel alle drie de boxes tikt (betrouwbaarheid, consistentie en warmteoverdracht). De standaard TIM applicatie van fabrikanten is vaak veel beter dan wat je ertussen duwt van aftermarket pastes. Ze zijn vaak veel te dun, of drogen te snel uit, of pompen eruit, etc.

Vraag de fabrikant, of zoek de datasheets op voor de correcte afmetingen thermal pads. Koop je een sheet PTM bij thermalgrizzly en geef het apparaat een paar heatcycles om de PTM te activeren. Waarschijnlijk is het dan weer normaal of als voorheen.

Mijn 6800XT met soortgelijk TDP en zelfs iets hogere density heeft een core to hotspot delta van maximaal 15 graden met PTM onder 300W vollast. Daarboven is gewoon de warmteoverdracht niet goed genoeg tussen de DIE en de Heatsink.

[ Voor 7% gewijzigd door Majestici op 07-09-2025 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04:19
Azerox schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:17:
Grote kans dat de pads te dik zijn. Daarom heb ik enkel putty gebruikt en geen pads. Gewoon van ome aliexpress en hotspot was drastich lager. Ptm7950 op de gpu. Draait al jaren perfect.
Bedrijfsmatig repaste ik videokaarten en laptops altijd met PTM7950 en afhankelijk van de dikte van de thermal pads en heatsink ontwerp gebruik ik Halnziye H-256 putty tot openingen van 1mm, UTP-8 tussen 1 en 1.5mm en Fehonda 15w/mk pads op en boven 1.5mm. Dit zorgt ervoor dat er altijd goede mounting pressure op de chip zit. (K5 Pro putty is troep)
YouTube: Laptop Thermal Putty Guide (+PTM7950)

[ Voor 7% gewijzigd door Phenos2 op 10-09-2025 01:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GF187um
Ik heb hogere kwaliteit koelpasta gekocht (Noctua NT-H2) en de koelpasta vervangen op de GPU (en ook de CPU). De temperaturen zijn een stuk koeler. Het lijkt allemaal weer goed te werken! Ik ben tevreden. Dit waren de temperaturen na een run met Furmark.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73K3KfByoNcoOx1rQH44jqZROrw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GjjRZYgtHMXp2q0Y9t4cBvp7.png?f=user_large

Ik laat het hierbij en weet voor volgende keer waar ik op moet letten bij het repasten van een GPU. Bedankt voor alle reacties, discussies en oog voor details!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slckaer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 15:32
Fijn dat het een inmiddels al een stukje beter is, maar mijn verwachting is dat je snel te maken gaat krijgen met een pump out en te hoge hotspot als gevolg.

Het lijkt erop dat de vram pads net te dik zijn en daardoor de core niet goed contact kan maken met de heatsink. Dit kun je herkennen aan de lage vram temperaturen.

Met een 3080ti FE liep ik tegen hetzelfde probleem aan met gelid solution ultimate pads.

Uiteindelijk heb ik de pads eraf gehaald en met een dumbell voorzichtig iets platter gemaakt. Het resultaat was de core en hotspot goed omlaag, maar het geheugen weer ietsjes hoger.

Ik zal even een screenshot zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slckaer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 15:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v17NtpluikaH2PiiSgAfCxLXMd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OYief9HY2kUSzlRIoEXX8Nkl.png?f=fotoalbum_large

Helaas heb ik alleen furmark resultaten na het platdrukken van de pads. delta tussen GPU en hotspot is 11 graden, dit is vrijwel uitstekend te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
Ik snap niet zo goed wat het doel hiervan is. Moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel verstand van heb maar heet het niet hotspot om een reden? Waarom zou je hogere Vram temps willen hebben dan de hotspot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
Heeft met mounting pressure op de grafische chip te maken, in deze situatie maakt het geheugen supergoed contact omdat er lekker veel druk op de thermal pads staat maar omdat ze iets te dik zijn steelt dit veel montagedruk op de grafische chip en dit gebeurt vaak met thermal pads en dat is waarom ik ben overgestapt naar een combinatie van Putty, Thermal pads die niet te hard zijn en PTM7950 Polymeer ipv koelpasta op de chip. De temperaturen op de foto zijn niet super raar maar de NT-H2 koelpasta voor desktop CPU's houdt het denk ik niet lang uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbytFg-UQhgFlNCe4TLHPVI-YZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88tgnOomae5ajSlsY3qK2Z23.jpg?f=fotoalbum_large
Plaatje even snel geript van uit google: Pump-out van koelpasta waarbij de hoek rechtsonder volledig droog ligt, boven 80'c gebeurt dit heel snel door de siliconenbinder in de pasta die gaat scheiden van de geleidende deeltjes door snel krimpen en uitzetten.
-
Thermal Putty videocard: YouTube: Thermal Putty Guide
Laptop Thermal Putty Guide (+PTM7950): YouTube: Laptop Thermal Putty Guide (+PTM7950)

[ Voor 14% gewijzigd door Phenos2 op 16-09-2025 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
GF187um schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:41:
Ik heb hogere kwaliteit koelpasta gekocht (Noctua NT-H2) en de koelpasta vervangen op de GPU (en ook de CPU). De temperaturen zijn een stuk koeler. Het lijkt allemaal weer goed te werken! Ik ben tevreden. Dit waren de temperaturen na een run met Furmark.

[Afbeelding]

Ik laat het hierbij en weet voor volgende keer waar ik op moet letten bij het repasten van een GPU. Bedankt voor alle reacties, discussies en oog voor details!
Wat zei ik hier nou eerder tegen je over Noctua koelpasta voor gpu's? ... 8)7
Koelpasta voor cpu's is vaak te dun, Noctua spul moet je bijvoorbeeld vandaan blijven voor GPU's.
Dat duw je vrijwel gelijk weg en/of je hebt gelijk al pump-out.
HugoBoss1985 in "RTX 3080 hoge hotspot temps na vervangen thermal pads"

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-09-2025 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
Het is erg lastig om iedereens advies op te volgen, onder jouw reactie reageert iemand dat je wel Noctua kan gebruiken. Iemand in een ander topic zegt absoluut nooit thermal grizzly te gebruiken enzovoorts. Ik had misschien wel beter voor arctic kunnen gaan maar op een gegeven moment dan hoor en zie je zoveel sterke meningen dat ze elkaar allemaal cancelen en blijft er nog weinig hangen. Dan maak je op dan gewoon een keus. Ik zal in de nabije toekomst nog wel een keer opnieuw testen en dan waarschijnlijk ook PCM halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
GF187um schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:15:
Het is erg lastig om iedereens advies op te volgen, onder jouw reactie reageert iemand dat je wel Noctua kan gebruiken. Iemand in een ander topic zegt absoluut nooit thermal grizzly te gebruiken enzovoorts. Ik had misschien wel beter voor arctic kunnen gaan maar op een gegeven moment dan hoor en zie je zoveel sterke meningen dat ze elkaar allemaal cancelen en blijft er nog weinig hangen. Dan maak je op dan gewoon een keus. Ik zal in de nabije toekomst nog wel een keer opnieuw testen en dan waarschijnlijk ook PCM halen.
Diegene voegde daar wel aan toe dat je met normale koelpasta snel last hebt van pump-out. ;)
Ik post hier mijn eigen persoonlijke ervaringen n.a.v. fouten die ik zelf gemaakt heb met GPU's en Noctua koelpasta.
Zodat jij zelf niet ook die fout maakt.
Nou kun je hierboven de eerdere post van mij van @Phenos2 ook daadwerkelijk zien wat het resultaat is met Noctua koelpasta.
Je hotspot zal zeer binnenkort wel weer omhoog klimmen en dan ben je wederom aan de beurt.

Zelf ervaren is vaak ook een goede les.

@Phenos2 Over putty lees je met name bij Gigabyte dat die veel last hebben van het "lopen" van dat spul.
Wat is jouw ervaring daarmee?
Ik heb nog nooit putty gebruikt op grafische kaarten.
Daarom ben ik wel benieuwd omdat ik zeker ook geloof dat het de montagedruk/hoogte problemen van thermal pads kan mitigeren.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-09-2025 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:07:
[...]

Diegene voegde daar wel aan toe dat je met normale koelpasta snel last hebt van pump-out. ;)
Ik post hier mijn eigen persoonlijke ervaringen n.a.v. fouten die ik zelf gemaakt heb met GPU's en Noctua koelpasta.
Zodat jij zelf niet ook die fout maakt.
Nou kun je hierboven de eerdere post van mij van @Phenos2 ook daadwerkelijk zien wat het resultaat is met Noctua koelpasta.
Je hotspot zal zeer binnenkort wel weer omhoog klimmen en dan ben je wederom aan de beurt.

Zelf ervaren is vaak ook een goede les.

@Phenos2 Over putty lees je met name bij Gigabyte dat die veel last hebben van het "lopen" van dat spul.
Wat is jouw ervaring daarmee?
Ik heb nog nooit putty gebruikt op grafische kaarten.
Daarom ben ik wel benieuwd omdat ik zeker ook geloof dat het de montagedruk/hoogte problemen van thermal pads kan mitigeren.
K5-PRO (Bekend geworden door Linus tech tips) heeft thermal putty een slechte naam gegeven omdat dat gewoon een veel te zachte en rommelige putty is die bovendien door de vieze kliederzooi zeer moeilijk schoon te maken is en het geleid warmte voor geen meter. Goede putty kun je met de hand rollen (nitryl handschoenen) in balletjes en rolletjes en blijft mooi zitten.
Snarks Domain op youtube (de 2 linkjes die ik erbij heb geplaatst) heeft daar leuke filmpjes over en hij heeft een actief discord kanaal voor hulp en tips.

[ Voor 5% gewijzigd door Phenos2 op 16-09-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Schouten
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16-09 22:03
@GF187um sorry om dit onderwerp weer omhoog te halen. Maar ik heb het zelfde kaart, en wil weten hoeveel mm pads heb je gebruikt nu om je vram enz te koelen? En waar heb je deze gekocht? Wil ik mijn pasta etc àlles vervangen van me kaart. Vandaar me vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
J_Schouten schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:09:
@GF187um sorry om dit onderwerp weer omhoog te halen. Maar ik heb het zelfde kaart, en wil weten hoeveel mm pads heb je gebruikt nu om je vram enz te koelen? En waar heb je deze gekocht? Wil ik mijn pasta etc àlles vervangen van me kaart. Vandaar me vraag.
https://thermalpad.eu/the...e-rtx-3080-gaming-oc-10g/
-
https://www.fehonda.com/3...ce-rtx-3080-gaming-oc-10g
-
Boven 1.5mm gebruik ik Fehonda 15 w/mk pads van Ali en daaronder Halnziye Hy-256 putty maar als je het bij pads wil houden ook Fehonda 15 w/mk want die hebben goede comprimeerbaarheid, daar kun je ook PTM7950 bestellen (Heb zelf PTM van een verkoper uit Ukraine maar op Ali heb ik naar horen zeggen dat: Passionate girl store of Cooler bro store - leuke namen :) goede PTM7950 verkopen)
PTM7950 heeft een transparante of blauwachtige folie aan beide zijden, als een zijde een heel dun folietje heeft vergelijkbaar met folie wat op zo'n rol zit waar je voedsel oid in oprolt dan is het een fake.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94C0WkrsTfdQOSdgoWpYy1a1B4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQk6c7uMuFaPUQIMsvh4KQCq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Phenos2 op 17-09-2025 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_Schouten
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16-09 22:03
Phenos2 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:55:
[...]

-
-
Boven 1.5mm gebruik ik Fehonda 15 w/mk pads van Ali en daaronder Halnziye Hy-256 putty maar als je het bij pads wil houden ook Fehonda 15 w/mk want die hebben goede comprimeerbaarheid, daar kun je ook PTM7950 bestellen (Heb zelf PTM van een verkoper uit Ukraine maar op Ali heb ik naar horen zeggen dat: Passionate girl store of Cooler bro store - leuke namen :) goede PTM7950 verkopen)
Aah top, bedankt voor de uitgebreide uitleg en maam/merken :) hier kan ik mee aan de slag 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GF187um
J_Schouten schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:09:
Ik heb Gelid pads gekocht bij MeGekko.
https://www.megekko.nl/pr...pad-1-5MM-Value-Pack-2PCS

1mm, 1,5mm, 2mm (en optioneel 3mm voor de backplate).
Ik heb de value packs gekocht van 50x90. Hier zitten 2 sheets in, die heb je misschien niet allemaal nodig maar voor de eerste keer wilde ik voor de zekerheid wat extras. Voor de 2mm zou ik wel de value pack, die heb je hoogstwaarschijnlijk wel nodig.

Voor de core heb ik Noctua ht-n2 koelpasta maar die kan je dus beter vervangen door een andere die meer geschikt is voor GPUs. Of de PCM pads voor betere prestaties op lange duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Phenos2 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:55:
[...]

-
-
Passionate girl store heb ik ook de ptm7950 besteld voor mijn 4090 en 9800x3d. Heb het nog maar kort maar resultaten zijn tot nu toe prima.
Pagina: 1