6x25mm elektra buizen in compacte 2x3 of 3x2 configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:43
Ik wil 4 tot 6 elektra buizen door mijn toiletruimte laten lopen in een 2x2, 2x3 of 3x2 configuratie, later netjes af te werken met een koof dus zo compact mogelijk. Door de buizen gaan een 3-fase YMvK kabel en een aantal Cat 6a U-FTP kabels lopen, wellicht blijven er nog enkele reserve-buizen over voor toekomstig gebruik.

Het gaat waarschijnlijk om 25mm buizen, of misschien 19mm (voornamelijk afhankelijk van diameter 3-fase kabel, hierover wacht ik op antwoord van installateur Alpha ESS thuisbatterij). De te overbruggen afstand is 1.23m (met aan beide zijkanten flexbuizen voor doorvoer door gipsblokken muren; meterkast aan een kant, trapkoof naar zolder aan andere kant).

Ik wil het aantal boorgaten zoveel mogelijk beperken, dus ik denk aan een C-rail bevestigd aan muur of plafond waaraan de buizen bevestigd worden middels een stapelbaar beugelsysteem.

Om dit zo compact mogelijk te houden, wil ik 2x3 buizen naast of onder elkaar bevestigen (dus vanaf plafond 2 kolommen van 3 buizen onder elkaar, of 3 kolommen van 2 buizen onder elkaar).

Bestaan hiervoor kant-en-klare oplossingen? AI leidt mij bijvoorbeeld naar Walraven starQuick of STAUFF, maar uiteindelijk blijkt dit dan mogelijk toch niet te werken.

Iemand tips om dit voor elkaar te krijgen?

Alle reacties

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:24

dragonhaertt

@_'.'

Je kan toch gewoon elk willekeurig klik/klem zadel monteren op een geperforeerde c profiel?
Waarom vraag je dit niet gewoon in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:02
Ik pak dan al snel 2 stukken starre (mantel)buis of dunne riool (hwa) buis en zet die aan de uiteinden vast; 1 voor 230 volt en 1 voor data.

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:24
@ruud1234821 ik zou een 2x3 "configuratie pakken" waarbij je de eerste 3 netjes met de juiste klemzadels tegen de muur monteert (sowieso de buitenste vastschroeven in de muur en mogelijk de middelste ook).
Dan monteer je voor de 2e laag buis een setje aan elkaar geklikt (3 stuks) en nog zo'n setje en dan met de ruggen tegen elkaar met boutje + moertje.
Liever paar zadels dan teveel over die 1,23m dan te weinig, maar zo kan je ze makkelijk bundelen. Als je daarna de koof er nagenoeg strak omheen plaats gebeurt er nooit weer wat mee.
P.S. boor de buizen netjes in 1x door en ga niet met flex lopen hannessen die laatste paar cm's.
laat de vaste buis netjes uitkomen in de koof en in de meterkast. In de meterkast zou er voor de mooi misschien iets flex omheen kunnen maar ga dat aub niet gebruiken als doorvoer door de muur, en zeker niet voor de buisjes die je op reserve hebt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02
Waarom uberhaubt buizen en niet gewoon een grote dradenkoker? die zijn rechthoekig, ben je in 1x klaar.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:13
Annuk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:56:
@ruud1234821 ik zou een 2x3 "configuratie pakken" waarbij je de eerste 3 netjes met de juiste klemzadels tegen de muur monteert (sowieso de buitenste vastschroeven in de muur en mogelijk de middelste ook).
Dan monteer je voor de 2e laag buis een setje aan elkaar geklikt (3 stuks) en nog zo'n setje en dan met de ruggen tegen elkaar met boutje + moertje.
Liever paar zadels dan teveel over die 1,23m dan te weinig, maar zo kan je ze makkelijk bundelen. Als je daarna de koof er nagenoeg strak omheen plaats gebeurt er nooit weer wat mee.
P.S. boor de buizen netjes in 1x door en ga niet met flex lopen hannessen die laatste paar cm's.
laat de vaste buis netjes uitkomen in de koof en in de meterkast. In de meterkast zou er voor de mooi misschien iets flex omheen kunnen maar ga dat aub niet gebruiken als doorvoer door de muur, en zeker niet voor de buisjes die je op reserve hebt.
Leuk idee om de zadelklemmen met de ruggen tegen elkaar te doen.

Ander idee kan zijn om 2 x-voudige stapelbare buisklemmen te kopen die je vervolgens inkort naar 3.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:24
Rukapul schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:13:
[...]

Leuk idee om de zadelklemmen met de ruggen tegen elkaar te doen.

Ander idee kan zijn om 2 x-voudige stapelbare buisklemmen te kopen die je vervolgens inkort naar 3.
Vaak zijn die klemmen 8-voudig (veelal voor groepenkasten) en die kan je vaak niet inkorten ivm het klemsysteem aan de buitenkanten.

Wij doen het regelmatig zo met klemzadels met de ruggen tegen elkaar, als je dan beperkte ruimte hebt maar er moet wel meer bij elkaar langs dan op die manier.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:01
Beide kanten groot gat boren in de hoek bovenin. Daar stuk pijp pvc 50 mm rond in doorsteken. In het midden een extra ondersteuning maken voor de buis(en je kan je bekleding van de koof eraan kwijt :+ Dichtmaken van de koof in toilet . En je kan altijd nog extra buizen, kabels etc doorvoeren wat je wil. Dat een idee ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:52
Let wel bij combinatie van elektra en utp op interferentie. Liever niet dezelfde buis en >10 cm afstand en anders afgeschermde utp

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Pagina: 1