Laptop voor Bouwkunde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ..A
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 17:50
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?

Ik begin binnenkort met de opleiding Bouwkunde aan de HAN. Ik zal vooral werken met Autodesk Revit, Civil 3D, SketchUp, Microsoft Office en andere studiegerelateerde programma's. Daarnaast gebruik ik de laptop voor internet, online lessen en algemene dagelijkse taken.

Wat is je budget?
Ongeveer โ‚ฌ1000 tot โ‚ฌ1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. De laptop gaat bijna dagelijks mee naar de universiteit. Daarom zijn een redelijke batterijduur en een niet al te hoog gewicht belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor alle merken. Ik heb zelf gekeken naar modellen van Lenovo en ASUS, maar ik hoor graag welke opties volgens jullie het meest geschikt zijn voor Bouwkunde en programma's zoals Revit en Civil 3D.

Ik heb zelf al gekeken naar:
  1. Lenovo legion 5
  2. Lenovo LOQ 15
Deze modellen lijken mij interessant, maar ik weet niet goed welke keuze het meest geschikt is voor mijn studie.

Ik heb ook de aanbevolen laptopspecificaties van de HAN als bijlage toegevoegd.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQO-ZSu8i5Ntl9lJTsGqVC_7THk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aj3y2kk9Ht0xzZRpFAlgQA8D.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

๐“…“ ๐“‚‹ ๐“…“ ๐“‚‹ ๐“…“ ๐“‚‹

Op basis van het gebruik (vooral 3d rendering) is een systeem met een Nvidia grafische chip het beste. Zulke laptops zijn wel tamelijk duur, mede door enorm gestegen prijzen van geheugen. Bij 2TB SSD's zijn de prijzen flink hoger dan bij 1 TB. 32 GB RAM zou geschikt zijn, maar dan kom je uit boven je maximumprijs.

categorie: Laptops

GeForce RTX 5060, GeForce RTX 5070, GeForce RTX 5070 Ti, GeForce RTX 5080 of GeForce RTX 5090
vanaf 1TB SSD
Qwerty EN Int.
vanaf 16 cores
vanaf 16GB RAM
vanaf 8GB video RAM

Behalve de laptops genoemd op Tweakers zijn er nog meer laptops te koop, dus je kan ook zoeken op de kenmerken in een zoekmachine.

Let op:
• leesbaarheid scherm met tl/led licht van boven
• prettig typen, mousepad/pointer
• uitbreidbaarheid RAM geheugen en M.2 SSD
• WiFi en/of ethernet?

Ik zou eerst onafhankelijke reviews lezen en daarna opzoeken waar ik een bepaald model kan zien, bedienen en beoordelen. Je kan later storage toevoegen of vervangen als de prijzen wat lager worden.

[ Voor 23% gewijzigd door mrmrmr op 14-08-2026 16:27 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, ervaring leert: Civil/Revit/GIS + batterijduur = werkt niet. En eigenlijk wil je die 32GB wel, dus je budget zal omhoog moeten.

Je zult hier namelijk ook een redelijke DGPU bij willen, en dat wil dus bij laptops zeggen dat je twee GPU's hebt (IGP + DGPU). Zeker zodra de modellen wat groter worden wil je ook wat meer dan 4GB VRAM hebben, dus nu iets kopen wat net iets meer VRAM heeft lijkt me verstandig. Ook zal ik 16GB gewoon RAM niet meer aanraden. De uni zegt niet voor niks, value specs, en dit komt bij autodesk (System requirements for Revit 2025 products) uit op:
  • Hoge klok CPU, met veel cores. Mijn advies: let bij laptops op TDP en generatie. Binnen de huidige Intel 300 of AMD300/400 serie wil je NIET de 5 รก 10W variant, je wilt de 45W of betere variant. Helaas leven we in een tijd dat product namen/nummers ZO vaag zijn dat het voor de "leek" enkel nuttig is om de performance in "watt" uit te drukken
  • 32GB RAM
  • MINIMAAL 4GB VRAM in een DGPU, ervaring met soortgelijke applicaties (ArcGIS Pro 3.7 system requirements | ArcGIS Pro documentation) -- IGP = dubbel je RAM, en niet elke IGP "telt", en niet elke tool werkt er op want nVidia/CUDA
Die combo zorgt voor laptops die, laat ik het zo zeggen, zelfs in idle een nette 30W kunnen gebruiken... en dan zit je alsnog om de twee uur aan de stroom. Worst case spint de GPU op voor bijvoorbeeld een of andere videocall, of omdat je revit uberhaupt aan hebt staan en dan heb je een 17W idle verbruik erbij. Zelfs met de grootste accu zit je dan al vrij snel weer aan de muur. En de grap is dat je wel een zuinige laptop kan krijgen, maar het is gelijk een rotlaptop voor civiele werkzaamheden.

Bij ons "in de echte wereld" krijgen revit mensen een dikke desktop, en moeten ze mobiel zijn, dan hangt die desktop in een rack, en verbinden ze er mee via HP RGS (een high end grafische streaming toolkit, denk maar aan niveau gamestreamen maar voor werkende mensen). Ook 3D muizen worden zo ondersteund. De thin en light laptop is dan alleen maar een beeldscherm.

Tenzij je na je eerste jaar, of hooguit ergens in je tweede jaar al een nieuwe laptop wilt halen, zal ik, zeker gezien de rampocalypse die nu speelt, en dat laptops eigenlijk niet geupgrade kunnen worden (op Framework na dan, maar daar betaal je voor, framework 16 met GPU is wel heel tof) je budget iets oprekken...

Uni heeft genoeg stopcontacten overigens.

• ..A
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 17:50
Bedankt voor de uitleg.

Wat vindt u van de Lenovo Legion 5 (RTX 5060, 32GB RAM, 1TB SSD, i7-13650HX) voor โ‚ฌ1349? Zou dit een goede keuze zijn voor Bouwkunde, Revit en Civil 3D?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is een 3 jaar oude laptop CPU (intro is 2023) maar ik gok dat dat ook de prijs enigszins bepaald. Ik heb er nooit mee gewerkt, immers, zakelijke laptops hier (zakelijk zijn lenovo's gebouwd als tanks, werkgever doet echter enkel aan HPe dus heb ik een HPe). Geheugen is wat traag met 4800MT/s, maar gezien de CPU, niet zo'n ding. Wederom: je rent van stopcontact naar stopcontact, en zult het niet heel leuk hebben met dat beeldscherm als je zon achter je hebt, en het is een grote zware laptop, maar ja, daar ontkom je niet aan in de civiele sector.

Zal wel kopen via een reputabele verkoper die goed in de garantie is, zeker omdat het een gaminglaptop is wil je niet dat na een jaar de koeling al niet meer voldoende is, en je "nee" krijgt van een dozenschuiver ofzo, en moet vechten voor je recht.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Legion is toch meer gaming? Als jij je laptop dagelijks meesleept is robuustheid cq gewicht een ding en bijv de keuze 14 of 15 inch.

Kijk voor de gein wat een TU voor types laptops adviseert voor haar afdeling bouwkunde (of verkoopt met korting aan haar studenten; daar heb jij niets aan qua prijs, wel qua specs).

De TUe gebruikte voorheen HP z-book of Lenovo P-series. Beide eerder richting de 2000 (zonder korting). Erg duur dus.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

kdekker schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:14:
Legion is toch meer gaming? Als jij je laptop dagelijks meesleept is robuustheid cq gewicht een ding en bijv de keuze 14 of 15 inch.

Kijk voor de gein wat een TU voor types laptops adviseert voor haar afdeling bouwkunde (of verkoopt met korting aan haar studenten; daar heb jij niets aan qua prijs, wel qua specs).

De TUe gebruikte voorheen HP z-book of Lenovo P-series. Beide eerder richting de 2000 (zonder korting). Erg duur dus.
Mwoah, gezien de rampocalypse is dat niet eens zo duur. Verbaas me eigenlijk over een 32+8GB laptop voor โ‚ฌ1349 eerder. Lenovo Legion is inderdaad het gaming merk van Lenovo: Lenovo Legion | Doe het onmogelijke | Lenovo Nederland -- het ding is van gaming laptops dat het, alle respect, qua kwaliteit, service, bouwkwaliteit, koelsysteem, en ook zaken als beveiliging eigenlijk gewoonweg heel andere beesten zijn dan Lenovo-P en HP Z-series machines (HP heeft ook Omen laptops, dat is het HP gaming merk). Er is echter een reden dat de uni en veel werkgevers dit aanraden (Het is altijd eigenlijk HPe, Lenovo, of Dell voor enterprise meuk): betrouwbaarheid en garantie.

Qua specs kan ik niks geks vinden op een vrij oude CPU en "echt wel ondergrens" GPU, maar Autodesk heeft de "we doen alleen quadro-stijl" meuk al lang losgelaten dus je kรกn zowaar een gaming RTX GPU gebruiken... en met 8GB VRAM kom je zeker tijdens je studie nog wel een eind tenzij je ook staalconstructiesimulaties gaat doen (maar daar heeft de uni wel weer andere dingen voor). 115W TGP en een high power CPU is dan eerder een mooi iets. Blijf me afvragen hoe dat ding zo goedkoop kan zijn, in de zin van: het is het haast waard hem voor parts te strippen en te resellen met winst, maar vandaar ook mijn suggestie: 'koop bij een goede winkel'. Persoonlijk zal ik alsnog de TU Delft laptops aanraden hoor:

Modellen 2026 - 2027

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:43
Misschien heb je aan de adviezen in dit topic nog iets, lijkt me enigszins vergelijkbaar.
Laptop voor opleiding civiele techniek
Pagina: 1