Laptop voor opleiding civiele techniek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:51
Aankoop advies gevraagd voor een laptop voor de studie civiele techniek.

Wat ga je met je laptop doen?

Mijn dochter gaat civiele techniek studeren en heeft een nieuwe laptop nodig.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

De opleiding houdt de Revit 2026 specs aan. System requirements for Revit 2026 products

De balanced price is voor de volgende specs:

Intel® or AMD® processor with 2 GHZ or higher base core clock speed.
Highest single core base clock speed (GHz) is recommended
Autodesk® Revit® software products will use multiple cores for many tasks.

32GB RAM

1680x1050

Display adapter met 6gb memory

Verder is dit echt een laptop voor de opleiding er worden geen games op gespeeld.  .

Wat is je budget?
Ik zelf aan 1500 euro (als dit te hoog/laag is hoor ik het graag).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja dagelijks naar de opleiding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee

Wat ik zelf nu op het oog heb:

Lenovo LOQ 15IRX10 (83JE012DMH): beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:25

Umbrah

The Incredible MapMan

In dit soort situaties zal ik ALTIJD eerst kijken of de laptop zelf een programma heeft, en alle respect: de dikke thinkpad workstations of HP Z-book zaken zijn in zoveel aspecten gewoon een stuk beter toegespitst. Revit in het bijzonder kan de CPU zwaar belasten. Een thin en light met lage TDP/TGP zal niet het allerbeste resultaat bieden. Zeker niet als er ook zaken als staalconstructies doorrekenen bij komen, etc...

Eigenlijk zal ik stiekem mijn budget wat verhogen, en wederom: eens kijken wat de universiteit zelf biedt. Wat je nu kiest verslijt in ~2jr, heeft niet echt de koeling om echt werk te doen, en mist stevigheid. Mocht ik zelf kiezen zal ik iets in de ZBook Fury lijn, of de ThinkPad P16 lijn aanraden. Gebouwd als tanks, genoeg koeling om dagen lang analyse non-stop te draaien, en hoewel je in vergelijking met een workstation altijd een compromis sluit met een laptop: tenminste te configureren en upgraden met VEUL RAM (mocht de Rampocalypse ooit ophouden). Laptop die je daar linkt heeft een bijna 4 jaar oude CPU (Intel 13th gen blijft maar terug komen echter, de generatie daarna was vrij ruk, 200-series is beter, en de 300 series is geweldig), en vrij traag geheugen... zeker bij een groot BIM model is dat nogal funest.

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:51
Umbrah schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:08:
In dit soort situaties zal ik ALTIJD eerst kijken of de laptop zelf een programma heeft, en alle respect: de dikke thinkpad workstations of HP Z-book zaken zijn in zoveel aspecten gewoon een stuk beter toegespitst. Revit in het bijzonder kan de CPU zwaar belasten. Een thin en light met lage TDP/TGP zal niet het allerbeste resultaat bieden. Zeker niet als er ook zaken als staalconstructies doorrekenen bij komen, etc...

Eigenlijk zal ik stiekem mijn budget wat verhogen, en wederom: eens kijken wat de universiteit zelf biedt. Wat je nu kiest verslijt in ~2jr, heeft niet echt de koeling om echt werk te doen, en mist stevigheid. Mocht ik zelf kiezen zal ik iets in de ZBook Fury lijn, of de ThinkPad P16 lijn aanraden. Gebouwd als tanks, genoeg koeling om dagen lang analyse non-stop te draaien, en hoewel je in vergelijking met een workstation altijd een compromis sluit met een laptop: tenminste te configureren en upgraden met VEUL RAM (mocht de Rampocalypse ooit ophouden). Laptop die je daar linkt heeft een bijna 4 jaar oude CPU (Intel 13th gen blijft maar terug komen echter, de generatie daarna was vrij ruk, 200-series is beter, en de 300 series is geweldig), en vrij traag geheugen... zeker bij een groot BIM model is dat nogal funest.
Bedankt voor je response, helaas geeft de HAN heen laptop advies alleen het advies van Revit. Ik was ook verbaast en vraag me af hoe mensen een laptop kopen die er helemaal geen verstand van hebben...

Als ik je goed begrijp zou je voor een P16 gaan met 64gb ram ipv 32?

Ik zal dan wel m'n budget wat moeten ophogen en kom dan rond de 2500 euro voor bijvoorbeeld een:

Lenovo ThinkPad P16s Gen 3 (Intel) (21KS000NGE, Qwertz toetsenbord): beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers

of met een snellere CPU:

Lenovo ThinkPad P16s Gen 4 (Intel) (21QV0019MB, Azerty toetsenbord): beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zal met beide listings wat voorzichtig zijn... zeker de "alleen op amazon" listing is nogal een red flag bij mij (en heeft ook een nogal oude, trage CPU, en een duits toetsenbord). De tweede heeft een Belgisch toetsenbord, ziet er wat beter uit, maar heeft gewoon een écht slechte videokaart.

Ik zal wel een RTX Pro GPU aanraden (niet dat het tegenwoordig perse nodig is, maar de betrouwbaarheid is, zeker in laptops, nogal een dingetje... wederom: ik verslijt zelf gemiddeld één laptop per twee jaar, en kom vaak in aanraking met BIM en die wereld er omheen).

Als ik zelf zou kiezen nu, wetende dat het een laptop MOEST zijn, zal ik iets in deze filtering proberen:

Vergelijk laptop-prijzen en deals - Tweakers

Laptop + revit + rampocalypse = een rottijd... je kan kijken naar iets "minder" qua specs, maar wederom: even bellen naar de universiteit kan helpen. Kan me echter voorstellen gezien de prijzen nu met de AI marktprijzen nu dat die hun handen er vanaf trekken.

TU Delft heeft dit programma: Modellen 2026 - 2027

Zoek je hem op op de pricewatch kom je uit op HP ZBook X G1i 16" (B30KCES): beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers -- een kleine €2800... en dan vind ik het persoonlijk met 32GiB 4800MT/s geheugen nogal karig, zeker als je ziet dat het maar 8GB VRAM heeft... je zal in je derde jaar maar iets met CUDA moeten doen... De laatste autodesk conferentie was erg spannend, want véél AI in de BIM wereld...

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:52
Umbrah schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:37:
zeker de "alleen op amazon" listing is nogal een red flag bij mij
Beetje OT, maar waarom?
(Ik heb net de mijne gekocht, was ook alleen op Amazon, maar heel veel andere waren alleen op Bol.com.)

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:48
Ter referentie hieronder de TU modellen voor komend jaar. Die zijn uiteraard duurder als je ze zo moet kopen, maar je kan eventueel ook op marktplaats kijken naar eentje van afgelopen jaar van iemand die gestopt is met z'n studie o.i.d.

TU Delft (raadt voor CT het high-end model aan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBwAWTGRj2YxnBmtsK9_v_62BcE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WEm4TLEPF2lcqUFJFzAiQ3Xs.png?f=fotoalbum_large

TU Twente (geeft aan dat beide modellen voldoende zijn voor CT):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnX5hpXyBsCT_wyBeNCR5CKfon8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bAXLQBa0rnOz0KEwesutRgJl.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1