Zijn deze goedkopere Windows 11 Pro retail licenties legaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Whoajoo89
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-08 19:44
Hello allemaal,

Via de Pricewatch zijn Windows 11 Pro retail licenties te vinden die €235 kosten, bijvoorbeeld bij Azerty:

uitvoering: Microsoft Windows 11 Pro (NL, Retail)

Bij Microsoft zelf kost een Windows 11 Pro retail licentie €259.

In een ander topic over dit onderwerp lees ik dat de enige echte juiste prijs €259 is:

Windows 11 Pro retail licentie prijs: grote verschillen

Nu vraag ik mij af: zijn de licenties die in de Pricewatch staan legaal?

Het prijsverschil ten opzichte van Microsoft is aanzienlijk. Hoe kunnen deze winkels deze licenties zoveel goedkoper aanbieden?

In beide gevallen gaat het hier om een retail licentie (niet OEM). Ik beschouw winkels als Azerty als betrouwbaar, maar door informatie in het andere topic leek het mij goed om dit hier even te vragen.

Alle reacties

• TheGlueFreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:09
Dat zijn vaak bulk licenties die voor bedrijven zijn bedoelt.

Is een beetje een grijs gebied.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-08 07:50
Heel eerlijk?
Als je 100% zekerheid wil dat je in orde bent dan geef je die 24 euro extra uit en betaal je aan MS.
Wil je minder zekerheid dan bestel je bij de goedkopere en weet je niet zeker of je een OEM koopt!
Wil je nog goedkoper dan zijn er de sites waar je de OEM licentie voor enkele 10tjes besteld... Ook OK, maar theoretisch niet in orde. Keuze is aan jou :)

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:26
Voor die prijs zou ik dat zeker niet doen. Ik heb ze wel eens veel goedkoper gekregen. Nadeel is dat die na een tijdje niet meer werkte en toen werd mij duidelijk waarom. Gewoon bij MS kopen dus als je Windows wilt. Persoonlijk heb ik toen een nieuwe W8 license gekocht en daarmee kon ik ook naar 10 en 11.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:24
Windows 11 hoef je niet perse te activeren, begreep ik? Je krijgt een watermerk in beeld en kunt bureaublad achtergrond niet aanpassen.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:45
Zo groot is het prijsverschil toch niet? Je kunt er echt wel vanuit gaan dat Azerty een 100% legale versie verkopen. Die zitten er niet op te wachten dat ze reputatie schade krijgen door illegale licenties te verkopen.

De "illegale" licenties zijn vaak msdn licenties die bedoeld zijn voor bedrijven om ermee te leren (en die vaker aan verschillende personen verkocht worden, dus 1 key aan meerdere personen verkopen). Maar dan heb je het over een prijs die ver onder de 200 euro ligt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Deze zijn gewoon volkomen legaal en het zijn legitieme shops. Er zit altijd een grote marge op dit soort producten en Microsoft kan kortingen geven ter promotie. Sommigen rekenen deze korting door naar de klant, anderen niet.

Koop al mijn ads!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:14
De licenties van 235 euro zijn gewoon legaal.
Ik zou die dan ook gewoon kopen.

Online kan je Windows 11 Pro Retail ook vinden voor 2 tientjes.
Daar zit je overduidelijk in de grijze/zwarte markt.

Prive zou ik die wel durven te gebruiken voor een extra laptopje, Maar zakelijk absoluut niet.

Eigenlijk is het enige risico dat je geen support kan verwachten.
Of dat na verloop van tijd je licentie niet geldig blijkt, en dat je een nieuwe code moet aanschaffen en invoeren. (je verliest niks)
Maar waarom zou je maar 2 tientjes betalen voor een besturingsysteem waar je hele computer afhankelijk van is, en dan lachend 100+ euro aftikken voor Forza Horizon 6.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
@Whoajoo89

Microsoft pakt enorm veel marge op licenties, dus ze kunnen deze met veel verschillende prijsmodellen verkopen. Dus aan een OEM voor tientjes, studenten gratis en aan retailpartners met korting. Vandaar de verschillen.

Verder zit er spanning tussen de visie van Microsoft en de EU-wetgeving. Microsoft zegt dat een licentie niet doorverkocht mag worden en de EU zegt dat dat wel mag. Vandaar dat je OEM licenties voor weinig kan kopen.

Tenslotte zie je dat Microsoft ook hun model aan het veranderen is. Ze hebben nu liever dat je "gratis" Windows hebt draaien zodat je veel andere Microsoft kan kopen zoals Office365 voor 100 euro per jaar. Daar zit hun verdienmodel.

Dus wil je 100% zekerheid, koop bij Microsoft.
Wil je voordelig een licentie kopen? Koop dan een key bij een betrouwbare partner wat volgens EU-regels gewoon legaal is. De OS download je toch via de website van Microsoft dus je loopt 0 risico.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:08

BCC

Je kan ook SteamOS proberen en als dat bevalt de 350 euro bewaren voor een GPU upgrade. :ducks:

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 13-08-2026 08:44 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:42
Whoajoo89 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:23:
Hello allemaal,

Via de Pricewatch zijn Windows 11 Pro retail licenties te vinden die €235 kosten, bijvoorbeeld bij Azerty:

uitvoering: Microsoft Windows 11 Pro (NL, Retail)

Bij Microsoft zelf kost een Windows 11 Pro retail licentie €259.

In een ander topic over dit onderwerp lees ik dat de enige echte juiste prijs €259 is:

Nu vraag ik mij af: zijn de licenties die in de Pricewatch staan legaal?

Het prijsverschil ten opzichte van Microsoft is aanzienlijk. Hoe kunnen deze winkels deze licenties zoveel goedkoper aanbieden?

In beide gevallen gaat het hier om een retail licentie (niet OEM). Ik beschouw winkels als Azerty als betrouwbaar, maar door informatie in het andere topic leek het mij goed om dit hier even te vragen.
Hier een windows 10 pro key (toen der tijd) gekocht voor 20 Euro van een belgische webshop.

Gevraagd aan hun hoe deze zo goedkoop aangeboden konden worden.

Bedrijven betalen schijnbaar flink wat meer geld om meer licenties te kopen en staffelkorting te bekomen. De teveel licenties verkopen die bedrijven weer door en spelen vaak break-even hierdoor. deze werd dan door deze webshop opgekocht en weer verder verkocht.

Naar mijn kennis ook compleet legaal (gezien de EU-wetgeving)

Tot op heden werkt deze key nog perfect voor W11 (en heb ik er zelfs een office licentie gekocht gehad) , zit ook niet gekoppeld aan dit bedrijf, kan zelf updates doen etc etc wanneer ik zou willen

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

mjl

Ugh

Ik zou gewoon de licentie bij Azerty kopen, mocht het toch een OEM zijn merk je dat vanzelf en krijg je gewoon je geld terug, als Microsoft ze blokkeert dan mag Azerty een nieuwe key regelen.

Ik denk echter dat Azerty hiermee gewoon een hele lage marge in zet om klanten te overtuigen bij hen hardware te kopen met meer marge :)
Ramon 73 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:47:
Windows 11 hoef je niet perse te activeren, begreep ik? Je krijgt een watermerk in beeld en kunt bureaublad achtergrond niet aanpassen.
Hoeft niet als je Windows maar een beperkt aantal maanden nodig hebt… je moet toch echt een licentie nemen (en dus activeren) om het te mogen gebruiken.
Skyllaer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Hier een windows 10 pro key (toen der tijd) gekocht voor 20 Euro van een belgische webshop.

Gevraagd aan hun hoe deze zo goedkoop aangeboden konden worden.

Bedrijven betalen schijnbaar flink wat meer geld om meer licenties te kopen en staffelkorting te bekomen. De teveel licenties verkopen die bedrijven weer door en spelen vaak break-even hierdoor. deze werd dan door deze webshop opgekocht en weer verder verkocht.

Naar mijn kennis ook compleet legaal (gezien de EU-wetgeving)

Tot op heden werkt deze key nog perfect voor W11 (en heb ik er zelfs een office licentie gekocht gehad) , zit ook niet gekoppeld aan dit bedrijf, kan zelf updates doen etc etc wanneer ik zou willen
Ik heb zelfs nog Windows 7 keys die ik voor 15 euro geupgrade heb bij Microsoft naar 8/8.1 welke vervolgens gratis mochten upgraden naar 10 en daarna 11. Deze kan ik nog steeds gebruiken om te activeren bij een her installatie :)

[ Voor 66% gewijzigd door mjl op 13-08-2026 12:35 ]

-------

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:57

Blokker_1999

Full steam ahead

Dit zijn geen ongelooflijke prijzen. Je hebt het over 10% korting en dat is niet zo vreemd. Dat zijn gewoon verkopers die hun marge verkleinen. Mocht het nu een licentie van 20 euro zijn, dan was het iets anders.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:24
Als je gewoon consument bent, en geen bedrijf oid hebt zou ik lekker een grijze key voor ongeveer 3eu kopen. Mijne werkt nog steeds.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:21
Ik heb laats nog een licentie gekocht voor 11 euro @Whoajoo89, nog even beter verder zoeken.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-08 11:11

bakvis

Tweakers.Nerd

Er zit een verschil in een gebruikslicentie (de pricewatch licenties) en een activatiecode (de grijze goedkope sleutels).

Vaak heb je bij de 2e optie dus wel een activatie code maar dus niet zelf de licentie om het product te gebruiken. Hoe de europese wet hier mee omgaat is een beetje vaag dus daarom bestaat dit grijs gebied naar mijn weten.

Mijn Specs

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:39
Nog wat oude topics:
Goedkoop en legaal Windows 11 key kopen

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat Windows activaties (via upgrades/goedkope keys/bekende activatie site) zijn gedeactiveerd.

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 13-08-2026 13:10 ]

• Whoajoo89
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-08 19:44
Bedankt voor de reacties en de uitleg, allemaal! Ik ga er nog eens goed over nadenken. Voor nu neig ik ernaar om de licentie via Azerty aan te schaffen. De extreem goedkope keys ben ik ook tegengekomen, maar dat durf ik toch niet helemaal aan.
Pagina: 1