• MRBaas
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:30
Onlangs heb ik een pc gebouwd met onderstaande onderdelen:

ASUS TUF GAMING B850M-PLUS WIFI moederbord

AMD Ryzen 7 9850X3D Processor

Corsair RM1000e 2025 PSU / PC voeding

Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x16GB 6000 CMH32GX5M2B6000Z30K geheugenmodule

ASUS GeForce RTX 5070 TI TUF-RTX5070 Ti-O16G-GAMING Videokaart

Bij het opstarten gaan alle ventilatoren draaien, echter blijft er rechts bovenin op het moederbord een rood lampje branden (cpu). Het beeldscherm blijft uit.

Onderstaande heb ik al geprobeerd, processor gecontroleerd, deze zit op de juiste wijze gemonteerd, geheugenmodules van slot verwisseld, dit resulteert in een contant oranje brandend dram lampje.

Ik kom er niet meer uit, wie van de experts hier weet de oplossing? Ik zou heel dankbaar zijn waneer de pc opstart

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:41
Zeer waarschijnlijk een geval 'niet juiste BIOS versie'. Voor 9850X3D is versie 1065 vereist. Mazzeltje dat je het BIOS kunt updaten zonder werkende cpu. Hoe dit in zijn werk gaat kan je vinden in de gebruiksaanwijzing van het moederbord.

Kan ook zijn dat de cpu voeding op het moederbord niet aangesloten is.

[ Voor 13% gewijzigd door Uszka op 10-08-2026 22:25 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
geheugenmodules van slot verwisseld, dit resulteert in een contant oranje brandend dram lampje.
Dat verbaasd mij wel enigszins, misschien heb je de modules in de verkeerde slots zitten. Er moet altijd 1 module in het 1ste slot zitten, veelal dan Bank A1. Dat zou ik dan eerst eens even uitzoeken en dan met 1 module proberen.

Maar het kan zeker ook liggen aan de biosversie zoals @Uszka al schrijft, dus dat zou ik sowieso dan als 1ste gaan updaten.

• MRBaas
Uszka schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:23:
Zeer waarschijnlijk een geval 'niet juiste BIOS versie'. Voor 9850X3D is versie 1065 vereist. Mazzeltje dat je het BIOS kunt updaten zonder werkende cpu. Hoe dit in zijn werk gaat kan je vinden in de gebruiksaanwijzing van het moederbord.

Kan ook zijn dat de cpu voeding op het moederbord niet aangesloten is.
De voeding van de cpu is aangesloten op het moederbord. De BIOS updaten is niet gelukt. Hij leest de usb stick niet

• MRBaas
Roel1966 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:37:
[...]

Dat verbaasd mij wel enigszins, misschien heb je de modules in de verkeerde slots zitten. Er moet altijd 1 module in het 1ste slot zitten, veelal dan Bank A1. Dat zou ik dan eerst eens even uitzoeken en dan met 1 module proberen.

Maar het kan zeker ook liggen aan de biosversie zoals @Uszka al schrijft, dus dat zou ik sowieso dan als 1ste gaan updaten.
Ik heb nu 1 module in bank A1 gedaan. Nu is het rode cpu lampje uit, maar nu brandt het oranje dram lampje.

• Roel1966
  • Niet online
Hmm, heb eens even gekeken maar weet je zeker dat je de module goed ingestoken hebt ?

• MRBaas
Roel1966 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:17:
Hmm, heb eens even gekeken maar weet je zeker dat je de module goed ingestoken hebt ?
Net even gecontroleerd, weet zeker dat dat goed zit. Morgen een poging ondernemen om de bios te updaten zoals aangeven. Als dat niet lukt, dan kijken naar een expert hier in de buurt

• Roel1966
  • Niet online
Zeker al bij nieuwe moederboarden moet je soms wel even een beetje kracht zetten totdat je een duidelijke klik hoort.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:59
Als het goed is moet je kunnen flashen met EZ Flash van Asus. Download de firmware en pak uit op de USB stick (.cap file?), doe hem in de juiste poort voor EZ flash en laat updaten op boot, of met update-tool. Minimum een paar minuten wachten (zit ook indicatorlampje).

Ik gok dat je een willekeurige poort hebt gepakt, het kan ook nog zijn dat een USB-3 stick nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Merik op 11-08-2026 00:23 ]

Ignorance is bliss

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:47
MRBaas schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:02:
[...]

Ik heb nu 1 module in bank A1 gedaan. Nu is het rode cpu lampje uit, maar nu brandt het oranje dram lampje.
Dat klopt ook niet. Je geheugenmodules moeten in A2 en B2 zitten bij twee modules en bij 1 module moet ie in slot A2. Dit staat trouwens ook vermeld in de handleiding van je moederbord.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:07
ADDG schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 00:50:
[...]

Dat klopt ook niet. Je geheugenmodules moeten in A2 en B2 zitten bij twee modules en bij 1 module moet ie in slot A2. Dit staat trouwens ook vermeld in de handleiding van je moederbord.
Dit dus, hier begint het mee. Vervolgens kan de eerste keer booten een paar minuten duren omdat die het geheugen moet herkennen/trainen.

• Merik
ADDG schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 00:50:
[...]

Is dit altijd zo met moederborden? Dit advies komt heel vaak langs, maar heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Ignorance is bliss

• MRBaas
Inmiddels de BIOS kunnen updaten naar versie A5582, de het geheugen zit in de slots A2 en B2. De voedingen zitten aangesloten, helaas nog steeds een rood cpu lampje. Wie weet de oplossing?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:15
MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:41:
Inmiddels de BIOS kunnen updaten naar versie A5582, de het geheugen zit in de slots A2 en B2. De voedingen zitten aangesloten, helaas nog steeds een rood cpu lampje. Wie weet de oplossing?
Heb je de voedingskabels aan beiden kanten (dus ook aan de voeding kant) opnieuw ingestoken? Dus even eruit en weer terug steken. Soms lijken kabels opn het oog goed te zitten, maar na 're-seaten' klikt het dan toch beter ofzo.

*sowieso

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heb je deze al gevolgd review: Help, mijn nieuwe pc gaat niet aan! - Troubleshoottips voor opstartproblemen ? Videokaart uitgebouwd bijv ? Welk scenario zitten we?

• MRBaas
DonJunior schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:46:
[...]

Heb je de voedingskabels aan beiden kanten (dus ook aan de voeding kant) opnieuw ingestoken? Dus even eruit en weer terug steken. Soms lijken kabels opn het oog goed te zitten, maar na 're-seaten' klikt het dan toch beter ofzo.
Zeker, alles nagelopen, helaas niet het gewenste resultaat

• MRBaas
Ik heb nu 1 reepje geheugen in slot A2, het bios is geupdate naar versie A5582, de 24 pins connector is aangesloten en de 8 pins cpu voeding ook. Het rode pcu lampje is aan, ik heb het beeldscherm aangesloten op de onboard HDMI aansluiting, heb geen beeld

• theHoff
  • Niet online
Je geheugen staat niet op de QVL, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

De biosversie zegt mij niks, https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf-gaming/tuf-gaming-b850m-plus-wifi/helpdesk_bios?model2Name=TUF-GAMING-B850M-PLUS-WIFI . Hier staat dat je bios Version 1681 zou moeten hebben.

• MRBaas
theHoff schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:47:

De biosversie zegt mij niks, https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf-gaming/tuf-gaming-b850m-plus-wifi/helpdesk_bios?model2Name=TUF-GAMING-B850M-PLUS-WIFI . Hier staat dat je bios Version 1681 zou moeten hebben.
Dank voor de reactie, ga ik dat even proberen.

• MRBaas

inmiddels bios Version 1681 eropgezet, het cpu lampje is nog steeds rood

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-08 17:32
heb je al bi jde cpu zelf gekeken,reseat,socket gecheckt op kromme pins ectgedaan,gezien het lampje van de cpu brand,het oranje lampje betekend geheugen

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Beide CPU power connectors zijn links boven aangesloten en niet een enkele?

• BlackMagic404
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:35
Heb je de stroomkabel van de CPU gecontroleerd? Ik heb wel eens per ongeluk de kabel 180 graden verkeerd om ingeplugd.

Gelukkig bij mij toen niks fout gegaan, maar kan natuurlijk vervelende resultaten hebben als het verkeerd om zit.

• MRBaas
freaky35 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:05:
heb je al bi jde cpu zelf gekeken,reseat,socket gecheckt op kromme pins ectgedaan,gezien het lampje van de cpu brand,het oranje lampje betekend geheugen
Daar heb ik naar gekeken, ik zie geen kromme pinnen / vervuiling

• MRBaas
BlackMagic404 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:07:
Heb je de stroomkabel van de CPU gecontroleerd? Ik heb wel eens per ongeluk de kabel 180 graden verkeerd om ingeplugd.

Gelukkig bij mij toen niks fout gegaan, maar kan natuurlijk vervelende resultaten hebben als het verkeerd om zit.
Dat is gelukkig niet het geval, beide connectoren zitten er goed in.

• MRBaas
Miyazono schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:06:
Beide CPU power connectors zijn links boven aangesloten en niet een enkele?
Beide zijn aangesloten.

• theHoff
  • Niet online
MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Dank voor de reactie, ga ik dat even proberen.
In de bios staat bios version ook daadwerkelijk op 1681 ? even voor de zekerheid dat het echt gelukt is.

Als de pc ook niet post zonder geheugen dan lijkt het op een cpu probleem
Edit: heb je de CMOS gecleared? Batterij er even 10 minuten uit halen (en de stroom eraf)

[ Voor 12% gewijzigd door theHoff op 11-08-2026 11:14 ]

• MRBaas
theHoff schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:12:
[...]

In de bios staat bios version ook daadwerkelijk op 1681 ? even voor de zekerheid dat het echt gelukt is.

Als de pc ook niet post zonder geheugen dan lijkt het op een cpu probleem
Het hele probleem is dat ik geen beeld heb, het scherm blijft zwart.

Edit: heb je de CMOS gecleared? Batterij er even 10 minuten uit halen (en de stroom eraf)""

Ja, ook al gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door MRBaas op 11-08-2026 11:15 ]

• freaky35
heb je trouwens deze ook aanegzet,die helpt in elk geval vaak bij het oranje ledje,geheugen dus.Ik had ook een probleem met oranje led en was met deze aan opgelost:

Enabling the Workaround in ASUS BIOS
  • Boot your PC and press F2 or Del to enter the UEFI BIOS.
  • Press F7 to switch to Advanced Mode if you are in EZ Mode.
  • Navigate to the tab containing vendor or specific sub-settings (typically under Ai Tweaker, Tool, or Advanced depending on your specific board model and BIOS version).
  • Locate the option named Monitoring Software reboot Workaround.
  • Change the setting from Disabled to Enabled.
  • Press F10 to save changes and reset your computer.

• MRBaas
freaky35 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:20:
heb je trouwens deze ook aanegzet,die helpt in elk geval vaak bij het oranje ledje,geheugen dus.Ik had ook een probleem met oranje led en was met deze aan opgelost:

Enabling the Workaround in ASUS BIOS
  • Boot your PC and press F2 or Del to enter the UEFI BIOS.
  • Press F7 to switch to Advanced Mode if you are in EZ Mode.
  • Navigate to the tab containing vendor or specific sub-settings (typically under Ai Tweaker, Tool, or Advanced depending on your specific board model and BIOS version).
  • Locate the option named Monitoring Software reboot Workaround.
  • Change the setting from Disabled to Enabled.
  • Press F10 to save changes and reset your computer.
Het hele probleem is, dat ik geen beeld heb, hij blijft zwart

• MRBaas
Het hele vreemde is, als ik het reepje geheugen van A2 naar A1 zet, is het rode cpu lampje uit, en het oranje dram lampje aan

• theHoff
  • Niet online
en als je de pc zonder geheugen start?

• freaky35
je hebt beide modules neem ik aan ook al apart geprobeerd?

dus 1 erin testen en dan omwisselen voor de ander kijken wta die dan doet?

[ Voor 39% gewijzigd door freaky35 op 11-08-2026 11:25 ]

• MRBaas
theHoff schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:24:
en als je de pc zonder geheugen start?
Dan brandt alleen het oranje dram lampje

• MRBaas
freaky35 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:24:
je hebt beide modules neem ik aan ook al apart geprobeerd?

dus 1 erin testen en dan omwisselen voor de ander kijken wta die dan doet?
Dat maakt geen verschil.

• theHoff
  • Niet online
Je kan altijd even een foto plaatsen van je ingebouwde moederbord. Soms nemen mensen dingen aan dat ze het goed hebben gedaan maar dat dat uiteindelijk toch net niet zo blijkt te zijn.

Ik vind het wel vreemd dat je een oranje led krijgt en nog steeds geen beeld. Beeldscherm en hdmi kabel zijn goed?

• MRBaas
theHoff schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:30:
Je kan altijd even een foto plaatsen van je ingebouwde moederbord. Soms nemen mensen dingen aan dat ze het goed hebben gedaan maar dat dat uiteindelijk toch net niet zo blijkt te zijn.

Ik vind het wel vreemd dat je een oranje led krijgt en nog steeds geen beeld. Beeldscherm en hdmi kabel zijn goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16f6hJizAvFQ8AxXqqBi31nqSu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfWUfxL5ZnXLS4DS041hYz8a.jpg?f=fotoalbum_large De monitor werkt op een laptop prima

• theHoff
  • Niet online
Is er een reden waarom je ene ram module in B2 zit?

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-08 18:59
Ik zou imho. overnieuw beginnen, gewoon moederbord op de doos v/h moederbord en alleen met de 9850X3D, B850M, 1 NVMe, en 1 stick RAM. 15 minuten totaal van het stroom af, met de CMOS uit het moederbord halen zodat deze volledig naar default gaat.

https://ko-fi.com/apart

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:34
Misschien een stomme vraag maar kan je een bios reset doen. Je stick in slot A2 dus de tweede slot vanaf de cpu gezien.

En dan tijdens het opstarten echt even lang wachten 10-15 minuten(is heel lang maar om ram training volledig uit te sluiten)

Anders klinkt het alsof deze ram kit niet lekker speelt in deze hardware config.

Of je moet hem even buiten de case testen. en alleen het broodnodige aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Brozef op 11-08-2026 11:47 ]

• Misterxbee
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-08 11:50
misschien paar foto`tjes erin zetten?

• MRBaas
theHoff schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:46:
Is er een reden waarom je ene ram module in B2 zit?
Daar is geen specifieke reden voor, meer een test. in A2 krijg ook een rode pcu led. waneer ik het geheugen in A1 of B1 plaats, is het rode ledje uit en het oranje ledje aan.

• Apart
MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:48:
[...]

Daar is geen specifieke reden voor, meer een test. in A2 krijg ook een rode pcu led. waneer ik het geheugen in A1 of B1 plaats, is het rode ledje uit en het oranje ledje aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jWezgP1o6qnSrtxMX2QmkeNCHw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WzGMQj1sd7NEg6NsAmkS2LG1.png?f=user_large

• MRBaas
Misterxbee schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:47:
misschien paar foto`tjes erin zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/447ds77S-lNzU-M-4j1PlZmTdpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ka1BGwos4a5nsBluIRaUd7Zl.jpg?f=fotoalbum_large

• theHoff
  • Niet online
Maar je videokaart zit er nog in en je HDMI zit in je moederbord?

• MRBaas
theHoff schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:56:
Maar je videokaart zit er nog in en je HDMI zit in je moederbord?
Inmiddels zit de hdmi aangesloten op de videokaart. nog steeds een zwart beeld.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:09
Al BIOS flashback geprobeerd? Dit kan zonder beeld dacht ik.

Ik weet niet welke BIOS standaard wordt meegeleverd, maar deze CPU is pas officieel ondersteund vanaf BIOS versie 0310

[ Voor 50% gewijzigd door KilleBladhark op 11-08-2026 12:10 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• MRBaas
KilleBladhark schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:07:
Al BIOS flashback geprobeerd? Dit kan zonder beeld dacht ik.

Ik weet niet welke BIOS standaard wordt meegeleverd, maar deze CPU is pas officieel ondersteund vanaf BIOS versie 0310
Dit heb ik al geprobeerd. het moederbord heeft als productiedatum 09/2025, ik heb BIOS versie 1681erop gezet.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:48
Ik gooi het op een ander probleem. Zitten alle moederbord stand-offs op de juiste plek? Je hebt een mATX bord in een ATX kast.
Als er 1 verkeerd zit, kan/zal deze kortsluiting veroorzaken. Dat kan vreemd gedrag veroorzaken.

Je CPU zou ook gewoon DOA kunnen zijn. Laten we hopen van niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Hijdaar95 op 11-08-2026 12:34 ]

• MRBaas
Hijdaar95 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:26:
Ik gooi het op een ander probleem. Zitten alle moederbord stand-offs op de juiste plek? Je hebt een mATX bord in een ATX kast.
Als er 1 verkeerd zit, kan/zal deze kortsluiting veroorzaken. Dat kan vreemd gedrag veroorzaken.

Je CPU zou ook gewoon DOA kunnen zijn. Laten we hopen van niet.
Heb het hele moederbord eruit gehaald en alleen het hoognodige aangesloten. nog steeds een rode cpu led

• Hijdaar95
Zijn er beschadigingen zichtbaar in de socket zoals verbogen pinnen?

Anders lijkt het er toch sterk op dat er tenminste 1 onderdeel defect is.

Een te nieuwe cpu die niet ondersteunt wordt kan voorkomen, maar dan zou je wel het bios splashscreen moeten zien. En daarop een melding dat de cpu niet ondersteunt wordt.

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
wacht je wel lang genoeg bij het inschakelen? Het kan even tot paar minuten duren voordat het systeem verder gaat. En wel de eps/cpu kabel en niet de PCIe kabel gebruikt? die lijken op elkaar

• MRBaas
Hijdaar95 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:51:
Zijn er beschadigingen zichtbaar in de socket zoals verbogen pinnen?

Anders lijkt het er toch sterk op dat er tenminste 1 onderdeel defect is.

Een te nieuwe cpu die niet ondersteunt wordt kan voorkomen, maar dan zou je wel het bios splashscreen moeten zien. En daarop een melding dat de cpu niet ondersteunt wordt.
Heb het bord aan de onderkant goed bekeken, hierop is geen enkele beschadiging te zien.

Qua beeldscherm zie ik helemaal niks, de monitor krijgt geen signaal.

• Brozef
MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:45:
[...]

Heb het hele moederbord eruit gehaald en alleen het hoognodige aangesloten. nog steeds een rode cpu led
Je hebt de bios wel gereset na de update of was dat voor de update? Soms kan er namelijk wel wat achterblijven na een bios update.

Anders begin ik toch aan een defect of onderling een issue tussen het ram en de cpu te denken.

Heb je iemand in de buurt waar je DDR5 stick van kan lenen?

Persoonlijk zijn dit allemaal dingen waar ik nu aandenk

1. Het RAM is defect / incompatibel
2. De IMC (Internal Memory controller) op je CPU werkt niet goed.
3. Een trace naar het geheugenslot van je moederbord werkt niet of niet goed genoeg.
4. Je voeding is defect

[ Voor 21% gewijzigd door Brozef op 11-08-2026 13:10 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:34
even santity check. krijg je wel met een andere apparaat beeld op de monitor?

Is al benoemd dus werkt wel.. O-)
edit:
teveel in bestaand post hannessen..

[ Voor 115% gewijzigd door epicfailguy23 op 11-08-2026 13:10 ]

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:12

ResuCigam

BOFH

Als je alles al geprobeerd hebt en je hebt nog steeds een DRAM error dan blijven er volgens mij nog maar twee opties over: RAM halen wat op de QVL staat en anders is je memory controller stuk en die zit dacht ik in de CPU bij moderne AMD processors.

We do what we must because we can.

• MRBaas
ResuCigam schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:03:
Als je alles al geprobeerd hebt en je hebt nog steeds een DRAM error dan blijven er volgens mij nog maar twee opties over: RAM halen wat op de QVL staat en anders is je memory controller stuk en die zit dacht ik in de CPU bij moderne AMD processors.
Het hele vreemde is, wanneer ik de dram in slot A2 heb zitten, brandt alleen het CPU lampje, het dram lampje is uit. dan ga ik er vanuit dat het geheugen goed is.

• Merik
Als je kunt, probeer met een andere RAM stick. Corsair levert niet meer de kwaliteit werkgeheugen van voorheen en Ryzen is erg picky met geheugen, zoals het geval was met Zen 1/2 processors. Zelf ook eens voorgehad met een 3400G met ander geheugen en toen G.Skill Flare geheugen aangeschaft.

Ondanks de foutmelding grote kans dat je hierop uitkomt. Desnoods naar de computerzaak gaan om te laten checken.

Ignorance is bliss

• MRBaas
epicfailguy23 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:02:
even santity check. krijg je wel met een andere apparaat beeld op de monitor?
Jahoor, dat werkt prima

• epicfailguy23
Als je alleen rood krijg met geheugen en zonder geheugen oranje, verwacht ik dat het RAM niet wordt geaccepteerd. Ik zie op de foto de fan van CPU koeler niet draaien, start deze wel met aanzetten? dus een paar rondjes/beweging? --> CPU_FAN geeft dus output?

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:12

ResuCigam

BOFH

MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Het hele vreemde is, wanneer ik de dram in slot A2 heb zitten, brandt alleen het CPU lampje, het dram lampje is uit. dan ga ik er vanuit dat het geheugen goed is.
Ik denk dat je het stadium van "Ik ga er vanuit" al gepasseerd bent.. ;)

We do what we must because we can.

• Hijdaar95
MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

[Afbeelding] De monitor werkt op een laptop prima
Zitten er naast de 24 pin connector 2 doorgeluste ARGB connectoren op het moederbord? Dat heb ik zo nog nooit gezien. Toen je het systeem buiten de kast hebt getest, zaten deze er dan ook zo op?

• Brozef
MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Het kan natuurlijk dat de CPU een issue ziet met het geheugen en weigert stroom te geven aan de CPU. waardoor je een CPU lichtje krijgt terwijl het probleem in het RAM zit.

• MRBaas
epicfailguy23 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:10:
Als je alleen rood krijg met geheugen en zonder geheugen oranje, verwacht ik dat het RAM niet wordt geaccepteerd. Ik zie op de foto de fan van CPU koeler niet draaien, start deze wel met aanzetten? dus een paar rondjes/beweging? --> CPU_FAN geeft dus output?
Het type ram wat er nu inzit, staat niet op de lijst, zou dat echt een probleem zijn?

• Hijdaar95
MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Het type ram wat er nu inzit, staat niet op de lijst, zou dat echt een probleem zijn?
Ik acht de kans klein, want die starten allemaal op 4800 of 5600 MT/s. Pas als je EXPO aan zet wordt het anders. Tot het BIOS zou je voor 95% zeker toch wel moeten komen.

• epicfailguy23
dat kan, kan ook niet. een beetje schrodingers QVL RAM :+

Ik heb gehad dat RAM niet op de lijst stond niet werkte/poste tijden eerste installatie/ram cycle. RAM geleend van iemand en naderhand dat alles gepost/geïnstalleerd is. Eerdere ram gebruikt en geen issues. Het enige dat we nu kunnen concluderen is dat dit niet 'officieel' werkt. dus kan zijn dat CPU naar een specifieke code/werking zoekt en die net niet kan vinden.

• Merik
Het is een X3D processor, die zijn meer finicky.

RAM en niet-geupdate Bios zijn de 2 meest voorkomende problemen bij een niet-werkend nieuw Ryzen systeem.

Ignorance is bliss

• MRBaas
Merik schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:17:
Het is een X3D processor, die zijn meer finicky.

RAM en niet-geupdate Bios zijn de 2 meest voorkomende problemen bij een niet-werkend nieuw Ryzen systeem.
De bios heeft de laatste versie, 1681

• MRBaas
Hijdaar95 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:11:
[...]

Zitten er naast de 24 pin connector 2 doorgeluste ARGB connectoren op het moederbord? Dat heb ik zo nog nooit gezien. Toen je het systeem buiten de kast hebt getest, zaten deze er dan ook zo op?
eraf halen maakt geen verschil

• Merik
MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:20:
[...]

De bios heeft de laatste versie, 1681
Precies, daarom als je BIOS ge-update is en je aansluitingen kloppen dan kan je het beste eerst in die hoek zoeken (zie mijn andere post)

Ignorance is bliss

• MRBaas
Merik schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:23:
[...]

Precies, daarom als je BIOS ge-update is en je aansluitingen kloppen dan kan je het beste eerst in die hoek zoeken (zie mijn andere post)
Dat het probleem toch in het ram zit. dat wordt uitzoeken welke er wel in mag en leverbaar is..

• epicfailguy23
Heeft het wel gewerkt buiten de kast btw? Of over enthousiast geweest en meteen alles ingebouwd?

• MRBaas
epicfailguy23 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:26:
Heeft het wel gewerkt buiten de kast btw? Of over enthousiast geweest en meteen alles ingebouwd?
heb alles meteen ingebouwd. uiteraard wel heel zorgvuldig

• MRBaas

Het geheugen staat wel op de lijst. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXHTWA6TIHK-L-dbSELO40p4HII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/agMGTEevrW4fhXN8B02Yw3s8.png?f=fotoalbum_large

• epicfailguy23
Dan als laatste strohalm:

Toch moederbord uitbouwen leggen op de orginele doos --> dus op karton NIET op het zakje.

CPU+koeler aansluiten, 1 stuk ram in A2. en voeding aansluiten. kijken of je dan post hebt. zo niet toch echt een reepje ram lenen ergens.

• epicfailguy23
Voelt een beetje frankenstein, maar dan weet je zeker dat er niets in de weg zit wat mogelijk een probleem kan leveren.. Wellicht een gare standoff of een kabel toch niet in een lekkere poort ect. dan heb je die zeker niet.

p.s. op de vraag: CPU fan heeft gedraaid toch?

• epicfailguy23
p.s.s. je hebt 1 proberen te booten met 1 reep ram, maar heb je ze allebei geprobeerd? dus niet allebei tegelijkertijd maar 1 voor 1 :+

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:31
Je krijgt indd geen beeld als je de hdmi in het moederbord hebt, want je hebt een GPU aangesloten. Ik zou beginnen met de gehele pc zo "kaal" mogelijk aansluiten. Let op: De 1e keer booten kan altijd even duren, dus staar je niet blind op een lampje want de geheugentraining van een x3d processor kan dus echt even duren.

Dus test het even zonder GPU, test het met allebeide bankjes ram, test het met 1 reepje ram(alle twee proberen) en voornamelijk heb even geduld de 1e keer dat je boot.

Imho zou ik tegenwoordig nooit meer Corsair met AMD gebruiken, sinds die x3d geeft het alleen maar ellende. G-Skill werkt altijd perfect met AMD. Maar dat is mijn mening en nergens op gebasseerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Dracoz op 11-08-2026 13:50 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• Apart
Dracoz schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:48:
Je krijgt indd geen beeld als je de hdmi in het moederbord hebt, want je hebt een GPU aangesloten.
Dit werkt anno 2026 gewoon, dan gaat het beeldscherm gewoon via de iGPU van de 9800X3D CPU, en worden GPU intensieve taken opgepakt door de dGPU en weer doorgestuurd naar de iGPU die dan het beeld toont. Dus gewoon voor BIOS laden zou dit geen probleem moeten geven. Dit geeft wel iets van performance verlies, want er is een extra frame buffer, maar meer ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Apart op 11-08-2026 13:58 ]

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:31
Apart schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:56:
[...]

Dit werkt anno 2026 gewoon, dan gaat het beeldscherm gewoon via de iGPU van de 9800X3D CPU, en worden GPU intensieve taken opgepakt door de dGPU. Dus gewoon voor BIOS laden zou dit geen probleem moeten geven. Dit geeft wel iets van performance verlies, want er is een extra frame buffer, maar meer ook niet.
Ik wist dat dit voor Windows wel automatisch ging ja, maar werkt dit tegenwoordig ook voor de BIOS enzo? Nice! Weer wat geleerd :)

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• MRBaas
Dracoz schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:48:
Je krijgt indd geen beeld als je de hdmi in het moederbord hebt, want je hebt een GPU aangesloten. Ik zou beginnen met de gehele pc zo "kaal" mogelijk aansluiten. Let op: De 1e keer booten kan altijd even duren, dus staar je niet blind op een lampje want de geheugentraining van een x3d processor kan dus echt even duren.

Dus test het even zonder GPU, test het met allebeide bankjes ram, test het met 1 reepje ram(alle twee proberen) en voornamelijk heb even geduld de 1e keer dat je boot.

Imho zou ik tegenwoordig nooit meer Corsair met AMD gebruiken, sinds die x3d geeft het alleen maar ellende. G-Skill werkt altijd perfect met AMD. Maar dat is mijn mening en nergens op gebasseerd.
heb nu alles uitgebouwd en het moederbord buiten de behuizing om opnieuw opgebouwd met alleen het hoognodige. even een uurtje laten gaan, werkt het dan nog steeds niet, dan gaan het moederbord en de processor retour

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:51
Nog één optie en misschien heel basaal, maar staat je monitor wel op het goede ingangskanaal (HDMI?)?

www.flickr.com/malvlex

• Opa_1960
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:45
Malfoi schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:23:
Nog één optie en misschien heel basaal, maar staat je monitor wel op het goede ingangskanaal (HDMI?)?
Is eerder getest met een laptop, en gaf beeld.

• Opa_1960
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:45
MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:16:
[...]

heb nu alles uitgebouwd en het moederbord buiten de behuizing om opnieuw opgebouwd met alleen het hoognodige. even een uurtje laten gaan, werkt het dan nog steeds niet, dan gaan het moederbord en de processor retour
Moederbord inderdaad ook verdacht. Beetje onderbelicht in dit topic. En niet te 'troubleshooten' voor een simpele tweaker.

• MRBaas
Opa_1960 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:52:
[...]

Moederbord inderdaad ook verdacht. Beetje onderbelicht in dit topic. En niet te 'troubleshooten' voor een simpele tweaker.
Dat is het ook. Met behulp van jullie al een aantal dingen kunnen uitsluiten. Het moederbord en de cpu blijven dan als verdachte over. Beide zijn inmiddels retour gestuurd. Wordt vervolgd

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:57
Afgelopen januari bij Megekko setje met Asus ASUS PRIME B760-PLUS D4 gekocht. Heb in mijn leven denk ik al 100 computers in elkaar gezet, maar kreeg het niet aan de praat.
Teruggebracht, ze hebben board miniteus gecontrolleerd op "cracks' en de CPU op beschadigingen (pinnen). Uiteindelijk gaven ze aan de moederboard DOA was.
Dit heb ik max. 2 keer meegemaakt in mijn leven, maar het komt dus voor bij nieuwe onderdelen...
Ben in iedergeval benieuwd naar het einde van je verhaal :)

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:19

sus

is druk :+

MRBaas schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:15:
Onlangs heb ik een pc gebouwd met onderstaande onderdelen:
ASUS GeForce RTX 5070 TI TUF-RTX5070 Ti-O16G-GAMING Videokaart
MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:04:
…ik heb het beeldscherm aangesloten op de onboard HDMI aansluiting, heb geen beeld…
Steek hem eens in je grafische kaart - niet gek dat je onboard aangesloten geen beeld krijgt.

• Merik
Benieuwd wat daaruit komt, met alle suggesties hier zal er vast een de juiste zijn ;)

Ignorance is bliss

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-08 13:44
Beetje een longshot, maar heb je Memory Context Restore uit staan?

Ik had zelf dit aanstaan en had op een gegeven moment hetzelfde probleem waar jij nu tegen aanloopt (echter heb ik daarvoor de PC wel 2x kunnen booten)

Sinds ik het uit heb staan , geen problemen meer.

Kennelijk raakte mijn mainframe op de wap omdat die om 1 of andere reden verkeerde "ram training data" had opgeslagen waardoor de CPU led ging branden, waarom de cpu led en niet de ram... geen idee..

Edit: Ik zie dat je hem al getour hebt opgestuurd, dus houdt het uitproberen op

[ Voor 8% gewijzigd door ManiakNL op 11-08-2026 21:25 ]

• RealPC
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-08 08:51
Heb je per ongeluk de PCI-E stekker gebruikt bij de CPU aansluiting !! want dat werkt ook niet

• theHoff
  • Niet online
En heb je alle kabels gebruikt die bij de voeding werden geleverd? Ik heb wel eens een vrijwel gelijke voeding vervangen met de oude kabels en toen wilde er ook niets booten. Kabels van de nieuwe voeding geplaatst en toen werkte het wel.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-08 16:08
Ik had vorige maand een soortgelijk probleem. PC wilde niet opstarten, na opbouwen.

Uiteindelijk werkend gekregen door 2 dingen te doen.
- CMOS batterij vervangen (hoewel de batterij nog 2,96v spanning had)
- de aanknop lang ingedrukt houden (minstens 15 seconden)

Wellicht dat het helpt.

• MRBaas
theHoff schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:14:
En heb je alle kabels gebruikt die bij de voeding werden geleverd? Ik heb wel eens een vrijwel gelijke voeding vervangen met de oude kabels en toen wilde er ook niets booten. Kabels van de nieuwe voeding geplaatst en toen werkte het wel.
Alle kabels zijn gebruikt. Op het moederbord zijn de 24 pins connector aangesloten en 2x cpu voeding

• MRBaas
bert74 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:43:
Ik had vorige maand een soortgelijk probleem. PC wilde niet opstarten, na opbouwen.

Uiteindelijk werkend gekregen door 2 dingen te doen.
- CMOS batterij vervangen (hoewel de batterij nog 2,96v spanning had)
- de aanknop lang ingedrukt houden (minstens 15 seconden)

Wellicht dat het helpt.
Dat is wel een goede, zodra ik het nieuwe moederbord en cpu in huis heb, zal ik dat eens proberen

• MRBaas
Jemboy schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:19:
Afgelopen januari bij Megekko setje met Asus ASUS PRIME B760-PLUS D4 gekocht. Heb in mijn leven denk ik al 100 computers in elkaar gezet, maar kreeg het niet aan de praat.
Teruggebracht, ze hebben board miniteus gecontrolleerd op "cracks' en de CPU op beschadigingen (pinnen). Uiteindelijk gaven ze aan de moederboard DOA was.
Dit heb ik max. 2 keer meegemaakt in mijn leven, maar het komt dus voor bij nieuwe onderdelen...
Ben in iedergeval benieuwd naar het einde van je verhaal :)
Hier net zo, denk een stuk 40 gebouwd, begonnen in de tijd van windows 3.11, pentium I, II. leuke bezigheid. Heb het moederbord en de cpu teruggestuurd naar Megekko, even afwachten wat daar uitkomt. uiteraard laat ik de uitkomst hier weten.

• MRBaas
RealPC schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:51:
Heb je per ongeluk de PCI-E stekker gebruikt bij de CPU aansluiting !! want dat werkt ook niet
Op de stekkertjes staat CPU en op het andere stekkertje staat type4

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

QVL is vaak ook maar een beperkte lijst van geheugen dat de fabrikant van het moederbord heeft getest. Ik zou het dan dus (ook) omdraaien; kijk of de geheugenfabrikant aangeeft of het moederbord werkt met het geheugen. Zo bestel ik altijd mijn geheugen, anders wordt je best enorm beperkt in wat je kunt proppen in een moederbord.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MRBaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:37:
[...]

Het geheugen staat wel op de lijst. [Afbeelding]
Er wordt blijkbaar een specifieke versie van het geheugen genoemd, heb je die ook?

• MRBaas
CH4OS schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:59:
[...]
Er wordt blijkbaar een specifieke versie van het geheugen genoemd, heb je die ook?
Het partsnummer komt exact overeen, het versienummer wat ik heb komt niet overeen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MRBaas schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:09:
Het partsnummer komt exact overeen, het versienummer wat ik heb komt niet overeen.
Dan zou dat wellicht iets kunnen zijn om uit te zoeken. Kan best zijn dat andere versies ook andere geheugenchips gebruiken bijvoorbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 12-08-2026 16:11 ]

Pagina: 1 2 Laatste