• MRBaas
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02:03
Onlangs heb ik een pc gebouwd met onderstaande onderdelen:

ASUS TUF GAMING B850M-PLUS WIFI moederbord

AMD Ryzen 7 9850X3D Processor

Corsair RM1000e 2025 PSU / PC voeding

Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x16GB 6000 CMH32GX5M2B6000Z30K geheugenmodule

ASUS GeForce RTX 5070 TI TUF-RTX5070 Ti-O16G-GAMING Videokaart

Bij het opstarten gaan alle ventilatoren draaien, echter blijft er rechts bovenin op het moederbord een rood lampje branden (cpu). Het beeldscherm blijft uit.

Onderstaande heb ik al geprobeerd, processor gecontroleerd, deze zit op de juiste wijze gemonteerd, geheugenmodules van slot verwisseld, dit resulteert in een contant oranje brandend dram lampje.

Ik kom er niet meer uit, wie van de experts hier weet de oplossing? Ik zou heel dankbaar zijn waneer de pc opstart

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
Zeer waarschijnlijk een geval 'niet juiste BIOS versie'. Voor 9850X3D is versie 1065 vereist. Mazzeltje dat je het BIOS kunt updaten zonder werkende cpu. Hoe dit in zijn werk gaat kan je vinden in de gebruiksaanwijzing van het moederbord.

Kan ook zijn dat de cpu voeding op het moederbord niet aangesloten is.

[ Voor 13% gewijzigd door Uszka op 10-08-2026 22:25 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
geheugenmodules van slot verwisseld, dit resulteert in een contant oranje brandend dram lampje.
Dat verbaasd mij wel enigszins, misschien heb je de modules in de verkeerde slots zitten. Er moet altijd 1 module in het 1ste slot zitten, veelal dan Bank A1. Dat zou ik dan eerst eens even uitzoeken en dan met 1 module proberen.

Maar het kan zeker ook liggen aan de biosversie zoals @Uszka al schrijft, dus dat zou ik sowieso dan als 1ste gaan updaten.

• MRBaas
Uszka schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:23:
Zeer waarschijnlijk een geval 'niet juiste BIOS versie'. Voor 9850X3D is versie 1065 vereist. Mazzeltje dat je het BIOS kunt updaten zonder werkende cpu. Hoe dit in zijn werk gaat kan je vinden in de gebruiksaanwijzing van het moederbord.

Kan ook zijn dat de cpu voeding op het moederbord niet aangesloten is.
De voeding van de cpu is aangesloten op het moederbord. De BIOS updaten is niet gelukt. Hij leest de usb stick niet

• MRBaas
Roel1966 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:37:
[...]

Dat verbaasd mij wel enigszins, misschien heb je de modules in de verkeerde slots zitten. Er moet altijd 1 module in het 1ste slot zitten, veelal dan Bank A1. Dat zou ik dan eerst eens even uitzoeken en dan met 1 module proberen.

Maar het kan zeker ook liggen aan de biosversie zoals @Uszka al schrijft, dus dat zou ik sowieso dan als 1ste gaan updaten.
Ik heb nu 1 module in bank A1 gedaan. Nu is het rode cpu lampje uit, maar nu brandt het oranje dram lampje.

• Roel1966
  • Niet online
Hmm, heb eens even gekeken maar weet je zeker dat je de module goed ingestoken hebt ?

• MRBaas
Roel1966 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:17:
Hmm, heb eens even gekeken maar weet je zeker dat je de module goed ingestoken hebt ?
Net even gecontroleerd, weet zeker dat dat goed zit. Morgen een poging ondernemen om de bios te updaten zoals aangeven. Als dat niet lukt, dan kijken naar een expert hier in de buurt

• Roel1966
  • Niet online
Zeker al bij nieuwe moederboarden moet je soms wel even een beetje kracht zetten totdat je een duidelijke klik hoort.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:23
Als het goed is moet je kunnen flashen met EZ Flash van Asus. Download de firmware en pak uit op de USB stick (.cap file?), doe hem in de juiste poort voor EZ flash en laat updaten op boot, of met update-tool. Minimum een paar minuten wachten (zit ook indicatorlampje).

Ik gok dat je een willekeurige poort hebt gepakt, het kan ook nog zijn dat een USB-3 stick nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Merik op 11-08-2026 00:23 ]

Ignorance is bliss

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:18
MRBaas schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:02:
[...]

Ik heb nu 1 module in bank A1 gedaan. Nu is het rode cpu lampje uit, maar nu brandt het oranje dram lampje.
Dat klopt ook niet. Je geheugenmodules moeten in A2 en B2 zitten bij twee modules en bij 1 module moet ie in slot A2. Dit staat trouwens ook vermeld in de handleiding van je moederbord.
Pagina: 1