Modem naar woonkamer. AOP Verplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• josecasagrande
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Hoi allemaal,

Ik wil het Wifi bereik in mijn huis verbeteren. Een Ziggo 250MB download abonnement. Mijn Deco 70 3-pack staat hiervoor met het basisstation in de meterkast.

Ik denk dat het goed is om de modem uit de meterkast te halen en in de woonkamer te plaatsen. Ik dacht eerst eraan om een netwerk kabel onder zo'n 15 meter onder de plinten door te trekken, maar lijkt mij kwetsbaar zonder buis. Of een kabel door de huidige buis naast de COAX kabel te trekken. Maar het is al behoorlijk moeizaam om een trekveer ernaast te trekken. Nu gaf iemand aan dat ik ook de AOP in mijn woonkamer kan zetten.
Dan behoud ik de tv functie voor mijn oude humax tv recorder en kan ik de modem in de woonkamer zetten.

Is dit aan te bevelen?

Ik passeer vast verschillende overwegingen...Dus laat het gerust weten.
Maar als dit een goed plan is, dan hoe... Zou ik een coax, KOKA 799, met een F‑connector koppelstuk moeten verbinden in de meterkast?

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:20
Als je een fatsoenlijke coax kabel naar de woonkamer hebt liggen kan dit nog een optie zijn:

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/68922

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:51
Ik heb naast stroomkabels alleen netwerkkabels in mijn muren zitten.
Die werken universeel voor alle internet providers.
Persoonlijk zou ik ISP modem in de meterkast laten en vanaf daar met netwerkkabels naar diverse access points gaan voor goede wifi dekking in het hele huis

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Je deco's moeten toch voor de wifi verspreiding zorgen, niet het modem?

Modem met ethernet naar het eerste Deco station wat je al centraler neerzet.
En dan die twee anders als het kan ook met ethernet en anders via wifi nog verspreid door de woning.

Modem van Ziggo dan in bridge mode, als dat nog kan.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:41
hjs schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:17:
Modem van Ziggo dan in bridge mode, als dat nog kan.
Of de Deco's in AP mode, al dan niet in combinatie met WiFi van het Ziggo modem.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:52

nelizmastr

Goed wies kapot

The_Doman schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:41:
[...]

Of de Deco's in AP mode, al dan niet in combinatie met WiFi van het Ziggo modem.
Ja, maar niet dat laatste. Wifi moet je niet mee mixen qua vendoren. Dat levert allerhande handoff problemen op. Wel eens dat voor de persoon die het gemak van een ondersteunde configuratie wil access point modus meer dan goed genoeg is :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• The_Doman
nelizmastr schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:58:
Ja, maar niet dat laatste. Wifi moet je niet mee mixen qua vendoren. Dat levert allerhande handoff problemen op. Wel eens dat voor de persoon die het gemak van een ondersteunde configuratie wil access point modus meer dan goed genoeg is :)
Je kan het toch gewoon eens proberen he?
Alles gewoon zoveel mogelijk basic/gelijk instellen.
Ik heb eigenlijk nooit problemen met mixen van Ziggo WiFi/Deco''s/Powerline AP's en recent bijvoorbeeld wat (niet gecastreerde) SuperWifi's van de rommelmarkt. :)
Sinds het tegenwoordig allemaal mesh moet zijn lijken standaard AP's niet meer te kunnen/mogen werken?

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:06

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Dat je er geen trekveer "naast" krijgt lijkt mij logisch, dit is ook gewoon lastig.
Als de huidige COAX nu netjes in een buis ligt moet je daar in principe wel 1X Coax en UTP doorheen krijgen, wel opnieuw beide tegelijk trekken. Er zijn ook UTP/COAX combikabels die eventueel kunt gebruiken. Ik zou die modem bij voorkeur lekker in de meterkast laten staan, dichtbij het AOP. Vergeet niet het AOP mag je officieel zelf niet verplaatsen en bij een eventuele storing gaat de ISP als eerste de afstand tot het AOP als reden opgeven. Een modem plaatsen 15 meter van een AOP is niet echt gebruikelijk.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:38
josecasagrande schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:59:
Ik denk dat het goed is om de modem uit de meterkast te halen en in de woonkamer te plaatsen. Ik dacht eerst eraan om een netwerk kabel onder zo'n 15 meter onder de plinten door te trekken, maar lijkt mij kwetsbaar zonder buis. Of een kabel door de huidige buis naast de COAX kabel te trekken. Maar het is al behoorlijk moeizaam om een trekveer ernaast te trekken. Nu gaf iemand aan dat ik ook de AOP in mijn woonkamer kan zetten.
Dan behoud ik de tv functie voor mijn oude humax tv recorder en kan ik de modem in de woonkamer zetten.

Is dit aan te bevelen?

Ik passeer vast verschillende overwegingen...Dus laat het gerust weten.
Maar als dit een goed plan is, dan hoe... Zou ik een coax, KOKA 799, met een F‑connector koppelstuk moeten verbinden in de meterkast?
Het is zeer verstandig om het modem uit de meterkast te halen en in de woonkamer te plaatsen. Jouw wifi-signaal zal hierdoor enorm verbeteren.

Zelf heb ik ook Ziggo en heb het modem in de woonkamer geplaatst. (Maximaal wifi-signaal, zonder Deco 70.) Ik heb de bestaande coax-kabel gebruikt die al van de meterkast naar de woonkamer loopt. Voor het koppelen van de groene inkomende coax en de coax-kabel naar de woonkamer heb ik een F‑connector gebruikt. Dit werkt uitstekend en overal in huis heb ik nu maximaal wifi-signaal.

Ik raad je aan om eerst de bestaande coax-kabel (die al naar de woonkamer ligt) te gebruiken en te zien hoe alle signalen doorkomen. Indien nodig kan je altijd nog die coax-kabel vervangen. Ik heb die kabel dus niet vervangen en alles werkt perfect.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:06

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
jovadca schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:46:
[...]

Het is zeer verstandig om het modem uit de meterkast te halen en in de woonkamer te plaatsen. Jouw wifi-signaal zal hierdoor enorm verbeteren.

Zelf heb ik ook Ziggo en heb het modem in de woonkamer geplaatst. (Maximaal wifi-signaal, zonder Deco 70.) Ik heb de bestaande coax-kabel gebruikt die al van de meterkast naar de woonkamer loopt. Voor het koppelen van de groene inkomende coax en de coax-kabel naar de woonkamer heb ik een F‑connector gebruikt. Dit werkt uitstekend en overal in huis heb ik nu maximaal wifi-signaal.

Ik raad je aan om eerst de bestaande coax-kabel (die al naar de woonkamer ligt) te gebruiken en te zien hoe alle signalen doorkomen. Indien nodig kan je altijd nog die coax-kabel vervangen. Ik heb die kabel dus niet vervangen en alles werkt perfect.
Dat is een andere situatie, een AP op een strategische plek neerzetten is altijd een goed idee maar een modem/router zonder AP functie heeft niks te zoeken in een woonkamer tenzij het AOP daar reeds aanwezig is en is alleen maar esthetisch lelijk.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:38
MasterL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:54:
[...]

Dat is een andere situatie, een AP op een strategische plek neerzetten is altijd een goed idee maar een modem/router zonder AP functie heeft niks te zoeken in een woonkamer tenzij het AOP daar reeds aanwezig is en is alleen maar esthetisch lelijk.
Wat bedoel je met AP?

Het AOP ("splitter") kastje zit voor het modem, maar plaats je ook in de woonkamer voor het modem. Beide naar de woonkamer en alles functioneerd uitstekend.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Budgettaire snelle oplossing... Splitter in de meterkast verhuizen naar de woonkamer samen met de modem... In de meterkast de kabel naar de woonkamer direct op de aansluiting verbinden.. En kijken of het werkt... Werkt t? Heb je mazzel.. Niet? Ai jammer..

En als je storingen krijgt zal je toch altijd het modem weer op het punt in de meterkast moeten aansluitens voor Ziggo je kan / wil helpen..

404 Signature not found

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10
jovadca schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

Wat bedoel je met AP?

Het AOP ("splitter") kastje zit voor het modem, maar plaats je ook in de woonkamer voor het modem. Beide naar de woonkamer en alles functioneerd uitstekend.
AP = Access Point

categorie: Accesspoints

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 11-08-2026 10:27 ]

The devil is in the details.

• The_Doman
jovadca schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:46:
Inderdaad iets wat je eenvoudig kan proberen zonder ingrijpende handelingen.
Zelf heb ik het Ziggo modem ook via extra coax verlengkabel centraal geplaatst.

Ziggo Community: Tips en ervaringen gevraagd voor langere kabel tussen AOP en modem
Hier is het modem (woonkamer aansluiting) ook aangesloten met extra ~15M goede coax/F koppelstuk.
Zo kan het modem centraal hoog geplaatst (op/achter kast) worden waardoor ook het bereik aanzienlijk beter/optimaler is.
Pagina: 1