Vraag

• Helleveeg
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 19:29
Beste Tweakers,

Misschien een plompverloren topic, maar ik zag dat er hier over dit onderwerp goed inhoudelijke feedback komt, dus ik waag het er op en stel de vraag eens hier.

Als je in Nederland ZZP-er bent, dan is er financieel geen verschil tussen zakelijk en Privé; je kan geen reserveringen maken, zakelijke reserves aanleggen, etc. Jouw inkomsten als bedrijf worden gezien als jouw inkomen Privé en je moet daar dan ook direct inkomstenbelasting over betalen.

Nu ervaar ik een gekke situatie; Zakelijke inkomsten worden onmiddellijk gezien als inkomsten, maar de dingen die we in Nederland regelen om privé inkomsten te beschermen tegen zakelijk geweld gelden níet.

Ik heb een fikse debiteur (87k!). Je kan je voorstellen dat dat als ZZP-er niet makkelijk is om even te verstouwen, maar het is met hangen en wurgen gelukt. Ik ben er niet zo van gecharmeerd, dus ik heb een incassoprocedure gestart. Dat heeft nu allerlei plotwendingen gehad en geresulteerd in een dagvaarding. Echter op de dag dat die er uit zou gaan is door de partij uitstel van betaling aangevraagd.

Nu is bij uitstel van betaling én faillissement de ZZP-er géén preferente schuldeiser (zoals loonbetalingen en de belastingdienst). Dat vind ik eigenlijk gek. De belastingdienst ziet dit toch écht als privé inkomsten en zou het maar wat graag belasten met inkomstenbelasting. Maar als er een faillissement gaande is, is de vordering ineens een B2B vordering en ben je dus een concurrerende schuldeiser. Ze "vinden" kennelijk dat je dit als echt bedrijf zult moeten absorberen, maar staan het je niet toe om daar reserves voor aan te leggen.

Hoe zien jullie dit?

Alle reacties

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:55
Als ZZP-er/EMZ of VOF ben je prive inderdaad financieel vatbaar, maar verder ben je zakelijk gewoon een rechtsvorm, dus ook als het om schuld van een dubieuze debiteur gaat. Je kunt niet ineens uit de rechtvorm stappen en als particulier naar voren treden, omdat dit voordelen zou hebben. De opdracht is tussen twee rechtsvormen verstrekt en aangenomen, daarop is de wet/regelgeving van toepassing.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je factuur tot 87k laten oplopen is natuurlijk wel een bijzondere uitzonderingssituatie, tenzij je tarief exorbitant is neem ik aan dat dit een factuur voor maanden aan werk is.

Als ZZP-er kun je je deels indekken voor faillisement (retentierecht in je voorwaarden opnemen, werken met deelfacturen etc.).

En niets houdt je tegen om prive een buffer op te bouwen (sterker nog, dat is het grote ding wat veel ZZP-ers totaal vergeten, want "het verdient zo lekker"). De meesten worden immers geen ZZP-er omdat ze ondernemen zo leuk vinden maar puur om de "salariswinst". Ook de reden waarom er zoveel problemen zijn met (voormalig) ZZP-ers die in de ziektewet belanden, failliet gaan als de zaken even wat minder lopen etc.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 10-08-2026 15:58 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:39
Als je in loondienst bent, betaal je premies. Als je premies betaald, dan krijg je als dat nodig is, WW en bescherming van openstaande salaris. Maar je bent niet in loondienst.

Als ZZP-er heb je veel vrijheid om dingen zelf te regelen, maar ook verantwoordelijkheden om dingen zelf te regelen. Ik vind het heel zuur voor je, maar 87k openstaande posten.... ik was allang gestopt voor deze opdrachtgever....

Kan me niet voorstellen dat dit één of twee maanden werk is. Is er wellicht ook fysiek materiaal geleverd? Wellicht dat je daar nog eigendom van kan claimen zolang er niet betaald is. Tenzij overeengekomen betaling na levering. Dan is het eigendom wellicht overgedragen bij levering.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:42
Na 25k zou ik al stoppen met werken. 87K? Tja dat wordt een dure les ben ik bang.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Helleveeg schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:38:
Als je in Nederland ZZP-er bent, dan is er financieel geen verschil tussen zakelijk en Privé; je kan geen reserveringen maken, zakelijke reserves aanleggen, etc. Jouw inkomsten als bedrijf worden gezien als jouw inkomen Privé en je moet daar dan ook direct inkomstenbelasting over betalen.
Je bedoelt je hebt een eenmanszaak en je onderneemt als natuurlijk persoon (je hebt geen rechtspersoonlijkheid).
Nu ervaar ik een gekke situatie; Zakelijke inkomsten worden onmiddellijk gezien als inkomsten, maar de dingen die we in Nederland regelen om privé inkomsten te beschermen tegen zakelijk geweld gelden níet.
Dat is het geval als je als natuurlijk persoon onderneemt, er is geen scheiding tussen zakelijk en prive vermogen. Dat had je moeten weten toen je de stap maakte om te 'ZZP-en' en je in te schrijven bij de KvK.
Ik heb een fikse debiteur (87k!).
Dit zal niet van de een op de andere dag ontstaan zijn, heel eerlijk begint je probleem hier al.
Nu is bij uitstel van betaling én faillissement de ZZP-er géén preferente schuldeiser (zoals loonbetalingen en de belastingdienst).
Alle andere bedrijven en rechtsvormen ook niet, tenzij er sprake is van pandrecht.
Dat vind ik eigenlijk gek. De belastingdienst ziet dit toch écht als privé inkomsten en zou het maar wat graag belasten met inkomstenbelasting. Maar als er een faillissement gaande is, is de vordering ineens een B2B vordering en ben je dus een concurrerende schuldeiser. Ze "vinden" kennelijk dat je dit als echt bedrijf zult moeten absorberen, maar staan het je niet toe om daar reserves voor aan te leggen.
Volgens mij kan je deze omzet afboeken als oninbaar en de afgedragen btw terug vragen aan de fiscus.
Pagina: 1