Beide schermen vallen af en toe uit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mijn vraag:

Beide schermen van mijn pc vallen af en toe uit.
Dit gebeurt bij bijvoorbeeld het kijken van een filmpje van de NOS.
Ik kan wel gewoon spellen spelen zonder problemen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Device name DESKTOP-GQIH826
Processor AMD Ryzen 5 9600X 6-Core Processor (3.90 GHz)
Installed RAM 32.0 GB (30.9 GB usable)
Graphics card AMD Radeon RX 9060 XT (16 GB)
AMD Radeon(TM) Graphics (486 MB)
Storage 419 GB of 2.19 TB used
System type 64-bit operating system, x64-based processor
Schermen: 2 x Lenovo G27Q-20

Draait op Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Ik heb mijn kabels vervangen
- pc in veilige modus opgestart
- Via device manager gekeken of de laatste drivers van mijn videokaart geinstalleerd zijn.
- Via AMD: Adrienaline edition, gekeken of de laatste updates geinstalleerd zijn.
- Via MSI software alle onderdelen geupdate.

De temp waardes lijken me goed:
screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWWSY4SiSTD3gM2AfhIpbtN0tPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/baWDcn9DOefmt6qAz4wS5O39.png?f=fotoalbum_large

Wat zou ik nog meer kunnen doen?

[ Voor 41% gewijzigd door Zomaar iemand op 09-08-2026 13:57 ]

Alle reacties

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:03
Wat bedoel je met de schermen vallen uit? Moet je heel je pc herstarten of wat moet je doen om de schermen weer "aan" te krijgen?

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik hoef niets te doen, de schermen worden zwart voor 2 a 3 seconden en gaan dan weer vanzelf aan. Soms gebeurt het een dag niet en dan weer een paar keer per dag.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:44
Zomaar iemand schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 01:23:
Ik hoef niets te doen, de schermen worden zwart voor 2 a 3 seconden en gaan dan weer vanzelf aan. Soms gebeurt het een dag niet en dan weer een paar keer per dag.
Dit is inderdaad een vervelend probleem.. Ik begon toen ik dit ervaarde (bij mij werd het steeds erger), met de DP kabels, toen dacht ik van ach laat ik gelijk een nieuw scherm kopen. Toen leek het even minder te zijn -> reden voor een nieuwe GPU, nog niet opgelost -> nieuwe voeding.. na een paar dagen begon het weer en ong een week later had ik vooral geen dan wel beeld... Uiteindelijk was het moederbord bij mij de boosdoener.

Wel had ik om windows/drivers/etc uit te sluiten tussendoor nog een clean install gedaan, hier zat het bij mij dus ook al niet in (maar voor jou nog het proberen waard natuurlijk).

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-09 23:05
Heb je op de monitoren zelf al eens de instelling nagekeken? Niet softwarematig maar echt via de knoppen zelf? Mogelijk dat je daar nog de Display Port versie oid kan instellen of iets van Power Saving hebt ingesteld?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:06

Kheos

FP ProMod
Heb ook jaren geleden een dergelijk issue gehad. Drivers van de schermen installeren (en ik dacht ook de firmware op de schermen zelf updaten) en het probleem was opgelost

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:18
Ik denk dat het belangrijk is om even vast te stellen of dit in de schermen zet, of dat de videokaart en/of driver even vastloopt. Door bijv in de event viewer te kijken.

• Zomaar iemand
  • Niet online
LopendeVogel schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 06:12:
[...]

Dit is inderdaad een vervelend probleem.. Ik begon toen ik dit ervaarde (bij mij werd het steeds erger), met de DP kabels, toen dacht ik van ach laat ik gelijk een nieuw scherm kopen. Toen leek het even minder te zijn -> reden voor een nieuwe GPU, nog niet opgelost -> nieuwe voeding.. na een paar dagen begon het weer en ong een week later had ik vooral geen dan wel beeld... Uiteindelijk was het moederbord bij mij de boosdoener.

Wel had ik om windows/drivers/etc uit te sluiten tussendoor nog een clean install gedaan, hier zat het bij mij dus ook al niet in (maar voor jou nog het proberen waard natuurlijk).
Dank je wel, ga ik eens kijken of ik mijn moederbord nog verder kan updaten, volgens de MSI software niet, maar misschien kanik online daar iets over vinden.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Wylana schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:02:
Heb je op de monitoren zelf al eens de instelling nagekeken? Niet softwarematig maar echt via de knoppen zelf? Mogelijk dat je daar nog de Display Port versie oid kan instellen of iets van Power Saving hebt ingesteld?
JA ben door het menu heen gelopen. Het rare is dat beide monitoren tegelijk uit en aan gaan. Terwijl de ene op HDMI draait en de andere op DP.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:16:
Heb ook jaren geleden een dergelijk issue gehad. Drivers van de schermen installeren (en ik dacht ook de firmware op de schermen zelf updaten) en het probleem was opgelost
Dit heb ik al gedaan, maar volgens windows en de software van de fabrikanten heb ik de nieuwste drivers.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
En laatste firmware ook?

• Zomaar iemand
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:33:
Ik denk dat het belangrijk is om even vast te stellen of dit in de schermen zet, of dat de videokaart en/of driver even vastloopt. Door bijv in de event viewer te kijken.
Ik kende dit nog niet in windows, ik zie nu alleen heel veel opties, waar zou ik moeten kijken? Hardware events?

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik ben aan het rondkijken in de software van het moederbord en de videokaart, maar zie nergens de firmware staan, ook niet bij update.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Die zie je niet op je moederbord. Ik bedoel echt de firmware op het scherm zelf. Staat normaal gezien op de site van de fabrikant, naast de drivers.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik kon voor de schermen ook nog een stuk software vinden, die staat er nu ook op. Meteen een factory reset uitgevoerd.
Beide schermen draaien op L1.1
Maar kan niets vinden op de website over de meest recente firmware:

https://pcsupport.lenovo....66c3/66c3gac1eu/u63324vx/

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:53
Gebruik je toevallig voor beide monitoren DisplayPort-kabels, i.c.m. een bureaustoel met gasveer waarmee je hem hoger of lager kunt instellen?

Zie ook:
Monitor knippert en verliest verbinding als ik op sta.

• Zomaar iemand
  • Niet online
nee de ene via HDMI en één via een DP kabel.
Maar het uitvallen heeft niets met de gasveer te maken, wel een hele bijzondere situatie.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:19
Ik ga dit topic even volgen. Ik heb hier sindskort ook last van en ik vermoed door een (firmware) update via Windows. Eerst dacht ik dat het 1 monitor was, maar inmiddels zijn het vrij consequent beide monitoren. Beide gaan op zwart en na een seconde of 2 weer aan. Geen logo's oid te zien wanneer ze aan / uit gaan. Gewoon zwart en dan weer aan. Ik heb twee dezelfde monitoren van Dell, aangesloten met Displayport via een HP G5 dock. Kabels er opnieuw in doen helpt niet. Het gebeurt ongeveer 3 keer per dag ongeveer, terwijl ik dan niks geks doe. Het topic van de gasveer is interessant, het lijkt soms te gebeuren als ik beweeg. Maar ik beweeg vrij regelmatig zonder dat het scherm flikkert en zowel zijn stoel als beeldschermen heb ik al jaren. Het is pas sinds een week (vermoedelijk na windows updates) dat ik er last van heb.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik heb een oplossing gevonden, door het systeem uit te zetten en de stroom eraf te halen en daarna de powerknop in te drukken, geeft een soort harde opstart. Het probleem doet zich dan niet voor.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:24
Zomaar iemand schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:27:
Ik heb een oplossing gevonden, door het systeem uit te zetten en de stroom eraf te halen en daarna de powerknop in te drukken, geeft een soort harde opstart. Het probleem doet zich dan niet voor.
Mocht je dat nog niet gedaan hebben, probeer dan eens om de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten?
Dat kan vaak een oorzaak zijn van vreemde hardware problemen.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

• Zomaar iemand
  • Niet online
bedankt voor de tip, deze functie heb ik lang geleden al uit gezet. Ik heb geen haast.

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 08:56

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Hardware versnelling in de browser al uitgeschakeld? Of eventueel een andere browser proberen? Puur om te kijken of het daar aan ligt.

Gek als games het wel gewoon doen toch?

Werkzaam bij: Vial Ergotherapie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

• Zomaar iemand
  • Niet online
verschillende browsers maakt geen verschil.
Ik merk dat het begint als ik een video oid kijken.
Als het dan gebeurt blijft het gebeuren, opnieuw opstarten werkt dan en dan kan ik het wel kijken.
Denk dat de videokaart gewoon niet zo goed is.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:18

me1299

$ondertitel

Toevallig als je Spotify start?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:09
Ik had een iets ander probleem, mijn schermen vielen niet uit maar het beeld bleef hangen voor een halve seconden. Nooit tijdens gamen maar wel random met openen van programma's of afspelen van video op diverse sites.

Ik heb G-Sync toen uitgeschakeld en het probleem is niet meer teruggekomen. Dit kan je doen in de Nvidia Control Panel daar staat dan ergens Set-up G-SYNC. Dit zou je eens kunnen proberen en bijv. uitsluiten dat het met G-Sync te maken heeft als je dan nog het probleem hebt.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:19
Inmiddels heb ik 2 dingen gedaan en het probleem lijkt opgelost nu. De acties deed ik tegelijk, dus wat de oplossing is weet ik niet.

Het viel mij op dat het erger was wanneer ik mijn laptop net had ingeplugd. Dus wellicht geeft mijn laptop even geen signaal doordat hij wisselt in aantal Hz bijvoorbeeld. Ik heb daarom alle configuratie e.d. van de accuinstellingen verwijderd en ook alle profielen, configuratie, etc van scherminfo verwijderd uit het register. Windows houdt alle samenstellingen en setup info bij. Dat heb ik weggegooid.

Opnieuw opgestart. Batterij niet op 'balans' gezet. En nu geen last meer.

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:37
Gebruik je een bureaustoel met een veer?

• Zomaar iemand
  • Niet online
Nee die heb ik niet.

• Zomaar iemand
  • Niet online
rhodium schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 03:16:
Ik had een iets ander probleem, mijn schermen vielen niet uit maar het beeld bleef hangen voor een halve seconden. Nooit tijdens gamen maar wel random met openen van programma's of afspelen van video op diverse sites.

Ik heb G-Sync toen uitgeschakeld en het probleem is niet meer teruggekomen. Dit kan je doen in de Nvidia Control Panel daar staat dan ergens Set-up G-SYNC. Dit zou je eens kunnen proberen en bijv. uitsluiten dat het met G-Sync te maken heeft als je dan nog het probleem hebt.
ga ik proberen, dank je wel.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:18

me1299

$ondertitel

Wanneer treedt het op? Random of bij bepaalde acties?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn Dell Ultrawide scherm gaat even uit wanneer er een ander apparaat wordt ingeschakeld. Eerder zat dit op dezelfde stekkerdoos en had ik dit wanneer ik mijn soldeerstation aan zette.

Nu het scherm even bij iemand anders staat krijg ik dezelfde melding, maar dan wanneer de wasmachine aan gaat. Volgens die persoon zitten die niet op dezelfde groep.

Tjah, zeg het maar.

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:14
Ik heb hier het zelfde probleem gehad, af en toe beeld op zwart voor een seconde, mijn eigen rot gezocht met alle instellingen van de pc, kwam er uiteindelijk achter dat als mijn koelkast uitsloeg of de oven met opwarmen het beeld op zwart ging, ik heb dit opgelost door een hdmi kabel met ontstoring ferriet kern er omheen te gebruiken, en het probleem is opgelost, pc van mij staat wel in de woonkamer.

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:37
gizmokat schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:36:
Ik heb hier het zelfde probleem gehad, af en toe beeld op zwart voor een seconde, mijn eigen rot gezocht met alle instellingen van de pc, kwam er uiteindelijk achter dat als mijn koelkast uitsloeg of de oven met opwarmen het beeld op zwart ging, ik heb dit opgelost door een hdmi kabel met ontstoring ferriet kern er omheen te gebruiken, en het probleem is opgelost, pc van mij staat wel in de woonkamer.
Nou, dit dus . Vandaar mijn eerdere vraag, waar niet op gereageerd is, bureaustoelen met veren kunnen dit probleem òòk veroorzaken. De frictie van de veer zou een soort em-veld veroorzaken waardoor tijdelijk het scherm uit kan vallen , mijn vrouw had daar ook last van.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:03
Nephalem82 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 07:47:
[...]

Nou, dit dus . Vandaar mijn eerdere vraag, waar niet op gereageerd is, bureaustoelen met veren kunnen dit probleem òòk veroorzaken. De frictie van de veer zou een soort em-veld veroorzaken waardoor tijdelijk het scherm uit kan vallen , mijn vrouw had daar ook last van.
Is wel door TS op gereageerd, al eerder in het topic, aangezien iemand anders dit al had geopperd, vandaar dat TS waarschijnlijk niet nog eens op jouw opmerking reageerde.

En iemand anders kaapt dit topic door zijn eigen probleem er door heen te fietsen, waarschijnlijk daardoor de verwarring.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjant2 op 30-08-2026 11:01 ]

• Zomaar iemand
  • Niet online
Het heeft niets met andere apparatuur te maken, als de storing optreedt gaat het niet regelmatig, maar wel bijvoorbeeld als ik een youtube filmpje bekijk. Of een website bezoek met veel bewegende beelden. Of tijdens een team gesprek. Net alsof de videokaart het niet aan kan. Want als het gebeurt gebeurt om 20 a 30 seconden.
Als ik de pc dan opnieuw opstart is het voorbij.

We hebben wel zonnepanelen, maar deze laden onze accu's voor de avonduren.

Er hangt wel een UPS tussen mijn pc en het stroomnetwerk, maar ook als ik die er tussen uit haal kan het optreden.
Pagina: 1