Vraag

• 3punt1415
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-04 18:46
Mijn monitor (Acer Predator XB241H) knippert en verliest kort zijn verbinding als ik op sta uit mijn bureaustoel.
Mijn 2e monitor (Benq GL2450) heeft dit probleem niet.
Sterker nog, geen van de elektrische apparaten in de kamer schijnt verder ergens last van te hebben.

daarnaast lijkt het steeds vaker voor te komen.
Eerst was het eens per week, maar sinds kort is het elke keer als ik op sta

Ik heb zelf al:
De overclock van het beeldscherm afgehaald.
Alle kabels van en naar het scherm gecontroleerd.
Deze beide zonder resultaat.

Ook heb ik de bureaustoel (een Ikea Markus in het donker grijs) tijdelijk omgewisseld voor een andere vergelijkbare bureaustoel (een oude versleten Ikea Markus in blauw) waarna ik het probleem niet meer kon reproduceren.

Als laatste heb ik geprobeerd het scherm te testen op een intern los contact door het scherm en mijn bureau even goed te schudden (niet debiel hard, maar harder dan zou gebeuren als ik gewoon opsta).
Ook weer zonder resultaat.

Weet iemand hier waar dit aan ligt, of het schadelijk is voor de monitor en zo ja hoe ik dit eventueel kan oplossen.

Beste antwoord (via 3punt1415 op 28-02-2021 13:51)

• ZaNZoR
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-05 09:38
Half jaar geleden ook zoiets meegemaakt op mijn stage. Als een collega opstond viel een deel van schermen uit op de afdeling om na 1 á 2 seconden weer aan te springen. Na wat onderzoek kwam ik dit artikel tegen.
De dader lijkt de gasveer van de stoel te zijn (hiermee kan de stoel op en neer).
De schermen die de problemen hadden waren allemaal aangesloten via Displayport, schermen die bleven werken waren aangesloten op VGA of DVI.
De VGA en DVI kabels hadden een ferrite bead om de kabel, de Displayport kabels niet. Toen ik de Displayportkabel omwisselde met een VGA of DVI was het probleem weg.
Ik weet niet hoe jij je schermen hebt aangesloten maar je zou kunnen proberen om een andere kabel met ferrite bead aan te sluiten op het scherm met de problemen en dan te kijken of het probleem nog steeds voorkomt.

Alle reacties

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:58

jgj82

Ja, maar = nee

@3punt1415
Wat een apart probleem.
Als je de oude stoel weer terug zet is het probleem ook terug?
Gebruik je een wandcontactdoos met randaarde?

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• 3punt1415
@jgj82
Als ik de grijze stoel terug zet is het probleem inderdaad terug, en ik heb alles aan een geaard stekkerblok hangen.

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

3punt1415 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:13:
@jgj82
Als ik de grijze stoel terug zet is het probleem inderdaad terug, en ik heb alles aan een geaard stekkerblok hangen.
Wat een verhaal.. :?
En dat geaarde stekkerblok is aangesloten op een geaarde wandcontactdoos?

Ik denk aan statische lading. Kun je eens foto's maken van de situatie?

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou haast zeggen dat het je slechte karma is :+

Maar ik lees her en der iets over Tobii eye tracking sensors in die monitor. Kan het zijn dat er zoiets aan staat? Zie https://www.theverge.com/...bii-eye-tracking-ifa-2016
Zou dan in je handleiding moeten staan lijkt me. Alle drivers en software geinstalleerd? Zo ja lijkt dat me eerste vertrekpunt: installeren en nalopen :)

[Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 05-11-2018 18:24]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:24
Het probleem zit in aardstralen, een gewijde kaars zal verlichting geven.

• 3punt1415
@jgj82
De contactdoos is ook geaard.
Ik zal kijken of ik er als het weer licht is wat foto's van kan maken, wel alvast een waarschuwing voor hen met een kabelnest fobie.
Ik denk zelf ook dat het statische lading is, maar ik kan me de bron niet bedenken (de bureaustoel waarschijnlijk, maar daar wordt ik nog niet veel wijzer van).
Daarnaast is het ook vreemd dat dit dan het enige apparaat is die in de maanden sinds ik deze stoel heb hier last van heeft.
@The Eagle
Mijn scherm heeft zeer zeker geen eye tracking, maar toch bedankt.

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06:29
Doet 1 van de monitoren op m'n werk ook. Komt doordat je monitor kort geen signaal krijgt, veroorzaakt door het gewiebel van je stoel/bureau. Is verder niet schadelijk.

Als je er per se iets aan wilt doen, kan je kijken of je de displaykabel strakker in je monitor kan zetten (vastplakken o.i.d.).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +19Henk 'm!

• ZaNZoR
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-05 09:38
Half jaar geleden ook zoiets meegemaakt op mijn stage. Als een collega opstond viel een deel van schermen uit op de afdeling om na 1 á 2 seconden weer aan te springen. Na wat onderzoek kwam ik dit artikel tegen.
De dader lijkt de gasveer van de stoel te zijn (hiermee kan de stoel op en neer).
De schermen die de problemen hadden waren allemaal aangesloten via Displayport, schermen die bleven werken waren aangesloten op VGA of DVI.
De VGA en DVI kabels hadden een ferrite bead om de kabel, de Displayport kabels niet. Toen ik de Displayportkabel omwisselde met een VGA of DVI was het probleem weg.
Ik weet niet hoe jij je schermen hebt aangesloten maar je zou kunnen proberen om een andere kabel met ferrite bead aan te sluiten op het scherm met de problemen en dan te kijken of het probleem nog steeds voorkomt.

• 3punt1415
@ZaNZoR
Dat zou 'm wel eens kunnen zijn.
Mijn 2e scherm heeft inderdaad een HDMI kabel met ferrite beads.
Ik zal morgen eens kijken of er ook zoiets voor displayport bestaat.

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

ZaNZoR schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:58:
OK, makes sense. Weer wat geleerd.
@3punt1415 laat je weten of dit de oplossing is?

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 23:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

.

[Voor 117% gewijzigd door -36- op 06-11-2018 04:26]

• 3punt1415
@jgj82
Zal ik doen!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
de gasveer. mind. blown.

specs

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-03 20:41
Ik heb dit probleem ook met mijn monitor met displayport, mijn tweede scherm op dvi heeft er geen last van.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ZaNZoR schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:58:
Als ik kon gaf ik je 100 thumbs up. Wij hebben dit probleem ook op het werk en zoeken er al maanden achter :D

• akam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-02 13:28
Hier het zelfde..

Zit me al tijden af te vragen wat het zou kunnen zijn.
Lijkt inderdaad op de gasveer.

Als ik heel langzaam opsta gebeurd er niks.
Sta ik normaal op, flikkeren de schermen inderdaad.

bedankt :) nu nog oplossen met nieuwe kabels :)

• CHBF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
In het kort, het gas wat uit de bureaustoel komt is een mini EMP-bom. :)
Als het vandaag 1 april zou zijn dan zou ik denken dat ik in de maling wordt genomen.

[Voor 37% gewijzigd door CHBF op 22-11-2018 14:20]

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• josheikoop
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik heb ook exact dit probleem. Heeft iemand al een geschikte kabel gevonden?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
josheikoop schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:28:
Ik heb ook exact dit probleem. Heeft iemand al een geschikte kabel gevonden?
Stoel met ander type of geen gasveer kopen

• 3punt1415
Ik heb uiteindelijk ferrietkralen voor mijn beeldscherm kabel op conrad gekocht en de kabel van een antistatische polsband aan mijn stoel gemonteerd en deze aan het stalen frame van mijn bureau verbonden en daarmee was het helemaal opgelost.

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-06 22:13
Ik heb een tijdje terug een soortgelijk probleem gehad. Heel vaak als ik weg liep van mijn pc dan ging mijn monitor uit (tweede monitor blijft aan), mijn toetsenbord en muis gingen uit en de RGB van mijn case fans ging uit. Na een reboot was alles weer gefixed. Ik heb maandenlang lopen zoeken waar het aan kon liggen, dacht zelf eerst dat het statische elektriciteit was somehow. Paar weken geleden heb ik het weten op te lossen. Ik heb een nieuwe displayport kabel gekocht (deze: https://www.amazon.de/gp/...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1) en toevallig ben ik die dag ook een usb hub gaan gebruiken zodat ik gemakkelijk mijn muis, toetsenbord en webcam kon switchen tussen mijn desktop en werklaptop. Sinds die dag heb ik geen issues meer gehad. Ik denk persoonlijk dat het door de nieuwe displayport kabel komt. Wellicht dat die beter in de poort zit of zo, waarom het ook effect had op mijn toetsenbord en muis etc, geen flauw idee.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee