Vraag

• y4k
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 00:10
Hoi, nieuwe gebruiker hier :) :w

Mijn Lenovo Legion 5 Pro (16ACH6H uit 2022)lijkt onlangs te zijn gesneuveld. De laptop start niet meer op :'( (niet eens een beetje, geen led bij de startknop, kom ook niet in de bios of iets anders) en het indicatielampje bij de oplaadport gaat helemaal niet meer aan. Ik heb ook geen garantie meer bij Lenovo.

Nu heb ik net een los schroefje gevonden bij het openmaken van de laptop, die afkomstig lijkt te zijn van een van de ventilatoren (de ander mist er ook een, maar dat schroefje is niet te vinden). De schroefjes op het moederbord van deze laptop schijnen vaken los te kunnen schieten.
Het vermoeden is dus dat het losse schroefje kortsluiting heeft veroorzaakt op de powerrail.

Ik heb de volgende AI-probleemoplossingstips bij het niet opstarten van een Legion 5 pro ook al geprobeerd:
  • 300w adapter lijkt prima te werken (gecheckt met multimeter)
  • Static drain/ Hard reset (alle randapparatuur, accu en lader losgekoppeld, startknop ingedrukt gehouden voor 'n minuut en na 5 minuten gekeken of het indicatielampje aangaat bij het opnieuw aansluiten van de lader (zonder succes :-()
  • Proberen op te laden met een 65watt Lenovo USB-C oplader in de USB-PD port. Ook zonder succes, wederom bleef het indicatielampje uit.
Verder zou ik nog kunnen kijken of het aan de CMOS-batterij ligt, maar dit lijkt me sterk aangezien symptomen daarvan (dat de interne klok in windows gek doet of andere glitches) niet bij mij voorkwamen. Als dit alsnog aan te raden is hoor ik het graag!
Ook zou ik nog een 100w USB-C oplader kunnen proberen, maar die heb ik nog niet kunnen lenen...

Er is een andere forumpost op tweakers over precies exact dit model met een vergelijkbaar probleem, al ging bij die laptop nog wel het indicatielampje en het Legion-logo op de achterkant aan...

Maar omdat er een los schroefje gevonden is lijkt het (althans, volgens mijn AI-assistent) allemaal te wijzen op een kortsluiting of defect onderdeel op de 19V/20V powerrail op het moederbord.

Nu dacht ik dus misschien maar mijn laptop achter te laten bij een kundige reparateur. Ik had vandaag gefixt.nl gebeld maar die waren kortaf en niet erg behulpzaam (de gast aan de telefoon boog het gesprek snel af met de mededeling dat ze niks van die laptop wistten maar dat ik 'm kon opsturen).

Heeft iemand tips om m'n laptop weer tot leven te wekken? En of ik nog iets over het hoofd heb gezien wat ik zou kunnen proberen?
En ook: kent iemand een goed adres voor component-level microsolderen, als dit de laptop zou kunnen redden? Als het kan in de buurt van Arnhem
Het kopen van een vervangend moederbord kost rond de 600 euro, al weet ik niet of het dan misschien beter is dit geld in een betrouwbaardere laptop te stoppen waar de schroefjes er niet van uitvliegen...

Alvast enorm bedankt voor enige wijze woorden d:)b
Groetjes, y4k

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je een warmtebeeldcamera?
Plug 'm dan eens in en zoek de hotspots. Daar kan kortsluiting zijn.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.