In maart 2026 zijn wij ingetrokken in onze “nieuwe” woning. Bij de verbouwing/verduurzaming hebben we geprobeerd een balans te vinden tussen energiebesparing en wooncomfort. Zo zijn er extra zonnepanelen geplaatst en is er een grote thuisbatterij geïnstalleerd.
De volgende stap is een all-electric warmtepomp, zodat de huidige cv-ketel uit 2009 én de gasaansluiting met pensioen kunnen.
Ik ben op zoek naar advies over een betaalbaar en betrouwbaar systeem dat past bij onderstaande woning. Ervaringen met goede installateurs in de regio Eindhoven zijn ook zeer welkom. Vooral kennis van de techniek, bereikbaarheid en snelheid bij storingen vind ik belangrijk.
De bereikbaarheid en beschikbaarheid van de installateur bij storingen vind ik minstens zo belangrijk als de aanschafprijs. Ik wil voorkomen dat ik bij een storing weken moet wachten op diagnose, onderdelen of een monteur.
Een voordeel van DeWarmte lijkt mij dat zij de installatie op afstand kunnen uitlezen. Tegelijkertijd vraag ik mij af hoe het zit met onderhoud, onderdelen en ondersteuning op lange termijn. Als relatief jonge partij zie ik als mogelijk risico dat bij een eventueel faillissement je uiteindelijk met een installatie zit die weinig andere partijen willen of kunnen onderhouden.
Mijn vragen:
De volgende stap is een all-electric warmtepomp, zodat de huidige cv-ketel uit 2009 én de gasaansluiting met pensioen kunnen.
Ik ben op zoek naar advies over een betaalbaar en betrouwbaar systeem dat past bij onderstaande woning. Ervaringen met goede installateurs in de regio Eindhoven zijn ook zeer welkom. Vooral kennis van de techniek, bereikbaarheid en snelheid bij storingen vind ik belangrijk.
Huidige situatie en verbruik
- Woningtype: twee-onder-een-kapwoning
- Bouwjaar: 2009
- Bruto vloeroppervlak: 238 m²
- Bruto inhoud: 595 m³
- Energielabel: A+
- Rc-waarde gevelisolatie: 2,5
- Rc-waarde dakisolatie: 2,5
- Rc-waarde vloerisolatie: 2,5
- U-waarde ramen/beglazing: 1,8
- Ventilatie: mechanische ventilatie met warmteterugwinning (Zehnder WHR 930 Basis R)
- Cv-ketel: Kombi Kompakt HR28/24
- Thermostaat: Emma Wired Pro
- Gasverbruik in 2025: circa 1.300 m³ (opgave van de vorige bewoners; gezin van vier personen)
- Gewenste binnentemperatuur: 20 °C
- Boiler/binnenunit: technische ruimte, op de plek van de huidige cv-ketel
- Buitenunit: op de grond in de tuin
Afgiftesysteem per ruimte
Benedenverdieping – 50 m²Master bedroom – 19 m²- Radiator: Jaga Tempo, 100 × 17 × 40 cm (b × d × h)
- Vermogensafgifte volgens datasheet:
- 1.568 W bij 75/65/20
- 1.151 W bij 70/50/20
- 773 W bij 55/45/20
- 519 W bij 45/40/20
- Radiator: Jaga Tempo, 70 × 17 × 30 cm (b × d × h)
- 951 W bij 75/65/20
- 696 W bij 70/50/20
- 466 W bij 55/45/20
- 312 W bij 45/40/20
- Radiator: Jaga Tempo, 80 × 12 × 30 cm (b × d × h)
- 661 W bij 75/65/20
- 483 W bij 70/50/20
- 323 W bij 55/45/20
- 216 W bij 45/40/20
- Radiator: Jaga Sani Basic, 132 × 75 cm (h × b)
- 865 W bij 75/65/20
- 654 W bij 70/50/20
- 455 W bij 55/45/20
- 317 W bij 45/40/20
- Radiator: type 22-paneelradiator, 110 × 9 × 90 cm (b × d × h)
- Vermogensafgifte: onbekend
Elektrische infrastructuur
- Thuisbatterij: 48 kWh
- Zonnepanelen: 36 stuks, samen 14.860 Wp
- Oriëntatie zonnepanelen: oost-west
Overige informatie
- Gezin: vier personen
- Er zijn zowel een regendouche als een ligbad aanwezig; beide worden gebruikt.
- We wonen hier pas sinds maart 2026 en hebben de eerste winter in deze woning dus nog niet meegemaakt.
- Ik ga de warmtepompinstallatie niet zelf installeren. Kleine elektrische werkzaamheden kan ik doen, maar voor de rest zoek ik een professionele installateur.
Warmteverliesberekening
Volgens de door mij ingevulde warmteverliesberekening van DeWarmte is het warmteverlies 8,8 kW, uitgaande van:- 20 °C binnentemperatuur
- Geen nachtverlaging
- Alle ruimtes verwarmd
- -10 °C buitentemperatuur
Voorkeuren en vragen
Mijn eerste gedachte gaat uit naar de DeWarmte PompMP met PompT van 300 liter. De reden is het relatief hoge opgegeven vermogen bij -10 °C. Tegelijkertijd begrijp ik dat de opgegeven capaciteit daarbij inclusief het ingebouwde elektrische element van 3 kW is, wat niet helemaal fair is in mijn ogen.De bereikbaarheid en beschikbaarheid van de installateur bij storingen vind ik minstens zo belangrijk als de aanschafprijs. Ik wil voorkomen dat ik bij een storing weken moet wachten op diagnose, onderdelen of een monteur.
Een voordeel van DeWarmte lijkt mij dat zij de installatie op afstand kunnen uitlezen. Tegelijkertijd vraag ik mij af hoe het zit met onderhoud, onderdelen en ondersteuning op lange termijn. Als relatief jonge partij zie ik als mogelijk risico dat bij een eventueel faillissement je uiteindelijk met een installatie zit die weinig andere partijen willen of kunnen onderhouden.
Mijn vragen:
- Is een warmtepomp met circa 8 à 9 kW vermogen passend voor deze woning, of is eerst een nauwkeuriger warmteverliesberekening nodig?
- Is de huidige afgifte - met vloerverwarming beneden en relatief compacte radiatoren boven - geschikt voor all-electric verwarmen? Welke aanvoertemperatuur is realistisch?
- Zijn de radiatoren in de slaapkamers, badkamer en het thuiskantoor voldoende, of zijn LT-radiatoren, Jaga DBE-sets/fancoils of grotere radiatoren nodig?
- Is een tapwatervat van 300 liter passend voor een gezin van vier personen met regendouche én regelmatig gebruik van een ligbad?
- Hoe kijken jullie naar DeWarmte specifiek qua betrouwbaarheid en service?
- Welke installateurs in de regio Eindhoven hebben aantoonbaar ervaring met goed ontworpen en ingeregelde all-electric warmtepompinstallaties?
Never gonna let you down
:strip_exif()/f/image/uma1wMV5DbDtVZswxwiDuZVc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8B7sxD8ofdLjh4jEVfJU5uH0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b3daDNzj8uqIFqiSi2ORM9hU.jpg?f=fotoalbum_large)