Vraag

• BartD95
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:28
In een hoekwoning uit 2008 (energielabel A) met vloerverwarming beneden en radiatoren op de 1e en 2e verdieping ben ik geïnteresseerd in een full electric warmtepomp. De cv-ketel is uit het bouwjaar en dus 18 jaar oud, koken gebeurd al op inductie. Er is een badkamer met bad en regendouche aanwezig. Momenteel met 2 personen, we zouden de installatie ready willen maken voor 4 personen. Er zijn twee thermostaten, een in de woonkamer (vloerverwarming) en een bij de ketel op zolder.

Vragen die ik zelf heb:
  • Is de vloerverwarming geschikt voor de warmtepomp, zie foto? Inclusief de standleiding (genoeg flow)?
  • Is parallel bouwen met een buffervat noodzakelijk?
  • Zou een 6 kW warmtepomp volstaan?
Historisch gasverbruik: 1034 m³/jaar (17-04-25/17-04-26, winter '25/26)
Afgiftesysteem:
- 60 m² vloerverwarming begane grond, ik denk slangen 10 cm HoH (of 15???), 5 groepen, 5 daarvan staan altijd open
- 3 Jaga Strada radiatoren type 10, 50 cm hoog (90 cm, 100 cm en 180 cm lang)
- 1 Jaga Strada radiatoren type 15, 50 cm hoog (180 cm lang)
- 1 radiator type 22 in garage (niet gebruikt en niet meegenomen in totaal kW/liters)

Totale afgifte bij 40 graden 2,4 kW, waterinhoud in totaal 4,3 liter. Afgelopen winter ('25/26) stond de aanvoertemperatuur op 40 graden. Twee thermostaten (woonkamer en zolder bij cv-ketel).
SWW:
- plek voor boiler op zolder (plaats huidige cv-ketel, zie foto)
- 300 liter nodig
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W, volgorde: goedkoop, stil, zuinig, domotica-integratie, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, design, milieuvriendelijk

Liefst met eventuele mogelijkheid om lokaal/WiFi aan te sturen.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Vloerverwarming verdeler
Vloerverwarming verdeler

Huidige cv-ketel
Huidige cv-ketel

Alle reacties

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Lijkt mij geen enkel probleem. Wel zal bijna alle warmte zal uit de vloerverwarming komen. Als het boven te koud blijft moet je misschien een paar boosters op de radiatoren plakken, maar ik zou het gewoon doen en kijken hoe het is in de winter; misschien kan je zelfs al die radiatoren laten weghalen.

Ik kom wel op veel meer afgifte van je vloerverwarming dan 2.4kW, hoe heb jij dat berekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7MNoDq-skBpDOAxPi2pQ4Ik7X0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUJpMHlGRRtlfL7BI9ztFXet.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door asdfvdsa op 07-08-2026 15:02 ]

gasweg.nl

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:24
asdfvdsa schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:00:
Lijkt mij geen enkel probleem. Wel zal bijna alle warmte zal uit de vloerverwarming komen. Als het boven te koud blijft moet je misschien een paar boosters op de radiatoren plakken, maar ik zou het gewoon doen en kijken hoe het is in de winter; misschien kan je zelfs al die radiatoren laten weghalen.
Een Jaga Strada type 10 is wel iets anders dan een conventionele T-10 radiator ;)
Type 10: 50 x 90 x 11,5 cm geeft 968 W volgens Jaga.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• asdfvdsa
  • Nu online
MisterMailman schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Een Jaga Strada type 10 is wel iets anders dan een conventionele T-10 radiator ;)
Perfect. Meer vermogen is meer beter.

Zegt Jaga ook wat daar van over blijft bij 30˚C? Je kan ze ook als convector of ventilatorconvector invoeren, dan kom je wellicht op een nog lagere temperatuur uit.

[ Voor 121% gewijzigd door asdfvdsa op 07-08-2026 15:41 ]

gasweg.nl

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:13
MisterMailman schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Dat is met 75 graden aanvoer ;)

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:13
@BartD95 Topicstart van het warmtepompen topic al gelezen? Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:24
Fleighe schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Dat is met 75 graden aanvoer ;)
Oeps |:(
Ik heb niks gezegd...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
De rietjes naar de verdeler verdienen een goede upgrade, met 16mm wordt het wel heel hard pompen.

Selectiemodel Jaga (versie 2021/7) 35/30/20:
T10 50x90 140W, 405W met DBH
T10 50x100 156W, 516W met DBH
T10 50x180 280W, 910W met DBH
T15 50x180 459W, 1089 met DBH

Met fans gaat dat zeer waarschijnlijk genoeg zijn en dan is de pompverdeler ook overbodig.

DBH is stervensduur, zelfbouw goedkoop en werkt nog beter.
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BartD95
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:28
Bedankt voor het meedenken en alle adviezen allemaal!
asdfvdsa schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:00:
Ik kom wel op veel meer afgifte van je vloerverwarming dan 2.4kW, hoe heb jij dat berekent?
Foutje van mij, ik heb alleen de radiatoren meegenomen. Ik had de 45/40 waardes uit de brochure gepakt, maar twijfel nu of dat klopt.

De radiatoren komt denk ik wel goed, zoals aangegeven stond de aanvoer temperatuur afgelopen winter (per ongeluk, zonder het te merken) al op 40 graden. Het was natuurlijk geen strenge winter (omgeving Eindhoven). Eventueel met zelfgemaakte DBH als we het koud krijgen.
Ik had alleen de Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" gelezen, ben nu deze ook aan het bekijken. Thanks!
Ronald schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:06:
De rietjes naar de verdeler verdienen een goede upgrade, met 16mm wordt het wel heel hard pompen.
Dit is de hoofdreden dat ik het topic geopend heb. Een installateur durft het zo niet aan vanwege te dunne leiding en te weinig flow naar de vloerverwarming. De andere heb ik deze vraag specifiek gesteld en zag geen enkel probleem.

Wat zou een “goede upgrade” van de rietjes zijn @Ronald ? Kan het laatste stukje leiding vervangen worden door een grotere? Vanaf het punt dat deze de vloer in gaat kan het niet (zomaar) aangepast worden lijkt me toch?

De eerste installateur gaf als oplossing parallel te bouwen met een buffervat, wat ik alleen wil doen als het niet anders kan/goedkoper is als andere oplossingen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
De warmte moet naar die verdeler... Met veel flow en weinig deltaT.

Een (parallel)buffer lost dat issue niet op... Die lost alleen op dat de machine zijn flow niet kwijt kan... Zo maak je dus een pendelend slecht functionerend systeem... want de warmte gaat de buffer niet uit.

Hoe lopen de leidingen nu? Wat is wel bereikbaar? Is er een alternatief traject mogelijk?
Is er een leidingenkoof? Denk ruim en breed.
Als je onder de vloer bereikbaar is dan is alleen het stuk door de vloer dun niet het grote issue...
Je kunt 3000l/u door DN15 proppen volgens ome Kamstrup (Ik heb een DN15 meter bij gebrek aan verkrijgbaarheid)... gaat alleen met meer drukverlies onderweg.
Houdt het dunne stuk kort en het kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• asdfvdsa
  • Nu online
Bij 1m/s krijg je volgens mij 0.19L/s water door een DN15, dat is 684L/h, bij DT=5˚C is dat 684*5*0.00116=~4kW

Volgens mij is 1m/s geen absurde snelheid. Sommige mensen schrijven 0.8 m/s voor wat zou zijn 0.8*4=3.2 kW.

3.2kW is makkelijk het minimumvermogen van je WP, dus daarom zal die niet gaan pendelen.

Met een hogere aanvoertemperatuur krijg je een hogere delta T en dus nog meer afgifte. Misschien is het goedkoper om in de eerste instantie de leidingen te houden en een marginaal inefficiënter systeem te draaien; de grootte winst zit in de installatie van de warmtepomp, verder tweaken kan altijd nog als je niet blij bent met een iets te hoge snelheid en een iets inefficiëntere delta T op koude dagen.

gasweg.nl

Pagina: 1