Feedbacktopic: modal op de productpagina

Pagina: 1
Acties:

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
In het .plan heb je kunnen lezen dat we een modal gebruiken om de details van een product te tonen, dit komt in plaats van de slide-in die we eerder hadden.

In het vorige topic kregen we veel feedback op de slide-in. Daar hebben we serieus naar gekeken: het was voor ons reden om prioriteit te geven aan vervolgonderzoek. We hebben verschillende varianten getest, en in een A/B-test kwam de modal als beste uit de bus. Die gaan we nu doorvoeren.

Waar dit topic over gaat: slide-in vs. modal.
Werkt de modal voor jou beter of slechter dan de slide-in? Denk aan:
  • openen en sluiten (mobiel én desktop);
  • navigeren en het aantal kliks binnen de modal;
  • ruimtegebruik en weergave op jouw resolutie;
  • bugs of rare sprongen.
Waar dit topic níét over gaat.

Om het bruikbaar te houden voor de ontwikkelaars:
  • de bredere herinrichting van de productpagina; die discussie is al gevoerd;
  • de vraag of deze informatie op een losse pagina of in tabs hoort — terecht punt, maar een andere afweging dan deze;
  • randzaken zoals DPG en verdienmodellen.
Hoe concreter je feedback (welk product, welk scherm, welke stap), hoe meer we ermee kunnen. De devvers lezen mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Freek1710 op 06-08-2026 09:36 ]

Build The Right Thing and Build The Thing Right

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Een link naar het vorige topic, of wat screenshots van de situatie zijn denk wel een goede toevoeging Freek.

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik heb geen idee waar het over gaat. Wat wordt bedoelt met slide-in?

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:49
Mijn grote probleem met deze modal is nog steeds dat je extra kliks moet doen om gedetailleerde informatie te vinden: de klik voor de modal daargelaten zit alles nog steeds in submenus die je moet openklikken, en waarbij je maar gewoon moet gokken onder welke categorie iets zit. Of als iets niet op de pagina staat, dan moet je alles openklikken om dan pas tot de vaststelling te komen dat Tweakers die informatie gewoon niet heeft.

Als je dan toch in een modal gaat tonen, dan zou ik gewoon ALLE informatie meteen tonen: geen accordeons die je moet openklikken op zoek naar wat je wilt weten. meerdere panelen met "meer details" in een modal die al "meer details" voorstelt is gewoon niet leuk om mee te werken.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 3X2TB M.2 SSD | 1 TB SATA SSD | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro | ASUS ROG Strix XG27AQWMG | LG 27GL850-B

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Slide-in-topic waar Freek het over heeft: Feedback topic slide-ins op productpagina

[ Voor 24% gewijzigd door Room42 op 06-08-2026 09:38 ]

Koop al mijn ads!

• Freek1710
  • Nu online

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
CLB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:31:
Een link naar het vorige topic, of wat screenshots van de situatie zijn denk wel een goede toevoeging Freek.
Die heb ik toevoegt dankjewel. Het is beetje kip-ei verhaal met wanneer je waarvan een link hebt .plan forumtopic, zodat je ze naar elkaar kunt laten verwijzen.

• Freek1710
  • Nu online

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
Zenomyscus schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:32:
Ik heb geen idee waar het over gaat. Wat wordt bedoelt met slide-in?
.plan: Modal op de productpagina – Development-iteratie #343

Hierover dus. Inclusief screenshots.

• Room42
  • Niet online
Ik vind de modal een stúk beter, omdat ie mooi centreert over de rest van de pagina. Mijn eerste feedback zou zijn dat hij resizable of breder mag zijn, zodat die afgebroken regels in het screenshot ('Opmerkingen opslag') netjes op een regel zouden kunnen passen. Er is meer dan genoeg ruimte hiervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbCM4TVk--uER7MA3QCpulsKxAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qsgbDvYELkz3QZrjX2tKcP2O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 06-08-2026 09:42 ]

Koop al mijn ads!

• Freek1710
  • Nu online

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
nzall schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:34:

Als je dan toch in een modal gaat tonen, dan zou ik gewoon ALLE informatie meteen tonen: geen accordeons die je moet openklikken op zoek naar wat je wilt weten. meerdere panelen met "meer details" in een modal die al "meer details" voorstelt is gewoon niet leuk om mee te werken.
Als je hiermee vooral 'specificaties' bedoeld. Wij hebben naar aanleiding van de feedback ingebouwd dat je 1 keer 'Alles openen' hoeft te klikken en dat dat voor alle producten wordt onthoud. De reden om dit niet standaard te doen is omdat deze lijst heel lang is en we graag aan gebruikers (die misschien niet zo frequent op Tweakers komen) willen laten zien welke specificaties we allemaal hebben. Daarom default ingeklapt, open te klappen per onderdeel (of dus 1 keer aanklikken 'Alles openen')

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Umm ik heb de beta aanstaan zover ik weet. Maar tussen slide in en modal zit niet veel verschil? (heb PW al weken niet gebruikt, maar andere discussie)

De modal is dus het 'pop up' scherm?
Mijn aandachtspunten:
- ik ga nu naar willekeurige smartphone sectie. klik op specificatie, slide ik naar een random plaats in de pagina? want bij de helft staat video's ect (andere discussie). Dan moet ik WEER drukken op een ingeklapt 'wat lijkt op specificatie maar meer een verkapte doordruk knop is om de modal te openen' Waarom niet als ik boven aan de pagina op specificatie druk de spec openen?

- Waarom staan prijzen in de modal? die staan al op de pagina, meteen bij de keuze knoppen :S
offtopic:
De hele modal/slide in is gewoon een 'extra' dumb feature die weinig toevoegd imho. alles kan gewoon netjes op de pagina staan..
p.s. anderzijds top dat er naar gekeken wordt om toch van de slides af te komen.. _/-\o_ en hopelijk de PW op oude niveau te krijgen.

@Freek1710 Mag ik vragen wat de rede is om toch weer van de slide af te stappen? niet om te stoken of gelijk te halen. Maar ben oprecht benieuwd om met de invoering van de slides (paar mnd geleden) er heilig van overtuigd was dat dit het was..

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Freek1710
  • Nu online

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
epicfailguy23 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:44:
@Freek1710 Mag ik vragen wat de rede is om toch weer van de slide af te stappen? niet om te stoken of gelijk te halen. Maar ben oprecht benieuwd om met de invoering van de slides (paar mnd geleden) er heilig van overtuigd was dat dit het was..
De slide-in en nu ook deze modal zijn eigenlijk 2 manieren om hetzelfde te bereiken. Niet alle informatie direct op de pagina. De productdetailpagina is heel vol met alle inhoud die we hebben en daarom kiezen we ervoor om op de pagina zelf een deel van de informatie te laten zien die we over een product hebben. We tonen niet alle prijzen, niet alle specs, niet alle gebruikersreviews, niet alle V&A advertenties. We willen dat natuurlijk wel allemaal toegankelijk maken voor iedereen die dat wil, dus 1 klik om (hiervoor een slide-in) nu een modal te openen.

De reden om over te stappen gaf ik ook al aan in het .plan. We hebben dit getest en zien uit de data dat dit een meer gewaardeerde visualisatie is van deze informatie.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:51
Ik volg eigenlijk niet zoveel meer van de productpagina's sinds alles op 1 pagina is gepropt. En dan staan er bovenaan dingen die op tabs lijken ('Prijzen', 'Specificaties',....) maar die dus geen tabs meer zijn, waardoor je navigatie compleet onverwacht wordt. Het verschil tussen een modal en een slide-in lijkt me niet echt per se het grootste punt. De feedback in het vorige topic lijkt ook maar marginaal te raken aan die slide-in en veel meer over de hele verandering te gaan.

• nzall
Freek1710 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:44:
[...]

Als je hiermee vooral 'specificaties' bedoeld. Wij hebben naar aanleiding van de feedback ingebouwd dat je 1 keer 'Alles openen' hoeft te klikken en dat dat voor alle producten wordt onthoud. De reden om dit niet standaard te doen is omdat deze lijst heel lang is en we graag aan gebruikers (die misschien niet zo frequent op Tweakers komen) willen laten zien welke specificaties we allemaal hebben. Daarom default ingeklapt, open te klappen per onderdeel (of dus 1 keer aanklikken 'Alles openen')
Dat helpt al wat, maar het is niet erg duidelijk dat die knop veranderd hoe ALLE pagina's worden weergegeven. Het kan denk ik helpen om daarvan een soort toggle te maken die duidelijk aangeeft dat deze knop dit ineens voor alle PW pagina's doet.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 3X2TB M.2 SSD | 1 TB SATA SSD | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro | ASUS ROG Strix XG27AQWMG | LG 27GL850-B

• Freek1710
  • Nu online

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
nzall schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Dat helpt al wat, maar het is niet erg duidelijk dat die knop veranderd hoe ALLE pagina's worden weergegeven. Het kan denk ik helpen om daarvan een soort toggle te maken die duidelijk aangeeft dat deze knop dit ineens voor alle PW pagina's doet.
Ja, het gaat dus om alle specificaties uitgeklapt tonen voor alle producten. Geldt dus enkel voor specificaties.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

IMHO zijn de problemen vergelijkbaar met de slider: onhandige navigatie, extra navigatie, slecht gebruik van scherm ruimte (een kolom in een kolom).

Het voelt alsof jullie een window-manager aan het schrijven zijn met extra vensters, kopjes, titels, tabbladen, etc. Ik wil geen vensters en pop-ups binnen mijn browserwindow voor belangrijke functionaliteit . Tabbladen zijn een beetje het maximum. Daarbij worden niet eens de normal conventies gebruikt. Links die er uit zien als tabbladen zijn soms jumps naar andere plekken op de pagina.

Ik snap dat PW een complexe applicatie is die ook een complexe interface vereist en dat dit botst met de wens om ook toegankelijk te zijn. Misschien is het een kwestie van wennen, maar ik vind het niet fijn voelen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• nzall
Freek1710 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

Ja, het gaat dus om alle specificaties uitgeklapt tonen voor alle producten. Geldt dus enkel voor specificaties.
Ja, dat begrijp ik. Wat ik vooral bedoel: deze knop past dus in feite een instelling aan voor de huidige gebruiker, maar dat is niet duidelijk als je nu die knop ziet. Als ik een knop zie "alles openen", dan denk ik dat die enkel voor de huidige pagina telt, niet dat dit een instelling aanpast.

• Room42
  • Niet online
Het is wel een beetje apart dat de knoppenbalk van hoogte verspringt (doordat hij ook verticaal centreert) als de content niet beeldvullend is. Ik zou deze gewoon altijd even hoog houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upU8Q2oI4rlZ6aSzZ5pDxTzJHKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JX1ljYb5zAa26pOSrgZav3Mn.png?f=fotoalbum_large

Koop al mijn ads!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
wild idee: Laat de hele modal zitten en plaats de tabbladen met uitklap pagina's + keuze menu's (ow wacht die zijn er al). gewoon op de pagina zonder Modal? dan zijn we er toch? of mis ik iets?

Voor de 'standaard' doorgewinterde tweakers een vinkje: ik wil altijd alles open van deze info: prijs/spec/whatever.
voor de nieuwe tweakers die we er graag bij hebben om tweaker in leven te houden: hebben ze de standaard info die ze nu ook zien en worden ze niet 'overrompeld' door alle info. als ze dan kiezen voor: meer info dan klapt alles netjes open, bij pagina refresh alles naar default, totdat ze natuurlijk doorgewinterde tweakers worden :7 "

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:03
Hmm.

Ik ga naar een product, bijvoorbeeld
uitvoering: Kobo Libra Colour Zwart

Ik klik op 'specificaties' en scroll automatisch naar beneden naar 'Belangrijkste specificaties' - OK, prima, goed dat ik niet overladen wordt maar enkel de belangrijkste krijg.

Maar ik wil meer zien, dus klik op 'Bekijk alle specificaties'.
Er opent een scherm met eigenlijk alles wat ik al wist: dezelfde belangrijkste specificaties en opnieuw een knop om alles te bekijken. Dus mijn muisklik heeft niets extra's opgeleverd, zinloze actie en ik moet nogmaals klikken om alle specificaties te zien.

Waarom niet toen ik 'specificaties' aanklikte meteen die modal openen met basis-specificaties?

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:56

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Als eerste ben ik blij dat jullie naar de gebruiker hebben geluisterd. Deze oplossing ziet er veel beter uit.

Helaas moet de gebruiker wederom veel clicken om de product specificaties te zien. Haal ajb de bekijk alle specificaties button weg en toon deze informatie direct.

• Freek1710
  • Nu online

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:59:
Het is wel een beetje apart dat de knoppenbalk van hoogte verspringt (doordat hij ook verticaal centreert) als de content niet beeldvullend is. Ik zou deze gewoon altijd even hoog houden.

[Afbeelding]
Ja, dit is goede feedback. Wij hadden het modal in het midden gezet, ook als er verticaal niet genoeg content is. Maar dan verspringt de balk.

Deze fix komt er binnen paar minuten aan. Dan staat het venster vast op dezelfde plek.

Edit; dit is nu live

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Een tijdje terug deden we een grote update aan de productdetailpagina: we brachten de inhoud van meerdere pagina's samen op één pagina.
(...)
Een modal is een venster dat zich vóór de pagina opent en de rest even op de achtergrond zet, tot je het sluit.
Het voelt mij als de verkeerde aanpak voor dit probleem. Technisch gezien is het nu inderdaad één pagina, maar vervolgens maakt die modal (of slide-in) er gevoelsmatig toch weer losse pagina's van. Jullie omschrijven het zelf als: "Een modal is een venster ...". Dat wordt onderstreept doordat er tabbladen in de modal zitten. Het lijkt mij daarom dat er praktisch gezien niks is opgelost.

Voor de duidelijkheid: Ik ben niet tegen alles op één pagina zetten of het (deels) verbergen van informatie, maar dit voelt als een onhandig compromis.

Als ik op "Specificaties" klik dan wil ik de specs zien, geen knop met "bekijk alle specificaties". (en een kort overzicht van specificatie, maar dat stond ook al boven de "specificaties" knop in de header.)

Als ik op "Vraag & Aanbod" klik dan wil ik zien wat er aangeboden wordt, geen knop met "bekijk het volledig tweedehands aanbod".

[ Voor 28% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 06-08-2026 11:06 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Room42
  • Niet online
Misschien qua design een iets duidelijkere rand of zo? Donker op donker is niet heel duidelijk.

Koop al mijn ads!

Pagina: 1