Members-only tags en WYSIWYG editor

Pagina: 1
Acties:

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:27
1. Welk probleem ervaar je?

Ik gebruik zelf de broncode-view, dus ik heb er niet zoveel problemen mee, maar kom de laatste tijd vaker mensen tegen die niet begrijpen waarom hun members-only tags niet werken. Dat komt omdat ze de WYSIWYG-editor gebruiken waar je wel een teksttype kan selecteren maar geen tags meer kan gebruiken.

Blijkbaar weten mensen alleen van het bestaan van de tags en niet van de teksttype-dropdown. Dat is ook niet heel gek, want de feature 'members only' wordt altijd uitgelegd met 'tags', die nu dus schijnbaar niet werken.

2. Waarom is dat een probleem?

Gebruikers begrijpen niet hoe ze iets als member-only plaatsen, plaatsen het dan misschien niet, vragen in het topic offtopic om uitleg, etc.

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?

Deze week drie keer gezien, eerder ook al wel.

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?

Ik denk dat het mooi zou zijn als de WYSIWYG-editor de mo-tags alnog herkent en niet escapet. Een alert-box met een waarschuwing en instructie zoals wanneer je tags pastet lijkt me ook prima.

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 13:24

DaFeliX

Tnet Devver
We gaan wat mij betreft geen tag-herkenning doen als je typt. Dit gaat geheid problemen geven voor alle situaties waarin men niet verwacht dat RML ondersteund wordt. Er is wel ondersteuning als je tekst plakt vanuit het klembord (ter ondersteuning van tooltjes die RML genereren); die geeft ook een waarschuwing als ie RML herkent.

Voor "members only" is er een 'markdownnotatie' die je kunt gebruiken ipv het gebruiken van de dropdown menu (zin beginnen met "membersonly: ". Voor veel tags is er een 'markdownnotatie' of sneltoets. Zie het help-menu(Ctrl+?) voor een courante lijst met sneltoetsen/markdownnotaties.

[ Voor 4% gewijzigd door DaFeliX op 03-08-2026 14:33 ]

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-08 14:40

3_s

Ik ben aan het kijken, maar zie hier nergens een help-menu.

Ctrl-? werkt niet op mijn tablet.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:35

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Druk eens op het ? knopje?

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Aftansert
DaFeliX schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:33:
Voor "members only" is er een 'markdownnotatie' die je kunt gebruiken
Ja, dat is me ook wel bekend. Deze melding gaat er meer over dat de 'membersonly' feature op dit forum eigenlijk vooral bekend is als 'memberonly-tag', en dat best veel gebruikers de laatste tijd niet snappen waarom deze tag niet werkt.

Er is ook een hele uitleg met UBB-codes boven de WYSIWYG-editor, waaronder de MO-tag, maar niet een vergelijkbare uitleg hoe je in de editor members-only output genereert of hoe de visuele editor verder werkt. Overigens denk ik niet dat zo'n uitleg het probleem perse zal oplossen, want weinig mensen lezen dat soort documentatie.

Ik begrijp nu dat de (?) knop dat soort uitleg geeft, maar dat zou prominenter kunnen en met tekst, net zoals 'UBB-codes' nu tekst heeft.
DaFeliX schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:33:
We gaan wat mij betreft geen tag-herkenning doen als je typt. Dit gaat geheid problemen geven voor alle situaties waarin men niet verwacht dat RML ondersteund wordt.
Tijdens het typen lijkt me inderdaad niet verstandig. Maar het valt het te overwegen om bij een zeer beperkte subset van de tags, bijvoorbeeld \[mo]\[/mo], een alertbox-warning te geven, net zoals bij het plakken.

[ Voor 13% gewijzigd door Aftansert op 03-08-2026 20:34 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:49

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ideetje: zoals plaatjes geparsed en gecontroleerd worden, misschien is het ook mogelijk om te controleren voor tags in de visuele editor bij het klikken op 'Plaats reactie'? En dan vragen of het de bedoeling is of niet, waarbij het negatieve antwoord je op de pagina houd ipv de reactie te plaatsen.

Commandline FTW

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Hero of Time schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:08:
Ideetje: zoals plaatjes geparsed en gecontroleerd worden, misschien is het ook mogelijk om te controleren voor tags in de visuele editor bij het klikken op 'Plaats reactie'? En dan vragen of het de bedoeling is of niet, waarbij het negatieve antwoord je op de pagina houd ipv de reactie te plaatsen.
De RML-plaatjescheck doen we alleen voor de broncode modus. In wysiwyg-modus worden afmetingen van plaatjes automatisch op de achtergrond bepaald.

Intentionally left blank

• Aftansert
Hero of Time schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:08:
Ja, precies. Dat bedoelde ik inderdaad, maar heb het niet goed opgeschreven.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

crisp schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

De RML-plaatjescheck doen we alleen voor de broncode modus. In wysiwyg-modus worden afmetingen van plaatjes automatisch op de achtergrond bepaald.
Dat snap ik. Het gaat mij om dat principe, dat er een plaatje in de broncode editor wordt gevonden, toepassen op de visuele om UBB tags te detecteren en een melding naar de gebruiker geven zodat die het eventueel nog kan corrigeren of van editor kan wisselen.

Commandline FTW

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien hele domme vraag maar wat houd de members tag eigenlijk in ?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Hero of Time schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:19:
[...]

Dat snap ik. Het gaat mij om dat principe, dat er een plaatje in de broncode editor wordt gevonden, toepassen op de visuele om UBB tags te detecteren en een melding naar de gebruiker geven zodat die het eventueel nog kan corrigeren of van editor kan wisselen.
Ik denk vooral dat er bovenaan de UBB faq een uitleg moet komen dat de standaard editor nu wysiwyg is.

Intentionally left blank

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

crisp schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

Ik denk vooral dat er bovenaan de UBB faq een uitleg moet komen dat de standaard editor nu wysiwyg is.
Dat ja. Het is vooral bekend worden met markdown irt. Tweakers. Ik type ook nogal eens tags, vanuit ‘muscle memory’. Maar dat zal vanzelf wel wegzakken. En markdown in muscle memory krijgen is op langere termijn nuttiger ook.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Roel1966 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:25:
Misschien hele domme vraag maar wat houd de members tag eigenlijk in ?
Met de MO-tag kan je tekst afschermen van niet-ingelogde gebruikers.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Je kan het voor verschillende situaties gebruiken, zoals kortingscodes om scrapers tegen te gaan, iets minder publiekelijk zeggen in een publiek topic, etc.

Commandline FTW

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

crisp schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

Dat zal niet heel veel helpen bij gebruikers die zonder weten de nieuwe standaard visuele editor gebruiken en de UBB codes uit het hoofd weten. We hebben al meerdere keren gebruikers tags zien typen en afvragen waarom het niet werkt, omdat het verschil tussen de visuele editor en broncode niet heel groot is. Zeker de toolbar met de opmaakknoppen is maar marginaal anders. Er zijn een paar andere knoppen, een dropdown, maar er is geen duidelijk indicator anders dan de knoppen rechts onder het invoerveld.

Het is pas goed zichtbaar als je iemand quote. Maar niet bij een normale reactie schrijven. Ik zie een verandering in achtergrondkleur, maar dat kan ook m'n custom css zijn (meer blauw bij visueel).

Commandline FTW

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Grappig dat in deze thread nog niet vermeld is dat een alinea beginnen met `mo:` in de visuele editor een Members Only-type paragraph begint.
Members only:

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Room42 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:49:
Grappig dat in deze thread nog niet vermeld is dat een alinea beginnen met `mo:` in de visuele editor een Members Only-type paragraph begint.

***members only***
In zekere zin wel, de eerste reactie noemt het:
Voor "members only" is er een 'markdownnotatie' die je kunt gebruiken ipv het gebruiken van de dropdown menu (zin beginnen met "membersonly: ".
Het is alleen voluit geschreven, ipv afgekort naar 'mo'. :)

Commandline FTW

• Roel1966
  • Niet online
Members only:
Duidelijk, eerlijk gezegd nooit zo op gelet maar wel handig.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Roel1966 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:17:

***members only***

Duidelijk, eerlijk gezegd nooit zo op gelet maar wel handig.
Jij had ook de 'quote'-knop nog niet gevonden? ;)

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

• Roel1966
  • Niet online
Jij had ook de 'quote'-knop nog niet gevonden?
Haha, ja die wel, maar verder nooit wat naar beneden gescrolled. Wist eerlijk gezegd ook niet echt na het zien van Members only wat het inhield, maar nu dus wel.
Pagina: 1