Gmail stopt met "Send mail as" functie. Alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vandaag kom ik er toevallig achter dat Gmail vanaf januari 2027 geen "Send email as" meer ondersteunt. Dat gebruik ik al een jaar of 20 nogal uitgebreid om vanuit Gmail mail met afzendadressen van mijn eigen domeinnaam te versturen.
Ook stoppen ze met de ondersteuning van Pop3 om daarmee email van andere accounts op te halen, wat ik nog gebruik voor een account waarbij het doorsturen naar Gmail niet lekker werkt.
Zie https://support.google.com/mail/answer/17101213 voor alle info.

Google promote hiervoor nogal hun Google Workspace, maar dan bind ik mezelf nog meer aan Google vast, dus daar zit ik niet op te wachten.

Nu moeten we dus op zoek naar een alternatief, wat zouden jullie kiezen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Alle reacties

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
misschien hoog tijd om je eeens te commiteren aan een goede privacy-respecterende eu-based mailhost los van de grote techreuzen.

ik dacht dit jaar slim te zijn een o365 family te nemen (voor 100 per jaar, 6 accounts met drive, office etc) toen dacht ik dat ik via pop/imap import zo mijn me@domain adressen aan mijn inbox kon toevoegen - iets trager met binnenkomende mails dan direct een o365-smb account af te nemen maar wel veel goedkoper.

bleek deze functie ook daar al uit weggesloopt. heel veel integraties tussen bijv onedrive en mijn inbox, werken nu dus niet en moet ik bestanden altijd vanaf mijn desktop en de outlook client versturen

grootste nadeel voor mij is dat ik nog geen alternatieven heb kunnen vinden met vergelijkbare opslag capaciteit EN office software die wel met ander mailclients willen samenwerken.

maar als het je enkel om een paar gb opslag gaat een een leuke mailbox onder jouw domain zijn er echt hele leuke oplossingen die in veel gevallen ook beter (fijner) werken dan gmail.

bijvoorbeeld mailbox.org

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-08 11:10

slaay

Natuurbeleven.com

Uit de reactie bij het artikel op de frontpage zijn er mogelijk een aantal alternatieven:Net even een trial account aangemaakt op mailbox.org en daarvan kan ik bevestigen dat extern pop3 importeren en het versturen van mail namens dat externe e-mailadres ook werkt.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Andrehj
  • Niet online
Proton staat ook nog op het lijstje mogelijkheden, maar biedt eigenlijk te veel, en is ook veel duurder dan Mailbox.org.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:35
Ik gebruik SimpleLogin (onderdeel van Proton) voor mailadressen (aliassen) vanuit mijn eigen domein waar ik dan vanaf kan versturen en replyen.
Komt uiteindelijk uit in een iCloud en een Gmail adres maar kan je overal naar toe laten gaan. Is dat nog een optie?

• sisa
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-08 22:02
Bij KPN kun je ook je eigen domein koppelen om te gebruiken via KPN webmail en vanuit daar ook te ‘mailen als’.

Daarnaast krijg je er 10GB cloudopslag bij van KPN.

https://community.kpn.com/kennisbank-e-mail-135/mailadres-aanmaken-voor-je-eigen-domein-via-kpn-webmail-626773

https://community.kpn.com/e-mail-en-cloud-10/waar-worden-de-gegevens-van-kpn-cloud-opgeslagen-635971

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:36

g0tanks

Moderator CSA
Welke provider is het meest gebruiksvriendelijk als het gaat om data van Gooogle importeren (mails, calendar, contacts)?

Mailbox heeft een handleiding waarin je dat handmatig moet doen m.b.v. een emailclient zoals Thunderbird. Dat lijkt mij vrij omslachtig: https://kb.mailbox.org/en...count/migrate-from-gmail/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Proton lijkt het dan iets beter geregeld te hebben met overstappen: https://proton.me/support/switch-from-gmail-to-proton Maar zoals eerder gezegd is Proton geen optie als je nog afhankelijk bent van POP3.
Easy Switch is a tool built into Proton Mail, which helps you easily migrate your emails (including attachments), calendars, and contacts from Gmail.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:59

Herman

FP ProMod
Misschien handig om even te citeren wat je bedoelt? In je linkje vind ik zo 1-2-3 niet de reden van je conclusie :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Zobat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-08 19:43
Herman schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 00:57:
[...]

Misschien handig om even te citeren wat je bedoelt? In je linkje vind ik zo 1-2-3 niet de reden van je conclusie :)
Het gaat over pop3.

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat vrijwel elke mailclient 'send as' ondersteunt, maar het probleem in de aflevering zit. Als jij mijn domein zou toevoegen als een send-as, dan komen de emails vrijwel nergens aan door de SPF/DMARC dns instellingen. Wil je (via een andere server) kunnen versturen, dan zal die server toegevoegd moeten worden aan je dns.

Mailbox.org heb ik jaren gebruikt, prima partij, mits je je domeinen dus op de goede manier toevoegt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kan toch je eigen domein koppelen aan Proton?

• Andrehj
  • Niet online
Voor mij geldt dat Pop3 maar een klein deel van het probleem is. Daar zou ik nog omheen kunnen werken.
Proton is vooral (tov mailbox.org) erg duur.
KPN valt af, want ik heb een paar geleden KPN opgezegd omdat ze hier geen glasvezel aan willen leggen, van KPN hebben we enkel ADSL.
Zou het mogelijk zijn om met mailbox.org te werken en die de mail op laten halen bij gmail? Zodat gmail er toch nog tussen zit voor spamfilters etc?

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Wolly schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:53:
[...]

Je kan toch je eigen domein koppelen aan Proton?
Ik was even in de veronderstelling dat ze geen support hadden voor het ophalen van mail uit pop3 accounts. Maar het gaat hier in dit geval erom dat ze zelf geen pop3 aanbieden, toch?

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Andrehj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:39:
Voor mij geldt dat Pop3 maar een klein deel van het probleem is. Daar zou ik nog omheen kunnen werken.
KPN valt af, want ik heb een paar geleden KPN opgezegd omdat ze hier geen glasvezel aan willen leggen, van KPN hebben we enkel ADSL.
Zou het mogelijk zijn om met mailbox.org te werken en die de mail op laten halen bij gmail? Zodat gmail er toch nog tussen zit voor spamfilters etc?
https://userforum-en.mailbox.org/topic/2546-feature-request-oauth-2-authentication-in-imapsmtp

Je kan wel mail doorsturen vanuit gmail naar mailbox, maar ophalen gaat niet. Aangezien ze geen OAuth ondersteunen waardoor je niet kan inloggen op gmail.

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Andrehj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:39:
In de basis (als je aan 1 custom domain genoeg hebt) valt het best mee vind ik: €3 vs €4 per maand.

Pagina: 1