Vraag

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:22
Met de huidige zomer en het vooruitzicht welke kant het de komende jaren op gaat, ben ik van plan een airco aan te schaffen. Ik zoek een economische/milieuvriendelijke manier om deze van elektriciteit te voorzien.

Nu heb ik al 10 PV panelen op mijn dak liggen die momenteel jaarlijks een overschot hebben waarmee dit per 2027 vrijwel waardeloos geworden is.

Mijn gedachte is dus: schakel de nieuwe airco zo dat deze vrijwel alleen zonne-energie gebruikt. In de zomer koelen als de zon schijnt. In de winter is er weinig zonne-energie. Maar dat kleine beetje wat wel als overschot ontstaat, kan ingezet worden als gratis bijverwarming.

In nerd-speak:
IF(electric_surplus && current_temp != desired_temp){
    airco.cool_or_heat()
} ELSE {
    airco.stop()
}
Uiteraard moet hier wat marges in zitten zodat de airco niet elke 30 seconden aan of uit springt. Het leek me een mooie oplossing om aan de ene kant via de slimme meter het overschot te meten en aan de andere kant de airco via wifi aan te laten sturen. Ideaal gezien door een (home automation) hub.

Opvallend genoeg is over deze situatie weinig te vinden.

Mijn setup:
  • Hoekwoning, bouwjaar 2000
  • Standaard jaarverbruik 2025:
    • Normaal 894 kWh
    • Dal1.074 kWh
  • Teruglevering
    • Normaal -1.969 kWh
    • Dal -807 kWh
  • Omvormer: SolarEdge SE3500H
Momenteel heb ik vrijwel niks qua home automation. Mijn situatie is dus helemaal tabula rasa. Ik zoek wel iets wat redelijk out-of-the-box werkt. Ik ben niet vies van wat config en tweaken (8)), maar zit niet op een raspberry pie, duct-tape en solderen oplossing te wachten.

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Alle reacties

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:02
Welke oplossingen vergelijk je nu? Wat mist er nog bij die oplossingen? Of verwacht je nu dat wij gaan google'en om iets voor je uit te zoeken?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:09
De Daikin die wij hebben is via wifi verbonden en kan gekoppeld worden aan home automation systemen.
Zou wel een externe temperatuur sensor gebruiken omdat de lucht bij de airco zelf natuurlijk veel sneller afkoelt dan de rest van de kamer.

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Home Assitant ergens installeren of een HA green kopen. Inverter koppelen via modbus of cloud, airco koppelen en dan aan chatgpt vragen om jouw pseudo-code om te zetten naar een werkende HA automation.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als je nog dakruimte hebt: panelen bijleggen.

Een split-airco is vrij zuinig trouwens, ik heb Mitsubishi Heavy Industries. Als hij net aan staat en de ruimte flink warm is dan draait hij een poos op 600-800W, maar is de ruimte eenmaal afgekoeld dan is 200-250W vaak voldoende (of zelfs minder als het verschil binnen/buiten klein is). Dat red je op een heldere dag zonder directe instraling vaak al wel met zonnestroom, mits voldoende panelen in de juiste oriëntaties.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2026 09:02 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Inderdaad wat panelen erbij en een accu dan kun je dag en nacht koelen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:22
cctl01 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:37:
Welke oplossingen vergelijk je nu? Wat mist er nog bij die oplossingen? Of verwacht je nu dat wij gaan google'en om iets voor je uit te zoeken?
Google en mn LLM-vriendjes heb ik natuurlijk al zelf gesproken. ;)

Vrijwel alle grote airco merken hebben wel een model die aansturing via wifi ondersteunt. Een Homewizard P1 meter kan de slimme meter uitlezen. Daarnaast een losse (wifi) temperatuursensor ergens in de kamer plaatsen.

Waar ik nu op uit kom is een apparaat a-la Homey of Google Home. Ik heb dit bewust even uit mn startpost gelaten omdat ik een frisse blik wil voor mijn situatie.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een stand-alone oplossing. Geen subscriptions of fabrikanten die een internetverbinding eisen om een lokaal apparaat te laten werken.

Wat ik mis: het totaaloverzicht. Hoe pak ik dit aan? Gewoon een home automation hub kopen, apparaten koppelen en een "scriptje" draaien wat mijn wensen uitvoert? Aangezien ik geen home automation ervaring heb is het voor mij allemaal nog een beetje vaag.

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:41

TWKterry

Master Mariner

als het erg warm is wil je niet dat je airco uit gaat, continu laag door laten draaien is dan veel beter, zie ook @ThinkPad hierboven. Als het buiten 33 is en binnen 24 en de airco gaat uit is dat in notime binnen warmer. Voor verwarmen geld dit nog sterker geloof ik.
De airco gebruikt gewoon je opgewekte stroom dus dat is al goed en is zowiezo goedkoper dan met gas stoken. Ik zou het ergens anders zoeken.

Maar goed kijk eerst welke airco merken een goede aansturing in Homey en Home Assistant hebben, hiervoor zijn topics op Tweakers. Lees ook bijvoorbeeld over de Climate Control aansturing in het betreffende topic.l Kies daarna voor airco merk en type aansturing, kastje/software.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
Wat hierboven ook gezegd word. Rustig door laten draaien is vaak beter. Optie kan wel zijn om basis temperatuur op 23/24 te laten en als je veel overproductie hebt de temperatuur te verlagen naar 20. Dan kan die even iets harder maar in de basis efficiënt en rustig draaien

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:07

DarkSide

theres no place like ::1

Moet het echt via home automation?
Ik bedoel als het warm buiten is , zet je de airco aan. En klaar.
Zelf ook pas dit jaar een airco en met dit weer idd heerlijk. Ook als het niet 36graden buiten is.

Maar heb zelf maar 8 panelen. En als de zon schijnt dan leveren ze ongeveer 1,6 - 1,8 kw op.
De airco beneden verbruikt idd ongeveer 200-250. Dus de rest gaan dan als nog het net op.
Mijn "oplossing" is ook een thuisbatterij (5,4kw). Zodat ik ook als de zon weg is, ik nog gebruik kan maken van de airco, tv, etc).
De airco op zolder moet harder werken. Maar zelfs als beide draaien kan ik de accu ook vullen.

Verder heb ik homey thuis. Niet zo uitgebreid als HA, maar veel meer dan alleen google home.
En kan mijn airco's ook via automation sturen op basis van de temp sensoren in huis.
Ik doe dat bv wel in de winter. Gezien de airco soms wat overshoot lijkt wel. Dan kan ik hem sturen op basis van temp. En zorgen dat hij op de juiste tijdstippen aan/uit gaat. Ik vind dit makkelijker dan de smart app van mitsubishi.

Maar als je minder naar het net wilt sturen straks, dan moet je meer doen dan alleen de airco aanzetten. Zoals de vaatwasser, wasmachine en droger gebruiken. Maar dat hoef ik ook niet dagelijks zo te doen. Vandaar de accu's.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

All in One Energy Management for Home Assistant heeft een excess solar functie om apparaten in te schakelen.

https://github.com/kotope/aio_energy_management#excess-solar

Temperatuur controle lijkt mij niet perse nodig. Is het al op temperatuur doet de airco gewoon weinig.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dit is exact wat ik via Home Assistant doe. Ik heb een template die zegt: als dit evalueert naar true, dan moet de airco aanspringen. En een template die zegt: als dit evalueert naar false, dan moet de airco uitspringen. En nog eentje die de airco meteen uit zet. En op die templates zit ook nog een "voor x minuten" check om ervoor te zorgen dat de airco niet de hele tijd aan en uit springt op het kantelpunt.

Aan: het is buiten warm (>21), er is veel zonneproductie, de batterij is >50% opgeladen en het raam is gesloten. (En ook het omgekeerde in de winter)

Uit: de zonneproductie is laag (<300W) of het is buiten weer afgekoeld

Meteen uit: het raam wordt geopend

Android developer & dürüm-liefhebber

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:38
schizofreen schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:06:
[...]
Wat ik mis: het totaaloverzicht. Hoe pak ik dit aan? Gewoon een home automation hub kopen, apparaten koppelen en een "scriptje" draaien wat mijn wensen uitvoert? Aangezien ik geen home automation ervaring heb is het voor mij allemaal nog een beetje vaag.
Nou... dan zou ik mij daar eerst in verdiepen. Dan eens nadenken wat je wilt met je (extra) stroom en airco. Je weet als je extra apparaten nodig hebt die monitoren of de boel geschakeld moeten worden en de airco in standby stroomverbruiken? Dus je "sluipverbruik" gaat automatisch ook omhoog. In de wintermaanden verbruik je sowieso meer vanuit het net vanwege dat "sluipverbruik".

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Een airco koelt de lucht (en verwarmt het in de winter). Lucht buffert helaas vrij slecht warmte.
Heb het in de winter wel eens geprobeerd, om bij zonnestroom de ruimte flink op te stoken met het idee dat hij dan 's avonds uit kan/lager.

Overdag op 25 graden (!) laten draaien. Maar hij staat een uurtje uit en het was al weer gedaald naar 21. Met koelen is dat net zo.

Maak je dus geen illusies om op deze manier energie te 'bufferen', daar heb je echt massa voor nodig (vloerverwarming bijv.).

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2026 11:53 ]

Pagina: 1