Met de huidige zomer en het vooruitzicht welke kant het de komende jaren op gaat, ben ik van plan een airco aan te schaffen. Ik zoek een economische/milieuvriendelijke manier om deze van elektriciteit te voorzien.
Nu heb ik al 10 PV panelen op mijn dak liggen die momenteel jaarlijks een overschot hebben waarmee dit per 2027 vrijwel waardeloos geworden is.
Mijn gedachte is dus: schakel de nieuwe airco zo dat deze vrijwel alleen zonne-energie gebruikt. In de zomer koelen als de zon schijnt. In de winter is er weinig zonne-energie. Maar dat kleine beetje wat wel als overschot ontstaat, kan ingezet worden als gratis bijverwarming.
In nerd-speak:Uiteraard moet hier wat marges in zitten zodat de airco niet elke 30 seconden aan of uit springt. Het leek me een mooie oplossing om aan de ene kant via de slimme meter het overschot te meten en aan de andere kant de airco via wifi aan te laten sturen. Ideaal gezien door een (home automation) hub.
Opvallend genoeg is over deze situatie weinig te vinden.
Mijn setup:
), maar zit niet op een raspberry pie, duct-tape en solderen oplossing te wachten.
Nu heb ik al 10 PV panelen op mijn dak liggen die momenteel jaarlijks een overschot hebben waarmee dit per 2027 vrijwel waardeloos geworden is.
Mijn gedachte is dus: schakel de nieuwe airco zo dat deze vrijwel alleen zonne-energie gebruikt. In de zomer koelen als de zon schijnt. In de winter is er weinig zonne-energie. Maar dat kleine beetje wat wel als overschot ontstaat, kan ingezet worden als gratis bijverwarming.
In nerd-speak:
IF(electric_surplus && current_temp != desired_temp){
airco.cool_or_heat()
} ELSE {
airco.stop()
}Opvallend genoeg is over deze situatie weinig te vinden.
Mijn setup:
- Hoekwoning, bouwjaar 2000
- Standaard jaarverbruik 2025:
- Normaal 894 kWh
- Dal1.074 kWh
- Teruglevering
- Normaal -1.969 kWh
- Dal -807 kWh
- Omvormer: SolarEdge SE3500H
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs