Probleem na wisselen scherm Mac en Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:52
Hoi allen,

Ik heb onlangs een nieuwe Macbook Air 13" M5 gekocht en om deze aan te kunnen sluiten op mijn setting heb ik een nieuwe dock moeten kopen. Het zit als volgt in elkaar:

1. Windows PC met een AMD Radeon RX560 (laatste Adrenalin-driver)
2. Macbook of Lenovo (werk) laptop die ik via de nieuwe docking, een Dell WD22TB4, aangesloten heb

Ik heb 2 externe ultra wide 34" schermen:

1. Samsung C34H890 (3440x1440 @ 100 Hz)
2. Dell S3422DW (3440x1440 @ 100 Hz)

Aansluitingen:

PC:
Samsung--> DisplayPort
Dell-->HDMI

Macbook via Dell Dock:
Samsung-->USB C Thunderbold kabel-->USB C Thunderbold poort van de dock
Dell-->DisplayPort kabel-->Displayport poort van de dock

Los van elkaar werkt het. Maar als ik werk op de Macbook en ik wil even terug naar mijn Windows PC dan klik ik dus op de source knop van beide schermen. De Dell werkt maar de Samsung geeft een resolutie van 640x480 weer. In apparaatbeheer ziet Windows de monitor ook opeens als Generic Monitor (C34H89x).

Na een restart van mijn Windows PC werkt het weer goed. Wat ik verder gedaan/getest heb:

WD22TB4 firmware bijgewerkt.
AMD-driver bijgewerkt.
Andere USB4/Thunderbolt-kabel.
Samsung op DisplayPort 1.2.
FreeSync uit.
Auto Source aan/uit.
Monitor stroomloos gemaakt.
Monitor verwijderd uit Apparaatbeheer.
AMD-kaart uit/ingeschakeld.
Andere DisplayPort-kabel getest.

Geen van bovenstaande lost het probleem op. et lijkt alsof na gebruik van de USB-C-ingang van de Samsung de DisplayPort-verbinding met de Windows-pc de EDID niet meer goed uitleest, waardoor Windows alleen nog 640x480 ziet totdat de pc opnieuw wordt opgestart. Heeft iemand dit eerder gezien of een idee waar ik nog kan zoeken?

Ps. hopelijk staat dit in het goede topic. Zoniet, hoor ik het graag en zal ik het verplaatsen. Ik weet namelijk niet perse of dit nu een beeldscherm, docking, Windows of Macbook probleem is...

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 31-07-2026 21:53 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

Alle reacties

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Stroom van de Dell Dock afhalen, 10 sec eraf laten en er weer op?

[ Voor 82% gewijzigd door Falcon op 31-07-2026 22:06 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Juancho
Falcon schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:59:
Stroom van de Dell Dock afhalen, 10 sec eraf laten en er weer op?
Zal ik straks even proberen, maar dat lijkt me geen structurele oplossing eerlijk gezegd. Ik heb juist een duurdere dock gekocht zodat dit allemaal netjes werkt, op full resolutie en hz en gewoon met de source knoppen op de beide schermen kan blijven switchen tussen Mac en Windows.

Ik zal Dell morgen ook een service request sturen trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 31-07-2026 22:28 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Juancho Begrijp ik hoor, puur om iets uit te sluiten.

• Juancho
Falcon schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:31:
@Juancho Begrijp ik hoor, puur om iets uit te sluiten.
Net even geprobeerd. Mac via docking en terug naar Windows. Had weer op 1 scherm hele lage resolutie. Toen de docking van stroom gehaald, kon het scherm nog niet aanpassen qua resolutie. Toen scherm even aan/uit (niet stroom eraf, gewoon via de aan/uit knop). Gelijk weer de juiste resolutie. Toen weer wat heen en weer geswitcht met de mac maar tot op het heden geen problemen met het Samsung scherm.

Het lijkt mij alsof er iets in de docking vastgehouden worden aan cach/setting/geheugen dat het issue veroorzaakt en wat dus logisch met een restart van Windows OF docking van stroom wel verwijderd wordt. Heel vreemd gedrag.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Juancho Mijn vermoeden lag ook bij de Dock. Mijn ervaringen met Dell is niet altijd positief.

Overweeg een ander merk Dock (HP bijv.), om dit verder uit te sluiten en laat dit even weten. Ben benieuwd :)

Er is volgens mij ook een groot topic over Dockingstations.

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 01-08-2026 09:44 ]

• Juancho
Falcon schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:28:
@Juancho Mijn vermoeden lag ook bij de Dock. Mijn ervaringen met Dell is niet altijd positief.

Overweeg een ander merk Dock (HP bijv.), om dit verder uit te sluiten en laat dit even weten. Ben benieuwd :)

Er is volgens mij ook een groot topic over Dockingstations.
Tja even een andere docking testen zou ik graag willen, maarja, ik heb de Dell via Marktplaats gekocht (ik mag deze wel terugsturen als het niet werkt op mijn setting, duidelijk afgesproken). Alternatief zou dan denk ik een docking zijn die beter past op Mac vs Windows. Ik kom veel de CalDigit TS3 Plus of de CalDigit TS4 tegen. Maar die moet dan ook maar net via Marktplaats beschikbaar zijn. En dan heb ik volgens mij wederom geen garantie dat het werkt. Best bizar eigenlijk toch? Dat je een dure docking moet kopen maar vooraf helemaal niet weet of het gaat werken....

Heb in het overige hardware onderdeel ook even een losse topic aangemaakt over dit docking issue. Misschien past het daar iets beter want ik denk ondertussen wel dat het voornamelijk aan de docking ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 01-08-2026 10:55 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je het Samsung scherm niet via HDMI met het dock aansluiten ipv USB-C? Zodat je dus beide schermen met DP en HDMI gebruikt.

Je legt het niet heel duidelijk uit, maar het issue is alleen op de Windows pc en niet de Windows laptop die je ook op het dock aan sluit, en gebeurt ook niet als je tussen beide Windows systemen wisselt, alleen van je Macbook naar je desktop?

Hebben de schermen ook de mogelijkheid om automatisch van input te wisselen zodat het vanzelf over moet schakelen als je de laptop van het dock haalt (of in slaapstand zet)? Wat doet dat met de resolutie?

Commandline FTW

• Juancho
Hero of Time schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:39:
Kan je het Samsung scherm niet via HDMI met het dock aansluiten ipv USB-C? Zodat je dus beide schermen met DP en HDMI gebruikt.

Je legt het niet heel duidelijk uit, maar het issue is alleen op de Windows pc en niet de Windows laptop die je ook op het dock aan sluit, en gebeurt ook niet als je tussen beide Windows systemen wisselt, alleen van je Macbook naar je desktop?

Hebben de schermen ook de mogelijkheid om automatisch van input te wisselen zodat het vanzelf over moet schakelen als je de laptop van het dock haalt (of in slaapstand zet)? Wat doet dat met de resolutie?
Ik dacht nog zo mijn best gedaan te hebben om het duidelijk uit te leggen :*) . Maar een, hopelijk, duidelijke aanvulling dan:

Nee je kan bij een Mac en meerdere schermen niet en DP Port EN HDMI gebruiken. Dan worden de externe schermen gespiegeld, niet uitgebreid. Dat is simpelweg een beperking van Mac. Daarom moest ik werken via USB C op de Samsung (die heeft als enige een USB C video port) naar USB C TB port (die met zo' n bliksem) op de docking. Of als alternatief, USB C vanuit monitor met een koppelstukje naar HDMI op de docking. Maar dat zijn dure stukjes begreep ik en je wil zo min mogelijk lagen er tussen. En dat werkt allemaal ook wel, alleen switchen tussen Macbook en Windows PC op de schermen gaat dus fout. Windows laat dan de Samsung monitor in hele lage resolutie zien.

Automatisch input is idd bij beide een optie, staat ook in mijn post. Dat staat al aan en dus al getest.

Wat ik idd nog moet testen is of het tussen Windows laptop en Windows PC ook speelt. Kan ik hopelijk vandaag testen.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 01-08-2026 12:00 ]

• Juancho
Update:

Net even de Windows laptop eraan gehangen. Leek goed te gaan tot ik zag dat ik maar 1 extern scherm op 100hz kon zetten. De ander kan max op 60hz want anders heb ik met dat scherm (de Samsung ook) hetzelfde issue met lage resolutie. Heel vreemd want de dock, schermen en kabels moeten gewoon makkelijk 2x externe beelschermen op 100hz kunnen draaien.

Daarna als test het Samsung scherm los met USB C direct in de laptop. Geen probleem, 100hz en max resolutie. Daarna de docking erbij gedaan (met de Samsung nog los)...ook geen problemen en beide schermen hebben max resolutie, 100hz en ik kan probleemloos wisselen tussen laptop en PC.

Toen weer de Macbook aangesloten (alleen USB C in de Mac). paar minuten op de Mac werken, USB C kabel eruit gehaald en de schermen springen automatisch op mijn Windows PC. De Samsung helaas weer in lage resolutie. Ik kan dat nu wel oplossen door even de Samsung aan/uit te zetten via de aan/uit knop van het scherm. Dan wordt blijkbaar de verbinding gereset en/of de cache met de docking gewist. Maargoed, dit is natuurlijk een workaround die je ook niet elke keer wil doen bij het switchen. Geen hele grote ramp, maar het moet toch automatisch kunnen....

[ Voor 58% gewijzigd door Juancho op 01-08-2026 14:53 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Juancho schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Ik dacht nog zo mijn best gedaan te hebben om het duidelijk uit te leggen :*) . Maar een, hopelijk, duidelijke aanvulling dan:

Nee je kan bij een Mac en meerdere schermen niet en DP Port EN HDMI gebruiken. Dan worden de externe schermen gespiegeld, niet uitgebreid. Dat is simpelweg een beperking van Mac. Daarom moest ik werken via USB C op de Samsung (die heeft als enige een USB C video port) naar USB C TB port (die met zo' n bliksem) op de docking.
Ik ben daar bekend mee. Blijf het echt compleet van de pot gerukt dat Apple zo enorm star is in het niet volledig implementeren van de DP specificatie in hun OS. Want de hardware kan het prima, moet ook wel als ze het überhaupt willen gebruiken.

De USB-C uitgang van je monitor is trouwens, zoals jij het gebruikt, puur DisplayPort, want je gebruikt de andere data mogelijkheden niet van het scherm via deze kabel.
Of als alternatief, USB C vanuit monitor met een koppelstukje naar HDMI op de docking. Maar dat zijn dure stukjes begreep ik en je wil zo min mogelijk lagen er tussen. En dat werkt allemaal ook wel, alleen switchen tussen Macbook en Windows PC op de schermen gaat dus fout. Windows laat dan de Samsung monitor in hele lage resolutie zien.
Dat omzetten is eigenlijk al wat het docking station doet. Het HDMI signaal is compatible met DisplayPort en effectief wordt er DisplayPort gebruikt voor beeld over Thunderbolt.
Automatisch input is idd bij beide een optie, staat ook in mijn post. Dat staat al aan en dus al getest.
Nou, je zei:
Het probleem ontstaat wanneer ik overschakel van de MacBook naar de Windows-pc door op de source knop van beide monitoren te drukken...
Wat doet suggereren dat je handmatig van input wisselt ipv de schermen het automatisch laat doen.

Tussen Windows blijft het werken zonder een issue. Dan lijkt het er haast op dat de Macbook iets geks doet en MST (multistream) of compressie van het signaal niet goed/lekker hersteld. Ik zag bij de Samsung op de site geen vermelding van firmware, maar misschien is er op een andere support pagina die wel te vinden. Daar zou ik iig eens naar kijken.

Commandline FTW

• Juancho
Hero of Time schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

Tussen Windows blijft het werken zonder een issue. Dan lijkt het er haast op dat de Macbook iets geks doet en MST (multistream) of compressie van het signaal niet goed/lekker hersteld. Ik zag bij de Samsung op de site geen vermelding van firmware, maar misschien is er op een andere support pagina die wel te vinden. Daar zou ik iig eens naar kijken.
Nee niet dus, zie mijn laatste post. Ook dan moet ik even de Samsung monitor aan/uit zetten. Ik kan idd wel even kijken of er nieuwe firmware is voor de Samsung monitor want het is me ondertussen wel duidelijk dat het echt aan die monitor icm de docking ligt.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Juancho schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

Nee niet dus, zie mijn laatste post. Ook dan moet ik even de Samsung monitor aan/uit zetten.
Ik vraag mij af waar je inconsistentie vandaan komt met reageren:
Juancho schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:05:
Net even de Windows laptop eraan gehangen. Leek goed te gaan tot ik zag dat ik maar 1 extern scherm op 100hz kon zetten. De ander kan max op 60hz want anders heb ik met dat scherm (de Samsung ook) hetzelfde issue met lage resolutie. Heel vreemd want de dock, schermen en kabels moeten gewoon makkelijk 2x externe beelschermen op 100hz kunnen draaien.
Hier zeg je dat de Dell óf de Samsung op 100 Hz kan draaien met de ander op 60 Hz, maar nog wel met de juiste resolutie. Het probleem lijkt in deze situatie niet beperkt tot alleen de Samsung. Sterker nog, die kan het wél prima doen, maar de Dell is dan wat minder.

Met deze combinatie lijkt het op een bandbreedte probleem. Maar een reset hersteld dat. Als je met 'bandbreedte' denkt 'maar TB4 is toch super snel en kan veel meer aan dan wat het beeld nodig heeft?', dan klopt dat ook. Maar zoals ik eerder aangaf, het beeld is DP. Deze heeft eigen specificaties en bandbreedtes die daar bij horen.
Even een praktijkvoorbeeld bij mij op werk:
M'n manager, met een XPS 16, heeft 2x 4k aan z'n USB-C DP-altmode docking hangen en kan hiermee netjes de volle resolutie op 60 Hz krijgen. Maar een collega met een Latitude 3520 kan op diezelfde plek dat niet. Die kan hooguit 2x 1440p op 60 Hz, of 4k@30 (of 1440p@60 en 4k@30).

De specificaties van de Latitude heeft wel een CPU met iGPU dat de resolutie aan kan. Ook de DisplayPort versie zou de bandbreedte die nodig is hiervoor moeten kunnen bieden. Maar ik heb niet kunnen vinden wat de USB-C poort zelf daadwerkelijk doet qua DP versie. Als dat 1.2 is, dan is dat onvoldoende, het moet 1.4 zijn.

En dat is er bij jou mogelijk dus ook aan de hand. Dat het scherm, bij het wisselen van input, op een lagere DP versie zit en niet omhoog schaalt. Dat je het op je laptop ook zag, kan aan de laptop zelf liggen die zich ergens in verslikt of in het dock gaat er wat mis. Of combinatie dat even in de war raakt.

Commandline FTW

• Juancho
Hero of Time schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

Ik vraag mij af waar je inconsistentie vandaan komt met reageren:

[...]

Hier zeg je dat de Dell óf de Samsung op 100 Hz kan draaien met de ander op 60 Hz, maar nog wel met de juiste resolutie. Het probleem lijkt in deze situatie niet beperkt tot alleen de Samsung. Sterker nog, die kan het wél prima doen, maar de Dell is dan wat minder.

Met deze combinatie lijkt het op een bandbreedte probleem. Maar een reset hersteld dat. Als je met 'bandbreedte' denkt 'maar TB4 is toch super snel en kan veel meer aan dan wat het beeld nodig heeft?', dan klopt dat ook. Maar zoals ik eerder aangaf, het beeld is DP. Deze heeft eigen specificaties en bandbreedtes die daar bij horen.
Even een praktijkvoorbeeld bij mij op werk:
M'n manager, met een XPS 16, heeft 2x 4k aan z'n USB-C DP-altmode docking hangen en kan hiermee netjes de volle resolutie op 60 Hz krijgen. Maar een collega met een Latitude 3520 kan op diezelfde plek dat niet. Die kan hooguit 2x 1440p op 60 Hz, of 4k@30 (of 1440p@60 en 4k@30).

De specificaties van de Latitude heeft wel een CPU met iGPU dat de resolutie aan kan. Ook de DisplayPort versie zou de bandbreedte die nodig is hiervoor moeten kunnen bieden. Maar ik heb niet kunnen vinden wat de USB-C poort zelf daadwerkelijk doet qua DP versie. Als dat 1.2 is, dan is dat onvoldoende, het moet 1.4 zijn.

En dat is er bij jou mogelijk dus ook aan de hand. Dat het scherm, bij het wisselen van input, op een lagere DP versie zit en niet omhoog schaalt. Dat je het op je laptop ook zag, kan aan de laptop zelf liggen die zich ergens in verslikt of in het dock gaat er wat mis. Of combinatie dat even in de war raakt.
Die inconsistentie komt simpelweg vanuit meerdere situaties en tests die ik tegenkom met diverse uitkomsten. De ene keer gaat het goed, andere keer niet. Dan weer fout na 2x switchen, dan weer niet. En weer een andere keer op een andere manier. Zie ik de ene keer 100hz, de volgende keer 59,x Hz. Het enige wat Ik stabiel kan simuleren is via aan/uit knop de Samsung weer op full resolutie en 100hz te krijgen. Een test dat het altijd werkt heb ik nog niet gevonden helaas.

Wat bedoel je met lagere DP versie? Die staat ingesteld op 1.2 namelijk.

Maar ik begrijp uit je post dat je verder ook geen zaken weet om te proberen? Ik heb ondertussen iig Samsung mijn issue voorgelegd aangezien het alleen bij de Samsung is. De Dell monitor doet het stabiel goed in elke situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 01-08-2026 18:25 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Juancho Begrijp ik ook, in dit geval zou ik je geld terug vragen. Dit artikel geeft wel aan waarom: https://www.byrdpilot.com...station-wd22tb4-problems/

[ Voor 46% gewijzigd door Falcon op 01-08-2026 18:37 ]

• Juancho
Falcon schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:30:
@Juancho Begrijp ik ook, in dit geval zou ik je geld terug vragen. Dit artikel geeft wel aan waarom: https://www.byrdpilot.com...station-wd22tb4-problems/
Bedankt voor je link, had ik dat vorige week maar gelezen voor aanschaf want dat is wel vrij duidelijk ja. Ik heb het overigens via Marktplaats gekocht maar wel met de duidelijke afspraak dat ik het terug mag sturen. Ik las namelijk al over zon hoge pieptoon die dit ding ook kan krijgen. Gezien het al een gebruikte docking is wilde ik dat eerst zelf horen. Dus dat is afgesproken.

De hoge toon is er net en verder voldoet het prima. Ik vind wel dat ik eerst alles moet proberen voor ik de verkoper aan de afspraak houd en de docking wil terug sturen. Ik wacht nog even het antwoord van Samsung af maar om eerlijk te zijn verwacht ik daar weinig van. Die zullen wel wijzen naar Dell.

Als ik het terug stuur misschien toch maar voor mijn eerste keuze gaan, de Caldigit TS3 Plus. Wel wat duurder en het moet maar net beschikbaar zijn op Marktplaats/tweakers. Maar ik begreep uit reviews wel dat deze juist heel sterk en stabiel is voor zowel MAC als Windows.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 01-08-2026 18:48 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat bedoel je met lagere DP versie? Die staat ingesteld op 1.2 namelijk.
Ik heb een paar jaar geleden naar de DP specificaties gekeken, omdat de laptop die ik had op de zaak, niet in staat leek te zijn om 2x 1440p op 60 Hz aan te kunnen sturen. Het tweede scherm gaf vaak geen beeld en in m'n Linux systeem logs zag ik iets over 'not enough space'. Terwijl een laptop met dezelfde specificaties maar met Windows dit zonder problemen aan kon. En ik had het ook een keer werkend met Linux.

Hoe dan ook, de laptop die ik had beschikte over USB-C DP AltMode met DP 1.2. Door gebruik te maken van stream compressie was het mogelijk om beide aan te sturen. Maar voor uncompressed beeld was het net niet voldoende.

Als je in je scherm een DP versie kan instellen, zet die dan zo hoog mogelijk, 1.4 of hoger bij voorkeur. Ik vind het eigenlijk te idioot voor woorden dat schermen met hoge resolutie, zoals jouw ultrawides, maar ook schermen die daisy-chaining aan kunnen zoals die ik had, nog steeds DP 1.2 hebben. Er is geen enkele reden om 1.4 of nieuwer toe te passen, tenzij die paar cent dat het waarschijnlijk meer kost, een zwaarwegende reden is om het niet te doen.

Commandline FTW

• Juancho
Ik bedenk me toevallig nog iets. Toen ik vandaag aan het prutsen was onder het bureau met alle kabels en aansluitingsmogelijkheden zag ik eigenlijk voor het eerst dat mijn Windows PC buiten de externe videokaart om ook nog een onboard videokaart heeft. Dat betekent 1x extra HDMI en 1x extra DP port aansluitingen. Volgens ChatGPT is mijn moederbord (MSI Z370M Mortar + Intel i5-8400 (UHD 630) processor) en kaart (Radeon AMD RX560) geschikt om die aan te zetten en te laten draaien naast de externe videokaart. Ook moeten ze dan full resolutie en 100hZ kunnen leveren. Moet ik alleen even die onboard video aanzetten in de bios.

Waarom dit interessant kan zijn? Dan kan ik de USB C kabel er uit halen (die nu de problemen geeft met de Samsung) en die net als de Dell monitor kan aansluiten op de dock met DP Port. De Dell Dock heeft daarvoor gelukkig 2 poorten. Dan krijg ik dus deze situatie:

Mac/Lenovo laptop (via WD22TB4)
DP1 → Samsung
DP2 → Dell

Dus geen USB-C meer naar de Samsung.

Windows-pc
Samsung → HDMI (RX560 of onboard Intel UHD 630)
Dell → HDMI (RX560 of onboard Intel UHD 630)

Ik ben heel benieuwd of dit nog iets kan doen in positieve zin, is iig het testen waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 01-08-2026 23:35 ]

• Juancho
Edit 2: 100hz gaat waarschijnlijk toch niet kunnen vanwege beperking poort in de PC. Nog even verder wezen zoeken en lezen en dit zou nog wel een optie kunnen zijn: de connectie tussen Samsung scherm en windows PC vervangen met een DisplayPort 1.4 naar HDMI 2.0 kabel .

Nu DP-->DP en straks dus HDMI (Samsung) --> DP port PC. Waarom dit zou kunnen werken? Iets met actief vs passief blijkbaar, ik heb er geen kennis van :)
Dit is waarom de nieuwe opstelling met de S-Impuls kabel (DisplayPort naar HDMI) voor de pc beter is dan je huidige opstelling:

1. Het lost je resolutie-probleem definitief opNu (met DP naar de PC): Je Samsung-monitor raakt digitaal in de war omdat de dock via USB-C stand-by blijft staan. De DisplayPort-ingang op de monitor is erg gevoelig voor dit soort "dubbele signalen". Windows verliest hierdoor de handshake en springt naar een hele lage resolutie.

2. Straks (met de nieuwe kabel naar HDMI): HDMI-poorten op monitoren zijn veel "passiever". Ze luisteren alleen naar het signaal als de pc daadwerkelijk aanstaat en negeren de dock op de achtergrond. Windows zal hierdoor bij het overschakelen altijd direct de juiste resolutie en 100Hz oppakken, zonder dat je de monitor uit en aan hoeft te zetten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TS had twee topics over hetzelfde geopend. Dat is nadrukkelijk niet de bedoeling op GoT. Ik heb alle reacties van WD22TB4 - Problemen met monitorherkenning na wisselen tussen hierheen verplaatst. Graag op één plek verder.

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 02-08-2026 00:43 ]

Oslik, blyat! Oslik!

• Juancho
Ok ondertussen nog wat testjes gedaan, hier de bevindingen:

1. Samsung scherm auto scannen bron uitgezet. Tussen Windows laptop en Windows PC gaat het dan goed als ik zelf de bron selecteer. Blijkbaar wordt de handshake dan opnieuw opgezet. Zelfde gebeurt als ik de monitor uit/aan zet
2. Dezelfde test maar dan met Macbook en Windows PC faalt op moment dat de USB C kabel nog in de Macbook zit. Dan blijft de resolutie van het Samsung scherm laag als ik handmatig de juiste bron selecteer.
3. Zelfde test van nummer 2 maar dan met de USB kabel uit de Macbook EN Samsung scherm uit/aan...dan gaat het wel weer goed. Kortom, dit lijkt echt op een EDID-/DisplayPort-bug tussen Samsung scherm/docking en/of Macbook. Welke combinatie dan ook. Erg vervelend.
4. Nog even gekeken bij apparaatbeheer wat er gebeurt met het hardware ID van het Samsung scherm bij lage resolutie. Dan wordt het ID idd aangepast en Windows ziet het scherm ook als een Generic scherm en het ID wordt dan ook DEFAULT_MONITOR. Een software tooltje als CRU werkt dan denk ik niet, dat heeft alleen nut als het ID hetzelfde blijft.

Samsung heeft hier nu een ticket van gemaakt en ik krijg binnen 3-5 dagen reactie. Jullie nog tips/trics die ik kan proberen?

Pagina: 1