Probleem na wisselen scherm Mac en Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hoi allen,

Ik heb onlangs een nieuwe Macbook Air 13" M5 gekocht en om deze aan te kunnen sluiten op mijn setting heb ik een nieuwe dock moeten kopen. Het zit als volgt in elkaar:

1. Windows PC met een AMD Radeon RX560 (laatste Adrenalin-driver)
2. Macbook of Lenovo (werk) laptop die ik via de nieuwe docking, een Dell WD22TB4, aangesloten heb

Ik heb 2 externe ultra wide 34" schermen:

1. Samsung C34H890 (3440x1440 @ 100 Hz)
2. Dell S3422DW (3440x1440 @ 100 Hz)

Aansluitingen:

PC:
Samsung--> DisplayPort
Dell-->HDMI

Macbook via Dell Dock:
Samsung-->USB C Thunderbold kabel-->USB C Thunderbold poort van de dock
Dell-->DisplayPort kabel-->Displayport poort van de dock

Los van elkaar werkt het. Maar als ik werk op de Macbook en ik wil even terug naar mijn Windows PC dan klik ik dus op de source knop van beide schermen. De Dell werkt maar de Samsung geeft een resolutie van 640x480 weer. In apparaatbeheer ziet Windows de monitor ook opeens als Generic Monitor (C34H89x).

Na een restart van mijn Windows PC werkt het weer goed. Wat ik verder gedaan/getest heb:

WD22TB4 firmware bijgewerkt.
AMD-driver bijgewerkt.
Andere USB4/Thunderbolt-kabel.
Samsung op DisplayPort 1.2.
FreeSync uit.
Auto Source aan/uit.
Monitor stroomloos gemaakt.
Monitor verwijderd uit Apparaatbeheer.
AMD-kaart uit/ingeschakeld.
Andere DisplayPort-kabel getest.

Geen van bovenstaande lost het probleem op. et lijkt alsof na gebruik van de USB-C-ingang van de Samsung de DisplayPort-verbinding met de Windows-pc de EDID niet meer goed uitleest, waardoor Windows alleen nog 640x480 ziet totdat de pc opnieuw wordt opgestart. Heeft iemand dit eerder gezien of een idee waar ik nog kan zoeken?

Ps. hopelijk staat dit in het goede topic. Zoniet, hoor ik het graag en zal ik het verplaatsen. Ik weet namelijk niet perse of dit nu een beeldscherm, docking, Windows of Macbook probleem is...

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 31-07-2026 21:53 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

Alle reacties

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:44

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Stroom van de Dell Dock afhalen, 10 sec eraf laten en er weer op?

[ Voor 82% gewijzigd door Falcon op 31-07-2026 22:06 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Juancho
  • Nu online
Falcon schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:59:
Stroom van de Dell Dock afhalen, 10 sec eraf laten en er weer op?
Zal ik straks even proberen, maar dat lijkt me geen structurele oplossing eerlijk gezegd. Ik heb juist een duurdere dock gekocht zodat dit allemaal netjes werkt, op full resolutie en hz en gewoon met de source knoppen op de beide schermen kan blijven switchen tussen Mac en Windows.

Ik zal Dell morgen ook een service request sturen trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 31-07-2026 22:28 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:44

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Juancho Begrijp ik hoor, puur om iets uit te sluiten.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Juancho
  • Nu online
Falcon schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:31:
@Juancho Begrijp ik hoor, puur om iets uit te sluiten.
Net even geprobeerd. Mac via docking en terug naar Windows. Had weer op 1 scherm hele lage resolutie. Toen de docking van stroom gehaald, kon het scherm nog niet aanpassen qua resolutie. Toen scherm even aan/uit (niet stroom eraf, gewoon via de aan/uit knop). Gelijk weer de juiste resolutie. Toen weer wat heen en weer geswitcht met de mac maar tot op het heden geen problemen met het Samsung scherm.

Het lijkt mij alsof er iets in de docking vastgehouden worden aan cach/setting/geheugen dat het issue veroorzaakt en wat dus logisch met een restart van Windows OF docking van stroom wel verwijderd wordt. Heel vreemd gedrag.