Hoi allen,
Ik heb onlangs een nieuwe Macbook Air 13" M5 gekocht en om deze aan te kunnen sluiten op mijn setting heb ik een nieuwe dock moeten kopen. Het zit als volgt in elkaar:
1. Windows PC met een AMD Radeon RX560 (laatste Adrenalin-driver)
2. Macbook of Lenovo (werk) laptop die ik via de nieuwe docking, een Dell WD22TB4, aangesloten heb
Ik heb 2 externe ultra wide 34" schermen:
1. Samsung C34H890 (3440x1440 @ 100 Hz)
2. Dell S3422DW (3440x1440 @ 100 Hz)
Aansluitingen:
PC:
Samsung--> DisplayPort
Dell-->HDMI
Macbook via Dell Dock:
Samsung-->USB C Thunderbold kabel-->USB C Thunderbold poort van de dock
Dell-->DisplayPort kabel-->Displayport poort van de dock
Los van elkaar werkt het. Maar als ik werk op de Macbook en ik wil even terug naar mijn Windows PC dan klik ik dus op de source knop van beide schermen. De Dell werkt maar de Samsung geeft een resolutie van 640x480 weer. In apparaatbeheer ziet Windows de monitor ook opeens als Generic Monitor (C34H89x).
Na een restart van mijn Windows PC werkt het weer goed. Wat ik verder gedaan/getest heb:
WD22TB4 firmware bijgewerkt.
AMD-driver bijgewerkt.
Andere USB4/Thunderbolt-kabel.
Samsung op DisplayPort 1.2.
FreeSync uit.
Auto Source aan/uit.
Monitor stroomloos gemaakt.
Monitor verwijderd uit Apparaatbeheer.
AMD-kaart uit/ingeschakeld.
Andere DisplayPort-kabel getest.
Geen van bovenstaande lost het probleem op. et lijkt alsof na gebruik van de USB-C-ingang van de Samsung de DisplayPort-verbinding met de Windows-pc de EDID niet meer goed uitleest, waardoor Windows alleen nog 640x480 ziet totdat de pc opnieuw wordt opgestart. Heeft iemand dit eerder gezien of een idee waar ik nog kan zoeken?
Ps. hopelijk staat dit in het goede topic. Zoniet, hoor ik het graag en zal ik het verplaatsen. Ik weet namelijk niet perse of dit nu een beeldscherm, docking, Windows of Macbook probleem is...
Ik heb onlangs een nieuwe Macbook Air 13" M5 gekocht en om deze aan te kunnen sluiten op mijn setting heb ik een nieuwe dock moeten kopen. Het zit als volgt in elkaar:
1. Windows PC met een AMD Radeon RX560 (laatste Adrenalin-driver)
2. Macbook of Lenovo (werk) laptop die ik via de nieuwe docking, een Dell WD22TB4, aangesloten heb
Ik heb 2 externe ultra wide 34" schermen:
1. Samsung C34H890 (3440x1440 @ 100 Hz)
2. Dell S3422DW (3440x1440 @ 100 Hz)
Aansluitingen:
PC:
Samsung--> DisplayPort
Dell-->HDMI
Macbook via Dell Dock:
Samsung-->USB C Thunderbold kabel-->USB C Thunderbold poort van de dock
Dell-->DisplayPort kabel-->Displayport poort van de dock
Los van elkaar werkt het. Maar als ik werk op de Macbook en ik wil even terug naar mijn Windows PC dan klik ik dus op de source knop van beide schermen. De Dell werkt maar de Samsung geeft een resolutie van 640x480 weer. In apparaatbeheer ziet Windows de monitor ook opeens als Generic Monitor (C34H89x).
Na een restart van mijn Windows PC werkt het weer goed. Wat ik verder gedaan/getest heb:
WD22TB4 firmware bijgewerkt.
AMD-driver bijgewerkt.
Andere USB4/Thunderbolt-kabel.
Samsung op DisplayPort 1.2.
FreeSync uit.
Auto Source aan/uit.
Monitor stroomloos gemaakt.
Monitor verwijderd uit Apparaatbeheer.
AMD-kaart uit/ingeschakeld.
Andere DisplayPort-kabel getest.
Geen van bovenstaande lost het probleem op. et lijkt alsof na gebruik van de USB-C-ingang van de Samsung de DisplayPort-verbinding met de Windows-pc de EDID niet meer goed uitleest, waardoor Windows alleen nog 640x480 ziet totdat de pc opnieuw wordt opgestart. Heeft iemand dit eerder gezien of een idee waar ik nog kan zoeken?
Ps. hopelijk staat dit in het goede topic. Zoniet, hoor ik het graag en zal ik het verplaatsen. Ik weet namelijk niet perse of dit nu een beeldscherm, docking, Windows of Macbook probleem is...
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 31-07-2026 21:53 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB