Hoi allemaal,
Ik heb onlangs een nieuwe Macbook gekocht en om deze goed mee te laten draaien in mijn setup heb ik een nieuwe docking moeten kopen. Ik ondervind echter een vervelend probleem met deze Dell WD22TB4 Thunderbolt Dock waarbij één van mijn monitoren na het wisselen tussen mijn MacBook en Windows-pc niet meer correct wordt herkend en een hele lage resolutie weer geeft.
1. Samenvatting van het probleem
Ik gebruik de WD22TB4 om mijn MacBook Air M5 met twee externe ultrawide monitoren te verbinden. Daarnaast is dezelfde monitoropstelling aangesloten op een Windows-pc.
Op zowel macOS als Windows functioneren beide monitoren afzonderlijk probleemloos op 3440 × 1440 @ 100 Hz.
Het probleem ontstaat wanneer ik overschakel van de MacBook naar de Windows-pc door op de source knop van beide monitoren te drukken. In sommige gevallen wordt mijn Samsung C34H890 door Windows alleen nog herkend als een Generic Monitor met een maximale resolutie van 640 × 480 (soms 1024 × 768). De juiste resoluties zijn dan niet meer beschikbaar.
Mijn tweede monitor (Dell ultrawide) blijft wel correct functioneren.
Na een Windows-herstart of in sommige gevallen na het opnieuw initialiseren van de Samsung-monitor (bijv. door stroom van de docking te halen, hz op 60 te zetten op de Macbook, monitor even aan/uit te zetten) wordt de juiste resolutie weer herkend.
2. Reeds uitgevoerde tests
Ik heb onder andere de volgende zaken getest:
WD22TB4 voorzien van de nieuwste firmware.
AMD Radeon RX560 voorzien van de nieuwste Adrenalin-driver.
Nieuwe Thunderbolt 4 / USB4-kabel getest.
DisplayPort-kabel vervangen.
Samsung ingesteld op DisplayPort 1.2.
FreeSync uitgeschakeld.
Auto Source aan/uit getest.
Monitor meerdere malen volledig opnieuw geïnitialiseerd.
Monitor uit Apparaatbeheer verwijderd.
Videokaart opnieuw laten detecteren.
Diverse keren volledig opnieuw opgestart.
Verschillende bronwissels tussen macOS en Windows getest.
Tijdens het testen lijkt het probleem uitsluitend op te treden na gebruik van de Samsung-monitor via USB-C op de WD22TB4.
3. Hardwareconfiguratie
Jullie nog advies/tips? Alvast hartelijk dank!
Ik heb onlangs een nieuwe Macbook gekocht en om deze goed mee te laten draaien in mijn setup heb ik een nieuwe docking moeten kopen. Ik ondervind echter een vervelend probleem met deze Dell WD22TB4 Thunderbolt Dock waarbij één van mijn monitoren na het wisselen tussen mijn MacBook en Windows-pc niet meer correct wordt herkend en een hele lage resolutie weer geeft.
1. Samenvatting van het probleem
Ik gebruik de WD22TB4 om mijn MacBook Air M5 met twee externe ultrawide monitoren te verbinden. Daarnaast is dezelfde monitoropstelling aangesloten op een Windows-pc.
Op zowel macOS als Windows functioneren beide monitoren afzonderlijk probleemloos op 3440 × 1440 @ 100 Hz.
Het probleem ontstaat wanneer ik overschakel van de MacBook naar de Windows-pc door op de source knop van beide monitoren te drukken. In sommige gevallen wordt mijn Samsung C34H890 door Windows alleen nog herkend als een Generic Monitor met een maximale resolutie van 640 × 480 (soms 1024 × 768). De juiste resoluties zijn dan niet meer beschikbaar.
Mijn tweede monitor (Dell ultrawide) blijft wel correct functioneren.
Na een Windows-herstart of in sommige gevallen na het opnieuw initialiseren van de Samsung-monitor (bijv. door stroom van de docking te halen, hz op 60 te zetten op de Macbook, monitor even aan/uit te zetten) wordt de juiste resolutie weer herkend.
2. Reeds uitgevoerde tests
Ik heb onder andere de volgende zaken getest:
WD22TB4 voorzien van de nieuwste firmware.
AMD Radeon RX560 voorzien van de nieuwste Adrenalin-driver.
Nieuwe Thunderbolt 4 / USB4-kabel getest.
DisplayPort-kabel vervangen.
Samsung ingesteld op DisplayPort 1.2.
FreeSync uitgeschakeld.
Auto Source aan/uit getest.
Monitor meerdere malen volledig opnieuw geïnitialiseerd.
Monitor uit Apparaatbeheer verwijderd.
Videokaart opnieuw laten detecteren.
Diverse keren volledig opnieuw opgestart.
Verschillende bronwissels tussen macOS en Windows getest.
Tijdens het testen lijkt het probleem uitsluitend op te treden na gebruik van de Samsung-monitor via USB-C op de WD22TB4.
3. Hardwareconfiguratie
- Dock: Dell WD22TB4 Thunderbolt Dock (Nieuwste firmware geïnstalleerd)
- Laptops: Apple MacBook Air M5 macOS (laatste versie) en een Lenovo Windows werklaptop
- Windows-pc
- AMD Radeon RX560 (Laatste AMD Adrenalin-driver)
- Windows 11
- Twee ultra wide monitoren:
- Samsung C34H890 Ultrawide 3440 × 1440 100 Hz
- Verbonden met:
Windows PC: DisplayPort
MacBook (via WD22TB4): USB-C TB kabel - Dell S3422DW Ultrawide 3440 × 1440 100 Hz
- Verbonden met:
Windows PC: HDMI
MacBook (via WD22TB4): DisplayPort kabel
Jullie nog advies/tips? Alvast hartelijk dank!
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 01-08-2026 10:51 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB