WD22TB4 - Problemen met monitorherkenning na wisselen tussen

Pagina: 1
Acties:

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs een nieuwe Macbook gekocht en om deze goed mee te laten draaien in mijn setup heb ik een nieuwe docking moeten kopen. Ik ondervind echter een vervelend probleem met deze Dell WD22TB4 Thunderbolt Dock waarbij één van mijn monitoren na het wisselen tussen mijn MacBook en Windows-pc niet meer correct wordt herkend en een hele lage resolutie weer geeft.

1. Samenvatting van het probleem

Ik gebruik de WD22TB4 om mijn MacBook Air M5 met twee externe ultrawide monitoren te verbinden. Daarnaast is dezelfde monitoropstelling aangesloten op een Windows-pc.
Op zowel macOS als Windows functioneren beide monitoren afzonderlijk probleemloos op 3440 × 1440 @ 100 Hz.

Het probleem ontstaat wanneer ik overschakel van de MacBook naar de Windows-pc door op de source knop van beide monitoren te drukken. In sommige gevallen wordt mijn Samsung C34H890 door Windows alleen nog herkend als een Generic Monitor met een maximale resolutie van 640 × 480 (soms 1024 × 768). De juiste resoluties zijn dan niet meer beschikbaar.

Mijn tweede monitor (Dell ultrawide) blijft wel correct functioneren.

Na een Windows-herstart of in sommige gevallen na het opnieuw initialiseren van de Samsung-monitor (bijv. door stroom van de docking te halen, hz op 60 te zetten op de Macbook, monitor even aan/uit te zetten) wordt de juiste resolutie weer herkend.

2. Reeds uitgevoerde tests

Ik heb onder andere de volgende zaken getest:

WD22TB4 voorzien van de nieuwste firmware.
AMD Radeon RX560 voorzien van de nieuwste Adrenalin-driver.
Nieuwe Thunderbolt 4 / USB4-kabel getest.
DisplayPort-kabel vervangen.
Samsung ingesteld op DisplayPort 1.2.
FreeSync uitgeschakeld.
Auto Source aan/uit getest.
Monitor meerdere malen volledig opnieuw geïnitialiseerd.
Monitor uit Apparaatbeheer verwijderd.
Videokaart opnieuw laten detecteren.
Diverse keren volledig opnieuw opgestart.
Verschillende bronwissels tussen macOS en Windows getest.

Tijdens het testen lijkt het probleem uitsluitend op te treden na gebruik van de Samsung-monitor via USB-C op de WD22TB4.

3. Hardwareconfiguratie
  • Dock: Dell WD22TB4 Thunderbolt Dock (Nieuwste firmware geïnstalleerd)
  • Laptops: Apple MacBook Air M5 macOS (laatste versie) en een Lenovo Windows werklaptop
  • Windows-pc
    • AMD Radeon RX560 (Laatste AMD Adrenalin-driver)
    • Windows 11
  • Twee ultra wide monitoren:
    • Samsung C34H890 Ultrawide 3440 × 1440 100 Hz
    • Verbonden met:
      Windows PC: DisplayPort
      MacBook (via WD22TB4): USB-C TB kabel
    • Dell S3422DW Ultrawide 3440 × 1440 100 Hz
    • Verbonden met:
      Windows PC: HDMI
      MacBook (via WD22TB4): DisplayPort kabel
Wat ik evt denk? Mogelijk sprake van een bekend DisplayPort/EDID-handshakeprobleem en hopelijk dat er er aanvullende firmware-updates, instellingen of workarounds beschikbaar zijn...

Jullie nog advies/tips? Alvast hartelijk dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 01-08-2026 10:51 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je het Samsung scherm niet via HDMI met het dock aansluiten ipv USB-C? Zodat je dus beide schermen met DP en HDMI gebruikt.

Je legt het niet heel duidelijk uit, maar het issue is alleen op de Windows pc en niet de Windows laptop die je ook op het dock aan sluit, en gebeurt ook niet als je tussen beide Windows systemen wisselt, alleen van je Macbook naar je desktop?

Hebben de schermen ook de mogelijkheid om automatisch van input te wisselen zodat het vanzelf over moet schakelen als je de laptop van het dock haalt (of in slaapstand zet)? Wat doet dat met de resolutie?

Commandline FTW

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hero of Time schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:39:
Kan je het Samsung scherm niet via HDMI met het dock aansluiten ipv USB-C? Zodat je dus beide schermen met DP en HDMI gebruikt.

Je legt het niet heel duidelijk uit, maar het issue is alleen op de Windows pc en niet de Windows laptop die je ook op het dock aan sluit, en gebeurt ook niet als je tussen beide Windows systemen wisselt, alleen van je Macbook naar je desktop?

Hebben de schermen ook de mogelijkheid om automatisch van input te wisselen zodat het vanzelf over moet schakelen als je de laptop van het dock haalt (of in slaapstand zet)? Wat doet dat met de resolutie?
Ik dacht nog zo mijn best gedaan te hebben om het duidelijk uit te leggen :*) . Maar een, hopelijk, duidelijke aanvulling dan:

Nee je kan bij een Mac en meerdere schermen niet en DP Port EN HDMI gebruiken. Dan worden de externe schermen gespiegeld, niet uitgebreid. Dat is simpelweg een beperking van Mac. Daarom moest ik werken via USB C op de Samsung (die heeft als enige een USB C video port) naar USB C TB port (die met zo' n bliksem) op de docking. Of als alternatief, USB C vanuit monitor met een koppelstukje naar HDMI op de docking. Maar dat zijn dure stukjes begreep ik en je wil zo min mogelijk lagen er tussen. En dat werkt allemaal ook wel, alleen switchen tussen Macbook en Windows PC op de schermen gaat dus fout. Windows laat dan de Samsung monitor in hele lage resolutie zien.

Automatisch input is idd bij beide een optie, staat ook in mijn post. Dat staat al aan en dus al getest.

Wat ik idd nog moet testen is of het tussen Windows laptop en Windows PC ook speelt. Kan ik hopelijk vandaag testen.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 01-08-2026 12:00 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB