Ontvangen post systematisch geopend

Pagina: 1
Acties:

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sinds een paar maanden valt me op dat post die ik van buiten de EU ontvang, stelselmatig is geopend. Aan de inhoud ontbreekt niks en er wordt ook niks beschadigd. Maar enveloppen zijn altijd geopend: ofwel de flap opengescheurd, ofwel doorgesneden. Daarna weer met een plakbandje dichtgeplakt en alsnog bezorgd. Soms zit er op zo'n envelop dan een PostNL sticker op "Herstel / retour huisadres" met de optie 'Herstel aan geadresseerde" aangemerkt.

Het gaat meestal om brieven met een foto/afdruk erin, door de verzender zelfgemaakt en opgestuurd naar mij als onderdeel van een uitwisseling (heel leuk, kan ik aanraden, maar dit terzijde).

Deze week ontving ik er weer eentje, dit keer uit het VK. Toevallig had de verzender een identieke envelop naar een andere kennis in NL gestuurd. Mijn envelop was (zoals altijd) geopend en weer dichtgeplakt. De andere niet. Blijkbaar gaat het niet om een 100%-controle, maar de post die ik ontvang, lijkt wel vrijwel altijd te worden geopend. Dus toch iets selectiefs...?

Ik ben benieuwd of anderen dezelfde ervaring hebben met post uit het buitenland die geopend wordt. NB het gaat dan om post vooral van buiten de EU; van binnen de EU ontvang ik niet zoveel post, dus daar valt me nog niet echt een patroon in op.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-08 23:21
Dat is geen controle van de inhoud. Die PostNL sticker betekent normaal gesproken dat het brief verkeerd gesorteerd is en dat dat (voor bezorging op het verkeerde adres) hersteld is.

Is er iets aan de adresnotering waardoor dit zo vaak voorkomt?

• koraks
  • Niet online
Let op: die 'Herstel' sticker zit er niet altijd op. Wat wél altijd het geval is, is dat de envelop zichtbaar is geopend en weer dichtgeplakt. Ik denk dat het dus echt wel controle van de inhoud is. Een envelop raakt niet per ongeluk in het sorteerproces netjes opengeritst precies op de vouw van de flap, of opengepulkt aan de flap.

Eerst dacht ik ook dat het mogelijk een probleem met adressering o.i.d. was, maar het gebeurt ook met volledig correct geaddresseerde post waarbij het adres prima leesbaar is voor mens & machine.

• koraks
  • Niet online
Hier is een voorbeeldje, voor- en achterzijde van een recent poststuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUNUVhFkEj9B-GZnuGz3JE5TPIw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RpV3O4aKI8xP0yuavygmcfQK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNJhInt49EZifxj8OWcvrunTluo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5jEeK9EprnW2wUV6keWy2HPB.png?f=user_large
Hier was post-technisch echt geen enkele reden voor een herstel-sticker. Adressering was perfect in orde, frankering ook (en is sowieso niet relevant, want bij internationale post wordt het afgevangen in land van herkomst als daar iets mee is). De inhoud was gewoon plat (stukje stug papier met een 35mm negatief), niks raars aan.

En zo gaat het dus inmiddels met alle post die ik van buiten de EU ontvang. Frappant.

(En nee...ik heb geen strafblad of veroordeling, word voorzover ik weet nergens van verdacht, ben nooit verzeild geraakt in rechtszaken enz en de post in kwestie is komt doorgaans neer op een ansichtkaart in een envelop)

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 31-07-2026 20:30 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blijkbaar worden ze door de inhoud uit de sorteermachine gegooid. Iemand moet dan handmatig een actie doen, de inhoud is dan blijkbaar erg interessant voor die persoon.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00

Tomatoman

Fulltime prutser

koraks schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:40:
De inhoud was gewoon plat (stukje stug papier met een 35mm negatief), niks raars aan.
Voor een röntgenscanner is daar wel iets raars aan. Grote kans dat de douane met een scanner opmerkt dat er nog iets anders dan briefpapier in die envelop zit en daarom de inhoud van de envelop controleert. Bij post van buiten de EU is zo’n controle vrij gebruikelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomatoman op 31-07-2026 17:56 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• koraks
  • Niet online
Tomatoman schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:53:
[...]

Voor een röntgenscanner is daar wel iets raars aan.
Kan ik inkomen. Alle andere poststukken uit dezelfde periode waren echter gewoon stukjes papier. Een ansichtkaart in een envelop. Kan me toch niet indenken dat daar iets raars aan is voor een scanner.

Die envelop uit het VK die ik eerder noemde bevatte gewoon twee printjes op normaal inkjet papier met een handgeschreven krabbeltje erbij op een kladblaadje. Identieke envelop gestuurd aan iemand anders in NL komt ongeopend aan. De mijne is geopend en dichtgeplakt. Ra-ra?

@Wolly jah...da's een beetje tautologisch natuurlijk. Inderdaad, de inhoud is blijkbaar interessant. De vraag is - waarom, hoe werkt zo'n proces en hebben anderen dezelfde ervaring? Tot dusver heb ik er nog nooit iemand over gehoord en het lijkt of dit nu ineens gebeurt.

Ik heb het Copilot ook even gevraagd en die wees op ICS2. Ik ben onvoldoende thuis in die (recente) wetgeving om te bepalen hoe daaruit eventueel zou volgen dat ineens mijn privé-post geopend wordt.

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij valt post buiten de EU ook gewoon onder het briefgeheim en kunnen ze niet zomaar opengemaakt worden. Met die herstel/retour huisadres stickers klinkt het als een postblokkade , maar die zou op alle post moeten zijn ingesteld ingeval van een faillissement of schuldsanering.

De douane kan het briefgeheim schenden bij een sterk vermoeden dat een brief illegale goederen bevat, maar moet daar wel toestemming voor vragen. Het lijkt me niet dat ze dat kunnen doen met alle post die naar je verstuurd wordt

https://www.douane.nl/over-de-douane/taken-van-de-douane/beschermen/ondermijning/post-en-pakketten/#h-het-briefgeheim

[ Voor 37% gewijzigd door esdeboer op 31-07-2026 20:28 ]

• koraks
  • Niet online
Dank @esdeboer ; briefgeheim ben ik me inderdaad van bewust, mede van het feit dat de Douane onder voorwaarden dit geheim mag schenden. Dat is ook deels aanleiding voor de vraag. Mijn vermoeden is dat de Douane stelselmatig dit soort controles uitvoert op basis van algoritmische triggers op de poststroom. D.w.z. ik veronderstel dat ze systematisch bepaalde metadata van poststromen opslaan, daar wat analyse op uitvoeren en daaruit triggers halen die automatisch leiden tot een steekproef.

Althans - zo zou ik het aanpakken als ik het zou moeten inrichten, én als ik het niet per se heel nauw zou hoeven nemen met de grondrechten van de burger. Ik lig hier overigens niet wakker van, maar het amuseert me wel op een wat cynische manier. Blijkbaar zijn we op een punt gekomen waarop het oké is om op basis van statistisch afgeleide vermoedens ('brieven die er zus en zo uitzien, geaddresseerd aan een adres dat aan eisen x en y voldoet, of zelfs specifiek aan persoon z') systematisch inhoud van poststukken te gaan controleren. Ik ben geen jurist, maar het zou me niet verbazen dat de Douane met dit soort werkwijzen zich in een grijs gebied begeeft.

Vandaar ook de vraaf of anderen dit ook is opgevallen. Ik neem aan dat ik niet de enige ben.

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens het handboek douane mogen ze brieven alleen openen na goedkeuring van de rechter-commissaris bij een vermoeden van goederen. Dat lijkt me bij twee a4tjes niet het geval. Volgens mij stopt de douane er dan ook een brief bij dat hij geopend is door de douane voor controle.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:25
Ik denk niet dat als de douane een brief opent voor controle dat ze hem met een simpel plakbandje weer sluiten.

• koraks
  • Niet online
Dan is de vraag wie dan wél die post zit te openen. PostNL lijkt me helemaal geen logische kandidaat, omdat zij bij mijn weten al helemaal geen post mogen openen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Even hardop denkend: Misschien denkt de "dader" dat het om verjaardagskaarten gaat met een geldbiljet ertussen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• koraks
  • Niet online
Wie weet, maar waarom dan de moeite nemen de post alsnog te (laten) bezorgen, dichtplakken en soms zelfs een PostNL Herstel sticker erop? Lees wijst er toch op dat het wat dieper in de keten gebeurt en niet op het niveau van een creatieve postbezorger.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Om te voorkomen dat er een onderzoek wordt gestart naar langdurig niet aankomende post?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• henri86
Ik mis wel wat PostNL je vertelt hierover?

• koraks
  • Niet online
@Raven beetje vergezocht. En het strookt niet met die Herstel etiketten. Wel leuke verhaallijn voor een dramaserie haha.

@henri86 vooralsnog niks. Ik twijfel ook of ik er veel tijd in ga steken.

Wat mij betreft is redelijk duidelijk dat dit een controle is op verboden goederen en/of invoerrechten/btw. Dat levert uiteraard niks op en zolang m'n post gewoon aankomt, ligt ik er ook niet wakker van. Vroeg me alleen af of iemand hetzelfde meemaakt, of misschien toevallig van de hoed en de rand weet. Gewoon nieuwsgierigheid.

• koraks
  • Niet online
Ik had het er gisteren nog even met mijn vrouw over; het blijkt dus te gaan over alle post die niet van instanties afkomstig is, dus ook post van binnen NL. Dus alle verjaardagspost, kaartjes in enveloppen maar ook brievenbuspakjes van kleinschalige verkopers e.d. wordt opengemaakt. Maar post van de Belastingdienst, gemeenten, pensioenfondsen enz. wordt niet aangeraakt.

Meestal is er een Herstel-sticker, maar soms ook niet. Er lijkt nooit iets te ontbreken of beschadigd te zijn. Voorzover wij weten, komt alle post ook nog steeds aan (maar mogelijk met 1-2 dagen vertraging).

Omdat het dus ook over binnenlandse post gaat, kan de Douane geen partij hierin zijn. PostNL is niet gemachtigd om zomaar post te openen en opsporings- en inlichtendiensten alleen onder strikte voorwaarden. Dat dit laatste hier aan de orde komt, is ronduit bizar (ik rij nog niet eens te snel, laat staan erger).

• henri86
Ik zou het toch eens bij PostNL melden.
Hoe zien de poststukken er in de app uit, de foto die er tijdens het sorteerproces van gemaakt wordt en je in de app kan zien?

Zo klinkt het nog eerder alsof iemand een doorstuurservice op jullie post heeft aangevraagd en om geen argwaan te wekken de 'normale post' opnieuw aanbiedt bij PostNL. Hoe/waarom deze dan vervolgens wel op het originele adres bezorgd wordt, geen idee :p

• koraks
  • Niet online
Heb het bij PostNL gemeld; hoor ik als het goed is binnenkort meer over.

Interessante gedachte van die doorstuurtruc, maar daarvoor is de vertraging te kort. We zouden dan stelselmatig een dag of 3 vertraging moeten zien, en het is eerder 1-2. Bovendien zou ik dan indicaties zien op de post van hersortering; aanvullende KIX codes e.d.

Ik zal de app eens installeren; ik heb alleen 1 recent geval van strafport (stuntelige BOL verkoper) en daarin zag de envelop er maagdelijk uit, maar in dat geval was de envelop aan de achterzijde geopend door de flap los te trekken. Ik kon alleen een foto van de voorzijde zien, dus daar was sowieso niks op zichtbaar. (M.b.t. die strafport: afzender stond ook netjes op de achterzijde, dus tegen dat strafportverzoek ik heb succesvol bezwaar gemaakt).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

koraks schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:31:
@Raven beetje vergezocht. En het strookt niet met die Herstel etiketten. Wel leuke verhaallijn voor een dramaserie haha.
Omdat die alleen bij sorteringsfout a.g.v. foute adresnotatie ofzo gebruikt worden? Hardop denkend zou ik afleidingsmanoeuvre zeggen, als het binnen PostNL gebeurt (om wat voor reden dan ook) dan is zo'n sticker pakken niet zo moeilijk toch?

Maar goed, dit is dus nog steeds hardop denkend, kan er dus ook compleet naast zitten.

Oscar Wilde

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:25
Ik zou mezelf eens een envelop in een envelop sturen :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:47
Wij hebben ook regelmatig van die hersteletiketten hier, en ook vertraagde post en dat soort zaken, maar nog nooit iets wat opengemaakt lijkt te zijn. Ik krijg regelmatig post uit het buitenland (U.K. en andere landen), soms ook met negatieven of dia's maar dat zit allemaal nog netjes, origineel, dicht.

• koraks
  • Niet online
Ik ga inderdaad eens wat post aan mezelf sturen om te zien wat er gebeurt.

Dank @Archer_VC10 het lijkt er inmiddels/bij nader inzien ook op dat het niks met de inhoud te maken heeft, maar dat ons adres mogelijk op een opsporingslijst staat. Immers, doodnormale verjaardagspost aan mijn vrouw wordt ook geopend.

Misschien heeft het iets te maken met mijn hobby, analoge fotografie. Daar komt redelijk wat chemie bij kijken en vaak moet ik dat in het buitenland bestellen omdat het hier niet verkrijgbaar is. Niks daarvan is op zich illegaal, bijzonder gevaarlijk of veelgebruikt voor illegale doeleinden, maar wellicht is een patroon van zakken met poeders en korrels verstuurd naar dit adres voor opsporingsdiensten voldoende om intensief en invasief te gaan monitoren. Als dat zo is, vind ik dat overigens best kwalijk omdat er toch veelvuldig inbreuk wordt gemaakt op een grondrecht.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:05
Misschien eens een GPS tracker + logger naar jezelf sturen om achteraf te kunnen zien waar je post allemaal geweest is?
Wordt dan uiteraard wel een iets dikkere envelop dan met gewoon wat velletjes papier erin, maar dit zou nog moeten lukken met gewone briefpost, met een bubbelfolie envelop bijvoorbeeld.

Zelfs als die open wordt gemaakt en aangepast bij je terug komt, of helemaal niet teruggeleverd wordt, dan weet je ook weer wat meer.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• koraks
  • Niet online
Ja @BrainCrash daar moest ik idd ook al aan denken; goed idee. Eens shoppen voor zo'n ding; ben wel nieuwsgierig geworden hoe deze post wordt gerouteerd.

Iemand suggesties voor een geschikte tracker? Compact, liefst beetje betaalbaar. Batterijduur hoeft niet superlang te zijn; binnen een paar dagen zal zo'n envelop echt wel rond zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door koraks op 01-08-2026 10:52 ]

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:38
Wild guess: jaloerse ex of vorige bewoner die nog een sleutel heeft of in de brievenbus kan?

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:38
koraks schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:51:
Ja @BrainCrash daar moest ik idd ook al aan denken; goed idee. Eens shoppen voor zo'n ding; ben wel nieuwsgierig geworden hoe deze post wordt gerouteerd.

Iemand suggesties voor een geschikte tracker? Compact, liefst beetje betaalbaar. Batterijduur hoeft niet superlang te zijn; binnen een paar dagen zal zo'n envelop echt wel rond zijn.
Er zij nep AirTags voor weinig. Maken wel gebruik van het netwerk van Apple. Marktplaats staat er vol mee. Anders heb ik er nog wel eentje liggen..

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:04
Heb je al bij buren geïnformeerd of daar hetzelfde speelt? Als het bij hen ook gebeurd is de kans groter dat het de bezorger is die dit doet.

En hangt het nog af van op welke dag het is bezorgd? Op zaterdag loopt nog wel eens een andere bezorger dan op werkdagen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of een tweede enveloppe er in doen, kijken of die ook open wordt gemaakt, dan kan het niet meer doorgaan voor beschadiging/ongelukje.
Het idee van dat ze denken dat er geld in zit kan ik best in komen. Ik ken wel wat verhalen van verjaardagskaaren met een biljet er tussen. Kaart komt aan in kapotte envelop, geld is er uit. Dat kan geen toeval zijn zou ik denken.

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:08
koraks schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:51:

Iemand suggesties voor een geschikte tracker?
Bij de Action liggen ze voor 3 a 4 euro. Werken perfect voor zoiets. (Ik zou ze dan wel in bubbeltjes plastic of een een stevige kaart doen zodat je van buitenaf niet meteen voelt dat het een tracker is). Ik heb er een paar in oude kleding en afval gestopt om te kijken waar het allemaal heen gaat. :) Let wel: je moet dan wel die dagen regelmatig kijken, je hebt alleen live-tracking info, kunt niet achteraf een hele route uitdraaien ofzo.

De app installeren is al geopperd, dan zie je een foto van hoe hij is gescand en kun je vaststellen of het ervoor of erna open gemaakt is.

[ Voor 18% gewijzigd door DNN!S op 01-08-2026 13:53 ]

• koraks
  • Niet online
Dank voor het meedenken mensen, ik stel de tips en gedachten op prijs! Jullie komen ook weer op dingen die ik zelf echt niet had bedacht.

@geldersscheepje brievenbus is inpandig en ik ben dikwijls thuis, ook als de post komt, dus ik weet zeker dat het niet gebeurt als het al in onze brievenbus zit.

@Sphandor Qua bezorging weet ik dat we hier minimaal 2 bezorgers hebben rondlopen. Of die allebei ons adres bedienen, kan ik niet met zekerheid zeggen. Wel dat ik geen patroon zie in bezorgdatum; de 'pakkans' lijkt tegen 100% te zijn. Als de brief niet 'officieel' is, dan is ie opengemaakt. Buren heb ik er nog niet over gesproken; zal eens een balletje opgooien als ik de buurman zie.

@ferry het stadium van 'ongelukje' is echt ruimschoots gepasseerd. Die bevestiging heb ik niet nodig; dit gaat echt om gericht post openmaken zonder deze verder te beschadigen. Wel brengen jullie (ook @Raven) me op het idee om eens €5 naar mezelf te posten om te zien of dan het geldbiljet verdwijnt. Dat zou een duidelijke aanwijzing zijn.

Ik heb een tracker besteld; was wat duurder dan het Action model, maar die optie kan ik daarnaast ook nog proberen. Dank voor de tip @DNN!S !

Vooralsnog kan ik een raar akkefietje met een creatieve bezorger niet helemaal uitsluiten, maar lijkt het me waarschijnlijker dat het dieper in de keten gebeurt. Dat het hier gaat om beschadigingen in het sorteerproces is echt uitgesloten.

• TheGhostInc
  • Niet online
koraks schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:32:
Als dat zo is, vind ik dat overigens best kwalijk omdat er toch veelvuldig inbreuk wordt gemaakt op een grondrecht.
Exact, dus de regels zijn strikt en moeten controleerbaar zijn.

Tijdens een actief onderzoek mag er mogelijk korte tijd 'meegelezen' worden, maar dat is bij de rechter aangevraagd en moet achteraf ook gecommuniceerd worden.
Ook een poststuk dat tijdens het sorteren open gaat/beschadigd wordt in een enveloppe of zakje gedaan, sticker/brief erbij wat er aan de hand is.
Mijn koffer is bijvoorbeeld een keer gecontroleerd: lag een kaartje in van de Douane dat hij geopend was.

Elke officiële instantie zal zich moeten bekend maken als zij inbreuk maken op jouw rechten, zodat je eventueel bezwaar kan maken of andere stappen kan ondernemen.

Het klinkt in mijn oren als een postbezorger die jouw post opent en daarna een fout bezorgd sticker erop plakt om te kunnen ontkennen dat hij/zij de post heeft geopend. Ook de manier van openen/sluiten is nogal prutserig.

Persoonlijk zou ik even langs de politie wandelen of de wijkagent aanspreken. Ik sluit niet uit dat ze een stel aangiften willen hebben om dan samen met PostNL de postbode te achterhalen.
Als je dit bij PostNL neerlegt, dan verwacht ik dat de postbode alleen een 'foei, niet doen' krijgt van zijn leidinggevende.

• koraks
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:31:

Als je dit bij PostNL neerlegt, dan verwacht ik dat de postbode alleen een 'foei, niet doen' krijgt van zijn leidinggevende.
In alle eerlijkheid, als dat wat nodig is om een persoon die blijkbaar de weg kwijt is, weer op het rechte pad te helpen, dan vind ik dat oké.

Hoe dan ook, goede tip om een keer de wijkagent erop aan te spreken (al heb ik die hier eigenlijk nog nooit gezien; dit terzijde). Op het moment ligt er al een klacht bij PostNL nadat ik de helpdesk had gebeld (die kunnen er uiteraard niks over zeggen). Blijkbaar reageert PostNL binnen 3 werkdagen op een klacht, dus mogelijk weet ik dan iets meer. Uit correctheid lijkt me zinnig om sowieso pas daarna iets richting politie te ondernemen.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:07
Een kerstkaartje gevuld blauwe toner poeder aan jezelf sturen en dan maar wachten op de smurf die het komt brengen.

• koraks
  • Niet online
Erwin schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:59:
Een kerstkaartje gevuld blauwe toner poeder aan jezelf sturen en dan maar wachten op de smurf die het komt brengen.
Haha! Als fotograaf heb ik hier best wat pigment in huis. Phtalocyanine blauw krijg je nauwelijks van je handen (en nee, het is niet gevaarlijk).

• DNN!S
TheGhostInc schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:31:
[...]

Exact, dus de regels zijn strikt en moeten controleerbaar zijn.

Tijdens een actief onderzoek mag er mogelijk korte tijd 'meegelezen' worden, maar dat is bij de rechter aangevraagd en moet achteraf ook gecommuniceerd worden.
Die kunnen we wel uitsluiten, als er meegelezen wordt voor een onderzoek dan doen ze dat niet zó opvallend :)

• koraks
  • Niet online
DNN!S schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Die kunnen we wel uitsluiten, als er meegelezen wordt voor een onderzoek dan doen ze dat niet zó opvallend :)
Zou je zeggen - tenzij de controle niet alleen gebeurt om informatie te winnen, maar ook/vooral om een signaal af te geven.

• TheGhostInc
  • Niet online
koraks schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

Zou je zeggen - tenzij de controle niet alleen gebeurt om informatie te winnen, maar ook/vooral om een signaal af te geven.
Dan staat er gewoon een agent in vol ornaat voor je.
Doen ze ook weleens bij weg misbruikers, stalkers e.d.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:16
koraks schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:46:
[...]
Hoe dan ook, goede tip om een keer de wijkagent erop aan te spreken (al heb ik die hier eigenlijk nog nooit gezien; dit terzijde). Op het moment ligt er al een klacht bij PostNL nadat ik de helpdesk had gebeld (die kunnen er uiteraard niks over zeggen). Blijkbaar reageert PostNL binnen 3 werkdagen op een klacht, dus mogelijk weet ik dan iets meer. Uit correctheid lijkt me zinnig om sowieso pas daarna iets richting politie te ondernemen.
Openmaken van post is schending briefgeheim en dat gebeurt bij jou blijkbaar structureel. Dat is strafbaar en daarmee heb je alle reden om met politie te gaan praten. Mogelijk hebben zij meer klachten en eventueel een plan van aanpak voor je.
Wachten op PostNL is netjes, maar hoeft niet.

• TheGhostInc
  • Niet online
koraks schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

In alle eerlijkheid, als dat wat nodig is om een persoon die blijkbaar de weg kwijt is, weer op het rechte pad te helpen, dan vind ik dat oké.

Heel eerlijk, kijk wel uit met geen aangifte doen 'omdat het wel meevalt'.

Vaak is er meer aan de hand dan alleen wat 'onschuldig' meelezen, zoals identiteitsfraude of stalking.
Zonder aangifte weet de politie niet dat er iets speelt en dit soort aangiftes kunnen zwaardere aanklachten ondersteunen.

Mocht het bij jou of een ander escaleren en je hebt geen aangifte gedaan, dan is er geen bewijs dat het langer of breder speelt. Zeker bij stalking is dat een uitdaging, hoe lang is iets al bezig. Maar ook bij identiteitsfraude, was het 'toevallig' dat hij/zij een pasje voelde? Of is hij/zij structureel op jacht naar informatie, mogelijk zelfs georganiseerd.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:07
koraks schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Haha! Als fotograaf heb ik hier best wat pigment in huis. Phtalocyanine blauw krijg je nauwelijks van je handen (en nee, het is niet gevaarlijk).
Komt je hobby nog eens van pas ook . Overigens zelf ervaring met PostNL dat een goede 1,5 jaar post niet bezorgd werd (wel scan zichtbaar in app). Alle "overheids" post kwam binnen maar geboortekaartjes, rouwkaarten, verjaardagskaarten etc. etc. niet. PostNL kon ondanks de scans die er waren niks voor mij betekenen. Het onderzoek was natuurlijk een dossier openen en na x dagen weer sluiten.

Een jaar later in de lokale katern van de DPG Duckstadkrant een bericht dat een lokale crackjunk postbezorger een kuub aan post in zijn woning had achtergehouden als gevolg van plichtsverzuim. Alsnog nooit niks nabezorgd.

Ik verzoek vrienden en familie sindsdien ons zeker geen snailmail te sturen maar de rouwkaart als PDF in whatsapp te gooien bijvoorbeeld .

• koraks
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:14:
Zeker bij stalking is dat een uitdaging, hoe lang is iets al bezig. Maar ook bij identiteitsfraude, was het 'toevallig' dat hij/zij een pasje voelde? Of is hij/zij structureel op jacht naar informatie, mogelijk zelfs georganiseerd.
Ik snap je punt, maar merk op dat:

'Officiële' post niet wordt geopend. Pasjes e.d. komen gewoon aan. De post die wél wordt geopend, bevat niet meer info over onze identiteiten dan de buitenzijde van de envelop. Dus het is zeer onwaarschijnlijk dat het hier gaat om identiteitsfraude. Dan zouden ze júist zaken als pensioenoverzichten openen.

Voor stalking hebben we echt geen aanwijzingen en het lijkt me nogal vergezocht dat een stalker wél in het postbezorg/sorteerproces ingrijpt, maar verder geen naar gedrag vertoont. Bovendien lijkt het adresgerelateerd, niet persoonsgerelateerd; zowel de post van mijn vrouw als die van mij wordt geopend. Je zou bij een stalker verwachten dat ze wat meer focussen op de persoon in kwestie?

NB: ik neem het verbreken van briefgeheim best serieus, en overweeg ook zeker stappen, maar de vraag is wel welke stappen in welke volgorde. Daarin zijn allerlei opties; aangifte politie, melding ombudsman, contact met jurist via rechtsbijstand, enz. enz.

@Erwin ja, zoiets is ook hier een mogelijk scenario. Vooralsnog niet uit te sluiten. Maar ik ben ook een beetje terughoudend met individuele personen beschuldigen. Ik merk bv. dat bij PostNL de reflex is "post beschadigd, wij gaan in gesprek met de bezorger." Dat stuit mij een beetje tegen de borst. Ik vind dat de reactie zou moeten zijn "wij gaan op zoek naar de plekken in het proces waar dat kan gebeuren en dán gaan we in gesprek met medewerkers/partijen die bij die processtappen betrokken zijn." Maar de default is blijkbaar dat de bezorger de l*l is. Ik vind dat ook de bezorger onschuldig moet worden beschouwd tot/tenzij het tegendeel bewezen is.

• Toke_gt
koraks schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:03:
[...]
NB: ik neem het verbreken van briefgeheim best serieus, en overweeg ook zeker stappen, maar de vraag is wel welke stappen in welke volgorde. Daarin zijn allerlei opties; aangifte politie, melding ombudsman, contact met jurist via rechtsbijstand, enz.
Gesprek met de politie is nu je volgende stap. Dat hoeft niet meteen aangifte te zijn, kan ook een melding zijn of verkennend gesprek. Je hoeft dit issue niet eerst zelf op te lossen of te achterhalen. Bij een inbraak ga je toch ook niet eerst zelf op zoek naar een dader?
Voor een enkele opengemaakte envelop ga je niet naar de politie, voor een reeks geopende post wel. Ondertussen loopt je klacht bij PostNL; politiegesprek en klacht kunnen elkaar ondersteunen.
Ik vind dat je veel ruimte geeft aan de dader (in welke stap van het hele proces dan ook) om lekker door te gaan. Bij jou, ongetwijfeld ook bij anderen. Dat kan niet je bedoeling zijn.

• koraks
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:15:
Gesprek met de politie is nu je volgende stap.
Dank voor je suggestie, maar ik denk dat ik goed in staat ben om zelf een stappenplan uit te werken en te volgen. Immers, ik ken de situatie vooralsnog het beste.

• Toke_gt
koraks schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Dank voor je suggestie, maar ik denk dat ik goed in staat ben om zelf een stappenplan uit te werken en te volgen. Immers, ik ken de situatie vooralsnog het beste.
Zeker, maar je vraagt toch welke stappen in welke volgorde?

• koraks
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Zeker, maar je vraagt toch welke stappen in welke volgorde?
Nee, eigenlijk niet. Uit mijn TS:
Ik ben benieuwd of anderen dezelfde ervaring hebben met post uit het buitenland die geopend wordt.
Dus ik ben vooral benieuwd naar inzicht in de aard van de situatie; denk aan mogelijke verklaringen, punten in het proces waarin dit fenomeen zich voordoet, welke partijen mogelijk betrokken zijn enz. Ik had ergens ook de hoop dat misschien een Tweaker met zijdelingse ervaring in bv. organisatieprocessen of postsystemen iets kon zeggen over hoe bv. opsporingscontroles in zeer algemene zin plaatsvinden en of dit patroon daarin past. Al begrijp ik ook dat mensen die daar écht diep in zitten dat allicht niet publiekelijk zullen vertellen, en mogelijk zelfs in het geheel niet.

En hoewel ik best opensta voor suggesties over mogelijke handelswijzen, en ook wel voor meer normatieve zienswijzen van anderen, is dat niet direct waar ik naar op zoek ben.

• Toke_gt
Uit je post waarop ik reageerde:
en overweeg ook zeker stappen, maar de vraag is wel welke stappen in welke volgorde
Maar ik zie dat je niet zo gelooft in de meest voor de hand liggende oorzaak. Dat moet je uiteraard zelf weten. Denk alleen niet dat opsporingsdiensten werken met plakbandjes en ik vermoed ook dat ze niet geinteresseerd zijn in verjaardagspost.

• koraks
  • Niet online
Excuus, ik had duidelijker moeten maken dat dat niet de vraag is die ik jullie voorleg, maar een vraag die voor mij persoonlijk speelt. Dank voor het delen van je zienswijze.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik wil dit topic volgen en ook een ervaring delen. Hier kwam belangrijke post soms niet aan (of maanden later). Zeer vreemd, gebeurde in de gehele buurt. Vervolgens had ik dat in 1 dag al die post (of een deel) ontvangen en dat was zeer vreemd. Op de camera's gekeken, en iemand die werd afgezet met een hand vol post. Vreemd dacht ik.

Ik had geen zin om er achteraan te gaan, en dacht; zal wel pech wezen. Toen bleek PostNL een onderaannemer te hebben aangenomen die simpelweg de post liet opstapelen in huis en ook briefpost (en inhoud) heeft gestolen... Meisje van 20 jaar ofzo. Daarvoor waren veel meldingen nodig van mensen uit de buurt bij PostNL, en blijf dat melden!

De post die je ontvangt, zijn de adressen daar met pen opgeschreven of met een label (wellicht dat sorteren mis gaat), of woon je in een dorp met bijvoorbeeld een koppelteken of waar er meer van bestaan in Nederland? Zulke zaken zouden ervoor kunnen zorgen dat het automatische stuk misgaat.

Ik ontvang hier overigens ook wel eens geopende post en weer dichtgeplakt met een simpel stukje transparant plakband, soms maanden niet, en dan ineens wel. Heel vreemd (binnenlandse post).

[ Voor 4% gewijzigd door Kecin op 02-08-2026 12:13 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• koraks
  • Niet online
Denkjewel @Kecin , dat is interessant! Die dichtgeplakte post die je ontvangt, voldoet die aan een bepaald patroon/kenmerken? En ontbreekt er dan iets aan de inhoud, voorzover je weet?

Bij ons gaat het bij de geopende en weer dichtgeplakte post over alles wat niet duidelijk van een officiële instantie of gerenommeerd/bekend bedrijf afkomstig is. Dus post van pensioenfondsen, gemeenten, Belastingdienst en werkgevers komt ongeopend aan. Particuliere post wordt consequent geopend. Dat geldt voor zowel handgeschreven als geprinte adressen. De adressering is ook vrijwel altijd 100% in orde en goed leesbaar. Bovendien is een adresseer/sorteerfout geen reden tot openen van de envelop, en al helemaal niet als de afzender duidelijk leesbaar op de envelop staat, omdat in zo'n geval een simpele 'retour afzender' meer voor de hand ligt. En zoals gezegd, dat is niet wat gebeurt: het komt gewoon netjes aan. Alleen geopend.

Voor zover wij nu kunnen nagaan, komt alle post vooralsnog gewoon aan en niet bizar vertraagd. Bij binnenlandse post zie ik een vertraging van hooguit 1-2 dagen. Ook zie ik geen opvallende 'batching' van post ontstaan. Brieven komen gewoon per stuk of in kleine groepjes (2-3) aan binnen een patroon dat volledig plausibel is.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

koraks schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:21:
Denkjewel @Kecin , dat is interessant! Die dichtgeplakte post die je ontvangt, voldoet die aan een bepaald patroon/kenmerken? En ontbreekt er dan iets aan de inhoud, voorzover je weet?

Bij ons gaat het bij de geopende en weer dichtgeplakte post over alles wat niet duidelijk van een officiële instantie of gerenommeerd/bekend bedrijf afkomstig is. Dus post van pensioenfondsen, gemeenten, Belastingdienst en werkgevers komt ongeopend aan. Particuliere post wordt consequent geopend. Dat geldt voor zowel handgeschreven als geprinte adressen. De adressering is ook vrijwel altijd 100% in orde en goed leesbaar. Bovendien is een adresseer/sorteerfout geen reden tot openen van de envelop, en al helemaal niet als de afzender duidelijk leesbaar op de envelop staat, omdat in zo'n geval een simpele 'retour afzender' meer voor de hand ligt. En zoals gezegd, dat is niet wat gebeurt: het komt gewoon netjes aan. Alleen geopend.

Voor zover wij nu kunnen nagaan, komt alle post vooralsnog gewoon aan en niet bizar vertraagd. Bij binnenlandse post zie ik een vertraging van hooguit 1-2 dagen. Ook zie ik geen opvallende 'batching' van post ontstaan. Brieven komen gewoon per stuk of in kleine groepjes (2-3) aan binnen een patroon dat volledig plausibel is.
Volledig random hier met geopende post (misschien inderdaad douane of controleren van "terrorisme" haha). Maar leuk is anders.
Heb je een videodeurbel zodat je kan zien of het inderdaad elke keer de 2 dezelfde bezorgers zijn? Zo ja, kan je eens bijhouden in een kleine matrix welke postbezorger geopende post bezorgd. Dan kan je al kijken of je op basis daarvan uit kan sluiten (zal wel niet), of eens vragen aan de postbode als je hem aan ziet komen.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Heb je de postnl app al?
Daar zie je foto's van hetgeen naar je toe komt, dus dan moet ook wel te zien zijn of die post dan al geopend is geweest.

• koraks
  • Niet online
Yep, sinds gisteren. Maar ik begrijp dat er wijzigingen zijn geweest m.b.t. de zichtbaarheid van poststukken. Ik kan in elk geval niet in de historie kijken, maar ga het naar de toekomst toe wel in de gaten houden.

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 02-08-2026 13:20 ]

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 14:51

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die post waar je naar linkt lijkt het wel goed te beschrijven inderdaad. De enige poststukken die ik nog zie komen via de app is een magazine dat 4x per jaar wordt gestuurd. De rest is telkens een verrassing in de brievenbus.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-08 20:03
Ik zou een verjaardagskaart naar mezelf sturen met 5 euro erin.

Als ze de post open maken voor eventueel geld, dan zal die 5 euro weg zijn.

Dan heb je meteen een diefstal die je kan aangeven.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Even snel dit topic gescant en vooralsnog zie ik nog niet dat je dit doet of dat het gesuggereerd is:
Ongeacht of je nou aangifte doet, PostNL gaat aanklagen of gewoon in z'n geheel niets gaat doen: leg een dossier aan. Noteer bij elk incident de datum van ontvangst, de afzender, korte omschrijving van inhoud en korte omschrijving wat er met de envelop gebeurd is.

OOK als je besluit hier niets mee te doen. Want stel dat je je over een maand, jaar of wat dan ook bedenkt, je toch aangifte gaat doen, dan is het goed om een dossier te hebben dat de omvang van dit alles aangeeft.

• koraks
  • Niet online
Waardevolle gedachten, mensen! Zonder in detail te gaan - ik herken ze allemaal als relevant en behulpzaam. Mooi werk, ik ben er blij mee.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:11
Misschien om nog rekening mee te houden is hoe de kaart op de bus gaat of is gegaan, d.w.z. via het regionale postcode-circuit of het landelijke circuit (rechter of linkergleuf). Het zou weinig moeten uitmaken qua snelheid, maar het kan net zijn dat het door andere mensen/machines wordt behandeld. Stel het is een probleem in het landelijke circuit en je stuurt een kaartje naar jezelf via het regionale circuit, dan kan je dit net missen.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13
Je geeft aan stelselmatig geopende post te hebben neem aan dat je dit met enige regelmaat krijgt de post dan. dus het kan zijn dat de duane iets heeft van waarom krijgt deze beste man allemaal mail van niet EU plekken. en dat er daarom daar een 100% controle op zit. mail van binnen de EU zou dit probleem niet moeten hebben of heb je het daar ook mee ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• koraks
  • Niet online
il-Principe schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:20:
Misschien om nog rekening mee te houden is hoe de kaart op de bus gaat of is gegaan, d.w.z. via het regionale postcode-circuit of het landelijke circuit (rechter of linkergleuf). Het zou weinig moeten uitmaken qua snelheid, maar het kan net zijn dat het door andere mensen/machines wordt behandeld. Stel het is een probleem in het landelijke circuit en je stuurt een kaartje naar jezelf via het regionale circuit, dan kan je dit net missen.
Het gaat ook om internationale post, dus wijze van aanbieden aan PostNL maakt blijkbaar niet uit.
lordgandalf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:47:
Je geeft aan stelselmatig geopende post te hebben neem aan dat je dit met enige regelmaat krijgt de post dan. dus het kan zijn dat de duane iets heeft van waarom krijgt deze beste man allemaal mail van niet EU plekken. en dat er daarom daar een 100% controle op zit. mail van binnen de EU zou dit probleem niet moeten hebben of heb je het daar ook mee ?
Ja sorry, toen ik initieel postte dacht ik dat het alleen om post buiten de EU ging, maar het gaat dus ook om post binnen NL. Bv. verjaardagskaarten voor mijn vrouw van familie gewoon hier in het land. Allemaal geopend en 1-2 dagen later aangekomen.

Overigens, ook als de douane denkt "hee deze meneer ontvangt veel post van buiten de EU" zie ik niet in hoe dat een valide reden is om iemands briefgeheim (een grondrecht!) systematisch te schenden. Als je in een politiestaat woont, kun je zoiets verwachten. Niet in een volwassen democratie.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13
hmmz dat is vreemd dat was ook een beetje het idee van de vraag want als het alleen buitenlandse post is dan kun je zeggen doane ofzo die wat checked. maar als alles open is dan is het wat anders. is het echt alle post of is er wel eens post die dicht aankomt ?

Want anders moet je toch gaan denken richting een onderzoek of een postboden die graag ieders mail leest. Krijg je ook briefjes of berichten van oeps er is iets misgegaan met je post of zoiets ?

of is het puur geopende brief post. zijn je pakketjes ook geopend of zijn die nog wel dicht ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• koraks
  • Niet online
lordgandalf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:29:
is het echt alle post of is er wel eens post die dicht aankomt ?
Zie wat ik er eerder over schreef; alle particuliere post wordt geopend, post van officiële instanties en gerenommeerde bedrijven/organisaties niet. Dus pensioenpost, post van werkgevers, belastingdienst enz. komt gesloten aan maar de rest wordt geopend.
Want anders moet je toch gaan denken richting een onderzoek of een postboden die graag ieders mail leest. Krijg je ook briefjes of berichten van oeps er is iets misgegaan met je post of zoiets ?
Wederom zie wat ik eerder schreef; sorry dat het even wat leeswerk is, maar dit is reeds besproken. Laten we niet teveel herhaling van zetten doen.
of is het puur geopende brief post. zijn je pakketjes ook geopend of zijn die nog wel dicht ?
Puur briefpost, pakketjes gaan sowieso via allerlei andere kanalen dus die hebben qua logistieke keten vaak geen of weinig overlap met briefpost.

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Heb je al eens gevraagd of buurtbewoners hetzelfde probleem hebben? Als er de bezorger iemand met losse handjes is dan kiest hij/zij natuurlijk meerdere kaartjes.

Of zouden ze juist jullie uitgekozen hebben omdat in deze tijd niet echt veel mensen veel post krijgen buiten officiële instanties (die naar eigen zeggen gewoon heel aan komen)

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
AnnaAnjo schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:59:
Heb je al eens gevraagd of buurtbewoners hetzelfde probleem hebben? Als er de bezorger iemand met losse handjes is dan kiest hij/zij natuurlijk meerdere kaartjes.

Of zouden ze juist jullie uitgekozen hebben omdat in deze tijd niet echt veel mensen veel post krijgen buiten officiële instanties (die naar eigen zeggen gewoon heel aan komen)
Lees anders eerst even de posts van TS, die vraag is eerder gesteld en beantwoord.

• AnnaAnjo
  • Nu online
toolkist schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Lees anders eerst even de posts van TS, die vraag is eerder gesteld en beantwoord.
Ik had de vraag wel zien staan maar het antwoord gemist. Maar ik zou eerder de vraag aan meerdere in de wijk stellen. En juist niet alleen aan de directe buurman. Want kan me voorstellen dat als het beetje 'slim' persoon is juist niet hetzelfde bij directe buren doet maar wat huizen overslaat.

In iedergeval vervelend want als er met je post gerommeld word weet je ook niet zeker of je alles wel binnen krijgt.

• koraks
  • Niet online
Ja, zeker, vervelend. En eerlijkgezegd snap ik de vraag m.b.t. buren en wijkbewoners wel, maar vind ik het om meerdere redenen wat bezwaarlijk om hier rond te gaan hengelen. Ten eerste is het volgens mij niet mijn verplichting om onderzoek in te stellen, maar in eerste plaats die van PostNL. Bovendien leidt het stellen van de vraag in de buurt allicht al tot geroddel, en die roddels gaan vrijwel zeker in de richting van de bezorger. Voor mij staat allerminst vast dat die hier iets te maken heeft en in mijn optiek is het zelfs niet heel waarschijnlijk. Ik vind het dan niet kies om die suggestie (expliciet of impliciet) hier de buurt in te slingeren. Daarbovenop komt nog het risico dat het geroddel juist over mij/ons zou gaan, "nou, dan zal ie wel iets op z'n kerfstok hebben". Let wel, wij gaan op een aangename manier om met onze buren (zij het niet heel intensief ofzo) en dat willen we graag zo houden.

[ Voor 16% gewijzigd door koraks op 03-08-2026 12:04 ]

• AnnaAnjo
  • Nu online
Dat is natuurlijk helemaal je eigen keuze en goed recht :)

Maar de ervaring is dat PostNL zelf vrij weinig met klachten doet tot er echt door meerdere mensen geklaagd word.

Je hoeft natuurlijk niet in details te treden met al je vermoedens maar een simpele 'Het valt me op dat post wel eens opengemaakt en weer met plakband dicht geplakt is binnen komt met een label erop geplakt. Hebben jullie dat ook wel eens gehad?'

Dan beschuldig je echt niet gelijk de bezorger of jezelf 😅 kan natuurlijk ook best zijn dat het op een heel ander niveau al gebeurd

Wij hebben een buurt WhatsApp en daardoor kwamen we er achter dat bijvoorbeeld DHL massaal alle pakketjes uit onze straat bij de straat achter ons leverde. Gezamenlijk een 'klacht' / 'opmerking' gestuurd en sindsdien word het weer netjes in de juiste straat bezorgd. (Gevalletje nieuwe bezorger die de wijk niet kent)

Natuurlijk een andere situatie maar toen ik in mn uppie klaagde was het 'O sorry' en werd er niets aan gedaan. Dus mocht het bij meerdere buurtgenoten gebeuren dan sta je veel sterker.

• koraks
  • Niet online
Ja precies, ik maak die afweging anders dan jij. Da's oké.

Als (!) hier inderdaad sprake is van een systematische controle door PostNL, dan maakt het me eerlijkgezegd niet zo heel veel uit of anderen in de wijk/dorp hetzelfde probleem hebben. Da's gewoon schending van een grondrecht en daarvoor is er een juridische weg als een klacht niet tot het gewenste resultaat leidt. Ik voel mij niet geroepen dan eerst een groep mensen te verzamelen met hetzelfde probleem.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lordgandalf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

koraks schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

Als (!) hier inderdaad sprake is van een systematische controle door PostNL, dan maakt het me eerlijkgezegd niet zo heel veel uit of anderen in de wijk/dorp hetzelfde probleem hebben. Da's gewoon schending van een grondrecht en daarvoor is er een juridische weg als een klacht niet tot het gewenste resultaat leidt.
Zoals al gezegd is: als er sprake is van officieel handelen zal het ofwel onherkenbaar gedaan zijn, danwel met tekst en uitleg. Zo amateuristisch als dit zal noch een opsporingsdienst noch een controle bij de post zelf zijn.
Ik voel mij niet geroepen dan eerst een groep mensen te verzamelen met hetzelfde probleem.
Prima, maar hou er dan ook rekening mee dat je klacht en/of aangifte in de onderste la verdwijnt. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen en je hebt hier een aantal suggestie van ervaringsdeskundigen gehad over hoe dat laatste te bewerkstelligen.

Oslik blyat! Oslik!

• koraks
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:23:
Zo amateuristisch als dit zal noch een opsporingsdienst noch een controle bij de post zelf zijn.
Opsporingsdienst misschien niet; mocht het PostNL zijn, dan zou ik dit eerlijkgezegd helemaal niet raar vinden. Heb je wel eens een pakketje gezien dat door de douane is geïnspecteerd? Die bakken ze ook bruin, hoor. Daar is weinig geraffineerds aan.
Prima, maar hou er dan ook rekening mee dat je klacht en/of aangifte in de onderste la verdwijnt.
En ik dacht dat ik een pessimist was, haha!

Constructief advies is altijd welkom. Dat dingen een ander beloop kunnen hebben dan we op voorhand verwachten, kunnen we allemaal wel bedenken.

M.b.t. ervarindsdeskundigen: ik zie een klein aantal mensen reageren die met een soortgelijke, maar toch wezenlijk andere sitautie geconfronteerd zijn geweest. Daarnaast zie ik vooral een heel groot deel aan veronderstellingen, speculaties en aannamen. Die vind ik overigens ook nuttig.

[ Voor 16% gewijzigd door koraks op 03-08-2026 20:57 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Niet perse gerelateerd/vergelijkbaar, en misschien ook wel.

Hier in de flat werd jarenlang allerlei viezigheid in een beperkt aantal brievenbussen gedumpt. Van gebruikt(e) maandverband/wc-papier/koffiefilters, tot losse koffie, hondendrollen, takjes, onbestendige vloeistoffen en zelfs rauwe eieren. Het leek alsof er iemand boos was (of gek) en een aantal rond elkaar gelegen brievenbussen steeds de klos waren. Post en pakketjes waren geregeld zo vies dat je de brievenbus niet open durfde te doen uit angst voor herhaling. Er gingen natuurlijk wel geruchten over wie/wat het kon zijn, maar niemand wist het. Ik heb jarenlang om cameratoezicht gevraagd en toen dat eindelijk zover was, is 95% van de ellende verdwenen.

Nu, terug naar jouw situatie, stel dat er iemand is die ergens in de postketen bij jullie post kan en buiten het zicht kan klieren, dan kán het rare gedrag aan jullie gericht zijn, maar mogelijk is het iemand die een andere aparte reden heeft om bepaalde adressen te klieren. Misschien is het dus niet eens op naam, maar op een (groepje) adres(sen) gericht. Hier hadden namelijk ook alle getroffen bewoners geen idee waarom iemand dat zou doen.

Als het zich rond bepaalde dagen situeert, dan moet te achterhalen zijn wie er mogelijk de oorzaak van kan zijn. Als het altijd of volledig random elke dag van de week kan zijn, is dat natuurlijk moeilijker. Ik ben benieuwd wat hier vanuit PostNL en/of politie uitkomt - mocht je ze besluiten in te schakelen. Van een bedrijf dat een bezorgplicht heeft én het briefgeheim moet respecteren, zou je ook mogen verwachten dat ze interne processen hebben om dit te voorkomen of te achterhalen.

Enfin, hopelijk blijft je post verder wel ongeschonden en compleet. Ik begrijp in elk geval goed dat dit raar en vervelend is als er met je post gesold wordt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Lolhozer
  • Laatst online: 15:07

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Mogelijk kan PostNL door de QR-code op hun sticker wel met info geven waarom of door wie deze er op geplakt is.

Waarom? Omdat het kan!!

• koraks
  • Niet online
Lolhozer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 01:43:
Mogelijk kan PostNL door de QR-code op hun sticker wel met info geven waarom of door wie deze er op geplakt is.
Volgens mij is die QR voorgedrukt op deze sticker. Als ik hem scan, dan krijg ik de volgende string:

R1N2120200123Postberzorger_v3

Beide exemplaren die ik hier bij de hand heb zijn identiek. En nogmaals, die QR ziet er niet uit alsof ie geprint is; die is gedrukt (offset).

@Jorgen, ik zie in dit proces eigenlijk weinig kans voor derden om langdurig en systematisch te interveniëren. Als dat gebeurt, dan is het nog altijd een interne aangelegenheid voor PostNL omdat het moet plaatsvinden in een deel van het proces waarvoor PostNL eindverantwoordelijk is. Zij zijn dan dus ook de aangewezen partij om daar onderzoek naar te doen. Ik deel dus je analyse/conclusie m.b.t. de verantwoordelijkheid van PostNL in het voorkomen en opsporen van dit soort problemen.

Overigens, misschien dat het niet voor alle lezers duidelijk is, maar ik heb wel degelijk een vrij concrete hypothese van wat hier aan de hand is. Die komt m.i. logisch voort uit wat ik over de situatie heb verteld. Het is voor mij nu zaak om die hypothese te toetsen, omdat dat bepalend is voor evt. vervolgstappen. Dat proces loopt; verder wil ik daar nu niet teveel over zeggen. Misschien later meer als e.e.a. is opgehelderd. Ik blijf in de tussentijd wel benieuwd naar ervaringen van anderen die echt hetzelfde hebben meegemaakt: dus structureel openen van particuliere post binnen de reikwijdte van de processen van PostNL.

[ Voor 6% gewijzigd door koraks op 04-08-2026 09:05 ]

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-08 17:11
@koraks ik zou een tip of klacht indienen over een inbreuk van je persoonsgegevens bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Daar goed de situatie beschrijven en dan zien wat er uitkomt.

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-08 17:11
@koraks en zou je (als je melding bij de AP hebt gedaan) ons op de hoogte willen houden van hoe de AP ermee omgaat? Ben wel benieuwd namelijk...

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:46
pastafan schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:18:
@koraks ik zou een tip of klacht indienen over een inbreuk van je persoonsgegevens bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Daar goed de situatie beschrijven en dan zien wat er uitkomt.
Openmaken van een brief valt onder briefgeheim, niet onder het lekken van persoonsgegevens.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-08 21:28
@koraks als je het nog niet van plan was zou ik bij ieder poststuk dat zo aankomt een klacht indienen bij PostNL. Niet om meteen een oplossing of onderzoek te verwachten, maar wel om een signaal te geven. Één keer is een incident, maar als dit structureel gebeurt dan is er meer aan de hand ergens in het proces. Een goede leidinggevende zou dan idd checken bij de bezorger (is gemakkelijk na te gaan wie welke wijk op welke dag loopt). Aan de andere kant: een goede bezorger zou het ook zelf echt wel opvallen als ze stelselmatig beschadigde post bij een adres zouden moeten bezorgen. Maar goed: if you pay peanuts...

Het is natuurlijk wel vreemd dat dit structureel gebeurt. Als het in het postproces gebeurt moet dat ergens gebeuren waar iemand daadwerkelijk de post in de hand heeft of kan pakken. Meest waarschijnlijk zijn dan de opties bij het sorteren (op wijk/straatniveau) of idd bij de postbezorger zelf. Maar dan zou de bezorger (of sorteerder) dan óf (jouw) post mee moeten nemen naar huis of een andere plek om het ongezien kunnen te openen.
De postbezorger krijgt de post gesorteerd en gebundeld per straat aangeleverd in tassen op een ophaalpunt. Normaalgesproken ziet de bezorger jouw post dan ook pas als deze in jouw straat loopt. Tenzij diegene zelf ergens de tassen doorzoekt of zelf zijn route op een andere manier indeelt hoeft de bezorger ook niet eerder dan in jouw straat jouw post te zien.

Ik zou het trouwens wel een geinig idee vinden om briefjes speelgeld of een pak speelkaarten een voor een naar je te versturen, en dan te kijken hoe lang het duurt voordat er een envelop+inhoud ongeschonden bij je aankomt. :+ >:) Is wel een prijzige grap natuurlijk met de postzegelprijs...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan ook een 'gebruikte' tegoedbon sturen of desnoods een die nep is, dan kost het je minder.

• DNN!S
Of op Ali Express valse euro biljetten bestellen. Met een beetje geluk komt diegene dan in de problemen als ie ze gaat inwisselen….

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:22
DNN!S schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:41:
Of op Ali Express valse euro biljetten bestellen. Met een beetje geluk komt diegene dan in de problemen als ie ze gaat inwisselen….
Yo dawg I heard you like illegal stuff, so I…

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Heb je al eens onder de 'herstel' stikkers gekeken?
Ik heb het probleem dat mijn postcode in een of andere database aan de verkeerde straatnaam is gekoppeld.

Met name paketten worden verkeerd bezorgd waar na de bewoner van dat adres ze retour stuurt, vaak geopend en dan weer dicht geplakt. Het stomme is dat de postcode gewoon goed op het label staat, maar de straatnaam verkeerd is. Sommige pakjes hebben zelf meerdere adreslabels waarvan sommige goed zijn en andere niet.

Ik kom er niet achter welke database dat is maar na 15 jaar klagen bij verschillende instanties gaat het nog altijd fout. Er was een tijd dat maaltijdbezorgers er ook last van hadden maar dat is inmiddels lang geleden . Mijn vermoeden is dat het probleem zit in een of ander zakelijke database die ook gebruikt wordt in ingebouwde navigatiesysteem in sommige auto's.

Misschien heb jij ook een buurgenoot die braaf maar gefrustreerd jouw post steeds weer doorstuurt?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:45:
Ik heb het probleem dat mijn postcode in een of andere database aan de verkeerde straatnaam is gekoppeld.

Met name paketten worden verkeerd bezorgd waar na de bewoner van dat adres ze retour stuurt, vaak geopend en dan weer dicht geplakt. Het stomme is dat de postcode gewoon goed op het label staat, maar de straatnaam verkeerd is. Sommige pakjes hebben zelf meerdere adreslabels waarvan sommige goed zijn en andere niet.

Ik kom er niet achter welke database dat is maar na 15 jaar klagen bij verschillende instanties gaat het nog altijd fout. Er was een tijd dat maaltijdbezorgers er ook last van hadden maar dat is inmiddels lang geleden . Mijn vermoeden is dat het probleem zit in een of ander zakelijke database die ook gebruikt wordt in ingebouwde navigatiesysteem in sommige auto's.

Misschien heb jij ook een buurgenoot die braaf maar gefrustreerd jouw post steeds weer doorstuurt?
Als je producten koopt en je je postcode invult, wordt dan altijd wel het goede adres aangevuld? Anders zou je bij die winkel kunnen navragen welke database ze gebruiken.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ahbart schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:48:
[...]

Als je producten koopt en je je postcode invult, wordt dan altijd wel het goede adres aangevuld? Anders zou je bij die winkel kunnen navragen welke database ze gebruiken.
Ja, dat gaat goed

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik ben zeer benieuwd of je uberhaupt iets gaat horen van PostNL.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Lolhozer
  • Laatst online: 15:07

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Dan zou de buurman hetzelfde moeten ervaren, zelfde postcode namelijk, iig de brieven voorzien van een sticker.

Waarom? Omdat het kan!!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Lolhozer schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Dan zou de buurman hetzelfde moeten ervaren, zelfde postcode namelijk, iig de brieven voorzien van een sticker.
Een tante van mij is niet heel lang geleden verhuisd en heeft sindsdien problemen met sommige diensten. Oa Google maps wijst naar de andere kant van het dorp, ik krijg dat ook niet gefixt, heel raar. En heel vervelend. Buren gaan gewoon goed hoor, het is echt dat ene huis.
Niet alles gaat fout, maar diverse pakketdiensten wel oa dhl. Die gebruiken dan een andere database ofzo dan bv postnl want die gaat wel goed.

Ik heb zelf vorig jaar een pakket proberen te versturen met postnl naar het magazijn van een bekende camerawinkel, maar label aanmaken kon gewoon niet "adres bestaat niet". Adres bestaat wel, en al meer dan 10 jaar, en GLS DPD enz konden het wel vinden (maar daar heb ik geen pakketpunt van). Uiteindelijk gemeld bij de winkel en gevraagd of het pakket ook rechtstreeks naar de winkel mocht (die zit tegen het magazijn aan) en toen kwam het goed.

Maar af en toe zit er dus wel iets raars in een database ergens :| Heel vervelend als het jou of je bedrijf treft.

• NewDust
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-08 11:17
Als ik naar de KIX-code van de voorbeeldbrief kijk, lijkt dat niet het probleem. Er staat namelijk maar een code, bij een verkeerde koppeling verwacht je een code van het verkeerde adres en een code van het correcte herstel adres.

Ben benieuwd of het probleem sinds 12 juli nog steeds (veel) voorkomt, ivm met het afschaffen van de dal-dagen. Zou bijvoorbeeld kunnen dat bezorgronde twee opvolgende straten achter elkaar heeft waar de ene van 6, 4, 2 loopt en de volgende van 2, 4, 6. Als je dan bijna altijd post voor de Janstraat nummer 4 hebt en daaropvolgend post voor de Janslaan nummer 4 kan dat wel eens fout gaan. Zeker als er weinig post is en straatnamen op elkaar lijken. En brieven van de overheid werden voornamelijk verstuurd op piek dagen, dan zit er vaak iets meer structuur in de sortering waardoor dat soort fouten niet snel gemaakt worden.

Maar dat zou dan weer niet verklaren waarom er een herstelsticker opzit. Zit die er standaard op bij geopende post of een enkele keer?

Ik zou toch even doorvragen bij PostNL en aangeven dat je graag contact wil met de teamleider van het betreffende depot. Die kan dan voor de bezorging een visuele controle uitvoeren (of de post al geopend is) of een testbrief voor het adres toevoegen.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-08 22:31
Ik vind vooral die zonder- en met sticker apart. Wanneer ik hier op zoek komt het volgende naar boven:

Wat de PostNL-sticker betekent
De witte sticker ("Herstel aan geadresseerde" of een barcodesticker) wordt in het sorteercentrum geplakt als een machine of medewerker ziet dat een poststuk beschadigd of open is.

Met sticker: De brief is óf bij de douane geopend (buitenlandse post), óf een kwaadwillende postmedewerker heeft de brief vroeg in het sorteerproces opengemaakt. De envelop is daarna door het officiële systeem opgemerkt, met PostNL-tape of sticker hersteld, en daarna pas naar jouw bezorger gegaan.

Zonder sticker (alleen plakband): Dit is het meest alarmerend voor je binnenlandse post. Als er géén officiële sticker op zit, is de brief pas geopend nádat deze het sorteercentrum heeft verlaten. Dit gebeurt dus heel lokaal: door de postbezorger in jouw wijk, of door iemand in jouw directe woonomgeving (zoals een flatgenoot of een voorbijganger).

Ik denk dat je hier toch te maken hebt met post diefstal om eerlijk te zijn. Zoals je zelf zegt is schade door de sorteermachine uitgesloten omdat de enveloppe met een rechte snede zijn opengemaakt. Post van de Belastingdienst of zakelijke enveloppen schrikken af, omdat direct duidelijk is dat de inhoud puur administratief is.

[ Voor 14% gewijzigd door 49euro op 08-08-2026 10:17 ]

• NewDust
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-08 11:17
49euro schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:12:
Ik vind vooral die zonder- en met sticker apart. Wanneer ik hier op zoek komt het volgende naar boven:

Wat de PostNL-sticker betekent
De witte sticker ("Herstel aan geadresseerde" of een barcodesticker) wordt in het sorteercentrum geplakt als een machine of medewerker ziet dat een poststuk beschadigd of open is.
Dat gaat over een andere sticker, de sluitsticker, die is bedoeld om beschadigde of niet gesloten post te sluiten.

De herstel/retoursticker die hier op het poststuk zit is om de post opnieuw te sorteren als deze in de verkeerde wijk/plaats is gesorteerd, of retour te sturen wanneer het posstuk niet bezorgd kan worden.

PostNL sluit in principe nooit post met alleen plakband, of in ieder geval is dat geen officiële werkwijze.

• Bram_GT
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-08 23:17
Indien de postbezorger er voor iets tussen zit dan is het misschien ook interessant om te noteren wanneer je post onbeschadigd aankomt. Die postbezorgers hebben ongetwijfeld nu en dan ook een weekje vakantie en wanneer zijn invaller je post niet manipuleert dan heb je mogelijk weer een indicatie.
Pagina: 1