Ontvangen post buiten EU systematisch geopend

Pagina: 1
Acties:

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sinds een paar maanden valt me op dat post die ik van buiten de EU ontvang, stelselmatig is geopend. Aan de inhoud ontbreekt niks en er wordt ook niks beschadigd. Maar enveloppen zijn altijd geopend: ofwel de flap opengescheurd, ofwel doorgesneden. Daarna weer met een plakbandje dichtgeplakt en alsnog bezorgd. Soms zit er op zo'n envelop dan een PostNL sticker op "Herstel / retour huisadres" met de optie 'Herstel aan geadresseerde" aangemerkt.

Het gaat meestal om brieven met een foto/afdruk erin, door de verzender zelfgemaakt en opgestuurd naar mij als onderdeel van een uitwisseling (heel leuk, kan ik aanraden, maar dit terzijde).

Deze week ontving ik er weer eentje, dit keer uit het VK. Toevallig had de verzender een identieke envelop naar een andere kennis in NL gestuurd. Mijn envelop was (zoals altijd) geopend en weer dichtgeplakt. De andere niet. Blijkbaar gaat het niet om een 100%-controle, maar de post die ik ontvang, lijkt wel vrijwel altijd te worden geopend. Dus toch iets selectiefs...?

Ik ben benieuwd of anderen dezelfde ervaring hebben met post uit het buitenland die geopend wordt. NB het gaat dan om post vooral van buiten de EU; van binnen de EU ontvang ik niet zoveel post, dus daar valt me nog niet echt een patroon in op.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:46
Dat is geen controle van de inhoud. Die PostNL sticker betekent normaal gesproken dat het brief verkeerd gesorteerd is en dat dat (voor bezorging op het verkeerde adres) hersteld is.

Is er iets aan de adresnotering waardoor dit zo vaak voorkomt?

• koraks
  • Niet online
Let op: die 'Herstel' sticker zit er niet altijd op. Wat wél altijd het geval is, is dat de envelop zichtbaar is geopend en weer dichtgeplakt. Ik denk dat het dus echt wel controle van de inhoud is. Een envelop raakt niet per ongeluk in het sorteerproces netjes opengeritst precies op de vouw van de flap, of opengepulkt aan de flap.

Eerst dacht ik ook dat het mogelijk een probleem met adressering o.i.d. was, maar het gebeurt ook met volledig correct geaddresseerde post waarbij het adres prima leesbaar is voor mens & machine.

• koraks
  • Niet online
Hier is een voorbeeldje, voor- en achterzijde van een recent poststuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUNUVhFkEj9B-GZnuGz3JE5TPIw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RpV3O4aKI8xP0yuavygmcfQK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNJhInt49EZifxj8OWcvrunTluo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5jEeK9EprnW2wUV6keWy2HPB.png?f=user_large
Hier was post-technisch echt geen enkele reden voor een herstel-sticker. Adressering was perfect in orde, frankering ook (en is sowieso niet relevant, want bij internationale post wordt het afgevangen in land van herkomst als daar iets mee is). De inhoud was gewoon plat (stukje stug papier met een 35mm negatief), niks raars aan.

En zo gaat het dus inmiddels met alle post die ik van buiten de EU ontvang. Frappant.

(En nee...ik heb geen strafblad of veroordeling, word voorzover ik weet nergens van verdacht, ben nooit verzeild geraakt in rechtszaken enz en de post in kwestie is komt doorgaans neer op een ansichtkaart in een envelop)

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 31-07-2026 20:30 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blijkbaar worden ze door de inhoud uit de sorteermachine gegooid. Iemand moet dan handmatig een actie doen, de inhoud is dan blijkbaar erg interessant voor die persoon.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:57

Tomatoman

Fulltime prutser

koraks schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:40:
De inhoud was gewoon plat (stukje stug papier met een 35mm negatief), niks raars aan.
Voor een röntgenscanner is daar wel iets raars aan. Grote kans dat de douane met een scanner opmerkt dat er nog iets anders dan briefpapier in die envelop zit en daarom de inhoud van de envelop controleert. Bij post van buiten de EU is zo’n controle vrij gebruikelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomatoman op 31-07-2026 17:56 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• koraks
  • Niet online
Tomatoman schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:53:
[...]

Voor een röntgenscanner is daar wel iets raars aan.
Kan ik inkomen. Alle andere poststukken uit dezelfde periode waren echter gewoon stukjes papier. Een ansichtkaart in een envelop. Kan me toch niet indenken dat daar iets raars aan is voor een scanner.

Die envelop uit het VK die ik eerder noemde bevatte gewoon twee printjes op normaal inkjet papier met een handgeschreven krabbeltje erbij op een kladblaadje. Identieke envelop gestuurd aan iemand anders in NL komt ongeopend aan. De mijne is geopend en dichtgeplakt. Ra-ra?

@Wolly jah...da's een beetje tautologisch natuurlijk. Inderdaad, de inhoud is blijkbaar interessant. De vraag is - waarom, hoe werkt zo'n proces en hebben anderen dezelfde ervaring? Tot dusver heb ik er nog nooit iemand over gehoord en het lijkt of dit nu ineens gebeurt.

Ik heb het Copilot ook even gevraagd en die wees op ICS2. Ik ben onvoldoende thuis in die (recente) wetgeving om te bepalen hoe daaruit eventueel zou volgen dat ineens mijn privé-post geopend wordt.

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij valt post buiten de EU ook gewoon onder het briefgeheim en kunnen ze niet zomaar opengemaakt worden. Met die herstel/retour huisadres stickers klinkt het als een postblokkade , maar die zou op alle post moeten zijn ingesteld ingeval van een faillissement of schuldsanering.

De douane kan het briefgeheim schenden bij een sterk vermoeden dat een brief illegale goederen bevat, maar moet daar wel toestemming voor vragen. Het lijkt me niet dat ze dat kunnen doen met alle post die naar je verstuurd wordt

https://www.douane.nl/over-de-douane/taken-van-de-douane/beschermen/ondermijning/post-en-pakketten/#h-het-briefgeheim

[ Voor 37% gewijzigd door esdeboer op 31-07-2026 20:28 ]

• koraks
  • Niet online
Dank @esdeboer ; briefgeheim ben ik me inderdaad van bewust, mede van het feit dat de Douane onder voorwaarden dit geheim mag schenden. Dat is ook deels aanleiding voor de vraag. Mijn vermoeden is dat de Douane stelselmatig dit soort controles uitvoert op basis van algoritmische triggers op de poststroom. D.w.z. ik veronderstel dat ze systematisch bepaalde metadata van poststromen opslaan, daar wat analyse op uitvoeren en daaruit triggers halen die automatisch leiden tot een steekproef.

Althans - zo zou ik het aanpakken als ik het zou moeten inrichten, én als ik het niet per se heel nauw zou hoeven nemen met de grondrechten van de burger. Ik lig hier overigens niet wakker van, maar het amuseert me wel op een wat cynische manier. Blijkbaar zijn we op een punt gekomen waarop het oké is om op basis van statistisch afgeleide vermoedens ('brieven die er zus en zo uitzien, geaddresseerd aan een adres dat aan eisen x en y voldoet, of zelfs specifiek aan persoon z') systematisch inhoud van poststukken te gaan controleren. Ik ben geen jurist, maar het zou me niet verbazen dat de Douane met dit soort werkwijzen zich in een grijs gebied begeeft.

Vandaar ook de vraaf of anderen dit ook is opgevallen. Ik neem aan dat ik niet de enige ben.

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens het handboek douane mogen ze brieven alleen openen na goedkeuring van de rechter-commissaris bij een vermoeden van goederen. Dat lijkt me bij twee a4tjes niet het geval. Volgens mij stopt de douane er dan ook een brief bij dat hij geopend is door de douane voor controle.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36
Ik denk niet dat als de douane een brief opent voor controle dat ze hem met een simpel plakbandje weer sluiten.

• koraks
  • Niet online
Dan is de vraag wie dan wél die post zit te openen. PostNL lijkt me helemaal geen logische kandidaat, omdat zij bij mijn weten al helemaal geen post mogen openen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Even hardop denkend: Misschien denkt de "dader" dat het om verjaardagskaarten gaat met een geldbiljet ertussen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• koraks
  • Niet online
Wie weet, maar waarom dan de moeite nemen de post alsnog te (laten) bezorgen, dichtplakken en soms zelfs een PostNL Herstel sticker erop? Lees wijst er toch op dat het wat dieper in de keten gebeurt en niet op het niveau van een creatieve postbezorger.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Om te voorkomen dat er een onderzoek wordt gestart naar langdurig niet aankomende post?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:46
Ik mis wel wat PostNL je vertelt hierover?

• koraks
  • Niet online
@Raven beetje vergezocht. En het strookt niet met die Herstel etiketten. Wel leuke verhaallijn voor een dramaserie haha.

@henri86 vooralsnog niks. Ik twijfel ook of ik er veel tijd in ga steken.

Wat mij betreft is redelijk duidelijk dat dit een controle is op verboden goederen en/of invoerrechten/btw. Dat levert uiteraard niks op en zolang m'n post gewoon aankomt, ligt ik er ook niet wakker van. Vroeg me alleen af of iemand hetzelfde meemaakt, of misschien toevallig van de hoed en de rand weet. Gewoon nieuwsgierigheid.
Pagina: 1