Ideeën gezocht tuinontwerp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jldd
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 02-08 14:52
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar wat creatieve ideeën voor de indeling van onze achtertuin. Het gaat om een nieuwbouwwoning met een tuin op het zuiden van ongeveer 6 meter breed en 9 meter diep.

De schuur staat een beetje op een onhandige plek en kan ook niet verplaatst worden, maar we willen er wel graag een praktisch pad naartoe voor fietsen. Het liefst heb ik een terras met grote tegels aan de zijde van het huis. Aangezien ik zowel een eettafel en een lounge gedeelte (hoeft niet mega groot te zijn) zou willen zou er eigenlijk achterin de tuin ook nog een terras moeten komen. En het liefst dan nog een stuk gras tussen de twee terassen, met hopelijk ergens nog ruimte voor verhoogde plantenbakken. Op die manier hoop ik dat de basis van de tuin redelijk onderhoudsvriendelijk blijft en ik me in de bakken juist lekker kan uitleven met planten en groen.

Dingen waar ik tegenaan loop:
  1. Hoe zouden jullie het pad naar de schuur verbinden met het terras?
  2. Ik vind organische vormen erg mooi, maar nadit ik een pad naar de schuur heb getekend kom ik steeds uit op indelingen met standaard rechte vlakken. Hoe zouden jullie ronde of vloeiende vormen toevoegen?
  3. Zou je het terras aan huis gebruiken voor de eettafel en achterin een loungeplek maken, of juist andersom?
Ik hoop dat hier wat creatieve Tweakers rondlopen die het leuk vinden om mee te denken. Alle ideeën zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_c-dS8b20uGbvfiCLdRU6KSOR4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8zZCk7mUPsXQfArkN6IvxUhE.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door jldd op 31-07-2026 13:19 . Reden: meer info toegevoegd ]

Alle reacties

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:55
Vind het altijd leuk om mee te denken, maar wat zijn precies je wensen/eisen voor de tuin? Veel gras, veel beplanting, tegeltuin, moet je ruimte hebben voor doe-het-zelf projectjes, wil je een enorme loungeset of een jacuzzi plaatsen, et cetera.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-08 22:54

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zoals hierboven: Wat is je doel met deze tuin? Zit je veel buiten? Is een mooi terras belangrijk?
Ga je voor onderhoudsintensief gras? Wil je wat mooie bomen en struiken? Mooie borders? Grote tegels? Kleine tegels?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• ImreD
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:05
En wat is de ligging van de tuin?

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:22
Wat heb je zelf al bedacht ? Wat vind je belangrijk?

Dit is wel heel gemakkelijk voor je 1e post als user op Tweakers. Kom maar eerst met wat meer informatie en effort vanuit jezelf.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jldd schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:54:
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar wat creatieve ideeën voor de indeling van onze achtertuin. Het gaat om een nieuwbouwwoning met een tuin van ongeveer 6 meter breed en 9 meter diep.

De schuur staat een beetje op een onhandige plek, maar we willen er wel graag een praktisch pad naartoe voor fietsen. Verder staat eigenlijk nog niets vast, dus er is veel ruimte om creatief te zijn.

Ik hoop dat hier wat creatieve Tweakers rondlopen die het leuk vinden om mee te denken. Alle ideeën zijn welkom!

[Afbeelding]
kijk hier eens even rond: Het grote tuinen, balkons en plantentopic

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 11:20

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Staat je schuur serieus tegen je huis/gevel aan? Kun je je schuur niet verplaatsen? Als je toch al bezig bent?

OH en tip van flip, als je tuin toch open trekt, gooi er mantelbuizen in, you'll thank me later ;)
edit:
Ik heb zelf ook toevallig net mijn tuin laten aanleggen (ook nieuwbouw) ik heb dus cat6a naar mijn schuur getrokken. Voor AP in de tuin aan achterzijde, want dit nieuwbouw huis, ook al is mijn tuin niet zo groot, blokt echt heel veel signaal van mijn ap in de woonkamer.
Edit2 :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtUOjXzKqLYDZnIn2DaJ8VFYXU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FTQcRJOBnMmuoLJTZ44XSqJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door CrankyGamerOG op 31-07-2026 11:52 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:03

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kijk even in het genoemde tuinen topic voor inspiratie en kom zelf met meer ideeën en wensen.

Anders gaat het heel moeilijk worden om je verder te helpen.

Tweakers Discord

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 07:44
Makkelijkste tip die ik je kan geven,
Ga je terrastegens niet zagen, maar gebruik alleen hele tegels. Leg je tegels wel in verband. Hierdoor voorkom je rechte lijnen, maar krijg je dan wel weer open stukjes grond aan de randen van je terras waar je iets kan planten. (Maak er mini-verhoogde borders van.)
Waar je terras stopt kan je de tegels _--_--_--_-- leggen, maar dat hoeft geen rechte lijn te worden. Je kan je tegels aan de linkerkant prima 2 à 3 meter verder de tuin in leggen dan de rechterkant. En met een soort van kwart cirkel de rand maken.

Lost In Music

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjCuFh8z0O8A5ZsnEbT4_gjWemQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eO20BbmScqiOCgRH8tzT1q51.png?f=fotoalbum_large

Rood is leuke bestrating. Blauwe streep aan schuurtje is paar flinke toscaanse jasmijn. Lichtgroen is lage beplanting, donkergroen is een boompje. Geel is een natuurlijk ogend pad (losse hout strooisel/grind etc. Met twee bogen voor klimplanten of rozen zonder stekels. Gele halve rond is een leuk 2e terrasje of plek voor je voliere. Zo zou ik het doen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Begin eerst maar 's met een kuil te graven (80 cm diep) om te beoordelen wat de ondergrond is.
Bij veel nieuwbouwwoningen is de ondergrond muurvast gereden door o.a. de zware machines, is dan niet meer waterdoorlatend en totaal ongeschikt om een tuin aan te leggen.
Wat bouwcombinaties ook wel 's doen is 20cm bouwgrond wegschrapen en dan 20cm van iets er op schuiven wat zij 'zwarte grond' noemen. Nog steeds totaal ongeschikt om een tuin aan te leggen.
Dus, eerst bepalen wat de ondergrond is en dan verder plannen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Met een tuin op het zuiden kun je veel kanten op, maar wil je ook wel schaduw kunnen creeren. De organische vormen creeer je door eerst met grote ronde vormen de zones aan te geven (voor in dit geval lounge en eethoek) en vervolgens meander je daaromheen. Jouw wens voor grote rechthoekige tegels dringen je al snel een hoekige indeling op. In plaats van grote tegels zou je ook kunnen kiezen voor heel fijn splitgravel.

Door achterin een zone te creeren en direct achter de tuindeur ook, met daartussen een niet al te hoge verhoging met planten, creeer je diepte in de tuin. Als je met beplanting rekening houdt met de seizoenen kun je daar met weinig planten veel bereiken.

Ziet er dan bijvoorbeeld zo uit, ter inspiratie. Links wat meer ruimte aangehouden voor de fietsen en ook een afdak ingetekend waaronder je je afvalcontainers kunt verstoppen, of tuinstoelen, parasols etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLTKa-4bswfPkQJJwh46jqNOIyE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7e54YNlwPV3cRXaiYMmrNr1l.jpg?f=user_large
Pagina: 1