Problemen zigbee netwerk buiten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Remco_1980
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-08 18:21
Mijn vraag
Ok, dit wordt een uitgebreid verhaal, maar ga het zo goed mogelijk proberen neer te zetten.

Situatie:

Ik heb in de router/modem van Odido een Switch zitten met daarin 1 kabel doorgetrokken naar de woonkamer naar een deco m4 (basis) en vandaaruit een kabel naar boven naar deco 2. Op de hoofd deco zit ook met utp mijn hue bridge aangesloten dat op een halve meter na van de schuifpui ligt. Op de andere switch aansluiting rechtsreeka een kabel via kruipruimte naar buiten voor een deco xc50 outdoor..

In huis heb ik ongeveer 11 zigbee lampen (innr, eglo) en 2 smart sockets van innr zitten. Buiten heb ik rechtdoor naar achteren op ongeveer 5.meter 3 Innr GU10 lampjes in spot armaturen aangesloten op een vaste dubbele stopcontact. Haaks daarop een grote.border met 4 innr 132c.outdoorapots ook daar in het stopcontact( is een dubbele) hierin zit een ip44 stekkerdoos waar deze op is aangesloten en 33n outdoor smart sockets van Innr. Links van deze border (6 meter) is wederom een dubbele stopcontact stekkerdoos met een innr outdoor smart socket erin en 2 spot armaturen met 2 innr gu10 lampjes, weer terug richting huis opnieuw een border met dit keer 3 innr 132 outdoor spots aangesloten op een dubbele stopcontact. Tegen de achtergevel is een Livarno lamp gemonteerd met daaronder 33n dubbele stopcontact wederom met 33n Innr Outdoor socket..andere kant op naar achter bevindingen zich nog 3 spots armaturen met wederom Inner GU10 spots.

Probleem is (denk ik).dat het zigbee signaal niet (sterk) goed genoeg is. Sommige lampen zijn available en soms weer niet. Al deze lampen staan in een kamer en als ik de kamer in zijn geheel aan en uit zet, reageer alles. Als ik in de kamer lampen afzonderlijk wil.uitzetten reageren deze vaak niet. Ook het aanpassen van kleuren, percentages en dergelijke wordt niet altijd op gereageerd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zigbee kanaal aangepast
Smart outdoor plugs verplaatst
Indoor plugs verplaatst
Wifi kanaal aangepast( interference uitsluiten)
Lampen verplaatst

Het blijft instabiel. Wie kan mij helpen met deze frustratie? Ik wil.het gewoon smooth laten werken...

Alle reacties

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Het spul opnieuw pairen wil wel eens heloen bij goedkoop spul. Je moet het dan pairen op de plek waar het komt te hangen.

Hier iemand met een vergelijkbaar probleem:

Slimme buitenverlichting werkt niet lekker

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25
Vreemd. Vermoed dat misschien opnieuw koppelen zou kunnen helpen. Misschien handig om even een plattegrond / tekening bij je verhaal te voegen. Maakt het beter te begrijpen voor anderen.

Hier bijvoorbeeld; is het hele huis voorzien van Hue lampen. Op de hoeken van ons huis hangen Hue lampen. Van een van deze buitenlampen gaat het Zigbee signaal naar de Hue buitenlamp van de garage. Dit is een kleine 16 meter (direct zicht naar elkaar)

Deze lamp versterkt het signaal naar de Hue lampen aan de schuur. Een 12 meter en 6 meter verderop. Wederom directe zicht verbinding. De bedoeling is dat er nog losse lantaarnpalen met hue lampen / andere lichtpunten in de tuin komen. Dit is wel niet in NL. Dus geen idee in hoeverre interferentie mee speelt in jouw verhaal.

Dus het moet goed mogelijk zijn. Helaas ben ik zelf niet bekend met het Innr systeem dus niet verder helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hxSX4OGoioFIo5ice4mgBJ-96I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nz5fonwTHgRLDpE4zxmvKDOb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPSRmQN1YRsJTDHIxDQ6WDiuSeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgTb5uWEvY0kUT7hbV0asPEU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TheKerremenke op 31-07-2026 09:39 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Innr lampen werken suboptimaal in het Hue zigbee netwerk.
Vervang deze voor een ander merk of gebruik de Innr hub / Homey Pro.
Dit zet wel een parallel zigbee netwerk op, deze werken niet samen.

• Remco_1980
jeroen3 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:48:
Is hue essentials ook een alternatief?

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Remco_1980 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:34:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zigbee kanaal aangepast
Smart outdoor plugs verplaatst
Indoor plugs verplaatst
Wifi kanaal aangepast( interference uitsluiten)
Lampen verplaatst

Het blijft instabiel. Wie kan mij helpen met deze frustratie? Ik wil.het gewoon smooth laten werken...
Wat van belang is bij Zigbee is de volgorde van installatie.

Eerst de hub (coordinator) en die mis ik volgens mij in je verhaal. Zigbee heeft niets te maken met Wifi dus je moet een 'kastje' hebben dat het ethernet/wifi signaal opvangt en omzet naar Zigbee. Bij Philips Hue is dit de 'Bridge', bij Ikea de 'Dirigera', of natuurlijk een Homey voor nog meer gemak.

Tweede wat je installeert/koppelt zijn alle vaste (230v) modules. Of dit nou lampen of smart sockets zijn maakt niet uit. Maar deze koppel je op de plek waar ze definitief geïnstalleerd moeten worden. Een smart socket voor achterin de tuin koppel je dus niet via een stopcontact in de woonkamer, maar in de tuin. De 230v modules fungeren namelijk als routers en geven het Zigbee signaal aan elkaar door. Begin met het apparaat dat het dichtstbij de hub komt, zo werk je verder. Het verste apparaat zoekt dus nabij geleden apparaten en vindt vanzelf zijn weg naar de hub.

Daarna ga je verder met eventueel losse (batterij) gevoede Zigbee apparaten (bewegingssensoren, magneetcontacten, etc).

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:19
Ik heb een Zigbee bridge voor binnen en een aparte Zigbee bridge in mijn tuinschuur voor buiten.
Signalen komen wegens de goede isolatie van het huis heel moeilijk van binnen naar buiten en andersom.
De buiten bridge zit op bekabeld netwerk, waardoor het naadloos samenwerkt

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08 11:24

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

jeroen3 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:48:
Wilde net zeggen mijn hele huis hangt vol met innr lampen en ik heb deze issues niet haha. Maar goed ik gebruik dan ook homeassistant en niet Hue zigbee

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Remco_1980
ouweklimgeit schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:52:
[...]

Wat van belang is bij Zigbee is de volgorde van installatie.

Eerst de hub (coordinator) en die mis ik volgens mij in je verhaal. Zigbee heeft niets te maken met Wifi dus je moet een 'kastje' hebben dat het ethernet/wifi signaal opvangt en omzet naar Zigbee. Bij Philips Hue is dit de 'Bridge', bij Ikea de 'Dirigera', of natuurlijk een Homey voor nog meer gemak.

Tweede wat je installeert/koppelt zijn alle vaste (230v) modules. Of dit nou lampen of smart sockets zijn maakt niet uit. Maar deze koppel je op de plek waar ze definitief geïnstalleerd moeten worden. Een smart socket voor achterin de tuin koppel je dus niet via een stopcontact in de woonkamer, maar in de tuin. De 230v modules fungeren namelijk als routers en geven het Zigbee signaal aan elkaar door. Begin met het apparaat dat het dichtstbij de hub komt, zo werk je verder. Het verste apparaat zoekt dus nabij geleden apparaten en vindt vanzelf zijn weg naar de hub.

Daarna ga je verder met eventueel losse (batterij) gevoede Zigbee apparaten (bewegingssensoren, magneetcontacten, etc).
Alles.zit gekoppeld aan een hue bridge in de woonkamer (ongeveer 1 meter van de schuifpui en bij de schuifpui zit nog een slimme zigbee stekker van Innr.

Dus als ik het goed begrijp zou ik alles van buiten op volgorde van afstand tot de hub opnieuw moeten koppelen zodat Zigbee de beste route vindt? Is ,zoals ook is geopperd ,een 2e hub voor buiten bedraad ook een optie? Deze zou ik dan op ongeveer 2 meter hoogte kunnen bevestigen op een vaste aansluiting. Verder staat er bijvoorbeeld nog wel een zwembad en een loungeset. Zou dit ook het signaal kunnen blokkeren.

• Remco_1980
GarBaGe schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:24:
Ik heb een Zigbee bridge voor binnen en een aparte Zigbee bridge in mijn tuinschuur voor buiten.
Signalen komen wegens de goede isolatie van het huis heel moeilijk van binnen naar buiten en andersom.
De buiten bridge zit op bekabeld netwerk, waardoor het naadloos samenwerkt
Ik kan hem wel aan de gevel bevestigen met vaste aansluiting, in de schuur helaas niet. Als ik er iets van een watervaste omhuzing omheen zou maken, blokkeert deze ook het signaal lijkt me?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:19
Remco_1980 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

Ik kan hem wel aan de gevel bevestigen met vaste aansluiting, in de schuur helaas niet. Als ik er iets van een watervaste omhuzing omheen zou maken, blokkeert deze ook het signaal lijkt me?
Alleen metaal blokkeert je signaal.
Probeer een plastic behuizing, desnoods iets 3D (laten) printen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Remco_1980
GarBaGe schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:57:
[...]

Alleen metaal blokkeert je signaal.
Probeer een plastic behuizing, desnoods iets 3D (laten) printen...
Misschien in een lasdoos...
Pagina: 1