Slimme buitenverlichting werkt niet lekker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-09-2024
Goedemorgen,

Wij hebben een vrij diep tuin (+/- 30 meter). Nu wil ik hier slimme verlichting hebben, alleen krijg ik op diverse manieren het niet goed werkend. Wat heb ik gedaan:

- ik heb een HUE-switch in de meterkast. Deze heb ik naar voren gehaald naar de woonkamer om de afstand te verkorten. Ik hoopte dat de Zigbee mesh dit zou kunnen overbruggen, helaas.

- ik heb andere lampen geprobeerd (o.b.v. wifi/bluetooth). Dit werkte beter, maar nog regelmatig offline bij de verste lampjes.

- nu heb ik wel een internetkabel naar buiten getrokken voor een eventuele outdoor wifi versterker, omdat wanneer de schuifpui dicht zit het signaal drastisch slechter wordt. ( Het offline zijn van de lampjes is ook met schuifpui open).

Wat kan ik nog meer proberen? Voorkeur heeft wel om met Hue bridge te werken of zijn er bridges die beter/sterker zijn? Hebben jullie nog ideeën?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:51

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je de mogelijkheid om ook halverwege de tuin (of vaker) nog wat lampen te plaatsen? Dan zou een Zigbee mesh dit wel op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
Septillion schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:13:
Heb je de mogelijkheid om ook halverwege de tuin (of vaker) nog wat lampen te plaatsen? Dan zou een Zigbee mesh dit wel op moeten lossen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m67AOzT8wTgs-ig7WgFq9dCJT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5gvsYyBB7uC4xFzRCwfH3Vm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7bPqyQ9rVm26FOru7HdcVTeFZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HT3OZzWe2jPc2ns6lXpeyQTk.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heb ik lampjes staan en bij de vuurplaats. Met name die bij de vuurplaats en aan de zijkant van het huis pakt ie ze slecht.

Ook heb ik al lampjes van Innr, en een B-merk gebruikt. Die van Philips zelf nog niet. Zou dat nog iets uit kunnen maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Remco_1980 op 13-08-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:51

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij was het Innr die nog wel eens wat moeite had met de router functie... Je zou eens Ikea kunnen proberen, die doen het hier echt prima (maar dan met Zigbee2MQTT). Werkt het niet is terugbrengen in ieder geval gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-06 13:40
Ik weet alleen te melden dat die van philips een hub nodig hebben en de rest verbind met elkaar dus zo kan je theoretisch vrij ver de tuin in! Dat zou wellicht kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
Tiagoo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:46:
Ik weet alleen te melden dat die van philips een hub nodig hebben en de rest verbind met elkaar dus zo kan je theoretisch vrij ver de tuin in! Dat zou wellicht kunnen helpen
De Innr lampjes en de B-merk lampjes werken net als Hue met het Zigbee protocol. Dus het Meshen zou hierbij ook moeten werken...

Het is zo irritant als een gedeelte werkt en een gedeelte niet...heel frustrerend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zigbee is één ding, een volledige en correcte implementatie is een tweede :) Volgens mij kun je via Hue geen mesh-map maken, toch? Dan zou je kunnen zien wat het probleem is.

Zoals @Septillion zei: probeer eens een andere lamp dan Innr. Je kunt ook de gelegde UTP-kabel gebruiken om een tweede Hue-bridge neer te zetten. Maar ja: dan ben je heel wat meer kwijt dan bij het omwisselen van één lamp.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-06 12:20
Ik zou Philips Hue aanraden met mogelijk een centrale bridge in de tuin (waterdichte kast plaatsen)
de Bridge kan je aan je huis toevoegen, je hoeft alleen een netwerk kabel in de tuin te leggen en vaste spanning naar de lampen in de tuin zelf.

er zijn vast goedkopere oplossingen, ik heb mijn tuin ook op Philips Hue en de overkapping, bridge is op zolder geplaatst en de afstand naar de achterste lamp is 25 meter+ werkt altijd, nooit storing oid ik heb wel een access point achter in de tuin geplaatst

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uzuri
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 12:42
Innr is qua bereik (in mijn ervaring) aanzienlijk slechter dus een Hue lamp proberen zou ik zeker adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
Thijsmans schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:49:
Zigbee is één ding, een volledige en correcte implementatie is een tweede :) Volgens mij kun je via Hue geen mesh-map maken, toch? Dan zou je kunnen zien wat het probleem is.

Zoals @Septillion zei: probeer eens een andere lamp dan Innr. Je kunt ook de gelegde UTP-kabel gebruiken om een tweede Hue-bridge neer te zetten. Maar ja: dan ben je heel wat meer kwijt dan bij het omwisselen van één lamp.
Ik heb 3 soorten geprobeerd en ik was in de veronderstelling dat zigbee lampjes onderling als een soort versterker/Mesh werkte. Nu heb ik waar de UTP kabel naar buiten, met een pijpje naar boven getrokken (onderkant overkapping en daar zit een dubbele stopcontact.) Zou dan een extra bridge of een AP/Extra outdoor Mesh beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
maubaan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:56:
Ik zou Philips Hue aanraden met mogelijk een centrale bridge in de tuin (waterdichte kast plaatsen)
de Bridge kan je aan je huis toevoegen, je hoeft alleen een netwerk kabel in de tuin te leggen en vaste spanning naar de lampen in de tuin zelf.

er zijn vast goedkopere oplossingen, ik heb mijn tuin ook op Philips Hue en de overkapping, bridge is op zolder geplaatst en de afstand naar de achterste lamp is 25 meter+ werkt altijd, nooit storing oid ik heb wel een access point achter in de tuin geplaatst
De kabel komt bij het huis uit. Moet ik die dan nog verlengen naar achter? Of zou een extra Bridge/ Externe AP/Mesh tegen het huis ook afdoende zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
AP mesh tegen het huis zou voldoende moeten zijn, ik heb vrij goede wifi door het huis heen en heb echt 0 problemen.

Je kan het zelfs nog eens zonder AP proberen

leg wat lampen in de tuin aangesloten natuurlijk en laat ze uit en aan gaan

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Remco_1980 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:39:
Ik heb 3 soorten geprobeerd en ik was in de veronderstelling dat zigbee lampjes onderling als een soort versterker/Mesh werkte.
Correct, mits de fabrikant de standaarden juist heeft geimplementeerd. Het kan in de Innr-lampen zitten, maar misschien komt er ook gewoon te weinig signaal buiten om mee te beginnen. Ter vergelijk: ik heb de coordinator op zolder staan, en heb twee betonnen verdiepingen en een tuin volledig vol gemesh't. Géén devices van Innr, wel van verschillende andere fabrikanten.
Nu heb ik waar de UTP kabel naar buiten, met een pijpje naar boven getrokken (onderkant overkapping en daar zit een dubbele stopcontact.) Zou dan een extra bridge of een AP/Extra outdoor Mesh beter zijn?
Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je een niet-Innr-lamp in dat buitenstopcontact plugt (of in een binnen-stopcontact in de buurt van de tuin). Of een Zigbee-repeater, zoals die van Tradfri. Lijkt me de moeite waard om te proberen vóórdat je een tweede bridge koopt, want dan zou je alles binnen één coordinator houden.

/edit: @maubaan, je weet dat het niet over wifi gaat?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 666stokstaartje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Mijn tuin is ongeveer 100 meter diep. Over die honderd meter staan 5 lantaarns. In eerste instantie had ik daar Ikea lampen ingedraaid, aangestuurd door de Hue-bridge. Dat was een drama. De een na de andere lamp werd onbereikbaar en ging zijn eigen leven leiden. Telkens opnieuw, ook na resetten e.d.
Half jaar geleden heb ik toch de lampen maar eens vervangen door Philips-Hue-lampen en sindsdien werkt de tuinverlichting als een zonnetje. Al een half jaar lang volgen de lampen dagelijks blindelings verschillende schakel- en dim-opdrachten vanuit domoticz zonder ook maar 1 keer te weigeren. N=1 maar ik zou de gok wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Thijsmans schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

/edit: @maubaan, je weet dat het niet over wifi gaat?
zeker maar de wifi helpt zeker vanaf mn telefoon te verbinden vanuit de tuin. doordat die coverage al vrij goed is verbind ik sneller met de bridge en neem je al 1 pijn punt weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
666stokstaartje schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:34:
Mijn tuin is ongeveer 100 meter diep. Over die honderd meter staan 5 lantaarns. In eerste instantie had ik daar Ikea lampen ingedraaid, aangestuurd door de Hue-bridge. Dat was een drama. De een na de andere lamp werd onbereikbaar en ging zijn eigen leven leiden. Telkens opnieuw, ook na resetten e.d.
Half jaar geleden heb ik toch de lampen maar eens vervangen door Philips-Hue-lampen en sindsdien werkt de tuinverlichting als een zonnetje. Al een half jaar lang volgen de lampen dagelijks blindelings verschillende schakel- en dim-opdrachten vanuit domoticz zonder ook maar 1 keer te weigeren. N=1 maar ik zou de gok wagen.
dit hoor ik bij heel veel mensen, ze willen goedkoop een smart home oplossing maar dan loop je dus tegen dit soort dingen aan.
Persoonlijk nooit met Ikea of andere merken gewerkt en alleen met Hue, mega stuiter duur maar werkt geweldig nog nooit gezeik gehad als ik het zelf niet kapot heb gemaakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
666stokstaartje schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:34:
Zonder een extender of iets dergelijks ertussen te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
Ik heb een paar HUE lampjes besteld om te testen of dat beter werkt op de moeilijkere plaatsen. Ben benieuwd of dat beter gaat. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco_1980
Gisteren heb ik de hue bridge buiten gelegd en heb ik zowel binnen als buiten goed bereik. Ik ga nog proberen om de bridge in de meterkast terug te hangen en een paar lampen te vervangen binnen voor HUE lampen om zo het signaal door te geven naar buiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 666stokstaartje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Remco_1980 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:46:
[...]

Zonder een extender of iets dergelijks ertussen te zetten?
Ja, bij mij werkt het zonder extender. Mijn bridge zit zelfs aan de andere kant van het huis. Dus waarschijnlijk wordt het signaal naar buiten toe mede door mijn binnenlampen (ook Hue) versterkt/doorgegeven aan de eerste buitenlamp op ongeveer 15 meter van de woning.
Overigens wel op het platteland met relatief weinig andere netwerken die de boel zouden kunnen verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
Ik heb het getest met een paar binnenlampen te vervangen door HUE en dat werkt inderdaad. Wil nu helemaal over gaan stappen op hue. Dus flink sparen en wachten op goede deals...😊
Pagina: 1