Nadat ik een aantal jaren geleden een woning had gekocht kreeg ik opeens een brief van de belastingdienst dat ik mogelijk recht had op zorgtoeslag. Ik heb dus zorgtoeslag aangevraagd en tot mij verbazing werd het goedgekeurd. Ik heb het nooit begrepen maar ik dacht het zal wel want het is een oproep van de belastingdienst zelf. Vanochtend kreeg ik bericht dat ik over 2025 nog eens extra geld krijg. Ergens begon het toch te wringen (ik heb altijd boven de grens verdiend maar door hypotheekrenteaftrek daalt je verzamelinkomen) dus deed eindelijk een deepdive hoe en waarom ik zorgtoeslag krijg. Wat blijkt: bij de belastingdienst zelf is het bekend dat ik een toeslagpartner heb maar bij Dienst toeslagen heb ik nooit aangegeven dat ik een toeslagpartner heb omdat ik altijd uit ging dat wanneer het bekend is bij de IB dat dit bij de overige afdelingen ook bekend is. Dat is dus niet het geval. Vanaf 2023 tot 2026 krijg ik geld toe. Ik spendeer het niet direct maar wacht totdat de definitieve toeslag binnen is en pas daarna spendeer of beleg ik het bedrag dat overblijft nadat de toeslagen definitief zijn. Ik zit in een dubio, zal ik de eerlijke burger spelen en mij toeslagpartner toevoegen zodat ik al mijn toeslagen vanaf 2023 moet terugbetalen (gaat om een bedrag van enkele duizenden euros) of laten zoals het is aangezien mijn verzamelinkomen na IB 2026 boven de grens komt en dan sowieso geen zorgtoeslag zal ontvangen. Ik zal dan heel 2026 moeten terugbetalen maar dat is prima aangezien ik dat apart hou totdat de definitieve toeslag binnen is (mei 2027). Ik maak dan geen slapende honden wakker en na 5 jaar mogen ze sowieso niks op dit gebied terugvorderen.
Als ik het aangeef dan moet ik sowieso een aardig bedrag terugbetalen, als ik laat zoals het nu is dan volgend jaar heel 2026 terugbetalen en dan hopen dat er geen controles komen en dan laten verjaren. Mocht de terugvordering er komen vraag ik sowieso een betalingsregeling aan. Wat is het beste om te doen in mijn geval? “Ich habe das nicht gewusst” of gewoon aangeven? Ik ben mij van geen kwaad bewust maar zit ook niet te wachten om het “openstaande bedrag” terug te betalen vooral omdat het werd geïnitieerd door de belastingdienst zelf.
Als ik het aangeef dan moet ik sowieso een aardig bedrag terugbetalen, als ik laat zoals het nu is dan volgend jaar heel 2026 terugbetalen en dan hopen dat er geen controles komen en dan laten verjaren. Mocht de terugvordering er komen vraag ik sowieso een betalingsregeling aan. Wat is het beste om te doen in mijn geval? “Ich habe das nicht gewusst” of gewoon aangeven? Ik ben mij van geen kwaad bewust maar zit ook niet te wachten om het “openstaande bedrag” terug te betalen vooral omdat het werd geïnitieerd door de belastingdienst zelf.