• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nadat ik een aantal jaren geleden een woning had gekocht kreeg ik opeens een brief van de belastingdienst dat ik mogelijk recht had op zorgtoeslag. Ik heb dus zorgtoeslag aangevraagd en tot mij verbazing werd het goedgekeurd. Ik heb het nooit begrepen maar ik dacht het zal wel want het is een oproep van de belastingdienst zelf. Vanochtend kreeg ik bericht dat ik over 2025 nog eens extra geld krijg. Ergens begon het toch te wringen (ik heb altijd boven de grens verdiend maar door hypotheekrenteaftrek daalt je verzamelinkomen) dus deed eindelijk een deepdive hoe en waarom ik zorgtoeslag krijg. Wat blijkt: bij de belastingdienst zelf is het bekend dat ik een toeslagpartner heb maar bij Dienst toeslagen heb ik nooit aangegeven dat ik een toeslagpartner heb omdat ik altijd uit ging dat wanneer het bekend is bij de IB dat dit bij de overige afdelingen ook bekend is. Dat is dus niet het geval. Vanaf 2023 tot 2026 krijg ik geld toe. Ik spendeer het niet direct maar wacht totdat de definitieve toeslag binnen is en pas daarna spendeer of beleg ik het bedrag dat overblijft nadat de toeslagen definitief zijn. Ik zit in een dubio, zal ik de eerlijke burger spelen en mij toeslagpartner toevoegen zodat ik al mijn toeslagen vanaf 2023 moet terugbetalen (gaat om een bedrag van enkele duizenden euros) of laten zoals het is aangezien mijn verzamelinkomen na IB 2026 boven de grens komt en dan sowieso geen zorgtoeslag zal ontvangen. Ik zal dan heel 2026 moeten terugbetalen maar dat is prima aangezien ik dat apart hou totdat de definitieve toeslag binnen is (mei 2027). Ik maak dan geen slapende honden wakker en na 5 jaar mogen ze sowieso niks op dit gebied terugvorderen.

Als ik het aangeef dan moet ik sowieso een aardig bedrag terugbetalen, als ik laat zoals het nu is dan volgend jaar heel 2026 terugbetalen en dan hopen dat er geen controles komen en dan laten verjaren. Mocht de terugvordering er komen vraag ik sowieso een betalingsregeling aan. Wat is het beste om te doen in mijn geval? “Ich habe das nicht gewusst” of gewoon aangeven? Ik ben mij van geen kwaad bewust maar zit ook niet te wachten om het “openstaande bedrag” terug te betalen vooral omdat het werd geïnitieerd door de belastingdienst zelf.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:08
Tsja, je gaat hier 2 soorten reacties krijgen.

De politiek correcte dat je eerlijk moet zijn en degene die vinden dat je moet doen alsof je neus bloedt. Je moet zelf kiezen in welk kamp je wil zitten.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:43
Het is de overheid welk zijn zaken onvoldoende op orde heeft. Toeslagen zijn een dramatisch systeem, juist omwille van dit soort redenen. Het jaagt mensen de schulden in.

Ik zou gewoon geld opzij laten staan, voor mocht je moeten betalen. Maar niet proactief laten verrekenen voor afgelopen jaren omdat de overheid hun IT niet op orde heeft.

• magnifor
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:08:
Tsja, je gaat hier 2 soorten reacties krijgen.

De politiek correcte dat je eerlijk moet zijn en degene die vinden dat je moet doen alsof je neus bloedt. Je moet zelf kiezen in welk kamp je wil zitten.
Is er dan een kans op een boete mochten ze erachter komen? Jaarlijkse IB netjes gedaan tot nu toe. Maar het was de belastingdienst zelf die mij een brief verzond dat ik -mogelijk- recht had op zorgtoeslag. En na het invullen van mijn gegevens werd het gewoon toegewezen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:09
@magnifor
Volgens mij heb je al het belangrijkste gedaan, namelijk rekening houden met het feit dat je mogelijk te veel hebt gehad en dat dit terug moet. Dus geld opzij zetten op een spaarrekening, je gegevens richting de belastingdienst keurig bij je aangiften blijven invullen. Gebeurd er niks? Dan had je er blijkbaar recht op. Moet je terugbetalen? Netjes geld terugbetalen want blijkbaar had je er geen recht op.
Meer opties zijn er volgens mij niet.

Een boete krijgen kan volgens mij niet, want het is geen uitkering met bepaalde voorwaarden.
Tenzij je bij de aanvraag, nee hebt ingevuld bij toeslagpartner, terwijl dit Ja het moeten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door chrisborst op 30-07-2026 18:22 ]

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14
Je wilt hier goedkeuring om te frauderen? Dit is geld van ons allemaal wat jij hier onterecht ontvangt.
Dat zij dit niet voldoende geautomatiseerd hebben, is geen excuus om je niet aan de regels te houden. Die automatisering is er om het makkelijker te maken, het is geen "alternatieve set regels" waar je dan maar voor kan kiezen. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid.
Voor zover ik weet vraagt het toeslagensysteem altijd of je een toeslagpartner hebt of niet, daar heb je dus blijkbaar bewust "nee" ingevuld. Dat is gewoon liegen.

• magnifor
  • Niet online
chrisborst schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:16:
@magnifor
Volgens mij heb je al het belangrijkste gedaan, namelijk rekening houden met het feit dat je mogelijk te veel hebt gehad en dat dit terug moet. Dus geld opzij zetten op een spaarrekening, je gegevens richting de belastingdienst keurig bij je aangiften blijven invullen. Gebeurd er niks? Dan had je er blijkbaar recht op. Moet je terugbetalen? Netjes geld terugbetalen want blijkbaar had je er geen recht op.
Meer opties zijn er volgens mij niet.
Ik kan momenteel 2026 terugbetalen, de overige jaren heb ik uitgegeven of gestoken in beleggingen nadat de definitieve toeslagen bekend werden. Ik zal dan sowieso een betalingsregeling moeten aanvragen want ik ga niet mijn spaargeld hiervoor inzetten.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:05
magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:14:
[...]

Is er dan een kans op een boete mochten ze erachter komen? Jaarlijkse IB netjes gedaan tot nu toe. Maar het was de belastingdienst zelf die mij een brief verzond dat ik -mogelijk- recht had op zorgtoeslag. En na het incorrect en onvolledig invullen van mijn gegevens werd het gewoon toegewezen.
Je toeslag is toegewezen op basis van onvolledige en incorrecte gegevens. Dat geeft je, imho, wel een verantwoordelijkheid om het recht te zetten, ook al heb je (misschien...) niet doelbewust een onjuiste aanvraag gedaan.

Ook het gegeven dat je het geld niet nodig had (want je hebt het belegd) is natuurlijk wel een forse aanwijzing dat je er eigenlijk geen recht op had.

Als je het niet terugbetaalt dan betalen wij het met zijn allen, niet erg sociaal naar je medemens toe.

[ Voor 18% gewijzigd door migchiell op 30-07-2026 18:24 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:27
magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:14:
[...]

Is er dan een kans op een boete mochten ze erachter komen? Jaarlijkse IB netjes gedaan tot nu toe. Maar het was de belastingdienst zelf die mij een brief verzond dat ik -mogelijk- recht had op zorgtoeslag. En na het invullen van mijn gegevens werd het gewoon toegewezen.
Maar jij hebt 't formulier ingevuld en ondertekend en daarbij 't veldje toeslagpartner zeg maar gemist.

Tot vandaag was 't een kennelijke vergissing. Vanaf vandaag staat het op internet duidelijk te lezen dat je op de hoogte was en als je nu niet corrigeert, dan gaat de vergissing over in frauderen.

Vergissing is terugbetalen.

Frauderen is geen kinderachtige boetes krijgen.

terugvorderen kan tot 5 jaar.

Als ze opzet kunnen aantonen, dan is 't strafrecht en zit je niet vijf maar tot twaalf jaar op hete kolen. Het is maar hoe goed je slapen kan de komende 12 jaar ;-)
Zeker met de komst van AI, wie hoe dit topic of andere gegevens in de toekomst aan elkaar geknoopt worden. Pas je gegevens aan voor dit jaar. Zijn de andere jaren definitief, dan lekker afwachten. Gulden middenweg zegmaar.

• magnifor
  • Niet online
Solarsparc schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:19:
Je wilt hier goedkeuring om te frauderen? Dit is geld van ons allemaal wat jij hier onterecht ontvangt.
Dat zij dit niet voldoende geautomatiseerd hebben, is geen excuus om je niet aan de regels te houden. Die automatisering is er om het makkelijker te maken, het is geen "alternatieve set regels" waar je dan maar voor kan kiezen. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid.
Voor zover ik weet vraagt het toeslagensysteem altijd of je een toeslagpartner hebt of niet, daar heb je dus blijkbaar bewust "nee" ingevuld. Dat is gewoon liegen.
Ik ga niet ontkennen dat ik hier eerder actie op kon ondernemen maar frauderen is nooit het doel anders had ik hier geen post geplaatst. Nu is het bedrag inmiddels opgelopen en nu denk ik van tja het was de belastingdienst zelf die “mij heeft wakker gemaakt”. Over de aanvraagprocedure durf ik niet te zeggen hoe of wat ik heb gedaan. Onder “mijn huishouden” zie ik mijn toeslagpartner staan maar bij “rol bij toeslagen” zie ik Geen staan. Ik weet niet wat er is gebeurd destijds.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt ook de zorgtoeslag uitzetten, dan krijg je het volgende jaar te horen of je er recht op had en krijg je het correcte bedrag. Dat is althans hoe ik de zorgtoeslag heb geregeld.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:19

Honesty

kattenneus!

magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:19:
[...]

Ik kan momenteel 2026 terugbetalen, de overige jaren heb ik uitgegeven of gestoken in beleggingen nadat de definitieve toeslagen bekend werden. Ik zal dan sowieso een betalingsregeling moeten aanvragen want ik ga niet mijn spaargeld hiervoor inzetten.
Hou dan ook rekening met rente als je in termijnen betaald, ik dacht 4,1% bij toeslagen

Festina lente

• magnifor
  • Niet online
CH4OS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:33:
Je kunt ook de zorgtoeslag uitzetten, dan krijg je het volgende jaar te horen of je er recht op had en krijg je het correcte bedrag. Dat is althans hoe ik de zorgtoeslag heb geregeld.
Dat uitzetten kan je doen om mijn inkomen aan te passen en dan wordt er een nieuwe berekening gemaakt voor 2026. Maar ik denk om niet extra op te vallen dat ik het zo laat dan wordt het vanzelf gecorrigeerd volgend jaar en betaal ik 2026 terug.

• magnifor
  • Niet online
migchiell schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:22:
[...]

Je toeslag is toegewezen op basis van onvolledige en incorrecte gegevens. Dat geeft je, imho, wel een verantwoordelijkheid om het recht te zetten, ook al heb je (misschien...) niet doelbewust een onjuiste aanvraag gedaan.

Ook het gegeven dat je het geld niet nodig had (want je hebt het belegd) is natuurlijk wel een forse aanwijzing dat je er eigenlijk geen recht op had.

Als je het niet terugbetaalt dan betalen wij het met zijn allen, niet erg sociaal naar je medemens toe.
Dat ik het geld niet nodig had vind ik geen valide argument. Als ik op kamers ga en verdien 39k per jaar dan heb ik steeds recht op zorgtoeslag maar houd genoeg over om mijn zorgtoeslag te beleggen of te spenderen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:38:
Dat uitzetten kan je doen om mijn inkomen aan te passen en dan wordt er een nieuwe berekening gemaakt voor 2026. Maar ik denk om niet extra op te vallen dat ik het zo laat dan wordt het vanzelf gecorrigeerd volgend jaar en betaal ik 2026 terug.
Dat kan ook , bij zoals ik het doe vang je dus waar je recht op hebt achteraf en hoef je zelf niets voor te doen. Het is maar wat je gemakkelijker vindt.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:40:
Dat ik het geld niet nodig had vind ik geen valide argument. Als ik op kamers ga en verdien 39k per jaar dan heb ik steeds recht op zorgtoeslag maar houd genoeg over om mijn zorgtoeslag te beleggen of te spenderen.
Toch knap, ik heb geen recht op zorgtoeslag meer (al enkele jaren niet), maar heb toch echt de positie niet om geld dan te beleggen. ;) Je zit dus wel in een luxe positie.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 30-07-2026 18:45 ]

• magnifor
  • Niet online
CH4OS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:44:
[...]

Toch knap, ik heb geen recht op zorgtoeslag meer (al enkele jaren niet), maar heb toch echt de positie niet om geld dan te beleggen. ;)
Tja voordat ik een woning kocht zat ik in een kamer van 600 inclusief. Dan heb je eigenlijk geen zorgtoeslag nodig vooral als je bijna 40k per jaar verdiend maar toch is dat legaal.

• Herman
  • Registratie: December 2009

Herman

FP ProMod
magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:53:
(...) Wat blijkt: bij de belastingdienst zelf is het bekend dat ik een toeslagpartner heb maar bij Dienst toeslagen heb ik nooit aangegeven dat ik een toeslagpartner heb omdat ik altijd uit ging dat wanneer het bekend is bij de IB dat dit bij de overige afdelingen ook bekend is. Dat is dus niet het geval. (...)
Even voor de duidelijkheid: je fiscaal partner voor de IB is iets anders dan je toeslagpartner. Deze twee kunnen ook van elkaar verschillen. V.z.i.w. geef je in je aangifte IB ook nooit je toeslagpartner op.

Dit kun je de fiscus niet verwijten. Ze volgen je aangiften. Als je zelf naheffingen en belastingrente wilt voorkomen, dan zou ik correcte toeslagen aanvragen over de betreffende jaren.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:38:
[...]

En tot zover dus de schijnheilige claim dat je het onbewust had aangevraagd. Nu weet je zeker dat je er geen recht op hebt en alsnog probeer je de beste manier te vinden om zo veel mogelijk gestolen geld te behouden.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
“Help ik heb jarenlang mijn aangifte verkeerd ingevuld. Zal ik het voordeel terugbetalen?”

Dat is dus feitelijk de vraag?

• migchiell
magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:40:
[...]

Zorgtoeslag is bedoeld voor mensen die zonder toeslag geen zorgverzekering kunnen betalen, niet om van te gaan beleggen.

Als je toeslag krijgt én geld overhoudt om te beleggen dan krijg je die toeslag ten onrechte. En in jouw geval is dat zeker zo omdat je de toeslag hebt gekregen op basis van incorrecte opgave van je situatie.

• magnifor
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:56:
[...]

En tot zover dus de schijnheilige claim dat je het onbewust had aangevraagd. Nu weet je zeker dat je er geen recht op hebt en alsnog probeer je de beste manier te vinden om zo veel mogelijk gestolen geld te behouden.
Jaja dus ik doe het bewust en maak een dan ook daarom een topic aan hoe te frauderen. Tuurlijk. Vandaag kwam ik achter dat ik er waarschijnlijk geen recht op heb maar de vraag is of ikzelf bij de belastingdienst moet aankloppen van ik heb een fout gemaakt dus je hebt hier enkele duizenden euros terug. De belastingdienst is ook niet heilig met de toeslagenaffaire wat levens heeft kapotgemaakt. Ik denk dat ik het laat zoals het is en als ze controle doen dan betaal ik het wel maandelijks terug.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@magnifor Fijn dat je mijn geld hebt geïnvesteerd. Mag ik nu meeprofiteren van de opbrengst? Nee? Wil je dan mijn geld eerlijk weer terugbetalen? Dank alvast.

• migchiell
magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Jaja dus ik doe het bewust en maak een dan ook daarom een topic aan hoe te frauderen. Tuurlijk. Vandaag kwam ik achter dat ik er waarschijnlijk geen recht op heb maar de vraag is of ikzelf bij de belastingdienst moet aankloppen van ik heb een fout gemaakt dus je hebt hier enkele duizenden euros terug. De belastingdienst is ook niet heilig met de toeslagenaffaire wat levens heeft kapotgemaakt. Ik denk dat ik het laat zoals het is en als ze controle doen dan betaal ik het wel maandelijks terug.
Eigenlijk heb je je fraude voor jezelf al gerechtvaardigd, je zoekt hier alleen nog bijval?

• magnifor
  • Niet online
migchiell schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:05:
[...]

Eigenlijk heb je je fraude voor jezelf al gerechtvaardigd, je zoekt hier alleen nog bijval?
Zoek geen bijval maar als men hier gaat beschuldigen dat ik het al die tijd bewust heb gedaan en dat ik geld heb gestolen terwijl de belastingdienst mij een brief stuurt dat ik zorgtoeslag kan aanvragen wat verwacht je dan?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nogmaals, je kunt het ook andersom inregelen. Dan moet je inderdaad nu wel aangeven dat je geen zorgtoeslag wilt. Eens per jaar krijg je dan de berekening (vanuit de BD) alsnog en krijg je geld toe als je er wel recht op hebt. Hoef je niets voor te doen. Als dan blijkt dat je je recht hebt erop dan krijg je dat alsnog en kun je het alsnog investeren of spenderen. Ik zie echt niet waarom dat zoveel slechter is dan wat je nu doet. ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:07:
Zoek geen bijval maar als men hier gaat beschuldigen dat ik het al die tijd bewust heb gedaan en dat ik geld heb gestolen terwijl de belastingdienst mij een brief stuurt dat ik zorgtoeslag kan aanvragen wat verwacht je dan?
Nou, om heel eerlijk te zijn, laat je in de meeste van de posts wel doorschemeren dat je het eigenlijk niet nodig hebt, maar het gebruikt om te investeren.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Mensen vragen onterecht toeslagen aan, geven het geld uit, en als ze het dan moeten terugbetalen is de belastingdienst schuld. Ik zou zeggen ga alvast naar de psycholoog en laat je scheiden, misschien kan je er nog wel een mooie €20.000 extra compensatie uitslepen :D

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

“Mogelijk recht op zorgtoeslag”, snap je dat eerste woord? Of wil je het niet snappen.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 30-07-2026 19:10 ]

• magnifor
  • Niet online
CH4OS schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:08:
[...]
Nou, om heel eerlijk te zijn, laat je in de meeste van de posts wel doorschemeren dat je het eigenlijk niet nodig hebt, maar het gebruikt om te investeren.
Ja ik heb het geld niet nodig gehad maar als ik bij mijn ouders woon, geen huur geen kosten en ik verdien onder de grens dan heb ik het ook niet nodig en is de toeslag volledig legaal en heeft niemand iets te vertellen wat ik ermee doe of dat nou aan de zorg is of vakanties of beleggingen.

• magnifor
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:09:
[...]

“Mogelijk recht op zorgtoeslag”, snap je dat eerste woord? Of wil je het niet snappen.
Ja en ik heb aangegeven dat ik mij niet herinner wat ik destijds heb aangegeven of heb gedaan. Mijn huishouden zie ik mijn toeslagpartner wat volgens het systeem geen toeslagpartner is dus waarschijnlijk ergens een fout gemaakt ergens. Maar is iig niet bewust.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:11:
Ja ik heb het geld niet nodig gehad maar als ik bij mijn ouders woon, geen huur geen kosten en ik verdien onder de grens dan heb ik het ook niet nodig en is de toeslag volledig legaal en heeft niemand iets te vertellen wat ik ermee doe of dat nou aan de zorg is of vakanties of beleggingen.
Je komt steeds met dergelijke antwoorden, dat maakt een discussie niet beter en jouw standpunt niet echt duidelijk(er) of beter op. Ik snap dan wel dat sommigen reageren met de vraag of je gewoon iets zoekt om het geweten te sussen (waar dit soort morele discussies meestal op uitlopen).

• magnifor
  • Niet online
Ik vroeg me af wat het beste is om te doen, laten zoals het is en wachten of eerlijk aangeven maar dan wel meteen of in termijnen alles terugbetalen. Er zijn twee kampen in deze.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:50
[...]

Je mag best een fout maken, zoals je gedaan lijkt te hebben. Het begint denk ik voor de meesten hier wat te schuren wanneer je eerste reactie niet is "hé laat ik die fout die ik vandaag gevonden heb even per ommegaande herstellen", maar je lijkt meer te zoeken naar excuses om te kunnen blijven profiteren van je eigen fout.

Terwijl dat eigenlijk lijkt op het omslagpunt tussen 'een foutje' en bewust fraude plegen vanaf het exacte moment dat je de fout ontdekt hebt.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:14:
Ik vroeg me af wat het beste is om te doen, laten zoals het is en wachten of eerlijk aangeven maar dan wel meteen of in termijnen alles terugbetalen. Er zijn twee kampen in deze.
Tja, eerlijkheid duurt het langst. Waarom uitstellen als je het nu toch al weet? En zoals reeds meermaals door mij gezegd, mocht blijken dat je er wel recht op hebt, krijg je het dus alsnog en je hoeft er dan niet eens wat voor te doen...

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 30-07-2026 19:19 ]

• magnifor
  • Niet online
Nou alle toeslagen tot 2025 zijn definitief op basis van het IB en die zijn gewoon ingevuld door een boekhouder. Het enige wat ik dan nog ga doen op basis van dit topic is dat ik mijn inkomsten voor 2026 straks aanpas en dan krijg ik over een paar weken bericht dat ik 2026 moet terugbetalen wat ik sowieso van plan was. De rest mag de Belastingdienst zelf erachteraan gaan.

Ik heb altijd gewacht totdat de toeslag voor jaar x definitief was en daarna ben ik begonnen met spenderen omdat ik mij op dat moment niet bewust was van dat ik een fout had gemaakt. Dus zal er wel recht op hebben dacht ik. De fout heb ik vandaag ontdekt. Inkomen aanpassen en afwachten maar.

[ Voor 28% gewijzigd door magnifor op 30-07-2026 19:26 ]

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:27
PROnline schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:28:
[...]

Tot vandaag was 't een kennelijke vergissing. Vanaf vandaag staat het op internet duidelijk te lezen dat je op de hoogte was en als je nu niet corrigeert, dan gaat de vergissing over in frauderen.
Later verzwijgen dat je je eerder vergist hebt is geen fraude of liegen.

[ Voor 10% gewijzigd door rr7r op 30-07-2026 19:29 ]

• Herman
  • Registratie: December 2009

Herman

FP ProMod
magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:20:
Nou alle toeslagen tot 2025 zijn definitief op basis van het IB en die zijn gewoon ingevuld door een boekhouder. (...)
Toeslagen leunen op informatie van de IB maar worden ook vastgesteld op informatie die je daarnaast ook verstrekt. In dit geval het wel of niet hebben van een toeslagpartner. Dat je IB is ingevuld door een boekhoudertje doet niks af aan je eigen verantwoordelijkheid. Heb je deze boekhouder dit trouwens al teruggekoppeld of doet hij uitsluitend de IB?

Overigens is de kans best reeel dat de fiscus hier nog achter komt. Dan loop je een groter risico op naheffing en rente.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• rr7r
fsfikke schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:56:
[...]

Het geld is niet gestolen maar onrechtmatig ontvangen. Dat is feitelijk iets anders.

• rr7r
magnifor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:14:
Het beste voor wie? Onze belangen lopen niet parallel. En je moreel kompas gezien de reacties mogelijk ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door rr7r op 30-07-2026 19:39 ]

• magnifor
  • Niet online
Nieuwe inkomen doorgegeven zojuist, nu afwachten.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

rr7r schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:31:
[...]

Het geld is niet gestolen maar onrechtmatig ontvangen. Dat is feitelijk iets anders.
Onrechtmatig ontvangen zou het zijn als de belastingdienst het ongevraagd naar hem overgemaakt had. Maar het is obv foutief verstrekte informatie toegewezen.

• rr7r
fsfikke schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:41:
[...]

Onrechtmatig ontvangen zou het zijn als de belastingdienst het ongevraagd naar hem overgemaakt had. Maar het is obv foutief verstrekte informatie toegewezen.
Nee onrechtmatig is het per definitie al. Bij fraude moet sprake zijn van opzet. Ongevraagd overmaken zou het onverschuldigde betalingen maken, maar er liggen beschikkingen aan ten grondslag, namelijk de definitieve beschikkingen.

[ Voor 18% gewijzigd door rr7r op 30-07-2026 19:44 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:50
Het morele aspect laat ik even aan anderen.

Wat ik vooral mee zou nemen in mijn overweging wat te doen is de toeslagenaffaire. Als je ziet wat dat met mensen heeft gedaan en doet moet je je afvragen of dat je die paar knaken waard zijn.

Bij fraude geloof ik overigens niet dat er een termijn van 5 jaar geldt. Zeker weten doe ik het niet, maar meen mij dat te herinneren.

All your base are belong to us!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:06
Je kunt de toeslag ook per nu zonder verdere opgaaf van reden stopzetten. Dan krijg je in ieder geval over 2026 niks meer en hoef je volgend jaar niet een heel jaar terug te betalen.
Als je nu een hoger inkomen opgeeft maar geen toetsingspartner, gaan ze dat straks vergelijken met je IB en kom je misschien toch weer lager uit.
Toetsingsinkomen over 2026 is 40.857 voor alleenstaanden en 51.142 voor wie een toeslagpartner heeft.

Ik zou het er niet op aan laten komen dat ze aanleiding zien om jouw toeslagen van de afgelopen jaren te gaan doorspitten. Een keer onterecht ontvangen en je kunt alles wat je eerder hebt ontvangen terugbetalen (zie kinderopvangtoeslagdrama’s).
Dus liever eerst goed doorrekenen in welke jaren je echt te veel hebt gekregen. En dan misschien toch maar actief melden, beter dan straks voor fraudeur te worden aangezien.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:38
psychodude schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:12:
Het is de overheid welk zijn zaken onvoldoende op orde heeft. Toeslagen zijn een dramatisch systeem, juist omwille van dit soort redenen. Het jaagt mensen de schulden in.

Ik zou gewoon geld opzij laten staan, voor mocht je moeten betalen. Maar niet proactief laten verrekenen voor afgelopen jaren omdat de overheid hun IT niet op orde heeft.
Volgens mij gaat de wet altijd boven praktische zaken. In dit voorbeeld wist Dienst Toeslagen niet van een toeslagpartner maar magnifor wel. Ik denk niet dat je dan kunt verschuilen achter een IT systeem dat niet up to date is. Net als het geval dat een verkeerd vooringevulde belastingaangifte geen argument is om op basis daarvan geld terug te krijgen als je eigenlijk zou moeten betalen. Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk.
Pagina: 1