WTW kanalen verwerken in isolatie plat dak verwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joosttissen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:16
Beste Tweakers,

Wij zijn bezig met de verbouwing en verduurzaming van onze jaren-70-woning. Daarbij willen we een warmtepomp plaatsen en ook een WTW-installatie aanleggen.

Om de ruimtes op de bovenverdieping van ventilatiekanalen te voorzien zonder de plafonds te hoeven verlagen, overwegen we de kanalen over het bestaande platte dak te laten lopen. Dit dak wordt volledig vernieuwd en aan de buitenzijde voorzien van 140 mm PIR-isolatie.

Het idee is om ovale ventilatiekanalen van circa 50 mm hoog gedeeltelijk in de isolatielaag op te nemen. Boven de kanalen blijft dan ongeveer 90 mm PIR over. De kanalen komen dus tussen de bestaande dakconstructie en de bovenste laag PIR te liggen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke opbouw? Is 90 mm PIR boven de kanalen naar verwachting voldoende om de kanalen warm/koel genoeg te houden en condensvorming te voorkomen? Zien jullie nog andere redenen om dit niet te doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20
Geen ervaring, maar wat ik wel weet is dat 5 cm doorsnee veel te weinig is voor ventilatie. Je gaat dan een enorme luchtsnelheid nodig hebben voor voldoende airflow, en dat maakt herrie (en tocht).

Meestal zijn de kanalen volgens mij 12,5 cm, maar beter nog 15 cm.

In elk geval niet 5 cm - want realiseer je ook, dat oppervlak kwadratisch toeneemt met de straal (halve diameter), pi * r^2. Het verschil in verplaatste lucht bij een bepaalde snelheid is tussen 5 en 15 cm doorsnee dus niet een factor 3, maar een factor 9.

Er bestaan tools om uit te rekenen hoeveel m3 verversing per uur je nodig hebt gegeven inhoud van de ruimte en beoogd gebruik. Alsook voor de gewenste (en haalbare) maximale snelheid qua geluidsproductie.

Blader zeker ook dit topic eens door:

Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

[ Voor 37% gewijzigd door Wilke op 28-07-2026 23:02 ]

• joosttissen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:16
@Wilke, dank voor het meedenken, het kanaal is niet rond maar ovaal. Zie bijvoorbeeld: https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/ubbink-air-excellent-50m-35sc-flexibel-50-100-antimicrobiele/8717/

Hier zou per kanaal 33m³/h doorheen moeten kunnen. Zou dit niet genoeg zijn?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20
Bij benadering 4x9 cm met wat randen eraf, noem het op zijn best 35 cm^2, terwijl een ronde buis 12,5 cm uitkomt op 122 cm^2, en 15 cm: 176.

Maar ik zou zeggen, begin eens bij stap 1 van het gelinkte topic: ventilatieberekening maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 28-07-2026 23:10 ]

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:49
Als je zoiets al doet, dan lijkt mij een rechthoekige insortkoker veel makkelijker qua bewerking/inpassen

https://www.ventilatieshop.com/rechthoekig-kanaal-1500mm-220-x-55mm-pro-connect/

- temperatuur lijkt me niet echt een probleem (zal heus wat warmer zijn in de zomer en kouder in de winter, maar met wat flow denk ik niet dat de lucht echt afkoelt/opwarmt. Geen idee hoe je dat berekent / warmte uitwisseling etc

- condens is een spannendere . Wil je ze als afvoer, aanvoer of aLlebei gebruiken? Afvoer uit een keuken (vochtige lucht) die neerslaat op een koude buis lijkt me een condens risico

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:43
Rechthoekige kanalen hebben veel weerstand, ovaal is beter.

Door een vascokanaal kan 75m3/h

Ik zou de plafonds verlagen en die 5 cm daar pakken. Is veel eenvoudiger.

diskeltische lurker

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:31
Als je netjes 4 ventielen maakt van bijvoorbeeld 33 m3/h, dan kom je waarschijnlijk een heel eind toch? Ik zeg: doen! Kun je niet voor ronde slangen van 75mm gaan? Veel makkelijker te verwerken en ik denk wat goedkoper. En misschien zelfs met debiet? En maar 2,5cm hoger.

Vaak been je te bang, zeggen ze bij ons. Gewoon netjes uitrekenen hoeveel lucht je nodig hebt en dit kan een prima oplossing zijn. Enige wat ik nog kan bedenken is dat je de kanalen niet te dicht bij elkaar legt zodat je de isolatie niet over een week te breed stuk dunner maakt.
Pagina: 1