Geen geluid meer op Sony ULT Wear Bluetooth headset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:39
Vorige week vrijdag zijn op een Windows 11 Pro PC de Windows drivers bijgewerkt. Dit is gedaan met Snappy Driver Installer Origin. Daarna is er geen geluid meer op een Sony ULT Wear Bluetooth headset.

De drivers zijn bijgewerkt met Snappy Driver Installer Origin. Daarbij is gekozen voor het maken van een Windows herstel punt. Helaas is dat daarna overschreven door een herstelpunt automatisch aangemaakt door Windows 11. Er zijn logbestanden maar ik kan daar niet goed uit opmaken wat er nu precies is bijgewerkt. Aan de headset ligt het niet, die heb ik gekoppeld aan mijn smartphone en werkt prima. In Windows is de status Verbonden en is de headset ook het standaard apparaat voor de geluidsweergave. Als ik daarbij echter kies voor Testen hoor ik niks terwijl grafisch wel wordt weergeven dat er iets wordt afgespeeld.

Ik heb via Apparaat beheer alle Bluetooth apparaten verwijderd. Na de herstart van Windows zijn die weer terug dus dat helpt niet. De Bluetooth adapter hoorde bij een draadloze bluetooth muis die het gewoon doet. Ik heb geprobeerd deze in een andere Windows 10 Pro PC te gebruiken maar dat levert niks op.

Het enige verschil tussen het wel niet werken van headset is de situatie voor en na het gebruik van Snappy Driver Installer Origin. Ik heb geen goed overzicht meer van de driver situatie voor en na het gebruik ervan en hoe ik weer werkend krijg.

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
be3a18 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:49:
Het enige verschil tussen het wel niet werken van headset is de situatie voor en na het gebruik van Snappy Driver Installer Origin. Ik heb geen goed overzicht meer van de driver situatie voor en na het gebruik ervan en hoe ik weer werkend krijg.
Snappy driver Origin gebruik ik eigenlijk nooit voor Windows 10/11, alleen in heel uitzonderlijke gevallen.
Wel vaak voor Windows 7 of oudere systemen als dat weer eens nodig is voor bepaalde zaken.
Je kan ook bij snappy driver ook nog oudere versies installeren/proberen.
Maar wat ik zou doen/proberen is alle gerelateerde Bluetooth apparaten/drivers via configuratiescherm/apparaatbeheer verwijderen en dan de optie "stuurprogramma ook van computer verwijderen" gebruiken indien mogelijk.
Daarna Windows herstarten en zelf weer de benodigde drivers laten installeren en indien nodig aanvullende/nieuwere drivers laten zoeken.
Windows Update / Geavanceerde Opties / Optionele updates / Stuur-programma Updates.

[Windows 10] Bluetooth werkt niet
The_Doman schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:51:
Heb je ook al de drivers via Windows update zelf laten zoeken?
Windows Update / Optionele updates weergeven / Stuurprogramma updates
Normaal gesproken wordt krijg je daarmee al de juiste drivers is mijn ervaring.
Bij problemen kan je ook een zgn rollback naar de vorige driver proberen.

Eventueel kan de driver volledig verwijderen via apparaatbeheer en opnieuw laten detecteren/updaten.

• be3a18
Ik had onder Apparaat beheer alle apparaten onder Bluetooth verwijderd. Maar bij 1 apparaat kreeg ik de optie om drivers te verwijderen. Na de herstart van Windows stonden al die apparaten er weer. Dat werkt dus niet.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-07 21:35
Je kan ook oudere drivers gebruiken als de standaard.
kijk onder apparaatbeheer, ga naar je BT device, eigenschappen, stuurprogramma, als je geluk hebt zie je de knop "Vorig stuurprogramma". Daar kan je dan eerdere versies vinden die je ooit geïnstalleerd hebt.

Als die weg zijn, installeer dan een paar oudere drivers. Die komen hier dan zichtbaar. Als je dan de juiste hebt gevonden, blijft Windows die ook onthouden.

Ik heb er regelmatig ook last van met USB to serial chipsets op CNC en Arduino apparaten. Windows overschrijft die met WCH.CN drivers die de boel verstoren.

[ Voor 16% gewijzigd door reinier68 op 28-07-2026 22:43 ]

• be3a18
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Tot nu toe nog geen succes. Ik heb wel meer informatie. De PC in kwestie is een Acer Aspire XC-1760 met - en dat wist ik niet - een ingebouwde Bluetooth adapter. Omdat de PC ook gebruik maakt van een draadloze muis waar een bluetooth USB adapter voor in gebruik is dacht ik dat het daar op moest zoeken.

Zoals ik al eerder zei, als ik alle Bluetooth apparaten verwijder in Apparaat beheer en daarna de PC uitzet komen ze automatisch weer terug. Terugzetten van oudere drivers lukt niet. Op de support website van Acer staan 3 bluetooth drivers voor dit model... Ik zal eens kijken of ik daar nog wat mee kan.

Dit staat los van dit topic maar ik meld het toch even. Wij gebruiken de Veeam Back-up agent voor het maken van een full back-up van de PC. Ik heb geprobeerd een back-up terug te zetten maar met de nieuwste versie daarvan zijn - wereldwijd - problemen. De laatste berichten is dat dit probleem in een volgende versie wordt opgelost.