Warmtepomp op dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Mijn vraag
Voornemens een warmtepomp te plaatsen boven op een dakkapel, midden op een muur die de dakkapel ondersteunt op ongeveer 1/3 van de breedte.. Zowel constructief als qua resonantie aan het kijken of dit mogelijk is en wat dan de beste opstelling zou zijn. Benieuwd naar jullie mening en of hier met enige zekerheid wat van te zeggen valt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Weheat Blackbird P60 met eigen vering. Daaronder betonbalken en rubbermatten om de boel te verzwaren en de trillingen op te vangen. Dit model bestaat uit 1 voorpoot in het midden en 2 achterpoten aan weerszijden.
- dakkapel in het werk gebouwd met 10x4,5cm dakbalken. Op 1/3e zit een muur van 10cm die de dakkapel deels ondersteund.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hieronder een schets van de beoogde situatie. Doel is om de warmtepomp zoveel als mogelijk te laten rusten op de 10cm muur. Dit door recht op de muur een rij rubbertegels te leggen en hierop voor de achterpoten een betonnen balk dwars op de muur te plaatsen waarop de warmtepomp rust. De betonbalk zal dus 1-2cm zweven aan de zijkanten. De voorpoot zit exact in het midden en zal dus volledig op de muur komen te staan met ook daar weer de betonbalk en rubbertegels ertussen.

Qua opbouw is het dan; muur, houtenbalk, dakbeschot/dakbedekking, rubber tegel, betonbalk, vering en warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maoGfgzISLTkHfn3iTgEjVXBTxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CHMLLnUugQ882rPxwAkEdfuu.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:09
Mijn eerste vraag zou zijn: is er echt geen andere plek beschikbaar? Naar mijn mening zijn vrijwel alle andere locaties geschikter dan een dakkapel.

Als je de warmtepomp toch op de dakkapel wilt plaatsen, zou ik ook goed nadenken over het gebruik van de ruimte eronder. Wordt dat een slaapkamer of werkkamer, dan zou ik dat risico persoonlijk niet nemen.

Constructief zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, zeker als de belasting grotendeels op een dragende muur wordt afgedragen. Maar geluid en trillingen. Die kun je mogelijk goed dempen, maar laagfrequente bromtonen zijn veel lastiger te voorkomen. Die kunnen binnen vervelend zijn. Vooral 's nachts.

Daarnaast lijkt een dakkapel mij ook niet de meest praktische locatie met het oog op toekomstig onderhoud.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:45
Ik zou als monteur zijnde niet blij zijn om daar onderhoud of storingen aan te doen.

Zou waarschijnlijk gewoon weglopen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:34
Gezien de constructie is het technisch mogelijk, maar niemand kan garanderen dat je daar binnenshuis niets van zult horen.

Heb je al nagedacht over hoe, en door wie, het onderhoud uitgevoerd gaat worden? De meeste bedrijven en zzp'ers zijn niet enthousiast over onderhoudswerkzaamheden op grote hoogte zonder valbeveiliging, zeker niet wanneer de installatie zich dicht bij de dakrand bevindt.

• TD-91
  • Nu online
Mijn eerste bevindingen zijn inderdaad ook dat dit constructief wel zal werken.
Geluid maak ik mij ook niet veel zorgen om, maar trillingen met bijbehorende geluiden wel. Door de toepassing van vering en rubberen matten afgewisseld met massa zou dat minimaal moeten zijn, maar die garantie vooralsnog niet gekregen. Is daar vanuit de bouwfysica niet iets zinnigs over te zeggen?

Helaas is er geen geschikt stuk grond langs de woning. Wel nog een jaren 50 betonnen dakje van wat origineel de uitbouw was en inmiddels verder is uitgebouwd als keuken met een stalen constructie eronder. Installatie minder eenvoudig gezien leidingwerk, bereikbaarheid wel beter. Maar zie daar zelfde risico qua resonantie naar woonkamer toe (of wellicht vergis ik mij daar in...?)

Dan qua service en onderhoud, m.n. in winterperiode. Hoewel de installateur dit zelf voorstelt en al vaker zo heeft opgeleverd, zie ik dat als iets om nog verder met hem uit te diepen. Zijn er maatregelen die we kunnen nemen zodat ze ook met vorst het dak op kunnen (en willen zoals Ron al schetst) + bevestiging dat ze dat dan ook doen. De locatie bevind zich overigens ruim 1,5m van de dakrand inclusief een brede betonnen goot (50cm), ook zal er ruimte zijn op de dakkapel om veilig te werken. Dus m.n. hoe kom je veilig op de dakkapel en welke valbeveiliging is noodzakelijk. Dat wellicht bij installatie gelijk laten voorbereiden.

Maar goed, natuurlijk niet eenvoudig om vervolgens een andere installateur te vinden wanneer noodzakelijk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vering en rubberen matten.

Leuk. Tot je ijsvorming krijgt door defrosts en je vering en rubberen matten niets meer uithalen. De plek is hopelijk wel te benaderen met een hoogwerker want geen professional die hier met een laddertje op gaat klimmen.

• TD-91
  • Nu online
Toch altijd maar even proberen te denken in oplossingen, stel:

- Ik plaats nog een 'verhogingstegel' onder de rubbermatten met betonblokken zodat het rubber niet in een plas met water kan staan.
- condensafvoer sluit ik aan op afvoerpijp dak
- Er komen ankerpunten die direct bij betreden dak via dakraam te gebruiken zijn
- En er komen vaste looproosters op route dakraam naar dakkapel.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05
TD-91 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:04:
Geluid maak ik mij ook niet veel zorgen om, maar trillingen met bijbehorende geluiden wel. Door de toepassing van vering en rubberen matten afgewisseld met massa zou dat minimaal moeten zijn, maar die garantie vooralsnog niet gekregen. Is daar vanuit de bouwfysica niet iets zinnigs over te zeggen?
Is een heel topic met schat aan informatie voor:
Trillingen airco of warmtepomp dempen

Korte samenvatting; het enige wat echt werkt is een frame op veren. Een blackbird heeft dus al veren geintegreerd, hoe goed die werken?

Hier voorbeeld van Blackbird met de hoigwaardige oplossing:
X21r in "Trillingen airco of warmtepomp dempen"

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 28-07-2026 13:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• TD-91
  • Nu online
Hee, kijk dat is interessant. Ook de filmpjes in de topicstart
In mijn geval zou dat dan ofwel als h-frame deels op die muur en deels op zijkant dakkapel kunnen, ofwel een driehoek frame dat volledig op die muur rust. Zie dat ze hier ook dubbele vering (dus onder frame en de geintegreerde blackbird vering) toepassen. Vraag mij wel af of je daar niet het risico loopt dat die elkaar juist negatief versterken. Of wellicht is de blackbird vering niet gebruikt.

Dit kan ik mooi gebruiken om met de installateur te bespreken hoe we hier mee om gaan (of wat we doen als na installatie eea niet voldoende blijkt in huidige voorstel).

Wellicht mijn situatie i.r.t. trillingen eens in dat topic toetsen.

[ Voor 4% gewijzigd door TD-91 op 28-07-2026 14:05 ]

Pagina: 1