Warmtepomp op dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:56
Mijn vraag
Voornemens een warmtepomp te plaatsen boven op een dakkapel, midden op een muur die de dakkapel ondersteunt op ongeveer 1/3 van de breedte.. Zowel constructief als qua resonantie aan het kijken of dit mogelijk is en wat dan de beste opstelling zou zijn. Benieuwd naar jullie mening en of hier met enige zekerheid wat van te zeggen valt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Weheat Blackbird P60 met eigen vering. Daaronder betonbalken en rubbermatten om de boel te verzwaren en de trillingen op te vangen. Dit model bestaat uit 1 voorpoot in het midden en 2 achterpoten aan weerszijden.
- dakkapel in het werk gebouwd met 10x4,5cm dakbalken. Op 1/3e zit een muur van 10cm die de dakkapel deels ondersteund.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hieronder een schets van de beoogde situatie. Doel is om de warmtepomp zoveel als mogelijk te laten rusten op de 10cm muur. Dit door recht op de muur een rij rubbertegels te leggen en hierop voor de achterpoten een betonnen balk dwars op de muur te plaatsen waarop de warmtepomp rust. De betonbalk zal dus 1-2cm zweven aan de zijkanten. De voorpoot zit exact in het midden en zal dus volledig op de muur komen te staan met ook daar weer de betonbalk en rubbertegels ertussen.

Qua opbouw is het dan; muur, houtenbalk, dakbeschot/dakbedekking, rubber tegel, betonbalk, vering en warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maoGfgzISLTkHfn3iTgEjVXBTxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CHMLLnUugQ882rPxwAkEdfuu.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:40
Mijn eerste vraag zou zijn: is er echt geen andere plek beschikbaar? Naar mijn mening zijn vrijwel alle andere locaties geschikter dan een dakkapel.

Als je de warmtepomp toch op de dakkapel wilt plaatsen, zou ik ook goed nadenken over het gebruik van de ruimte eronder. Wordt dat een slaapkamer of werkkamer, dan zou ik dat risico persoonlijk niet nemen.

Constructief zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, zeker als de belasting grotendeels op een dragende muur wordt afgedragen. Maar geluid en trillingen. Die kun je mogelijk goed dempen, maar laagfrequente bromtonen zijn veel lastiger te voorkomen. Die kunnen binnen vervelend zijn. Vooral 's nachts.

Daarnaast lijkt een dakkapel mij ook niet de meest praktische locatie met het oog op toekomstig onderhoud.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:14
Ik zou als monteur zijnde niet blij zijn om daar onderhoud of storingen aan te doen.

Zou waarschijnlijk gewoon weglopen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:14
Gezien de constructie is het technisch mogelijk, maar niemand kan garanderen dat je daar binnenshuis niets van zult horen.

Heb je al nagedacht over hoe, en door wie, het onderhoud uitgevoerd gaat worden? De meeste bedrijven en zzp'ers zijn niet enthousiast over onderhoudswerkzaamheden op grote hoogte zonder valbeveiliging, zeker niet wanneer de installatie zich dicht bij de dakrand bevindt.

• TD-91
Mijn eerste bevindingen zijn inderdaad ook dat dit constructief wel zal werken.
Geluid maak ik mij ook niet veel zorgen om, maar trillingen met bijbehorende geluiden wel. Door de toepassing van vering en rubberen matten afgewisseld met massa zou dat minimaal moeten zijn, maar die garantie vooralsnog niet gekregen. Is daar vanuit de bouwfysica niet iets zinnigs over te zeggen?

Helaas is er geen geschikt stuk grond langs de woning. Wel nog een jaren 50 betonnen dakje van wat origineel de uitbouw was en inmiddels verder is uitgebouwd als keuken met een stalen constructie eronder. Installatie minder eenvoudig gezien leidingwerk, bereikbaarheid wel beter. Maar zie daar zelfde risico qua resonantie naar woonkamer toe (of wellicht vergis ik mij daar in...?)

Dan qua service en onderhoud, m.n. in winterperiode. Hoewel de installateur dit zelf voorstelt en al vaker zo heeft opgeleverd, zie ik dat als iets om nog verder met hem uit te diepen. Zijn er maatregelen die we kunnen nemen zodat ze ook met vorst het dak op kunnen (en willen zoals Ron al schetst) + bevestiging dat ze dat dan ook doen. De locatie bevind zich overigens ruim 1,5m van de dakrand inclusief een brede betonnen goot (50cm), ook zal er ruimte zijn op de dakkapel om veilig te werken. Dus m.n. hoe kom je veilig op de dakkapel en welke valbeveiliging is noodzakelijk. Dat wellicht bij installatie gelijk laten voorbereiden.

Maar goed, natuurlijk niet eenvoudig om vervolgens een andere installateur te vinden wanneer noodzakelijk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vering en rubberen matten.

Leuk. Tot je ijsvorming krijgt door defrosts en je vering en rubberen matten niets meer uithalen. De plek is hopelijk wel te benaderen met een hoogwerker want geen professional die hier met een laddertje op gaat klimmen.

• TD-91
Toch altijd maar even proberen te denken in oplossingen, stel:

- Ik plaats nog een 'verhogingstegel' onder de rubbermatten met betonblokken zodat het rubber niet in een plas met water kan staan.
- condensafvoer sluit ik aan op afvoerpijp dak
- Er komen ankerpunten die direct bij betreden dak via dakraam te gebruiken zijn
- En er komen vaste looproosters op route dakraam naar dakkapel.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:33
TD-91 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:04:
Geluid maak ik mij ook niet veel zorgen om, maar trillingen met bijbehorende geluiden wel. Door de toepassing van vering en rubberen matten afgewisseld met massa zou dat minimaal moeten zijn, maar die garantie vooralsnog niet gekregen. Is daar vanuit de bouwfysica niet iets zinnigs over te zeggen?
Is een heel topic met schat aan informatie voor:
Trillingen airco of warmtepomp dempen

Korte samenvatting; het enige wat echt werkt is een frame op veren. Een blackbird heeft dus al veren geintegreerd, hoe goed die werken?

Hier voorbeeld van Blackbird met de hoigwaardige oplossing:
X21r in "Trillingen airco of warmtepomp dempen"

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 28-07-2026 13:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• TD-91
Hee, kijk dat is interessant. Ook de filmpjes in de topicstart
In mijn geval zou dat dan ofwel als h-frame deels op die muur en deels op zijkant dakkapel kunnen, ofwel een driehoek frame dat volledig op die muur rust. Zie dat ze hier ook dubbele vering (dus onder frame en de geintegreerde blackbird vering) toepassen. Vraag mij wel af of je daar niet het risico loopt dat die elkaar juist negatief versterken. Of wellicht is de blackbird vering niet gebruikt.

Dit kan ik mooi gebruiken om met de installateur te bespreken hoe we hier mee om gaan (of wat we doen als na installatie eea niet voldoende blijkt in huidige voorstel).

Wellicht mijn situatie i.r.t. trillingen eens in dat topic toetsen.

[ Voor 4% gewijzigd door TD-91 op 28-07-2026 14:05 ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-08 14:58
Hoezo zou een professional hier niet aan willen werken? Een dakkapel is toch "gewoon" een plat dak. TS geeft aan dat er ook nog genoeg ruimte omheen is. Je hoeft echt geen hoogwerker te hebben om op een dakkapel te komen hoor...

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:00
De Blackbird is juist ontworpen om op platte daken geplaatst te kunnen worden.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:34
tlpeter schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:24:
De Blackbird is juist ontworpen om op platte daken geplaatst te kunnen worden.
Alle warmtepompen kunnen op een plat dak.
Geluid overlast is wat anders.. ik zou zeggen lees nog even dit topic door en bekijk de videos in het begin.. O+

• TD-91
X21r schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Alle warmtepompen kunnen op een plat dak.
Geluid overlast is wat anders.. ik zou zeggen lees nog even dit topic door en bekijk de videos in het begin.. O+
Yes, gevonden! Betreffende topic en video's helpen enorm! Direct geluid niet veel zorgen over, maar wel de trillingsgeluiden/bromtonen etc. Daar nog even naar de optimale setting zoeken icm de blackbird.

Constructief geen zorgen meer, plaatsing icm onderhoud en storingen ga ik nog even bespreken met installateur.

Dank iedereen!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:11
Ik heb mijn dubbele Quatt warmtepomp op mijn dakkapel staan. Resonantie... Ja je hoort het best wel, als het koud is buiten.

Mijn dochter van 8 slaapt in de kamer er onder, maar ze heeft er na 9 maanden nog niet over geklaagd.

• TD-91
markb1994 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:14:
Ik heb mijn dubbele Quatt warmtepomp op mijn dakkapel staan. Resonantie... Ja je hoort het best wel, als het koud is buiten.

Mijn dochter van 8 slaapt in de kamer er onder, maar ze heeft er na 9 maanden nog niet over geklaagd.
Er bestaat altijd de overtreffende trap tov 1 warmtepomp 😉. Gewone dakkapel zonder draagmuur eronder en dus geplaatst op de houten balken? Wat voor verzwaring/demping/vering heb je toegepast? Hoe heb je dit met je installateur opgelost? Nog iets van een anker of trap laten plaatsen om makkelijk bij de warmtepomp te komen?

Best veel warmtepompen tegengekomen op dakkapellen. Vaak gaat dat goed of is de resonantie denk ik beperkt tot iets dat acceptabel is. Maar goed, liever aan de voorkant wat meer zekerheid zodat ik niet achteraf op zoek moet naar die speld.

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:51
Ik had in mijn vorige woning onderstaande opstelling (WP + Airco), verschillende zaken geprobeerd en uiteindelijk gaf deze oplossing het beste resultaat. Wel heb ik achteraf nog duurdere dempers geplaatst met geïntegreerde veren.

Rubberen strips -> betonband -> dempers -> WP.

Gewoon balkenstructuur dakkapel, onze oudste zoon sliep in deze kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5UHI4nQA-us8aQ4up88ZPB0lis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHM9gvbuTd5H9YpxWpO6Bvsy.jpg?f=fotoalbum_large

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@TD-91 Mooi dat je voor jezelf al het mogelijke uitzoekt v.w.b. trillingen en geluid, maar heb je ook al een geluidsberekening gemaakt v.w.b. het geluid richting de buren?
Hier kun je nakijken waar je aan moet voldoen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TD-91
Hi Yaksa!

Dank je! Die heb ik inderdaad gemaakt. Voldoet echt net aan obv lwa max voor de p60, weliswaar met de kanttekening dat er geen rekening wordt gehouden met het platte model van de blackbird en het dus mogelijk nog iets positiever zal uitkomen.

maakt dit topic wel weer wat completer voor wie hier op zoekt!

• cotton_eye_joe
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:32
ColeJ schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:22:
Hoezo zou een professional hier niet aan willen werken? Een dakkapel is toch "gewoon" een plat dak. TS geeft aan dat er ook nog genoeg ruimte omheen is. Je hoeft echt geen hoogwerker te hebben om op een dakkapel te komen hoor...
Hoeft niet, maar het is geen 1980 meer. Als je daar zo ff met je laddertje de dakkapel opklimt heb je minimaal 100 arbo regels overtreden. Geen installatiebedrijf die zich daar aan waagt. Een ZZPer vind je wellicht nog.

• velioccs
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 20-08 19:28
Kan je niet beter een omgekeerde dakkapel maken, dus een inham in je dak? Kost je wel wat ruimte.

• Bouwer
  • Laatst online: 16-08 17:59
Wat is de opbouw van het dak van de dakkapel? Warmdakconstructie? Ongeisoleerd? Isolatie tussen de balklaag?

Is het zeker dat het dakbeschot op de muur draagt? Al dan niet met een balk er tussen? Vaak draagt het dakbeschot op de balklaag en de balklaag op een gording in de kap en op het kozijn en dan zal de muur niet in contact komen met het dakbeschot.

De betonbalk op de achterkant, haaks op de dragende muur met tussen 10 cm muur en de betonbalk een stuk rubber is constructief onstabiel. De betonbalk is een ligger op 1 scharnierend steunpunt.

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-07 11:04
Die rubberen balken worden hard als het erg koud is en dempen dan niet meer.

Ik heb toen onder die rubber balken 6 rubberen anti-trilmat 100x100x20mm - met extra foamlaag gelegd en dat zorgde dat de trillingen verdwenen.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

• ColeJ
cotton_eye_joe schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Hoeft niet, maar het is geen 1980 meer. Als je daar zo ff met je laddertje de dakkapel opklimt heb je minimaal 100 arbo regels overtreden. Geen installatiebedrijf die zich daar aan waagt. Een ZZPer vind je wellicht nog.
Je kunt het ook overdrijven. Installatiebedrijven installeren toch ook zonnepanelen - op schuine daken. Ik voorzie echt geen problemen met het toekomstige onderhoud van een unit op een dakkapel. Er zijn genoeg bedrijven die daar gewoon onderhoud aan willen plegen.

[ Voor 15% gewijzigd door ColeJ op 29-07-2026 08:35 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

ColeJ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:33:
[...]

Je kunt het ook overdrijven. Installatiebedrijven installeren toch ook zonnepanelen - op schuine daken. Ik voorzie echt geen problemen met het toekomstige onderhoud van een unit op een dakkapel. Er zijn genoeg bedrijven die daar gewoon onderhoud aan willen plegen.
Onderhoud zal wel lukken maar wat bij storing en de warmtepomp doet het niet en er ligt sneeuw of ijzel?

Dan gaat er niemand het dak op.

Please state the nature of the technical emergency

• ColeJ
edsandje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:52:
[...]

Onderhoud zal wel lukken maar wat bij storing en de warmtepomp doet het niet en er ligt sneeuw of ijzel?

Dan gaat er niemand het dak op.
Tsja, moet je dan iets anders bedenken voor die 3 dagen per jaar? Mocht dat echt zo zijn dan kan je altijd nog met een tuinslang het dak ontdooien. Dit is spijkers op laag water zoeken.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:08
ColeJ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:01:
[...]

Tsja, moet je dan iets anders bedenken voor die 3 dagen per jaar? Mocht dat echt zo zijn dan kan je altijd nog met een tuinslang het dak ontdooien. Dit is spijkers op laag water zoeken.
Dat is nogal een slecht idee. Van je dak met een tuinslang een ijsbaan maken om een storing te kunnen oplossen. Spijkers op laag water of niet, hier heeft afgelopen winter een goeie week sneeuw gelegen. Dat kan best eens langer zijn, je zult een plan B moeten hebben.

Een warmtepomp is daarbij echt wat anders dan zonnepanelen of een airco. Die gebruik je in de zomer. Het is niet voor niets dat de heilige graal voor warmtepompmarkt een unit is die je van binnenuit kunt onderhouden.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[...]

Geen spijkers maar de realiteit.

Of je gokt dat je nooit een storing krijgt in de winter.

Verder wat @Mjier zegt

Please state the nature of the technical emergency

• assje
Mjier schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:12:
Spijkers op laag water of niet, hier heeft afgelopen winter een goeie week sneeuw gelegen. Dat kan best eens langer zijn, je zult een plan B moeten hebben.
Toch ben ik mijn (goed bereikbare) plat dak niet op geweest, een keer uit het raam gekeken of er geen sneeuwduin tegen lag, meer niet.

Op een dakkapel is sneeuwaccumulatie ook al weer minder significant.

TS beschrijft dat er een dakraam in de buurt is, wil een permanente ladder/steps plaatsen en een oog voor valbeveiliging. Met die basis zou ik er zelf geen enkel probleem mee hebben daar naar boven te gaan, ook in de sneeuw.

Uiteraard kan een monteur er anders over denken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
@TD-91
Als je zelf handig bent/connecties hebt zou ik echt overwegen een H-frame van 300x150cm te maken. Je kan dan optimaal afsteunen op de hoeken van de dakkapel/draagmuur (controleer idd wel of die draagt)

Mijn frame kostte me een zak oliebollen. Als je via-via niks kan kan het weo enkele honderde euro's zijn. Maar, een vrijwel garantie op elimineren trillingen is wel wat waard.

Als je dit vraagstuk bij een installateur legt komt er niks van terecht ben ik bang.

• TD-91
Bouwer schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:00:
Wat is de opbouw van het dak van de dakkapel? Warmdakconstructie? Ongeisoleerd? Isolatie tussen de balklaag?

Is het zeker dat het dakbeschot op de muur draagt? Al dan niet met een balk er tussen? Vaak draagt het dakbeschot op de balklaag en de balklaag op een gording in de kap en op het kozijn en dan zal de muur niet in contact komen met het dakbeschot.

De betonbalk op de achterkant, haaks op de dragende muur met tussen 10 cm muur en de betonbalk een stuk rubber is constructief onstabiel. De betonbalk is een ligger op 1 scharnierend steunpunt.
@Bouwer Het is een dakkapel die in het werk gebouwd is waardoor exacte tekeningen niet beschikbaar bleken te zijn bij leverancier. Leverancier is wel al langs geweest, balken van 10x4,5 met isolatie ertussen (geen warm dak dus). Op de muur zit in principe aldus de leverancier (namelijk niet met zekerheid te bevestigen zonder eea open te maken) een houten balk die het dakbeschot op die plek draagt tezamen met de overige houten balken, om de 60cm.

De betonbalk op 1 punt in het midden dragen met zwevende zijkanten vroeg ik mij ook af inderdaad. Hoewel het zwaartepunt in het midden ligt kan een storm de boel doen kantelen. Wellicht de betonbalk verbinden met de betonbalk die recht op de muur ligt zodat het 1 geheel wordt en onder de zwevende delen iets plaatsen dat de boel opvangt wanneer het toch gebeurd.

Denk dat er twee redenen zijn momenteel om het niet te doen

- Trillingen, onmogelijk garantie te krijgen dat we hier niet of nauwelijks hinder van ondervinden
- Betreden dak met vorst in geval van storing. Ook bij eventuele voorzorgsmaatregelen (ankerpunt, looptreden op schuine deel, valbeveiliging etc). Vooralsnog wordt de opstelling hybride, dus kan simpelweg zeggen dat de CV mijn back-up is. Maar wat als die plannen ooit wijzigen...

We hebben nog een mini groenstrookje aan de zijkant. Dat ben ik na een nachtje slapen toch maar eens aan het bekijken. Nadeel is 15+m leidingwerk waarvan de helft buiten, maar dan ben ik wel af van de onzekerheden. Alleen de WPAC nog even goed doorrekenen.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:30

dbzfan

Nee.

Wij hebben een warmtepomp op de dakkapel op zolder. Stond er al toen wij dit huis kochten. Er is weinig gedaan om de trillingen te dempen dus we horen het wel een beetje door het huis, niet zeer storend (mijn vriendin hoort het niet, ik wel).

Probleem is wel een bedrijf te vinden die het onderhoud wil doen, meeste zeggen nee als je aangeeft dat de buitenunit op een dakkapel staat, wij zijn nog steeds aan het zoeken.

• TD-91
assje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:11:
@TD-91
Als je zelf handig bent/connecties hebt zou ik echt overwegen een H-frame van 300x150cm te maken. Je kan dan optimaal afsteunen op de hoeken van de dakkapel/draagmuur (controleer idd wel of die draagt)

Mijn frame kostte me een zak oliebollen. Als je via-via niks kan kan het weo enkele honderde euro's zijn. Maar, een vrijwel garantie op elimineren trillingen is wel wat waard.

Als je dit vraagstuk bij een installateur legt komt er niks van terecht ben ik bang.
Ja, nav het trillingen topic lijkt dat frame toch wel de heilige graal. Zelf niet handig (genoeg), connecties in die wereld ook niet. Maar vast iemand voor te vinden.
Maar twijfels nemen met het uur toe vwb de locatie, hoe geweldig ook wanneer het altijd zou werken en er geen trillingen zijn.

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:37
dbzfan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:21:
Wij hebben een warmtepomp op de dakkapel op zolder. Stond er al toen wij dit huis kochten. Er is weinig gedaan om de trillingen te dempen dus we horen het wel een beetje door het huis, niet zeer storend (mijn vriendin hoort het niet, ik wel).

Probleem is wel een bedrijf te vinden die het onderhoud wil doen, meeste zeggen nee als je aangeeft dat de buitenunit op een dakkapel staat, wij zijn nog steeds aan het zoeken.
Welk onderhoud? Je moet zorgen dat er niet te veel bladeren in raken, verder is geen onderhoud nodig.

Heb je gelezen wat ze in de praktijk komen doen voor onderhoud bij een warmtepomp? Wat ik lees is dat iedereen spijt heeft van zijn dure onderhoudscontract.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:17
Onderhoud stelt idd niet veel voor bij een buitenunit. Maar als je een storing hebt dan wordt het wel vervelend als je niemand kunt vinden die het dak op wil gaan. Of kostbaar als het via een hoogwerker moet.

• Bouwer
  • Laatst online: 16-08 17:59
Wellicht de betonbalk verbinden met de betonbalk die recht op de muur ligt.

Heeft geen nut, het scharnierpunt zit tussen de muur en de betonbalken.

• ahhavelaar
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 03-08 13:09
Ik lees deze topic met interesse. Ik woon in een 2 onder 1 kap woning met een gezamelijke dakkapel met een houten constructie. Mijn buren hebben een wehead warmtepomp aan hun zijde laten plaatsen. Ik heb al 2 winters de overlast van trillingen (resonanse)vooral als hij van hoge naar lage toeren wisseld. Ik wordt er wakker van terwijl ik aan de andere kant van de woning slaapt over een betonnen plafond. De trillingen worden kennelijk doorgezet naar de betonplaten. De waterpomp staat alleen op drie stukjes rubberachtig materiaal en als ik de warntepomp aanraakt is hij makkelijk beweeglijk dus hij staat niet echt stabiel geinstalleerd door coolblue

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:34
ahhavelaar schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:17:
Ik lees deze topic met interesse. Ik woon in een 2 onder 1 kap woning met een gezamelijke dakkapel met een houten constructie. Mijn buren hebben een wehead warmtepomp aan hun zijde laten plaatsen. Ik heb al 2 winters de overlast van trillingen (resonanse)vooral als hij van hoge naar lage toeren wisseld. Ik wordt er wakker van terwijl ik aan de andere kant van de woning slaapt over een betonnen plafond. De trillingen worden kennelijk doorgezet naar de betonplaten. De waterpomp staat alleen op drie stukjes rubberachtig materiaal en als ik de warntepomp aanraakt is hij makkelijk beweeglijk dus hij staat niet echt stabiel geinstalleerd door coolblue
andwoord: H frame 99,9% de oplossing
X21r in "Trillingen airco of warmtepomp dempen"
Zie dat topic

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:11
TD-91 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:22:
[...]

Er bestaat altijd de overtreffende trap tov 1 warmtepomp 😉. Gewone dakkapel zonder draagmuur eronder en dus geplaatst op de houten balken? Wat voor verzwaring/demping/vering heb je toegepast? Hoe heb je dit met je installateur opgelost? Nog iets van een anker of trap laten plaatsen om makkelijk bij de warmtepomp te komen?

Best veel warmtepompen tegengekomen op dakkapellen. Vaak gaat dat goed of is de resonantie denk ik beperkt tot iets dat acceptabel is. Maar goed, liever aan de voorkant wat meer zekerheid zodat ik niet achteraf op zoek moet naar die speld.
Het dakkapel steunt op 1 grote horizontale balk die bovenop de 2 zijmuren ligt. Geen draagmuur in het dakkapel.

Qua demping is het vrij simpel, hij staat op zo'n rubber achtige bigfoot.

Anker of trap niet gedaan. Volgens Quatt is de warmtepomp onderhoudsarm/-vrij. Ik heb bij de installatie 700 euro extra moeten betalen om hem op het dakkapel te krijgen. Aangezien Quatt alles zelf installeert zonder installateurs van derde partijen, zit onderhoud ook bij hen. Het lijkt me sterk dat ze dat dan gaan weigeren. Bij installatie hadden ze een steiger geplaatst. Ik ga ervanuit dat ze dat bij evt onderhoud ook weer gaan doen.

Als het echt koud is, hoor je het best wel trillen allemaal. Maar echt storend vind ik het niet.

• TD-91
markb1994 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Het dakkapel steunt op 1 grote horizontale balk die bovenop de 2 zijmuren ligt. Geen draagmuur in het dakkapel.

Qua demping is het vrij simpel, hij staat op zo'n rubber achtige bigfoot.

Anker of trap niet gedaan. Volgens Quatt is de warmtepomp onderhoudsarm/-vrij. Ik heb bij de installatie 700 euro extra moeten betalen om hem op het dakkapel te krijgen. Aangezien Quatt alles zelf installeert zonder installateurs van derde partijen, zit onderhoud ook bij hen. Het lijkt me sterk dat ze dat dan gaan weigeren. Bij installatie hadden ze een steiger geplaatst. Ik ga ervanuit dat ze dat bij evt onderhoud ook weer gaan doen.

Als het echt koud is, hoor je het best wel trillen allemaal. Maar echt storend vind ik het niet.
Thx Mark! Je merkt ook dat iedereen anders omgaat met geluid en zoals in dit topic ook te zien, is voor een aantal wat trillingsgeluid oke.

In jouw situatie lijkt mij dat Quatt niet echt kan weigeren, desondanks benieuwd wat ze doen in geval van storing bij vorst/sneeuw.

ik heb de dakkapel plaatsing nog niet uitgesloten, maar met een alternatief ga ik nog eea opnieuw afstemmen met installateur.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 18:18
Er is een groot voordeel bij plaatsing op een dakkapel: het kost nergens anders ruimte. Daarnaast geen kabelgoot op mijn gevel. Geluid is erg laag/ niet aanwezig. Onvergelijkbaar met de airco.

Bereikbaarheid blijft inderdaad een punt.

Voor geluid heb ik; rubber mat - tegels - bigfoots - trillingsdempers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxTms2Nx_UXpBBx-Di1zT6x4wmg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aBcgl0yWXAvtF9ZWHPLTyCZO.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door MeTooPV op 31-07-2026 21:01 ]

• TD-91
Ziet er goed uit! En inderdaad, dit maakt dat ik het nog niet heb uitgesloten. Uit het zicht en het kost ergens anders geen ruimte.

Soms denk ik, ach bereikbaarheid… maar zodra ik ooit all electric ga en met -10 een storing heb zie ik toch ook graag iemand het dak op gaan!

Zelfde voor de trillingen! Veel positieve reacties hier, maar je zou maar net die perfecte klankkast hebben laten bouwen die met een warmtepomp erbovenop tot de nodige muziek leidt! Als daar nou eens rekensheets voor waren zoals de Wpac 😉

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:14
TD-91 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:34:
......Soms denk ik, ach bereikbaarheid… maar zodra ik ooit all electric ga en met -10 een storing heb zie ik toch ook graag iemand het dak op gaan! ........
Zou je dat zelf ook doen?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• TD-91
Precies…

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:58
[...]

Ga er maar van uit dat het geen 3 dagen per jaar is. Bij wat nachtvorst is het voldoende om een plat dak te veranderen in een ijsbaan en dat zijn dan nog daken waar we via luik op het dak kunnen komen. Dan moet je nog heel voorzichtig zijn bij daken waar je met een ladder omhoog moet loop ik gelijk door. En als je de keuze hebt aan voldoende klussen waar een WP gewoon goed bereikbaar staat laat je de onbereikbare WP gewoon over aan een ZZP of beun de haas die hoeven zich niet aan de arbo wet tehouden.

• cotton_eye_joe
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:32
ColeJ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:33:
[...]

Denk je? Gepland onderhoud tot daar aan toe maar storingen komen altijd als het koud is. Ik heb zelf een installatiebedrijf en elke winter is het weer hetzelfde, je wordt platgebeld door mensen die door beun bedrijf X (de goedkoopste offerte) een warmtepomp hebben laten plaatsen maar bedrijf X doet niet aan service. Of wij langs willen komen in onze drukste periode en ons leven willen wagen op een laddertje en een spekglad dak, een ander bedrijf is er al met de marge vandoor en ik ben een halve dag een monteur kwijt waarvan ik effectief een 1,5 uur kan schrijven... Sorry maar wij zijn te druk met onze eigen klanten.

Praktijkvoorbeeld uit leeuwarden:

https://www.vvd-leeuwarde...pen-de-klamp-onbereikbaar

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Hier wilt een grote onderhoudspartij de warmtepompen ook niet onderhouden. Reden: te dicht langs rand van het (garage) dak.

Succes met het vinden van een beun die het wel wilt. Want professionele partijen bedanken.
Pagina: 1